Místo kontroly cestujících péče o zavazadla. Zpráva odhalila, proč spadl chlapec z lanovky v Jeseníkách
Lanová dráha Ramzová - Čerňava. Foto: Drážní inspekce

Chlapec spadl z devítimetrové výšky z lanovky na Čerňavu. Jel s batohem na zádech a bez sklopeného ochranného rámu.
A kde ten chlapec skončil po odvozu vrtulníkem od Ostravské nemocnice 🙁 ?
Manželka před pěti lety také jela touto lanovkou. Madlo jí po usazení nešlo sklopit a tak dojela celá rozklepená. Od té doby máme lanovku na Šerák na blacklistu.
A odpověď provozovatele, když jsme je upozornili na nevyhovující bezpečnost byla přesně v duchu článku: my nic, jsou tam piktogramy.
Skvělý. My nic, nic po nás nechtějte, ale hlavně, že to nese.
„absenci definice povinnosti, odpovědnosti a s tím související pravomoci příslušných zaměstnanců provozovatele visuté lanové dráhy při zajišťování bezpečné a plynulé přepravy cestujících v situaci, kdy jsou těmito zaměstnanci nakládána zavazadla na sedačky drážních vozidel.“
Teda, to je ptydepe…
Prostě, nikdo neřekl „ty podáváš pero, já podávám tabulky“, neboli „hlídej děcka, já budu nakládat“. Na to není potřeba žádné systémové opatření, na to stačí trochu inteligence – pravda, u některých vlekařů či lanovkářů o ní lze s úspěchem pochybovat.
Pokud by to někdo řekl, odpovědnost je na tom, kdo hlídá děcka. Ale lepší když to schytá firma, než když to schytá jednotlivec.
Ta ochranná konstrukce (madlo) by se měla každopádně dávat dolů sama, nebo by tam měl být vyškolený personál a dávat ji dolů při odjezdu manuálně, ne? Za mě je tohle úplný základ, vlastně se divím, že to už není automaticky všude.
No a vyhřívané 4-sedačky nebo ochranné sklo, toho se u nás na lanovkách nedočkám už asi nikdy..
To si moc neumim predstavit, nejakou dobu trva, az se lyzari na sedacce uhnizdi, srovnaji, ruce, hulky, lyze, zabrana se zavira az po odjezdu z bodu nastupu.
Spíš zastavení lanovky, když na nějakém místě (metr za čárou) není zacvaknuto.
Tři možnosti od té nejjednodušší po nejsložitější:
1.Personál 2. čidlo které po sklopení rozsvítí zelené světlo a bude signalizovat, že sedačka je zajištěná (bylo by vidět i během její cesty)- snadné řešení, dvě ledky, spínač a zdroj 3. sklápění automaticky
Cislo 2 zni nejspis nejjednoduseji, 1 organizacne nerealne a 3 nebezpecne.
U lyzaru se nejspis predpoklada, ze na lanovce jezdi porad a vedi, jak se pouziva, proto nikdo zadna technicka reseni nepouziva.
Neviem, čo je nebezpečné na automatickom zatváraní. Veľkí európski výrobcovia (Doppelmayr, Leitner) to ponúkajú ako doplnkovú výbavu.
Bavíme sa o odpojiteľných sedačkách, ktoré sa v stanici pohybujú pomaly, čiže času pripraviť sa na zaklopenie je dosť. Na ilustráciu nástup: https://www.youtube.com/watch?v=fnqVTt1BgB0 a výstup: https://www.youtube.com/watch?v=Uxn919nBVUM
Ono aj pri manuálnom zatváraní sa väčšinou snažíš zatvoriť to čím skôr, hneď ako si všetci sadnú, takže aj tam sa mi stalo, že so mal pricvaknuté nohavice či palicu zaseknutú v zvláštnej polohe.
Skutecne? Jeste jsem s tim nesetkal, a to lyzuji na spouste mist, tak si proto neumim predstavit, jak vynucene silou zavrit tu zabranu bez ohledu na to, v jake pozici maji lide lyze, ruce, hulky… Jde o vyslovene vynucene uzavreni, nebo jen navedeni zabrany, aby se zacala sklapet do uzavrene polohy?
