Místo OK už jen QS. Lety Českých aerolinií budou zajišťovat Smartwings

Letadla ČSA. Foto: Ondřej SoukupLetadla ČSA. Foto: Ondřej Soukup

Přesun veškeré obchodní letecké přepravy pod Smartwings odůvodňuje skupina snahou o vyšší efektivitu.

Odebírat
Upozornit na
guest
161 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Alfons

Luftjarda to celá zařídil.

Miloš

Vypadá to, že v roce 2030 zanikne i ČR a staneme se pouhým regionem.
Z mnoha dnes běžných věcí se stane dočasný folklór. Rozprodané firmy pozemky, převzaté zákony, koloniální styl života se spoustou cizinců…

jaroslav-toman

A je to. Definitivní konec ČSA.

Samo

Pokiaľ sa len ruší AOC tak o konci ČSA sa veľmi nedá hovoriť, v zásade ide len o formalitu. Rovnako ako keď Austrian presunul všetky svoje lety pod AOC Tyrolean.

Avoda

Ty dvě situace (OK-QS a OS-VO) spolu nesouvisí naprosto nijak.

Samo

Podľa vyjadrenia Smartwings sa javí že ide o presne rovnaký model – presun prevádzky do jedného AOC kde sú nižšie náklady, ale inak všetko po starom a bez dopadu na zákazníka.

Rn42

Austrian prevedl provoz letadel na Tyrolean, ale prodej zustal na OS kodech.

Avoda

Už jsem to psal pod Váš komentář níže, zopakuji to tedy – ty dvě situace nemají nic společného.

Z hlediska cestujícího se mění naprosto vše. Jestli nechápte rozdíl mezi službami ČSA ještě v roce 2017, když do nich Šimáně vstupoval, a dnešními Smartwings, tak se nedivím, že tady píšete takové nesmysly.

Zrušily tehdy v roce 2012 OS na letech VO business třídu? Zrušily tehdy FFP? Zrušily tehdy lety do 90% destinací? Omezily na jejich letech výhody pro cestující *A?

Ne, nic takového se nestalo, ale přesně tohle udělal Šimáně s ČSA!

Y.K.

Když to nabízet nechce, tak to nabízet nebude. To už je tak vlastnost firem i lidí, že dělají to co se hodí jim. Do jisté míry to i chápu, protože benefity ČSA byly dost v nerovnováze s celkovou (věčně ztrátovou) finanční situací dopravce. Nicméně já do jejich účetních knih nevidím.

Vy to můžete akceptovat a nebo létat s někým jiným. Čílit se je zbytečné.

Avoda

Já se nečilím proto, co udělal Šimáně, ale:
1, že udělal pravý opak toho, co v roce 2017 veřejně sliboval a k takovému typu lidí mám vrozený odpor
2, že mu za ten obrat a definitivní likvidaci ČSA zdejší diskutující tleskají a nepochopitelně Smartwing vzývají jako Bohy zachránce
2, že tady někteří diskutující plácají nesmysly a srovnávají jablka a koksovatelné černé uhlí.

Y.K.

No to je přesně to, emoce. Pochybuju, že mu někdo tleská, to jsou prostě suchá konstatování stavu. Že ČSA zachránili je holý fakt, jestli se někomu líbí nebo nelíbí jak nové ČSA po uzavření insolvenčního řízení vypadají a jak jsou řízeny jsou zase emoce. Je to jak to je. Firma se v covidu ocitla v děsivých dluzích, musela zrušit objednávku na nová letadla (na ně neměli). Klidně mohl ČSA odkoupit někdo jiný, ale nekoupil. Tady se mnozí pořád opájí aurou ČSA, ale bankrot je bankrot, to s firmami i s plány udělá věci.Prostě musí žit v nějaké realitě aby to… Číst vice »

Honza

Otázka je, kdo bankrot způsobil. V době kovidu smartwings moc nelétali s dovolenkari zato létali na obnovených linkách ČSA, a letadla ČSA musela být na zemi . Kolik asi ČSA musely zaplatit za poloprázdné stroje Smartwings? Souhlasím s názorem že obdiv k Smartwings není na místě. Za poměrně dlouhou dobu své existence toho moc nedokázali. Vybírají si jen třešničky na dortu, nemají žádnou síť pravidelných linek, vypadá to, že je nezajímá pojem důvěra zákazníka, transparentnost, nepěstují svou značku. Něco dokázali – zničit domácí konkurenci ČSA za přispění politické reprezentace. Nikdo neví jak to skutečně bylo a jaké měl pan Tvrdík… Číst vice »

David B

Souhlasím, žádný obdiv není na místě. ČSA jsou 2 roky po reorganizaci. Výsledkem je, že se pravidelně létá jen do Paříže a Madridu. Z ČSA je půjčovna letadel. To je dost málo, ne? Co tady předvádějí majitelé ČSA je dost tristní. Rozvoj vypadá úplně jinak!!!

