lot
Dopravci Železnice Železniční průmysl

Místo šrotu zpátky na koleje. Východočeská dráha vzkřísila dvě padesátileté bardotky

Lokomotivy 749.247 a 749.251 po opravě. Foto: Východočeská dráha
Lokomotivy 749.247 a 749.251 po opravě. Foto: Východočeská dráha

Několik let stály odstavené a čekala je s velkou pravděpodobností šrotace. Místo toho se teď stanou vyhledávaným cílem železničních fotografů i pomocníkem zejména nákladních dopravců. Společnost Východočeská dráha vrátila na koleje v posledních letech dvě lokomotivy řady 749, které dříve jezdily pro ČD Cargo a od roku 2012 byly mimo provoz. Získala je od slovenské společnosti ZOS Zvolen.

„Vidíme potenciál těchto lokomotiv jak u traťové služby, tak například jako dispečerskou zálohu,“ říká jednatel Východočeské dráhy Jiří Bouška. Jde už o druhou zprovozněnou lokomotivu z řady „zamračených“, kterou má ve flotile. Lokomotiva 749.247 jezdí již několik měsíců, 749.251 má za sebou první jízdu a čekají ji ještě drobné úpravy. Obě lokomotivy v srpnu oslaví 50 let od svého vyrobení.

Východočeská dráha patří mezi menší železniční dopravce, svůj byznys začíná na použitých a renovovaných strojích. Ve flotile má nyní čtyři lokomotivy. Vlastní ještě lokomotivu řady 751, konkrétně 751.232, na které se nyní začíná pracovat, a také T448p-035, tedy „kocoura“ přivezeného z Polska. Počtem „bardotek“ se firma stává jedním z největších provozovatelů těchto lokomotiv v zemi.

Firma začínala s půjčováním strojvedoucích, postupně přidala i pronájem lokomotiv. Zaměřila se na spolupráci se stavebními firmami při výlukách, ale i běžný provoz vlaků pro jiné dopravce. Jednu z lokomotiv chce mít nastálo v České Třebové, kde sídlí. Možnost využití vidí Bouška mimo jiné v dispečerské záloze, například pro odtažení porouchané lokomotivy nebo při traťových výlukách. „Vidíme, že mezi dopravci panuje často neochota vzájemné pomoci při těchto mimořádných událostech. Nám na logu na lokomotivě nezáleží a rádi pomůžeme, komukoli bude třeba“, dodal. Lokomotivy chce využít i pro některé nostalgické vlaky. Za typickým zvukem bardotek jezdí do Česka například britští železniční nadšenci.

Oprava lokomotiv probíhala v pardubické pobočce společnosti TRAK Rail. Podle jejího jednatele Arnošta Kohla bylo výhodou obou strojů, že byly v podstatě kompletní. „Vybavili jsme je radiostanicemi VS-67 obsahující GSM-R, prošly opravou a kontrolou pojezdu včetně defektoskopie, opravou stanovišť, včetně interiéru, celkovou opravou laku skříně a především zajištěním potřebných legislativních kroků, aby vše splňovalo jejich znovunasazení do provozu,“ řekl Kohl.

Podle Boušky se rozhodli pro historický lak, nikoliv ale z dob, kdy se legendární stroje objevily na kolejích. „Barevné kombinace laku obou lokomotiv pochází z 90. let. Tak si je pamatuji ze svého dětství,“ říká třicetiletý majitel Bouška.

Žádná jiná lokomotiva v Česku nemá zřejmě tolik různých přezdívek. Ty pramení hlavně z regionálních odlišností. Východočeská dráha se proto rozhodla lokomotivy pojmenovat i podle toho, kde jezdily. Lokomotiva 749.247 tak nese jméno Barča, typické spíše pro české provozy, 749.251 Berta, běžné spíše na Moravě. U třetí zatím jméno řeší, favoritem je Brigitte.