Prostě to pomalu spadne, ale nemá to sílu, takže pokud tam někomu něco překáží, tak ho to nějak neskřípne.
Předpokládat, že tam všichni jezdí pořád a tedy to znají je naprosto bezprecedentní bl***.
Zase na takových i horších lanovkách jezdí ročně po Evropě určitě statisíce lidí, možná miliony. Včetně malých dětí, které se to zvládnou rychle naučit. A žádné hromadné tragédie se nedějí.
Tady byla chyba, že kluk byl úplný začátečník a na lanovce jel poprvé. To si měla dát učitelka pozor. Ale on i ten kluk vypověděl, že vlastně nerespektoval pokyn čekat a vyrazil sám. By bývalo stačilo, kdyby vedle něj prvních pár jízd seděl někdo zkušenější. Ale po bitvě je každý chytrý.
Zase Cesi vedi vse nejlepe?
A jak by jste to chtěl provést? Kam byste to čidlo chtěl dát? Na každou sedačku? A jak? Nebo snad někam na výjezd ze stanice? A co by snímalo, když se hýbe sedačka, lidi a vlastně všechno. Zrovna tak jak by jste provedl automatické sklápění? Asi vůbec nevíte jak lanovka vypadá a jak to vše funguje. Nemyslím si, že pro průměrně inteligentního člověka je těžké zatáhnout za šňůru a zavřít se.
Automatické sklápění už dávno není problém.
„Úplný základ“ a „automaticky všude“. I v drahých střediscích v Alpách jezdí často předpotopní sedačky bez sklápěcího skla. Vyhřívané sedačky jsem ještě neviděl a to jsem toho nalyžoval dost. No a kdybyste někdy zavítal na (jediný) lyžařský svah v největším městě Aljašky, v Anchorage, tak tam si to „madlo“ dávat dolů nemusíte, ono tam totiž žádné není. Moje žena, když tam přijela, byla v šoku, na čem jezdí naše děti 🙂
Pokud si pamatuji dobře, vyhřívané sedačky jsou na Bukovce v Čenkovicich.
Lyžoval jsem hlavně v Itálii, všude možně a párkrát v Rakousku a Francii. Ale je to už skoro 10 let, co prakticky nelyžuju, možná je to tím.
Ja po tezkem uraze na lyzich nelyzuji uz 7 let…a davno predtim nebyly ne Francii vyhrivane sedacky nic zvlastniho, bubliny spise pravidlem a velice caste uz i po roce 2000 v Italii
Zhruba v roce 1984 nebo 1985 jsem byl svědkem jak z dolní stanice prvního úseku ještě staré lanovky na Ramzové vyjížděla žena ,která měla na nohách lyže ,na zádech batoh a na klíně ji sedělo asi tak čtyřleté dítě s dětskými lyžemi.Samozrejme okamžitě jak přejela první nejvyšší sloup ,tak ji dítě propadlo mezi nohama a viselo ve vzduchu tak ,že mělo její lyže podpaží a samozřejmě řvalo.Obsluha zastavila,chvíli se snažila dát zpětný chod ,ale lanovka se v tom zmatku okamžitě zasekla.Naštesti dole stala jako obvykle v té době obrovská fronta čekajících lyžařů ,tak se sjelo asi tak dvacet nebo třicet… Číst vice »
Obsluhu za tohle zavrit a zenskou poslat na psychiatricke vysetreni.
„Obsluhující lanovky uvedl, že spoléhal na to, že nezletilého cestujího poučily piktogramy před nástupem. „Když například někdo nastupuje s batohem na zádech na sedačku, tak to není náš problém, cestující jsou upozorňováni piktogramy před turnikety,“ vypověděl policii.“
Pořád to ještě není váš problém?
Ne, není. Jestliže je cestující upozorněn piktogramy, jak se má a nemá chovat a nerespektuje to, tak je jeho případné zranění jeho problém.
Ja nevim no, kdyz tam obsluha pracuje, je si vedoma moznych rizik, s cestujicim jeste i komunikuje, ale nijak ho neupozorni… asi to pak je castecne i jeji problem.
Piktogramy nepiktogramy, za bezpečný provoz odpovídá obsluha.