Y.K.

Smartwings za covidu rozhodně létali mnohem více než ČSA, protože zájezdy bylo (po očkování) tak jediné, kde se dalo s rozumnou mírou jistoty a garance vycestovat. Podmínky byly přísné, tak to bylo mnohem méně letů, než obvykle, ale chartery částečně létaly. Nevím kolik toho odlétali se 737 SW pro ČSA, ale to je snad věc řízení firmy, co a s čím budou létat. Hlavní problém byl že nešlo cestovat a firma bez pokladních příjmů do pár měsíců prostě padne, to je prosté. Nevím jestli TS/SW něco dokázali nebo nedokázali, rozhodně se etablovali jako úspěšný charterový dopravce, který kromě covidu neměl… Číst vice »

Rn42

Resit kolik CSA plati SW za wetlease 737 melo smysl v dobe, kdy SW vlastnil CSA pulku.

V dobe kdy vlastni CSA cele je to hloupost. Je to ta sama Simaneho penezenka, vysledek Zkupiny je stejny.

Proste letat s 737 bylo levnejsi.

Rn42

Tresnicky na dortu si vybira kazda spolecnost, jinak se fungovat neda. Uz nejsme v dobe 70tych let kdy staty primo nebo neprimo dotovaly linky z duvodu prestize.

Rn42

jaksi mam pocit, ze v roce 2012 nebyla morova rana a nezavrel se svet prakticky na 2 roky.

Fresh Z

Není to náhodou jen úklid před prodejem Smartwings? Někde jsem četl, že vlastnictví dvou otců zakladatelů se uskutečňuje přes nepřehledný propletenec firem.

Air Traveller

takze proto by organizaci jeste vic zneprehlednili? 🙂

David

Myslis to vazne, nebo vtipkujes ?

Jméno

A v rámci optimalizace nákladů budeme už litat jen s jedním motorem, dále uvedla tisková mluvčí. Let z Řecka do Prahy před lety byl testovací,kdyby bylo potvrzeno že je to možné a nám to ušetří spoustu prostředků. Tvl,jak někdo může dobrovolně letět s touhle společnosti to nechápu….

Martin

OK je skoda, troufam si rici, ze ty inicialy delali sami o sobe znacku, nez to zmizelo z letadel…

Tomáš

Prosím Vás a co zmizelo z letadel ? OK je registrace, která na letadlech zůstává. To má Česká republika. A že nemáte OK na letence nebo na magazínu ? Koho to zajímá ?

rn42

Ona polovina Ceska nejak porad zije v predstave, ze Fly OK byl nejaky magicky marketingovy pocin ktery delal z CSA respektovanou znacku na celem zapade a v USA nejvic

M.Z.

Normalni vyvedeni (vykradeni) jedne pravnicke osoby jinou. Je to ucelovy kalkul, jak brecet pred vladou cosi o stolete historii a pritom se chovat jak klasicka komercni k****.

Air Traveller

vykradení? jezis.. koho… cim .. co se ukradlo? 😀

MartinS.

Ty dvě právnické mají stejné vlastníky, kteří si s nimi můžou dělat, co uznají za vhodné. Btw: co se dá v ČSA vykrást? Možná šuplík v kanceláři, ale to bude aai tak vše.

Tom

Jaké vykradení? Nikdo je nechtěl. Problém začal, když vyhodili Kulu a dosadili Luftjardu s ohromnou zkušenosti s letectvim.

František

Skytravel..🙄🙄 takže napřed se zbavíme jen označení letů OK/CSA a vše zůstane při starém. Za rok se zbavíme jen liverek a vše zůstane při starém.. Sjednocení volacích znaků samo o sobě je teda optimalizace jako stehno, buď nemají co na práci a vymýšlejí kraviny, nebo mají všechny za blbce. Je zřejmé, že se značkou CSA se počítá už jen dočasně na lince do Paříže. OK-IOO je už teď jen na ACMI viz Kanada a hned Izrael a nové A220s budou další Air Baltic. V Praze do pár let jen Smartwings. Hlavně nedělat vlny a snaha, aby TVS bylo postupně vnímáno… Číst vice »

Rn42

spekulace: znacka Smartwings / Skytravel bude prevedena na znacku Czech Airlines pote, co SkyTeam vykopne CSA.

František

Vaše verze se mi líbí spíš než ta moje. Snad máte pravdu

Tomáš

Sjednocení volacích znaků a AOC samozřejmě dává smysl kvůli optimalizaci – nemáte tušení kolik provoz jednoho AOC stojí (administrativa, audity, provoz operačky, všech oddělení atd…..) a to se opravdu kvuli dvěma linkám nevyplatí. A220 půjdou pravděpodobně na ACMI do Swissu. ACMI v Kanadě již skončilo a OK-IOO je na ACMI v TLV. Samozřejmě ČSA je mi líto.

Avoda

Tohle vše o nákladech na dva AOC soudruh Šimáně samozřejmě věděl. když do ČSA vstupoval.

