Místo růžové šedomodrá. Frýdek-Místek změnil provozovatele sdílených kol

Jízdní kolo společnosti nextbike. Foto: nextbikeJízdní kolo společnosti nextbike. Foto: nextbike

Frýdek-Místek považuje systém sdílených kol za doplněk k MHD.

Ve Frýdku-Místku odstartovala s příchodem března sezóna sdílených kol. Město přitom sáhlo ke změně provozovatele. Další dva roky bude službu zajišťovat společnost Nextbike Czech Republic, která vystřídala firmu Rekola. Ta systém provozovala od roku 2018.

Ke změně vedly podle náměstka primátora Jakuba Míčka především výhodnější podmínky, se kterými přišla firma Nextbike. Zatímco provoz systému růžových sdílených kol pod hlavičkou Rekola byl dotován 19 korunami v roce 2019 a 18 korunami v roce 2020, v nastávající sezóně bude město přispívat zhruba 14 korun.

Stejně jako tomu bylo u Rekol, i Nextbike bude nabízet službu sdílených kol prvních 15 minut zdarma. Krátké výpůjčky jsou totiž ve městě velmi oblíbené – za rok 2020 šlo až o 80 procent veškerých výpůjček. Za dalších 45 minut pak uživatelé za modrošedá kola Nextbike zaplatí 20 korun. To je změna oproti 30 minutám za 12 korun, což nabízela Rekola.

Období, během kterého bude možné systém sdílených kol využívat, zůstává beze změny. Sezóna začala počátkem března a potrvá až do konce listopadu. Zóna, ve které mohou uživatelé kola parkovat, zahrnuje obce Frýdek-Místek, Sviadnov, Staré Město, Baška, Dobrá, Žabeň a nově také Paskov.

Další novinkou je zvýšení kapacity systému jízdních kol. Nový provozovatel přidá oproti předchozímu celkem 40 kol. V ulicích Frýdku-Místku tak bude vždy 160 kol. S jiným druhem jízdních kol se zjednodušení dočká i odemykání kola – zámek bude digitální, nikoli mechanický. Uživatelům proto postačí jen mobilní telefon s aplikací.

„Zachování bikesharingu máme obsaženo v programovém prohlášení, které obsahuje hlavní priority a směřování města v nadcházejícím volebními období. Takže mě těší, že je o tuto službu mezi lidmi zájem a že ji můžeme za stále výhodnějších podmínek nabízet. Je doplňkem naší MHD zdarma a jelikož jde o dopravu na vlastní pohon, tak je mnohem ekologičtější a také zdravější,“ doplnil primátor Michal Pobucký.

Spolu s chystanou změnou město představilo i základní statistiky spojené s využitím systému jízdních kol za rok 2020. Kvůli pandemii ubylo ve Frýdku-Místku výpůjček. Ke konci října město evidovalo 35 551 výpůjček. Nejvíce výpůjček bylo 11. srpna, kdy došlo k 273 výpůjčkám. Rekordmanem roku 2020 se stal člověk, který si kolo půjčil celkem 541krát a najel celkem 437 kilometrů.

Nextbike Czech Republic je (na rozdíl od společnosti Rekola, která pochází z Česka) jednou z divizí mezinárodní společnosti Nextbike založené v Německu. Největším působištěm firmy je Evropa (např. Velká Británie, Německo, Polsko, Ukrajina, Slovinsko, Chorvatsko), modrošedá kola lze ale nalézt také v USA (Pittsburgh), Mexiku (Cancún, San Luis Potosí), Indii (např. Nové Dillí, Hyderabad) a na Novém Zélandě (Auckland, Christchurch).

V České republice lze jízdní kola Nextbike například v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci, Kladně, Opavě, Prostějově, Havířově, na Berounsku, v Hlučíně, Říčanech, Pardubicích, Mladé Boleslavi nebo Hradci Králové. Dalšími společnostmi provozujícími v tuzemsku bikesharing jsou vedle již zmíněných Rekol například ČD Bike, Homeport (Freebike), Bolt nebo Lime.

Tagy Frýdek-Místek nextbike Rekola
14 komentářů