To pak ale ještě musíte zkoumat jestli ty piktogramy byly vidět, jestli nemohly být přehlédnuty a spoustu dalších věšcí stejně jako musíte brát v potaz možný psychický nebo emocionální stav člověka který má poprvé v životě použít něco co nezná. Nepředpokádám, že by se obsluha každého ptala jestli zná nebo ne. Měla by předpokládat u každého tu neznalost než se slepě spoléhat na znalost.
Vše najdete v Závěrečné zprávě DI ČR.
V kostce: Piktogramy byly řádně vidět, žáci byli již v autobuse řádně upozorněni, chlapec hrál hrdinu a nepřiznal se, že je na lanovce poprvé.
Tedy jeden který propadl sítem a výjimka která potvrzuje pravidlo.
Zajímavé počtení. Kluk nikdy na lyžích nestál, na lanovce nejel, na začátku potřeboval pomoc instruktora, aby si vůbec zapnul prezkáče. Ale ještě v autobuse si byl jistý, že mezi začátečníky nepatří. Při nástupu na lanovku nečekal ani na kamaráda (který měl problém s lístkem) ani na učitelku, základní pravidla nedodržel (batoh na zádech, v obou rukách hůlku, sedl si na kraj) a vyrazil sám. Byl si jistý, že to zvládne. A samozřejmě odpovědnost nesou vedoucí a dospělí okolo. Také jsem byl kdysi párkrát vedoucím na lyžáku a vždy jsme tam měli takového sebevědomého matláka. Tehdy jsme jenom trnuli, co zase… Číst vice »
Taky mi prislo, ze „stanicni 2“ musel byt desny pitomec, dotaaz „…jestli trvá na svém vyjádření podaném PČR, že…“ uplne navadi k tomu aby rekl neco jako „nevim, nevsiml jsem si, nejsem vedomy, cokoliv…“
Nebudu to citovat. Jen dodám….puberta. Takoví lidé si myslí, že všechno vědí a umí nejlépe a s ničím nepotřebují pomoci. Dospělí jen přehání, mají strachy zbytečně a jsou celkově „mimo“. Zná to asi každý člověk který má dospívající děti. Takový dospívající člověk musí sám přijít na to, že dospělí mají většinou pravdu, že jejich obavy jsu oprávněné a že zranění před kterými varují a nad kterými ten maďoch mávl rukou jsou blíže než by se zdálo. Pak je vždycky dobře když k nějakým menším zraněním dojde aby dospělý mohl říci „já ti to říkal“ a ten puberťák měl důvod se… Číst vice »
Jasně, každý si tím projde a je to součást procesu vývoje v dospělou osobu. Jenom tady už se stal průšvih moc velký. Naštěstí se to stává výjimečně.
Víte co si myslím? Že se možná spoléhali na to, že za ty děti zodpovídá jejich doprovod tedy učitelé. Nechtěl bych být v jejich kůži protože oni byli ti kteřá za jejich bezpečnost zodpovídali a tad předpokládali, že se o bezpečnost postará obsluha. Představte si, že na vodní skluzavku vedou schody u kterých je cedule, že schody slouží pouze pro přístup nahoru. Tak. A teď si představte, že ty schody použijete pro přístup nahoru, ale tam si to rozmyslíte protože se vám nezdá vlézt do té trubky a sjet dolů nebo se vám udělá špatně a proto je použijete zase… Číst vice »
Pokud se přepravuje skupina dětí (napsal bych to výstižněji) je vždycky problém. Na tohle by měla být půjčovna vězeňských autobusů.
Ne. Stačí aby v případě skupin nezletilých pracovníci dělai více než musí a třikrát zkontrolovali to, co běžně kontrolují třeba jen jednou (tedy jestli vůbec) protože když někdo řekne, že si myslel protože piktogramy a že to není jejich problém je dost mimo. Každá sedačka by měla odjíždět až po kontrole zajištění bezpečnostních prvků zaměstnancem jako to bývalo běžné v případě pouťových atrakcí např. velkých řetízkových kolotočů kdy obsluha kontrolovala zajištění dítěte do kříže připnutými řetízky s karabinou. Kdo si je nezapnul tomu je zapla a kdo si je zapnul sám ten byl byť jen pohledem zkontrolován.