Tak mi jen vysvětlte, proč tehdy v roce 2017 lhal o tom, jak bude ČSA (ještě jednou, ČSA, nikoliv Smartwings!) rozvíjet a proč mu tleskáte za to, když nic takového od té doby nedělal ani jedinou minutu…

rn42

Za dobu 2017-2020 rozvinul CSA ze ztratove spolecnosti do spolecnosti hospodarici kdyz ne s prebytkem, tak alespon bez ztrat.

Co se stane se svetem v dobe 2020-2022 fakt nemohl predvidat.

Honza

To nemyslíte vážně co tady říkáte. Přečtěte si příslušné výroční správy, dostupné statistiky před a po převzetí. A uvidíte, že žádný rozvoj tam není. To vše tady jsou jen populistická hesla bez důkazů.

Tomáš

Šimáně lhal a lže dál, Vik to stejný. Jen říkám jak to teď ve firmě funguje vzhledem k tomu, že v ní pracuji. Myslete si o tom co chcete, ale provoz AOC je nákladný a velmi složitý a pokud se jednoho zbaví, bude to pro ně levnější. Vždyť i manažery z CSA AOC začali postupně přetahovat pod TVS. Vik se Šimáněm vždy ČSA nesnášeli a snažili se ho potopit odjakživa. To že ho koupili na tom nic nemění, teď to vypadá že se jim to už ale bohužel povede. Každopádně nábor nových pilotů na pozice A220 a A320 budou na… Číst vice »

AAAA

Tomáši v tiskové zprávě se píše že ČSA se stanou řídící společností celého holdingu, tak to by nemuselo být zase úplně špatně. Tak tím pádem by si mohli obnovit další linky a objednat další letadla ne.

Tomáš

Ne. Vik se Šimáněm nikdy pravidelky nedělali a dělat nebudou protože to za 1) neumí a za 2) to nejsou “rychlý a nenáročný prachy” jako na acmi.

Tomáš

A ještě jedna věc. Nikomu netleskám, ty 2 hulváty bytostně nenávidím, ale rozhodnutí uložit AOC ČSA do depozitáře chápu vzhledem k jejich aktuální provozní situaci. Upřímně ta firma pod aktuálním vedením nemá vůbec žádnou budoucnost, jejich struktura je neuvěřitelně zkostnatělá, ze zaměstnanců nikdo neví co bude ani co očekávat.

David

Otazka z jineho soudku: A220 pro SW ne uplne vhodne letadlo na chartery o linkach CSA se neda mluvit, myslite ze dlouhodobe zustanou ? Nebo jen ACMI? Nebo casem pujdou pryc ? Nikdo asi nevi, ale jsem zvedav na diskusi.

Rn42

Vsadim tisicovku ze pudou na ACMI. Mozna jedna z nich zustane na tu Pariz.

Tom

Lufthansa Group už se těší.

Observer

A není to nakonec jedno, jak je to letadlo nastříkané a olepené? Stejně patří nějaké leasingovce se sídlem na exotických ostrovech a obsluhuje ho litevsko/moldavsko běloruská posádka.

Rn42

Neni. Let OK provozovan letadlem QS na wetlease je SkyTeam letem a je nabizen (v pripade OK760) i pod codeshare kody DL, AM, CI, SV atd.

Let QS provozovan letadlem OK na wetlease, nebo i letadlem QS, neni letem SkyTeam i kdyz ho zrovna koupite pod kodem OK.
Na takovy let neni mozne cerpat vyhody SkyTeam Elite a sbirat mile do vernostnich programu mimo OK Plus.

pEPEC

ne ne ČSÁČKA ted obednali 13 A359, na linky po rusku hlavnje. ctk zdroj

Roman osobně

MUDr. Chocholoušek dneska přijímá nové pacienty, to bude v pohodě.

Samo

Aký to bude mať vplyv na členstvo v SkyTeame? Budú lety pod značkou ČSA stále považované za SkyTeam lety? Chystal som sa kupovať si letenku na kombo ČSA + Air Europa, ale ak z toho nebudú XP tak radšej zvolím KLM.

Air Traveller

Nejspis dost zasadni. Travel service nemi v ST.

Bude to stejne, jako je ted s Lufthansa City Airlines – vypada to jakomlufthansa, snazimse to tvarit jako lifthansa, ale *A to není.

Avoda

Tak LH City Airlines být členem *A nemohou, když ještě nezačaly létat.

Dostupné prameny ale tvrdí, že se jako affiliate členem stanou v okamžku zahájení provozu nebo krátce po tom.

Air Traveller

Mate pravdu, neletaji (mea culpa, zamenil jsem to s prodejem letenek) nicmene prameny nic takoveho nopotvrzuji, spise naopak.

mezi non m&m *A kartickari panuje obecne znechuceni nad tim, ze je to dalsi opruz …

Rn42

Takze to bude jako koupit si skrz Lufthansu let s Eurowings nebo Discover nebo Air Dolomiti.