70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Fíra ČD

Obě jsou moc krásný a 247-ma kolem mě probublala asi před měsícem v Hradci Královém 🙂

Hans

Koncepce s pomalubeznym motorem je sice již překonána, ale doslovně u mracounu platí, že v jednoduchostí je genialita! Byli to právě oni, co zprovodili v Brně ze světa hydrodynamiky s rychloběžná mi řady T478.0 a T449.0, prezdivane pro jejich nespolehlivost Martinská pomsta. Tato konstrukce má jak je vidět stále dostatek života i po 50 létech

Miloň

Tohle měly udělat už Vršovice místo likvidací a odprodejů. Na ty zastávkové vlaky do 60 km/h na Pacifiku je tahle řada i vhodnější než Brejlovec.

Savik

Léta jsme slýchávali tento názor z Vršovic, ale už jsem slyšel i názor opačný. Inu, co člověk, to názor.

Michal

Je to jasný, dovolená na Východoč. Drahách. Bardotky mi chybí, na Ramzové nebo Brno – Jihlava, byly to krásky a srdce celého vlaku, motor byl MOTOR ne jak dnes, a ten 6hrnek, nádhera….. Prosím vraťte netlumenou. Barču do prav. provozu, kamkoliv. Souhlasíte?

Jiří Kocurek

Jako dispečerská záloha budiž – u takového stroje je požadavek, aby byl co nejméně potřeba. A to i kdyby to byl stroj zelenější než nejzelenější zelený. Je totiž fajn, když veterán čas od času poslouží, namísto aby hnil v muzeu, jak tomu bohužel často je.

Vapa

Mám dotaz, co je to rychloběžný, nízkootáčkový motor. Z vy světlení děkuji.

Původní varák

Název Vám již napoví. Rychloběžný motor může mít otáčky v řádu tisíců za minutu, nízkootáčkový má do tisíce. Typický představitel nízkootáčkového je práve K6S310DR na Zamráče. Volnoběh cca 300 ot/min, max cca 900 ot/min.

Původní varák

Ale jak tak čtu komenty, tak se možná mýlím. Asi sem žil v iluzi… No alespoň se přiučím….

Jiří Kocurek

Rychloběžný se pozná podle střední pístové rychlosti. Tj, čím větší zdvih, tím vyšší střední rychlost pístu.
A čím větší zvdih, tím větší účinnost. Teoreticky – rozdíl tlaku mezi horní a dolní úvratí je vyšší, takže se více tepla z plynu převede na mechanický pohyb.

Dáda

Rychloběžný / pomaluběžný motor – parametr dle střední pístové rychlosti při jmenovitých otáčkách,. Zde, díky velkému zdvihu je střední pístová rychlost skoro 11m/s. Nízkootáčkový – otáčky motoru do 1000ot/min. Takové zažité meze u spalovacích motorů.. U těchto lokomotiv bývaly motory nastaveny maximální otáčky 750 ÷ 775 ot/min. Volnoběh se seřizoval na 350 ot/min. Jinak motor pomaloběžný je ten, u kterýho je střední pístová rychlost pod 6,5m/s

Dáda

pomaluběžná motůrek zde:
https://www.youtube.com/watch?v=or5aU0i4kKE
Není to nádhera?

Dáda

No ještě odvedou kus práce. Mít zálohu se vyplatí!

Marek

Miluju tuhle mašinku ❤

Kirak

Tohle je ta mašinka se kterou mě furt otravuje kámoš. Ten bude skákat nadšením.

Odpadlik

Škoda že tu není napsáno co všechno bylo předmětem opravy

Hanzi

Ještě chvíli a možná ten nadražácký skanzen oživí i koňku. Na druhou stranu to bude skutečně ekologická doprava za otep sena.

Kirak

Taky si říkám kkdyž už se matlají s dvoustovkou tak na to Dvořiště by alespoň 140 být mohla

Hanzi

Tam asi těžko, nevím, tam je to dle mapy samá zatáčka ty koleje. I ta dálnice tam žádná rovná niť nebude.

Ryk Mat

Věci, které z výfuku plivou hořící dehet a podobné věci, by vůbec neměly existovat.