„Každá sedačka by měla odjíždět až po kontrole zajištění bezpečnostních prvků zaměstnancem…“
To zni docela nerealne, lyzari se na sedacku musi usadit, srovnat lyze, ke sklapeni zabrany dochazi az kus za nastupnim mistem, nejde dosahnout, aby byla zabrana zavrena v bode nastupu.
Co má cestující udělat, když se nepodaří zábranu zavřít?
Zbytecne nezmatkovat.
Ale jde. Stačí aby tam byl člověk který bude dohlížet zda k tomu sklopení skutečně došlo a pokud ne tak STOP.
Myslite, ze tam bude dalsi osoba s tlacitkem, ktera bude kontrolovat zonu treba 5-10 metru za nastupem?
A proč by nemohla? Je to nejlepší a nejjednodušší řešení a když ne na stálo tak minimálně pro případ takovýchto akci. Dnes už by sice takovou činnost mohl možná vykonávat nějaký automatický systém založený na kameře jen by se muselo chtít hledat řešení. Nevím jak by kamera mohla rozpoznat zda je zábrana sklopena či nikoliv, ale určitě by to nějak šlo. Třeba za pomoci těch barevných kontrolek signalizijících na sedačce zajištění/nezajištění.
Ne, normálně to ohlídá jeden člověk celý, vlekaři to mají celkem ve voku, teda když jsou normální. Je to asi tak na podobné úrovni, jako když jdete s někým po ulici, vedete odbornou konverzaci a ještě stíháte v klidu sledovat kozí počasí…
Bohatě vystačí policejní dodávka – pro pedagogy, protože ti jsou při takových akcích jednou nohou v kriminále 🙁
S první částí nesouhlasím, s druhou ano. Bohužel tomu tak je a oni na tohle musí pamatovat. Ale když si objednáváte nějakou službu tak předpokládáte, že je bezpečnost této služby zajištěna. Pedagog není ten kdo má zodpovídat za svěřené osoby každou vteřinu a při každé činnosti. To byste mohl chtít aby pedagogové zodpovídali i za to, že strojvedoucí vlaku do kterého nastoupili projel stůl a díky tomu došlo ke srážce.
Další zajímavý postřeh, že téměř v 15 letech jel poprvé na lanovce 🙂 Bohužel, některé činnosti, které většinová populace bere jako intuitivní – prostě z batohem na zádech si nesednu v autobuse, tramvaji a předpokládám, že ani na lanovce.Další věc, dobře jedu poprvé, tak se dívám co dělají ostatní – sklopení madla.Učený z nebe nespadl, ale takto tomu jít naproti…..
Kdyz je nelyzar, je to dost dobre mozne, taky jsem na sedackove lanovce moderniho typu bez lyzi nikdy nejel, takze kdybych nebyl lyzar, nejel bych na ni nikdy.
Spis jde o to, ze zamestnanci stanice venovali pozornost nakladani batohu a nemeli moznost venovat pozornost tomu, k cemu tam jsou.
My jeli před týdnem taky poprvé s manželem a mrňaty,vnoučaty.
1ém od strtu jsem řvala,kde jsou popruhy! manžel na to: Na co popruhy? A zezdola obsluha řvala,nahoře,nahoře stáhněte tu trubku!! :)))) No,nikdy víc….
A co asi měla obsluha jiného řvát? Chtěla po vás aby jste se zavřeli
já na takovéhle lanovce nejel doteď… je mi 34
Naopak. Sedání si v tramvaji nebo autobusu s batohem na zádech je dnes pro některé… běžný „standard“.
Jenže tam takový batoh mezi opěradlem a zády nebrání např. sklopení ochraného rámu. To, proč ochranný rám nebyl sklopen a jestli to nemohlo být z důvodu, že to s batohem na zádech prostě nešlo článek neříká.
Z výpovědi postiženého ve zprávě DI to vypadá, že rám nesklopil, protože vůbec netušil, jak se rám ovládá a k čemu slouží. Pokud byl opravdu na lanovce poprvé, informace v autobuse ignoroval (každý asi pamatujeme, jak jsme na výletech dávali pozor na to, co nám během jízdy říkal pedagogický dozor) a nějaké piktogramy u lanovky neřešil, tak nejspíš nasedl a vůbec netušil, co má s rámem dělat.