Neni to aliancni let. Vyhody jen dle bilateralnich smluv.

Samo

Ale Lufthansa má aj dcéry ktoré fungujú ako de facto wet lease a platia u nej bežné *A pravidlá, napr. Lufthansa Cityline prípadne rôzne lety ktoré pre nich operujú Air Dolomiti či Eurowings Discover (nemýliť si s codesharom na organické lety týchto dcér, tam zas *A benefity neplatia).

Teoreticky to teda môže byť ČSA operated by Smartwings ako wet lease. Moja otázka je či aj bude 🙂

Air Traveller

no jo, jenze tam aspon ty lety maj kod luftwaffe, clovek jen musi dat pozor jestli je to “nizke” nebo “vysoke” (codesharove) cislo.

to tady nebude – podle toho, co se vsude pise, tyhle lety budou organicky QS, operated by QS a ani tam nebudou OK cisla letu…

Samo

Môže byť, ale potom je ťažké pochopiť prečo sa obťažujú so zachovaním značky ČSA. Keď odpadne SkyTeam, aký je vlastne rozdiel medzi produktom ČSA a SmartWings? Pokiaľ to bude tak ako píšeš, čakal by som že so značkou ČSA seknú úplne.

AAAA

Jak to bude teď se současným personálem přejdou pod Smartwings a přeberou uniformy SW?

Snad SW napadne alespoň ty letadla s livery ČSA posílat do hlavních měst.

Y.K.

Firma ČSA snad pořád existuje ne? Tedy se nezmění nic? Tady jde o provozní licence, ne o firmu jako takovou.

Rn42

Firma CSA prestane mit duvod existovat. Leasing na ty A320 (jestli zustanou) se prevede pod Smarty. Uniformy a barvy mohou zustat.

Y.K.

Je to možné, ale moc to smysl nedává. Těch dceřinek ve své group mají celou řadu.

Tom

Pokud budou chtít poslat A220, tak ano. Jinak to řešit nebudou. A ono těch hlavních měst už moc není.

JaB

Zeptám se, jaký bude dopad na codesharing s ostatními společnostmi, žadný ? tedy bude sdílen QS namísto OK ?

Air Traveller

A ony snad ještě čsa s někým codesharovaly, resp. snad jeste mely na necich letech svůj kod?

Samo

Áno, napr. s MEA alebo Air Europa.

Air Traveller

Diky

Tom

Myslim, ze je to zanedbatelna cast pax. Jednotky cestujicich co takto kupuji letenky. Nikomu to chybet nebude. Hlavne OK nema co nabidnout alianci Skyteam. Stejne si myslim, ze ke konci LLR odejdou ze Skyteamu, tak ci tak.

Dominic

Aktuálně je kód OK na letech do Madridu s Iberií a do Rigy s AirBaltic

Air Traveller

diky.

PetrV

A Bucharest na Tarom letech.

PeDazOl

Toto je jen jedna z fází procesu “Poslední zhasne….”

Y.K.

1. je to jejich věc, ale nechápu proč by se tak trápili s něčím jen kvůli zhasnutí. Když už druhým rokem rozfoukávají něco co zhaslo při covidu. 2. záleží co od ČSA chcete. Jestli logo a dopravu, tak to zřejmě ještě bude, směřuje to k tomu. Jestli frekvent flyer program Skyteamu, codeasharové lety kódy letů mermocí začínající OK, tak to asi nebude, směřuje to k tomu. 3. vemte na vědomí, že jestli značku nepodrží Smarwings, tak už nikdo a zmizí v temnotě. Toliko k tomu hejtění. Nemusíte mít Smartwings rádi, ale nikdo jiný o to neměl zájem, takže je to… Číst vice »

PeDazOl

Ja od ČSA nechci nic. Popisuji proces. To co nefunguje patří na smetiště dějin… to je tak vše co bych k ČSA řekl.

Rn42

CSA maji prideleny emisni povolenky na obdobi 2021-2025. Na 2026+ uz jaksi nedostanou. Pote, co se prodaji povolenky na 2025 uz nebude potreba leteckou spolecnost drzet.

Y.K.

Vzhledem k tomu, že ty povolenky jsou do účetnictví té firmy (a dividendy neplatí, takže se nikam nevyvádí), tak mi není moc jasné proč provozovat leteckou dopravu a flikovat to povolenkami jen kvůli možnosti je čerpat. To je lepší to rovnou zavřít a nula od nuly pojde (nejsou povolenky, ale není ani ztrátový provoz který je jimi flikovaný).

Rn42

Protoze CSA mela ty povolenky pridelene napred, ale dostava je prubezne. Zavres firmu a dostanes houby a ne povolenky.

Y.K.

