Doprava ve městě Infrastruktura Silnice

Místo nového mostu podepření starého. Praha počká s demolicí kvůli rozšíření D10, řidiče čeká omezení

Most Bystrá přes D10. Stav v roce 2018. Foto: HOP - Hnutí Občanů Počernic s podporou Pirátů
Most Bystrá přes D10. Stav v roce 2018. Foto: HOP - Hnutí Občanů Počernic s podporou Pirátů
K demolici dojde, až bude jasná podoba rozšíření D10 na okraji Prahy.

Technická správa komunikací (TSK) začne příští týden s podpíráním mostu X525, který převádí ulici Bystrá přes dálnici D10. Podle původních plánů mělo dojít k demolici a stavbě nového, nakonec ale správce mostu s demolicí ještě počká. Most je ve velmi špatném stavu.

Důvodem je koordinace s plány Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které v tomto místě chystá již několik let rozšíření dálnice na 6 jízdních pruhů (3 v každém směru). Nový most tak má respektovat širší D10. ŘSD ale dosud přesně neví, jak bude rozšíření vypadat, a proto zatím pražský správce komunikací s demolicí a stavbou nového počká. „TSK tedy z důvodu prodloužení životnosti mostního objektu před plánovanou kompletní rekonstrukcí provede v rámci běžné údržby podepření konstrukce,“ uvedla městská organizace na svých stránkách.

Ve chvíli, kdy padne rozhodnutí, začneme okamžitě projektovat,“ řekla mluvčí TSK Barbora Lišková. Podobná situace je i na mostě X526 v ulici ve Žlíbku, kde od září probíhá oprava. Ta byla na zimu přerušena, v polovině dubna se práce opět obnoví.

ŘSD musí pro první úsek D10 ze Satalic do Radonic dokumentaci pro rozšíření dálnice přepracovat, práce již běží. „Předmětný most by měl být pouze sanován v nezbytně nutném rozsahu, s čímž jsme vyjádřili souhlas. V okamžiku realizace zkapacitnění D10 dojde k demolici a výstavbě nového nadjezdu – bude součástí podrobného projektu pro daný úsek zkapacitnění. Zpracování podrobného projektu předpokládáme po dokončení procesu EIA,“ uvedl Martin Buček z týmu komunikace ŘSD.

Podpírání omezí dopravu na D10

Podepření je navrženo pomocí ocelových profilu a základů ze železobetonu. Podélné nosníky jsou navrženy tak, aby byl dodržen minimální průjezdný prostor dálnice výšky 4,95 m. Délka podélných nosníků bude 8 m v krajních polích a 14 m ve středních polích z důvodu přemostění dálnice D10. Podélné nosníky budou na koncích podepřeny příčnými nosníky, které budou roznášet zatížení rovnoměrně do ocelových věží.

Stavba bude provedena ve více etapách za částečného omezení tak, aby byl zachován provoz v obou směrech. V I. etapě bude zhruba čtrnáct dní provoz na D10 pod mostem přimknut ke střednímu dělícímu pásu tak, aby byla zajištěna bezpečnost dopravy, poté se bude pracovat ve středním dělícím pásu. Provoz pod mostem na dálnici D10 bude přimknut ke krajnici tak, aby byla zajištěna bezpečnost dopravy. Ve třetí etapě dojde k montáži nosníků nejprve nad pravým jízdním pásem dálnice, potom nad levým. Práce budou probíhat v noci za provozu 1+1 v jednom pásu, aby mohl být přes den obnoven do režimu 2+2. Práce by měly skončit 15. června 2021.

Odebírat
Upozornit na
guest
32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojta

Je celkem logické, že chce TSK počkat. Demolici kvůli stavu by musela platit Praha, demolici z důvodu rozšíření by mělo zaplatit ŘSD.
Na D10 se už vyměnilo x mostů, ale žádný nepočítá s rozšířením. Sice se kritizuje, že starý most vydrží „jen“ 40-50 let, ale ty úplně nové se budou bourat mnohem dřív.