To je vysvětlení. Proto bych tam předpokládal dozor který ty sedačky bude vypravovat.
Proč byl vlastně sám na čtyřce? Byl poslední nebo obsluha se věnovala zdržování další lidi?
Nebyl sám. Společnost mu přeci dělal ten batoh který měl jet vedle něj, ale protože ho měl na zádech zůstalo místo vedle volné.
Je to v té zprávě DI – spolužák za ním nebyl schopen projít přes turniket. Což mohla být okolnost dost přispívající k průšvihu – obsluha i učitelka se soustředili na kluka, který byl očividně úplné kopyto, a nedošlo jim, že ten druhý, co turniketem v pohodě prošel, taky o cestování na lanovce vůbec nic neví.
Aha, tak takhle to bylo. Byla to dvojka daná dohromady schválně. Jeden věděl jak projít turniketem a druhý věděl jak se cestuje na takové lanovce. Spolu by se jim to lépe táhlo. Kdyby byli pořád spolu nebyl by pro jednoho samotného turniket a pro druhého samotného ta lanovka. Vlastně by to bylo lepší kdyby se v tomu turniketu zasekl ten co jím uměl projít a na sedačku nasedl ten co věděl jak se na ní jezdí. No a pokud by spadl ten nezbylo by místo pro nějaké diskuse kolem toho jestli uměl nebo neuměl, jestli znal a nebo neznal. Taky… Číst vice »
Kolik dětí si pamatuje takový výklad z autobusu,, když dorazí na lanovku, zvl. je.li to poprvé.
v 9. třídě jsme jeli na školní výlet vlakem a pro pár spolužáků to byla premiéra (cca před 20 lety)
Nejsme lyžařská rodina a taky jsem do školního lyžáku na ničem takovém nejel…
Já na takové lanovce najezdil v dětství hodně kilometrů a v dospělosti ještě víc, ale byli jsme a jsme dodnes turistická rodina. Ale pokud rodina nejezdí do hor ani v létě, ani v zimě, tak se dítě cestování lanovkou nemá kde naučit, leda snad v Praze v zoo.
Obsluha pochybila, ale tohle měli řešit i učitelé a řádně žáky poučit.
V Závěrečné zprávě je dost důkazů o tom, že žáci byli řádně poučeni.
Jak vidno poučení jaksi nezanechalo následky, jak je u dnešní zpovykané mládeže bohužel běžné. A nejenom mládeže. Lidi, ty příkazy, pokyny a doporučení tu nejsou ke zbytečné buz… a určené k vašemu vyj…. To se tady z toho jednou fakt zblázníme. Např. všude budou muset být okružky, protože je v módě nepoužívat blinkry jako těžce omezující záležitost a pravidla přednosti zprava a ostatní předpisy jsou vlastně asi jen pro hloupé. Rozhlížení na křižovatce nebo přechodu je zbytečné opotřebení krku a zpomalení v nepřehledném místě ošoupává brzdy. Atd atd.
No jo, přece jim nebude někdo vykládat, jak mají jezdit na lanovce. Přece nejsou blbí 😀 Si to kdyžtak vygooglí nebo vyChatGPTuje. Tenhle to bohužel nestihl 😀
Pochybili oba, jen ta obsluha lanovky je v horší situaci.
To je bohužel ale smutné, protože v dnešní přeregulované době se z lidí úplně ztrácí odpovědnost za svoje bezpečí a přehrává se na většinou mizerně placené zaměstnance všech možných služeb, kteří pak nesmyslně nesou riziko trestního stíhání za chyby, které dělá někdo jiný. Toto je ukázkový příklad. Další jsou třeba lidi spadení pod tramvaj mezi vozy a další mraky situaci, kterým zaměstnanec většinou při běžném plnění povinností stěží zabrání, přesto je za ně tahaný po soudech, jako vrah. Mělo by se to vrátit aspoň trochu do normálu a uživatelé služeb by měli zpět převzít odpovědnost za svoji bezpečnost s tím,… Číst vice »
Podle mě je dost důležitý, kolik let chlapci vlastně bylo. Ale teda docela bych se zajímal i u učitelů, proč to neměli líp zorganizováno. Prostě utvořit dvojice a batoh nemít na zádech už před nástupem. Na lanovce si ho malej kluk bude blbě sundavat. Ono i to přitažení rámu nemusí být vždycky lehký.