No to já vím a chápu. Ale dost pochybuji, že dosud provozovali ČSA jen kvůli povolenkám, to nedává smysl. Samozřejmě dost pomohly ČSA v jejich dost omezeném a zřejmě ne moc ziskovém provozu, teď holt budou muset najít provozní model bez takové finanční injekce. To co vidíme může být součást toho.

David

A rozšíří ČSA aspoň síť destinací. Že by to létaly letadla SW?

Kuba

„Z Českých aerolinií se stane zastřešující společnost skupiny s majoritním podílem ve Smartwings” chápu dobře, že tedy společnost ČSA nezanikne, jen její AOC?

Jan Sůra

Ano

Mat

Naprosto nechápu, jak se můžou vzdát kódu OK. Proč naopak nedostanou všechny lety kód OK, ať je klidně operují Smartwings, ale ten kód je unikátní.

Air Traveller

v čem je unikátní?

David

Vetsina lidi to pochopi, az na vyjimky.

Air Traveller

Hele, nějaký pohdáky, že je super kód, že třeba jako „OK“ evokuje anglické OK, jsou jen pohádky. Stejně jako představy o tom, jak je ČSA „známá“ a „silná“ značka.

Ne, neevokuje. a ne, není.

Je sice hezký snít o tom, že „OK“ je něco úžasnýho, ale to je tak všechno. Svět už je někde jinde. Funguje jinak. Obsese tím, jestli lety čsa budou mít „OK“ nebo „QS“ je v podstatě jen šotoobsese.

odpoved

výjimečně souhlasím s „Air Traveller“. Je to „nice to have“ ale cestujícím je to úplně ukradený. Řekl bych že celé ČSA se příliš ukolébalo na své historii, a dalších nepodstatných věcech, které cestující vůbec nezajímají.

David

To mate naprostou pravdu, nicmene muzeme rovnou zabalit vyuku dejepisu dle nazoru pana Travellera…

Rn42

kod OK nema s dejepisem fakt nic.

PeDazOl

Ten kód kdysi dávno unikátní byl, to je vše, žijete z toho co bude, ne z toho co bylo…

Y.K.

Zkuste argumentaci místo nepodloženého prohlášení.

Kód OK je jistě zajímavůstka, ale svět se kolem toho netočí, nikdo si kvůli tomu specificky OK let kupovat nebude.

I kdyby se Smartwings ten kód moc líbil, nejsou to jen písmenka, takže prakticky zůstanou u toho, který pro ně má lepší využití (nebo spíše ta licence na kterou je vázaný), protože na to je navázaná zase hormada jiných smluv.

Lukáš F.

Je stejný jako registrace na letadlech

Air Traveller

no .. a? má to na něco vliv? zajistí to vyšší revenue?

odpoved

koho kdy v ČSA zajímalo „revenue“ 🙂 Důležitá je přece historie, nostalgie, zajímavé registračky a podobně. Nebo vy snad při nákupu letenek vybíráte podle něčeho jiného? :)))

Air Traveller

Jesine podle kavove sedliny, ktera zbyde v hrnku po rannim kafi 🙂

David

Divej: Nemuzes jit na vse jen pres penize…

Michal M

To je nějaký citát Jardy Tvrdíka?

Y.K.

Naopak, v aeroliniích peníze diktují úplně všechno. Hranice zisku jsou tam totiž tenounké, výdaje brutální, kdy chvíli nekoukal na peníze a kochal se zašlou slávou už je v zapomnění..

Avoda

Něco pro pamětníky z časů, když už to šlo do kopru, ale ještě to tam nebylo:
„Tak kde je ten problém? S ČSA v C do Kodaně a zpět“
https://forum.airways.cz/viewtopic.php?t=7766

Hlavně z předposledního odstavce je vidět, jakým jsem tehdy byl prorokem.

Rn42

Dodam, ze CSA meli pred kovidem (a dost mozna jeste dodnes) nejlepsi C v sirsim regionu, resp. druhy po Swissu.

Honza

Neví někdo jaký je “dlouhodobý” plán Smartwings s ČSA? Chtějí tu značku i nadále rozvíjet a nebo to těmi čtyřmi novými kusy skončí? Díky 🙂

David

Myslim, ze ani sami nevi, dulezite budou penize, nikoliv rozvoj kdysi zname znacky CSA, kterou v dnesnim svete malo kdo zna…

Jája

Vzhledem k tomu, že se Vik se Šimíněm usilovně snaží Smartwings prodat, tak dlouhodobé plány je zbytečné řešit.

David

Tak toto se dalo očekávat léta, možná desetiletí. Skoda ze to není opačně a nudná značka SmartWings nezanikne…
Nez takovyhle konec hybridni aerolinky radeji kdyby to uz zavreli uplne. Lepsi dustojne odejit nez mit tento paskvil.

Petr B.

Bože to je blábol… Proč by to měli úplně zavírat? Lítají? Vydělávají? Jasně že jo.

David

A vy myslite, ze tryzneni teto znacky nejakou levnou, nekvalitni charterovkou je v poradku?