MaT

No nejsem stavební inženýr, ale stejně mi to vyjádření „Nemůžeme stavět nový most, protože nevíme, jak to rozšíření dálnice bude vypadat“ přijde takové divné. Tak asi ta dálnice bude širší, ne? Nejde prostě postavit most, kde ta jednotlivá pole budou širší? Jak ty tři pruhy budou široké, to se snad podle nějakých norem na dálnice ví, kolik by měl mít odstavný pruh také, tak třeba ještě i s nějakou rezervou se může postavit most, kde od středového pilíře bude dost prostoru na toto vše a je to, nebo se tam čeká nějaká ještě větší záludnost? Nebo se třeba ještě má… Číst vice »

Démon

Do EIA procesu jde několik variant rozšíření. Možnosti jsou i kolektory a napojení okolní infastruktury. To musí někdo připravit a podle toho se navrhne technické řešení mostu. Může mít třeba 4 pole.

Jiří Kocurek

„Tak asi ta dálnice bude širší, ne? “

Tak poraďte, o kolik? A prosím na 0,1 přesně.

Zdenda

Bude sirsi o o 42.0. Presne.

Kalanis

2×21 – Oko bere.

Jméno

Chvíli byla na tomto mostě ve hře stavba brýlí pro sjezd/nájezd, jestli to stále platí (nechce se mi hledat) tak je to samozřejmě další důvod, proč počkat na konečnou verzi projektu a postavit to celé z jedné vody na čisto.

Jirka

V územním plánu tam sjezd od od Prahy je. Problém je v krátkém úseku od MÚK D0 x Novopacká. Příliš krátký úsek na vykřížení.

John334

Dokud zůstane přejezd v Počernicích, tak ale tenhle sjezd spíš přinese víc škody než užitku.

Jirka

Pro haly by ten sjezd byl dobrý. Nyní občas stojí kolona na výjezdu na 3. kilometru až na dálnici.

Jirka

Jak chtějí rozšířit dálnici mají vědět už dávno. Nyní se zbytečně budou vyhazovat peníze za podepření. Měli by most zbourat a připravit na 4+4 pruhy a nemusí nic vymýšlet.

Démon

přesně takhle se vyhazují peníze !!! tam bude nejspíš 2+2+2+2 a pak to přejde v 3+3.

looki

Rozšíření dálnice, super. A kam se ta auta potom vejdou, kam dojedou a kde budou parkovat?
Kdyby radši chystali železnici směr MB a dál do Liberce.

Panoramix

No právě že ta auta už tam jsou, tak aby se mohla snáze dostat do a z Prahy. Největší kongesce vznikají ráno a navečer, když se náplava sjíždí do a zase rozjíždí z Prahy do svých vysněných domečků v satelitech kolem Prahy. Aneb kdyby fungovala kvalitní a kapacitní příměstská doprava (např. dojet autem k nejbližší vlakové zastávce, kde bude dostatečně rozlehlé P+R a odtamtud snadno pokračovat po kolejích), tak by aut nebylo tolik a dálnice by se nemusely rozšiřovat. Ale to je celé o nějaké koncepci, kterou v tomhle státě nikdo nemá. ☹️

Daniel

Zajímavé je, že o přesunu cestujících do MHD mluví nejvíce ti, kteří ji sami nepoužívají (a teď nemyslím Vás). Ono taková projížďka S1, Metro C nebo Tram 9 v ranní špičce mimo dobu COVIDovou by leckomu ukázala jak moc kapacit v hromadné dopravě zbývá.

Jiří Kocurek

To bude asi ten nároz „uhněte jedu já“. A je jedno, jestli na silnici, nebo v MHD. Jeden se nechal slyšet, že vlakoví cestující zabírají místo lidem v MHD. Totální arogance.

Ales

Radši v domě za Prahou než v kralikarne v Praze a ulicích plných psích hovinek

Démon

Na D10 mezi Brandýs a Prahu a Bezděčín – Kosmonosy se právě nevejdou již dnes. Dálnice a obecně silnice se projektují na špičkovou hodinu. Už nyní je pozdě, proto se řeší 3 pruhy až po Mnichovo Hradiště, pochopitelně po etapách.