PatriK

Existovat by hlavně ve městech neměly deset a více let staré oktávky tdi, tahle lokomotiva lidem moc ekologické újmy nezpůsobí.

Hanzi

Tak to bych rád viděl číslo té emisní normy tohodle sazometu v porovnání s tou oktávkou Tdi

Dáda

Pokud bychom postupovali podle společné metodiky, tak tento motor bude krapet problém, protože v době vzniku tohoto motoru EURO nebylo… má to obdobné vlastnosti jako všechny ty Tatry atp s podobným datem vzniku. PM10a menší z toho nelítá, NOxy relativně málo. Horší to je se sazemí (tj velké částice) a CO. Je to holt starý, rychloběžný, nízkootáčkový motor.

Původní varák

Srovnejme si pojmy. Tak rychloběžný nebo nízkootáčkový? Nejde to dohromady…..

Dáda

Jde. otáčky hřídele a střední rychlost pístu jsou 2 i když související, věci. Díky zdvihu 360mm v bardotce fičí písty 11m/s při otáčkách motoru 775 ot/min.
Takový osobák se zdvihem 79mm je při stejných otáčkách pístový „loudal“ ale díky tomu může točit 5000 ot a je „v klidu“.

Alibaba

Někde jsem četl, že velké částice-saze jsou naopak v současné době lepší. Lépe se dají odfiltrovat a neusadí se vám v plicích jako částice jemné.

Dáda

Ano, a taky vážou na sebe část NOxů. Čím je prachopvá částice (saze) menší, tím líp se „vsírá“ tam kam nemá – plíce, ta velmi malé částice umí pronikat i „dovnitř“ tkáně. Tj velký saze a částice vysmrkáte, malý vlezou do průdušek a vykašlete je, ještě menší vlezou (cca 2,5 mikronu) do plicních sklípků (a tam už většinou zůstanou) a ty nejmenčí (pod 0,1mikronu) umí prolízat až do tkání, krve atp. a cestovat celým tělem.

Petr

Podle intenzity dýmu bych typoval, že emisně to bude srovnatelné s tím co provozuje Arriva na vlárské dráze.

PatriK

Emise v absolutních hodnotách nejsou až tak podstatné, narozdíl od toho, kde a jak jsou vypouštěny. Zmíněná Bardotka jistě nebude jezdit po městě a čadit lidem před nos, tak jako zmíněné staré dieslové oktávky.

karel

Spíše takový volové jako ty radši měli zůstat v puse tvé mámy!

Dáda

zkuste naznačit,l jak spalovací motor na naftu vyrobé dehet?? To nevím, jak zařídit.

Vlastimil Kocurek

Takto akorát budujem muzeum, ale my potřebujeme nové vlaky.

Kubrt

I pro veterány je na železnici nějaká práce, funguje to tak všude po světě, pomocnymi a prilezitostnymi výkony se nová lokomotiva nezaplatí.

Jiří Kocurek

Dokonce i s v těch USA, kde … však víte co, obnovené parní mašiny 844 (Challnger), 4014 (Bigboy) jezdí na mazut. Ano ten proklínaný mazut. A staví repliku PRR T2, chtěli by z toho vytáhnout 160 mph a dohonit tak Acela Express.

Kirak

Pane Kocourek na jednu stranu s vámi souhlasím na druhou stranu si přečťete článek, budiu sloužit jako výpomoc.

Vlastimil Kocurek

Beru na vědomí, znovu jsem se k článku vrátil, včetně krásných fofografií.

Jan

Když to někdo zaplatí tak jsem taky pro nové vlaky. Pak jsem zvědavý kolik lidí bude ochotno jezdit za tržní ceny těch nových a moderních vozidel s vysokými náklady na provoz i údržbu.

Jaaa

Řekl bych, že tyhle stařenky budou mít provozní náklady mnohem vyšší.

em1

Jako šotoušovi se mi to líbí, ale blíží se ETCS, takže působení v ČT jen do roku 2025 a pak někam mimo hlavní tahy, kde nebude ETCS. Pokud se tyto HV dožijí doby s funkčním ETCS na síti SŽ?