Jája

Jak jste dospěl k myšlence, že vydělávají?

Rn42

ja myslim, ze on mysli, ze on mysli Smarty.

Kandelábr

Tak pořád OK bude kód ICAO a mají ho i třeba horkovzdušné balony.

Ono nakonec dnes ani nedává smysl, proč by soukromá aerolinka měla používat stejný IATA kód, jako je národní kód země a naopak to může být matoucí.

Air Traveller

Zajímavá logika 🙂

Rudolf Tuček

Imatrikulace OK a označení dopravce v letovém řadu OK je docela rozdíl.

J.K.

Jako brandově nechápu že to není opačně, ale jestli je někdo hrdý na to paint-brush logo a bere to za své dítě, tak budiž…

Jan

Estébakovi asi nic jako „brand“ neříká. Vzpomeňte si jak dlouho QS létali ve zbarvení ve stylu nějaké obskurní rusácké nebo čínské aerolinky a s nápaditým názvem Travel Service.

Kuneš

Můžete tu vaší rusácko-činskou obskurnost jejich zbarvení nějak rozvést? Podobný žvejk jsem už dlouho nečetl.

Zdeněk

Teda to je ale hloupý názor….hlubší argumentace by nebyla?:-(

MartinS.

Co na tom nechápete? Rebranding by stál peníze s neurčitou návratností. Evidentně vědí kam dát peníze jinam, aby se jim vrátily. Na druhou stranu, asi nějaký záměr mají, jinak by se to nesnažili ani udržovat.

Samo

Veď ale značka ČSA zostáva, tam sa nemení. Prechod pod Smartwings je podobný stunt ako keď pred rokmi Austrian všetku prevádzku preniesol pod Tyrolean, proste tam mali lepšie náklady kvôli zmluvám s personálom. To je celé. Z pohľadu zákazníka sa vôbec nič nemení, iba v čísle letu budú iné písmenká, čo si 99% vlkov ani nevšimne.

Avoda

Už jsem to psal výše, ty dvě situace nemají nic společného.

A z hlediska cestujícího se mění naprosto vše. Jestli nechápte rozdíl mezi službami ČSA ještě v roce 2017, když do nich Šimáně vstupoval, a dnešními Smartwings, tak se nedivím, že tady plácáte takové nesmysly.

Zrušily tehdy v roce 2012 OS na letech VO business třídu? Zrušily tehdy FFP? Zrušily tehdy lety do 90% destinací? Omezily na jejich letech výhody pro cestující *A?

Ne, nic takového se nestalo, ale přesně tohle udělal Šimáně s ČSA!

Babička

V článku je chyba. Rozhodně OK-IOO není v Kanadě, nemá kanadskou registraci, ale je v Israeli a má zpět i svoji registraci.
Že ČSA opouští SkyTeam tam taky chybí a že nebude mít AOC taky. ČSA bude jen brand včetně namalovaných letadel.
RIP

Jája

Zase je to docela hezký a nenásilný zánik. I po zrušení AOC budou v oblacích plout letadla v barvách ČSA. To beru.

Avoda

Slova „optimalizovat“, „zjednodušovat“ a „diverzifikovat“, navíc v jedné větě, používají pouze ti, kteří jinak k danému tématu nemají absolutně co říct…

MartinS.

Jasně, předseda představenstva aerolinky, která za 27 let vyrostla z nuly na nějakých 50 letadel a přes 5 milionů cestujících za rok k tomu nemá absolutně co říct. Protože jediné správné názory, jak řídit aerolinku mají diskutující na tomto webu:-(

Avoda

Předseda představenstva firmy, která zlikvidovala pod jeho přímým i častečným vedemím jednu z největší značek v historii letecké dopravy, „zapomněl“ jste dodat…

Y.K.

Fakt? Mě teda přišlo, že v době kdy si Smartwings pořídili zubožené ČSA, už to bylo cokoliv, jen ne velká aerolinka a silná značka. Za rok na to přišel Covid. Asi tak k tomu ničení.

Air Traveller

Máte tu časovou osu trošku pomotanou.

Bez Smartwings by tady značka ČSA už vůbec nebyla.

Avoda

„Cílem získání majoritního podílu v ČSA je vybudovat silného leteckého dopravce provozujícího flotilu 70 až 80 letadel.“

Jiří Šimáně, říjen 2017
Citace platí i pro pisatele Y.K. výše.

Air Traveller

No a?

To nic nemění na tom , že bez sw uz by tady csa nejspis vubec nebylo

Y.K.

A mezi tím se nic nestalo, že? Pandemie, bankrot, nic? Kdyby Smartwings o tu značku nestáli, tak konkurz nechali jet svojí vahou, nedali by návrh na restrukturalizaci, konkurzní podstat by se rozprodala a bylo by.

Jaksi je třeba vnímat realitu a ne to co si kdo přál před největší krizí v historii letectví.

MartinS.

