Místo šrotu zpátky na koleje. Východočeská dráha vzkřísila dvě padesátileté bardotky
Několik let stály odstavené a čekala je s velkou pravděpodobností šrotace. Místo toho se teď stanou vyhledávaným cílem železničních fotografů
Několik let stály odstavené a čekala je s velkou pravděpodobností šrotace. Místo toho se teď stanou vyhledávaným cílem železničních fotografů i pomocníkem zejména nákladních dopravců. Společnost Východočeská dráha vrátila na koleje v posledních letech dvě lokomotivy řady 749, které dříve jezdily pro ČD Cargo a od roku 2012 byly mimo provoz. Získala je od slovenské společnosti ZOS Zvolen.
„Vidíme potenciál těchto lokomotiv jak u traťové služby, tak například jako dispečerskou zálohu,“ říká jednatel Východočeské dráhy Jiří Bouška. Jde už o druhou zprovozněnou lokomotivu z řady „zamračených“, kterou má ve flotile. Lokomotiva 749.247 jezdí již několik měsíců, 749.251 má za sebou první jízdu a čekají ji ještě drobné úpravy. Obě lokomotivy v srpnu oslaví 50 let od svého vyrobení.
Východočeská dráha patří mezi menší železniční dopravce, svůj byznys začíná na použitých a renovovaných strojích. Ve flotile má nyní čtyři lokomotivy. Vlastní ještě lokomotivu řady 751, konkrétně 751.232, na které se nyní začíná pracovat, a také T448p-035, tedy „kocoura“ přivezeného z Polska. Počtem „bardotek“ se firma stává jedním z největších provozovatelů těchto lokomotiv v zemi.
Firma začínala s půjčováním strojvedoucích, postupně přidala i pronájem lokomotiv. Zaměřila se na spolupráci se stavebními firmami při výlukách, ale i běžný provoz vlaků pro jiné dopravce. Jednu z lokomotiv chce mít nastálo v České Třebové, kde sídlí. Možnost využití vidí Bouška mimo jiné v dispečerské záloze, například pro odtažení porouchané lokomotivy nebo při traťových výlukách. „Vidíme, že mezi dopravci panuje často neochota vzájemné pomoci při těchto mimořádných událostech. Nám na logu na lokomotivě nezáleží a rádi pomůžeme, komukoli bude třeba“, dodal. Lokomotivy chce využít i pro některé nostalgické vlaky. Za typickým zvukem bardotek jezdí do Česka například britští železniční nadšenci.
Oprava lokomotiv probíhala v pardubické pobočce společnosti TRAK Rail. Podle jejího jednatele Arnošta Kohla bylo výhodou obou strojů, že byly v podstatě kompletní. „Vybavili jsme je radiostanicemi VS-67 obsahující GSM-R, prošly opravou a kontrolou pojezdu včetně defektoskopie, opravou stanovišť, včetně interiéru, celkovou opravou laku skříně a především zajištěním potřebných legislativních kroků, aby vše splňovalo jejich znovunasazení do provozu,“ řekl Kohl.
Podle Boušky se rozhodli pro historický lak, nikoliv ale z dob, kdy se legendární stroje objevily na kolejích. „Barevné kombinace laku obou lokomotiv pochází z 90. let. Tak si je pamatuji ze svého dětství,“ říká třicetiletý majitel Bouška.
Žádná jiná lokomotiva v Česku nemá zřejmě tolik různých přezdívek. Ty pramení hlavně z regionálních odlišností. Východočeská dráha se proto rozhodla lokomotivy pojmenovat i podle toho, kde jezdily. Lokomotiva 749.247 tak nese jméno Barča, typické spíše pro české provozy, 749.251 Berta, běžné spíše na Moravě. U třetí zatím jméno řeší, favoritem je Brigitte.