Jakub P

Jenže ty dálnice, které ještě kapacitně rozšířit jakž takž za velké peníze jde, pak přijedou do míst, kde kapacitu rozšířit nejde ani za zlatý prase… A to je průšvih tohoto „jenom přidat jeden pruh a bude dobře“ uvažování. Jsou místa, kde už jsou snad na deseti nebo ještě více pruzích každým směrem a zácpy jsou tam furt, většinou jedny z nejhorších na světě… Protože jeden pruh navíc nikdy nevyřeší ten problém, že auta jsou zoufale prostorově neefektivní a bylo by potřeba především posilovat ostatní, mnohonásobně efektivnější způsoby dopravy, aby auto nebyla jediná „použitelná“ možnost, ale spíš poslední možnost pro ty,… Číst vice »

Daniel Bečvář

Na D10 ovšem není zbytí. Intenzity tam rostou nejvíc ze všech dálnic v ČR a vlakové spojení do Liberce je bohužel úplné sci-fi. Neuvěřitelných 18 studií a nulový výsledek: https://zdopravy.cz/pokus-cislo-18-sprava-zeleznic-opet-soutezi-studii-na-rychlejsi-vlaky-praha-liberec-60297/

Jakub P

Takže teď je tam tolik aut, že se nevejdou do dvou pruhů, po rozšíření tam bude tolik aut, že se nevejdou do tří pruhů, zato bude o to horší situace v té části Prahy, kam D10 ústí. Pokrok. Asi.

Démon

… myslíš, že po silnici mezi největší fabrikou na auta v ČR a hlavním městem, budou jezdit lidi autobusem a vlakem 🙂

Jakub P

A protože je někde obří fabrika na auta, máme se z toho všichni pominout a nepoužívat nic jinýho, v mnoha případech rozumnějšího?

Jiří Kocurek

A proč v Parze stavěli Metro, když teď už nestačí a je potřeba další linka? Nemělo se zůstat u jediného mostu přes Vltavu?

Jakub P

To srovnání nesedí v tom, že ta další linka metra místům, kudy povede, velmi pomůže a jinejm neublíží. Kdežto rozšiřování dálnic často v jednom místě pomůže, v další řadě míst uškodí.

Jiří Kocurek

A taky se musejí zesilovat vodovody. Kdysi v Praze stačilo pár kašen… Stejným myšlenkovým pochodem by se neměla ani rozšiřovat ČOVka v Modřanech.

Jakub P

Jenže v případě silnic se ta kapacita pro IAD uvnitř města zvýšit moc nedá, spíš i ta aktuální zatěžuje město až moc. Proto je blbost nadměrně rozšiřovat hlavní přivaděče na velikost, kterou síť ve městě nemůže zvládnout. Vodovod taky nerozšiřujete tak, že zvětšíte kapacitu hlavního řadu na dvojnásobek a na menší odbočné větve nesáhnete, jen v nich zvýšíte tlak a doufáte, že to ty starý trubky vydržej… Rozšiřování ČOVek je jedna možnost, druhá je použít účinnější technologii, která zvětší kapacitu na stejný nebo menší zabraný ploše. V případě silnic pro auta to velmi dobře umíme – vlakem nebo busem. Zrovna… Číst vice »

Démon

že by někdo začal myslet 🙂

MLB

Na druhou stranu je docela tristní, že o rozšíření D10 minimálně u Prahy se mluví už 10 let a ŘSD „neví, jak bude rozšíření vypadat“. To je pak myšlení na houby, protože než se vyřeší ta nová stavba, tak ta stará bude v tak špatném stavu, že se stejně bude muset udělat přednostně. Viz železnice Choceň-Ústí n. O., kde se tak dlouho čekalo s rekonstrukcí na vybudování tunelu který by převzal dopravu, až se původní trať dostala na hranici použitelnosti a bude muset být rekonstruována s výlukou. Tunel se bude stavět až X let poté a kdo ví jestli…

Démon

Souhlas. Hlavně ty mosty od PH-Mnichovo Hradiště už měli být dávno projektované na 3+3, ale u tohoto mostu tady je ve hře kolektor kvůli benzínovým pumpám a křižovatkou SOKP520, a pak obchvat Záp a Brandýs n.L, tam je to ve výstavbě, ale musí se přeprojektovat most přes D10.

Tunel podle mě nebude. To bude dřív VRT.

Daniel Bečvář

To že se o nějaké stavbě „mluví“ nic neznamená. O Pražském okruhu se také „mluví“ už desítky let a jaká je situace všichni vidíme. O rozšíření D10 se definitivně rozhodlo až v roce 2019 a podrobný projekt můžete vypracovat až když je hotová EIA.

MLB

Uvidíme, já se obávám, že se od mluvení ještě hezkou řádku let neposuneme.

Pražský okruh je úplně jiný případ, tam by vůle stavět byla, ale je tam velký protitlak a odpor nejrůznějších subjektů. Rozšíření D10 na tři pruhy by předpokládám nic nebránilo, tam je to hlavně o přípravě projektu a ochotě dát do toho peníze.