V roce 2017 ani Jiří Šimáně netušil, že v roce 2020 upadne letecká doprava do dvouleté hluboké krize… A aerolinku, která byla v krizi už před rokem 2020 ta globální krize logicky postihla více…

Kuneš

Ale byla. Jen připomenu ČSA Holidays, ti měli slušně našlápnuto na charterech a byli jaksi „ukončeni“.

Air Traveller

jak s tím souvisí holidays? ty se smartwings nemaj nic spolecnyho.

čsa prodaly holidays aeroholdingu (letisti praha -> státu) nekdy v roce 2010 za pul miliardy.

to byly ty roky, kdy každou zimu čsa rozprodávaly co se dalo, aby vůbec přežily zimu.

Rn42

rika se, ze zruseni Holidays bylo v tiche dohode s Simanem ze nebude rypat do liti penez do CSA z letiste.

noerf

Tam byl problém, že nabízeli chartery pod cenou, což dlouhodobě nejde.

Y.K.

Holydays ukončly samy ČSA za svých divokých dob rozprodávání a ukončování čehokoliv. Navíc je to rok 2010, zatímco Smarwings ovládly ČSA tuším 2018.

MartinS.

To se ale stalo v nějakém paralalní vesmíru…
1) Nikdy to nebyla jedna z největších značek v historii letecké dopravy.
2) Kdyby Smartwings nekoupily ČSA, tak tady ta značka už nebyla.
3) Když Smartwings navýšily v roce 2017 svůj podíl v ČSA na majoritní, byly už větší aerolinkou než ČSA…

Otakar Fink

Taky,,koncern“ už jsem dlouho neslyšel😁

Tom

ČSA opustí Sky Team?

Air Traveller

Ano. Na plnáústa to ještě nikdo neřekl, ale ano, tohle je defakto konec ČSA v SkyTeamu.

Juraj

Kde se bere přesvědčení QS, že značka Smartwings je silnější než ČSA? Pravda, ČSA jsou dneska jen stín toho, co byly kdysi, ale i tak – Smartwings je příšerný, nicneříkající brand pro marginální aerolinku, která žije z koupáků.

S příchodem QS umřel i skoro veškerý interlining. Ještě před deseti lety se dalo letět do zámoří s přestupem, kde krátký segment poskytovaly ČSA jako codeshare pro IB, KL, AF, KE… Dneska když projdu Google Flights, tak na OK/QS prakticky nenarazím.

MartinS.

Tak on rebranding Smartwings na ČSA by stál peníze, které by se asi ve střednědobém a možná i dlohodobém pohledu nevrátily, tak proč to dělat?
A za současnou situaci ČSA myslím nemůže současný vlastník, ale ti kdo tu společnost vlastnili, řídili, „privatizovali“ v uplynulých více než 30 letech.
Kdyby s tou značkou nechtěl současný vlastník něco dělat, už jí dávno mohl zaříznout.

Juraj

Nový vlastník pád ČSA na svědomí nemá, ale ani neměl nikdy snahu něco s tou značkou dělat. Vlastně není jasné, jestli vůbec vědí, co s tím dělat chtějí.
Na dvou linkách pořád prodávají i business, jinde jsou čistý lowcost, codesharing už jen jednostranně (operated by EW).

To už fakt mohou mít ty dva A320 jen jako retro logojety, ale jaký smysl pak má ponechávat A220 v barvách ČSA?

Jasně, značka ČSA už dneska v Evropě nemá někdejší zvuk, ale stejně tak nikoho nezajímá zcela generický Smartwings, který zapadá mezi všemi těmi JetTime, Trade Air nebo SkyUp.

Air Traveller

Realita je taková, že vůbec nikoho nezajímá, co má na sobě letadlo namalovaný, natož, jestli to má IATA kód QS nebo OK.

Realita je taková, že výraznou většinu lidi zajímá, co jim v google flights / letusce / pelikaánu / kayaku / něčem jiném vyjede jako první při třídění podle ceny od nejlevnějšího. A klidně to může mít bílou barvu a IATA kód ZZ .

petr

Na prvním místě je cena a hotovo. A jestli je to OK nebo WW je úplně jedno. Teda u letů s přestupy opravdu nechci letět Praha – Dibruvník přes Rejkjavík nebo Istanbul (opravdu mi takové lety vyhledavač nabízel!) i kdyby to bylo levnější. Normálně by to bylo jen takové rozptýlení, ale v době, kdy se sotva dalo cestovat po EU si představuju, jak bych si vyřizoval tranzit v Turecku nebo na Islandu (ještě byla nabídka přes JFK, ale to bylo trochu mimo). Naštěstí když se na poslední chvíli (<3 neděle předem) ukázalo, že do Dubrovníka přece poletím, tak se ukázal… Číst vice »

MartinS.