Jerry

Na jednu stranu ..Berty super .na druhou stranu firma založená na starých střepech..to se podniká..

Jerry

To tady člověk nemůže napsat názor?

Kubrt

Samozřejmě, že může – je to diskuze, ne monolog – takže musíš počítat s protinazorem, nesouhlasem.

Jerry

Jo s tím počítám ..firove taky mají hodně rádi takové střepy z kterých teče olej a voda.ze všech stran do toho fouká, higienicky koutek nic.

Hen ten oný
Hen ten oný
MarP

Kamaráde, je vidět že o tom víš VH. Tydle stroje maj hygienický koutek lepší jak kdejaký nový Vectron…. a dokonce teče teplá voda.
Samozřejmě se musí udržovat, o tom žádná.

Jerry

Znám tu mašinku velice dobře..ale radši mám novější stroje..od ČKD.

Hen ten oný

Může, ale nevyplácí se to. Toho se vyvaruj!

Kirak

Já souhladím s vámi souhlasím Jerry ačkoluv jsou fajn tak ale vytáhniut něco moděrnějšího tedy nového by bylo určitě lepší ale na výpomoc dobrý ! 👍

Jiří Kocurek

No a že jste ještě sám nezačal?

rtep

V pohlavním městě jsme Bardotkám říkali Zamračená, Mračka, Zamráča,…

Ketchup1970

Na západě Slovenska Cecula

Jenda-71

Na jižní Moravě taky.

751-onanista

v Prešově to byl Mračoun

Znalý

Přesně tak. V Praze jedině Zamráča :).

Čtenář

Je to BRBLAČKA

Bubák2003

Navrhuju pro 232 pojmenování….”BrumHilda”🤩. Za mě super,že jim vdechli život👍
Pro Jerryho: ta poznámka o střepech platí i pro Arrivu? Já jsem jen hloupej strojženoucí,tak se ptám😁

Bob

A splňuje to emisní normu Euro VI? Teda vlastně Stage V?

Jiří Šrámek

Ne. Proč?

Bob

Že je to komické, jak na silnicích si hrajeme na ekologii, a na železnici se pořád smrdí jako před padesáti lety.

Jiří 3

Jenže při přepočtu na hmotnost tažené soupravy, toho lokomotiva vypustí na tunu míň

Paja

A nezávisí to trochu na tom co to táhne? Ono lodě na dopravní výkon taky asi nebudou mít špatný ukazatele, ale v absolutních číslech produkujou víc emisí než všechny auta.

Jiří Kocurek

Autobus také produkuje více emisí než dvoutaktní Jawa Pionýr. On ten ukazatel dopravního výkonu je sakra důležitý. A taková loď uveze totéž, co 10.000 kamionů. Jen se spotřebou jako 1000 kamionů. A banány se do Evropy budou kamionem vozit sakra blbě.
No a z 50 miliónů osobních aut už se stala všechna auta? Zajímavá geneze.

Bob

Tak to snad nějak zohledňují ty emisní normy, nebo ne? Jinak jsou samozřejmě na houby. Kdyby to bylo jen na motor, tak by auťák měl místo jednoho velkého motoru deset malých motorů, a mohl by pak čoudit desetkrát víc.

Jan

Na ekologii si hrajeme u nově vyrobených vozidel, které mají splňovat normy platné v době své výroby. A to je snad stále stejné i na těch silnicích.

Jiří Kocurek

Není pravda. Do nízkoemisních zón už nemůže kolikrát ani veterán se spotřebou 7 na 100 kilometrů, narozdíl od moderního vozu se spotřebou 8 litrů nafty na 100 km. Tím veteránem mám ny mysli různé vozy ze 70. let s motorem do 1500 ccm.

Dalibor

Může. „V“ značky umožní vjezd i do nízkoemisní zóny.

Dáda

Kolik mašin a motorových jednotek splňuje Stage V???

Dalibor

V ČR žádná (nebo o ní nevím)