Bikesharing Doprava ve městě Nová mobilita

Místo růžové šedomodrá. Frýdek-Místek změnil provozovatele sdílených kol

Jízdní kolo společnosti nextbike. Foto: nextbike
Jízdní kolo společnosti nextbike, ilustrační foto. Foto: nextbike
Frýdek-Místek považuje systém sdílených kol za doplněk k MHD.

Ve Frýdku-Místku odstartovala s příchodem března sezóna sdílených kol. Město přitom sáhlo ke změně provozovatele. Další dva roky bude službu zajišťovat společnost Nextbike Czech Republic, která vystřídala firmu Rekola. Ta systém provozovala od roku 2018.

Ke změně vedly podle náměstka primátora Jakuba Míčka především výhodnější podmínky, se kterými přišla firma Nextbike. Zatímco provoz systému růžových sdílených kol pod hlavičkou Rekola byl dotován 19 korunami v roce 2019 a 18 korunami v roce 2020, v nastávající sezóně bude město přispívat zhruba 14 korun.

Stejně jako tomu bylo u Rekol, i Nextbike bude nabízet službu sdílených kol prvních 15 minut zdarma. Krátké výpůjčky jsou totiž ve městě velmi oblíbené – za rok 2020 šlo až o 80 procent veškerých výpůjček. Za dalších 45 minut pak uživatelé za modrošedá kola Nextbike zaplatí 20 korun. To je změna oproti 30 minutám za 12 korun, což nabízela Rekola.

Období, během kterého bude možné systém sdílených kol využívat, zůstává beze změny. Sezóna začala počátkem března a potrvá až do konce listopadu. Zóna, ve které mohou uživatelé kola parkovat, zahrnuje obce Frýdek-Místek, Sviadnov, Staré Město, Baška, Dobrá, Žabeň a nově také Paskov.

Další novinkou je zvýšení kapacity systému jízdních kol. Nový provozovatel přidá oproti předchozímu celkem 40 kol. V ulicích Frýdku-Místku tak bude vždy 160 kol. S jiným druhem jízdních kol se zjednodušení dočká i odemykání kola – zámek bude digitální, nikoli mechanický. Uživatelům proto postačí jen mobilní telefon s aplikací.

„Zachování bikesharingu máme obsaženo v programovém prohlášení, které obsahuje hlavní priority a směřování města v nadcházejícím volebními období. Takže mě těší, že je o tuto službu mezi lidmi zájem a že ji můžeme za stále výhodnějších podmínek nabízet. Je doplňkem naší MHD zdarma a jelikož jde o dopravu na vlastní pohon, tak je mnohem ekologičtější a také zdravější,“ doplnil primátor Michal Pobucký.

Spolu s chystanou změnou město představilo i základní statistiky spojené s využitím systému jízdních kol za rok 2020. Kvůli pandemii ubylo ve Frýdku-Místku výpůjček. Ke konci října město evidovalo 35 551 výpůjček. Nejvíce výpůjček bylo 11. srpna, kdy došlo k 273 výpůjčkám. Rekordmanem roku 2020 se stal člověk, který si kolo půjčil celkem 541krát a najel celkem 437 kilometrů.

Nextbike Czech Republic je (na rozdíl od společnosti Rekola, která pochází z Česka) jednou z divizí mezinárodní společnosti Nextbike založené v Německu. Největším působištěm firmy je Evropa (např. Velká Británie, Německo, Polsko, Ukrajina, Slovinsko, Chorvatsko), modrošedá kola lze ale nalézt také v USA (Pittsburgh), Mexiku (Cancún, San Luis Potosí), Indii (např. Nové Dillí, Hyderabad) a na Novém Zélandě (Auckland, Christchurch).

V České republice lze jízdní kola Nextbike například v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci, Kladně, Opavě, Prostějově, Havířově, na Berounsku, v Hlučíně, Říčanech, Pardubicích, Mladé Boleslavi nebo Hradci Králové. Dalšími společnostmi provozujícími v tuzemsku bikesharing jsou vedle již zmíněných Rekol například ČD Bike, Homeport (Freebike), Bolt nebo Lime.

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Matěj

V Ostravě ale funguje Nextbike, nikoli Rekola..

Pody

Jestli je náklad na jednu výpůjčku ze strany města 14 Kč a výpůjček ročně přibližně 40 tis., tak to město stojí přibližně ročně půl milionu. To mi přijde celkem adekvátní za tu službu. Při návštěvě cizích měst, hlavně v zahraničí, méně u nás tuto možnost jako turista vždycky rád využiju, když je možnost. Situaci ve Frýdku neznám, tak to nedokážu posoudit blíže, zda to dává v tomto městě smysl. Hodilo by se rovněž porování s jinými městy.

MHD

Takže zhoršení služeb, když se nedá přejet z Ovy do FM a v druhém městě vrátit. Hlavně že se ušetřilo pár korun.

PetrN

Za to město vybuduje workoutove hřiště pro seniory, nebo podobně užitečnou věc, kterou snad v zivote nikdy nikdo nepoužil 😂😂..

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

mě spíš sere, že v Ostravě jsou kola, v Havířově jsou taky, a Šenov nic

asdfr

Tomuto nerozumiem.

„Rekola byl dotován 19 korunami v roce 2019 a 18 korunami v roce 2020“. To ako za kazde pozicanie bicykla mesto platilo tie sumy ci akym sposobom sa ta dotacia vyplacala ?

Willy

Je to sice šílené, ale dotovaná je skutečně každá výpůjčka, není to cena za den, zkrátka penězovod z veřejných peněz soukromé firmě, viz: „Zatímco v roce 2019 město na každou výpůjčku přispívalo téměř 19 korun bez DPH a nyní 18 korun, příští rok to bude zhruba 14 korun. Nejvýhodnější nabídku podala společnost Nextbike Czech Republic, růžová kola tak od března vystřídají kola šedomodrá,“ řekl náměstek primátora Jakub Míček.:“
https://www.parlamentnilisty.cz/politika/obce-volicum/Frydek-Mistek-Rekola-nahradi-Nextbike-643840

asdfr

Ďakujem za vysvetlenie.

mirek

Víte vůbec, jak moc jsou dotované silnice a parkoviště pro auta? Nehledě na spoustu negativních externalit typu zábor veřejného místa, emise, bezpečnost apod. Oproti tomu pár korun za tuhle službu je úplné nic.

asdfr

Prosim vas, skuste hodit cislo, ako velmi su dotovane cesty. Rocne sa v ceskej republike len na spotrebnej dani vybere takmer 100 miliard Kc. Dalej tu mame cestnu dan a myto.

Petr766

Takže v průměru 100 výpůjček denně. Tj. některá kola celý den někde zavazejí bez užitku.
Jo, to je ta slavná „sdílená“ ekonomika.
Je to sice k ničemu, ale dají se na to sosat dotace (nebo přefakturovávat firmám jako to dělá Nextbike) a hezky to vypadá v PR. A je jedno jestli to kolo je růžové nebo modré.

Ondra

100 vyjpucek je na město jako je Frýdek Místek celkem dost. Je vidět že tomu nerozumite.

mirek

Většina aut zabírá cenný veřejný prostor celé dny bez užitku a kritizuje to někdo?

Poudy

To mají úplně zadarmo 🙂