Tak když si v roce 2017 pořídíte majoritu v aerolince, která je v dlohodobé krizi a 3 roky na to přijde dvouletá globální krize letecké dopravy, máte snahu nějak přežít a ne se zabývat tím, jestli se dá dělat něco s nějakou značkou, i kdyby byla sebezajímavější. Platí na to rčení: „Bližší košile než kabát.“
Právě to, že chtějí stále nechat A220 v barvách ČSA naznačuje, že nějaký záměr s tou značkou mají, ale tyhle záměry se v tak konkurenčím prostředí, jako je letecká doprava, dopředu nezveřejňují…

Michal M

Prosím vás a kde se bere ta představa, že ČSA měly v Evropě nějaký zásadní zvuk? To se týká totáče, nebo doby před sto lety, nebo období krátce po listopadu?

Rn42

rebranding Smartu na CSA nema smysl resit do doby nez CSA formalne vypadnou ze skyteamu.

Pak muze mit smysl rebrandovat cesky a slovensky smart na ceske nebo ceskoslovenske aerolinie. Polsky a madarsky muze zustat.

Y.K.

Jenže v textu není nic o síle značky a se značkou ČSA nebo Smartwings se nic neděje. Naopak zjevně zruší formální/administrativní stránku spojenou s touto lavírující aerolinkou, jejiž udržování jistě stojí hodně a přináší málo. Brand zůstane, formální stránka ne.

HonzaK

Takze z celeho CSA tedy zbyde uz jen livery, rozumim tomu spravne? Nebo let u toho CDG bude dal operovany CSA?

Y.K.

Divná otázka. V textu je vše potřebné. Poletí tam letadlo s livrejí ČSA, ale kódy letů budou už jen QS.

HonzaK

Ano, ale posadka, letadlo atd tedy prejde pod Smartwings. Tedy z CSA zustane jen firemni vehikl – vlastnik Smartwings a webova stranka jako prodejni kanal Smartwings.

Y.K.

Firma co je zaměstnává a letadla vlastní, teda platí leasing, stále existuje a existovat bude. Nemusí nutně přecházet pod Smartwings (záleží jak si to vnitřně zařídí). Změní se zřejmě licence na kterou ČSA létá.

Rn42

nema smysl aby existovala samostatni firma jen na to, aby platila leasing na letadla a vyplaty… na 99% zanikne.

procvi

A ty A220 budou tedy létat v barvách ČSA co ? Nebo půjdou rovnou taky na pronájem.

Karel

Mají jít hned na pronájem. Je ale možné, že budou pro dočasného „majitele“ létat linku do Prahy, tak vlastně budou létat v barvách ČSA z Prahy, ale pod kódem úplně jiné společnosti.

Vojtěch

OK-IOO létá v Izraeli …

Gomon

A co bude s věrnostním programem OKPlus? Smartwings žádný nemají a na jejich letech se míle do programu nezapočítávají.

Rampakk

Zřejmě jste si právě jste odpověděl.

Jakub K

Doufám, že si ten kód OK nechají i když ho používat nemusí.

Y.K.

Nevím jestli si můžete nechat něco co nepoužívate. IATA kódy jsou tuším volné k znovupoužití po půlroce po osiření.

Rn42

Mohou je pouzivat treba na charterech, nemusi to byt na pravidelkach. Treba budou litat fotbaliste pod OK.

Y.K.

Jenže ten kód je zřejmě spojený s licencí kterou zruší. Vůbec nejde o ta písmenka, ale to co je za nimi si myslím.

Tomáš

Až na to, že ten nenápadný kód QS u letenek kouseních na webu ČSA byl důvod, proč nás v Praze s platinovou kartou nepustili do salonku.
Jinak si myslím, že celé smartwings bez zuvčného jména a z mého pohledu nulovou pověstí měly být už dávno převedeny do ČSA, které měly ještě před 13 roky vynikající pověst. Takovou, že i kolegové švédové rádi létali na jih s přestupem v Praze.

MartinS.

Před 13 lety, tedy v roce 2011 měly možná ČSA vynikající pověst, ale tristní hospodářské výsledky. A na vynikající pověst nezaplatíte ani leasing, ani benzín, ani mzdy personálu.
V roce 2011 společnost vykázala ztrátu 241 milionů Kč při tržbách 14 miliard Kč. Mezi lety 2010 a 2011 ubylo v řadách ČSA přes 100 pilotů a skoro 150 členů palubního personálu. To dobrá pověst fakt nezachrání.

Air Traveller

Tak tohle se schovává za oním „koncem“ ČSA .. ono to vlastně zas takový konec ČSA není, tak proč ne 🙂

Sice budou někteří prskat, že ČSA bez kódu OK nejsou ČSA… ale tak co už…

No, a že pro klienty se nic nemění … No, pro klienty se mění jedna věc (tedy, dnes už jen pro pár z nich).. Je to potvrzení konce ČSA ve sky teamu…a z toho vyplývající dopady.

HonzaK

Taky myslim. Jakoze “on to konec neni, podivejte, tady mate logo”. Ale vic uz nic

Karel

A jednoho dne i to zmizí…