A teda účtovat si stovku za každej batoh? To se snad po…
Podle dokumentu neco mezi 13-15 lety.
Tak to je takové mezi no. Jestli je menšího vzrůstu, neměl s tím zkušenosti a byl rozjívený na začátku lyžáku, tak bych se nedivil. Ne každý to zná dobře a pořádně je s tím seznámit, by učitelé měli, mají dbát na bezpečnost a poučují je o mnohem větších nesmyslech
V dokumentu se pise, ze zaky nekolik lidi poucovalo a hlavne jich upozornovali, ze batoh maji mit vepredu a ne na zadech.
A měl ho vepředu, ne. A kdyby na tom okolí trvalo, tak je bude mít na háku. Tak s vámi lidi. Autority a pravidla uznávají jen hloupí? Nebo jak?
Doufám, že si vezme ponaučení a přistoupí lépe k řízení auta.
„Okolí“ na tom nejen že netrvalo, „okolí“ se vyjádřilo, cituji: „to není náš problém“.
Napřed si to přečtěte, než začnete odsuzovat.
Cena za zavazadlo (= zabrané sedadlo) mi přijde standardní. Kolo až nahoru je taky za kilo (50 za každý úsek), pes rovněž. Cestování lanovkou dneska není žádná láce, holt si člověk musí vybrat, jestli zaplatí, nebo bude šlapat po svých.
No na téhle lanovce si účtují i za psa v batohu, takže mě to nijak nepřekvapuje:-(
A berou to jako jedno zavazadlo, nebo batoh + zvíře?
jako já nevim, ale kdybych si v českým aspenu nesklopil ochranný rám, tak se na hromovce nedostanu ani nad labe, dozor to vypne a dokud nesklopím, tak se nikam nejede. občas se studenty jedné nejmenované střední jezdím na hory a i když jsou to skoro dospělí, tak jim je věnován dneska nutný babysitting na takové úrovni, že by si asi někteří rodiče ťukali na čelo, že nevychovali nesvéprávné studenty pomocné školy. a zrovna to, jestli umí jezdit na lanovce se zjišťuje a kontroluje, u nelyžařů vždy s dozorem statného chovatele. ale taky nám jeden exot letěl z lanovky, teda na… Číst vice »
„…dozor to vypne a dokud nesklopím, tak se nikam nejede“
Hmm, rekl bych, ze pokud se nastupuje v miste otaceni sedacky, tedy kolmo je smeru jizdy a kukan obsluhy je v te chvili po strane, obsluha nema sanci odsledovat, jestli je zabrana sklopena, nebo ne, leda ze by tam meli kamery.
Jsou na to technická opatření. Kamera v moderní době, zrcátko taky poslouží…
Spis nejake technicke reseni, senzor, ale nerekl bych, ze by to nekde resili. (Nevim, jak je to na vami popisovanem miste, tam jsem nikdy nebyl, ani nebudu.)
Obsluha neseděla v kukani, oba (!) nakládali zavazadla a nekoukali tam, resp. jeden viděl, že cestující nastupuje s batohem na zádech a nijak na to nereagoval.
„#mynic, cestující jsou upozorňováni piktogramy před turnikety“
Důvěřuj, ale prověřuj. Někdo tam od prověřování je a piktogram to není.
Tak v autobuse se taky máte povinnost připoutat, držet apod. a supluje to piktogramy. Zase všechno má své limity. Bych se spíš díval, jestli byly pořádně vidět a dávaly smysl, někdy je to dost divočina
Připusťme, že s cestováním na lanovce není tolik obecné zkušnosti jako se školním autobusem (který obvykle pásy nemá) a proto je u lanovky potřeba pracovník _dozoru_. Ze sedačky v autobusu je to velmi nehluboko, zatímco 9 metrů je nebezpečných i bez dalších vlivů… kluk měl hromadu štěstí.
PS: Jen když jsou pásy ve výbavě … a používám, pokud se ptáte.
Jenže když začne zaměstnanec dopravce vyžadovat od cestujících dodržování přepravního řádu, tak je hned ten nepoctivý, dělá zbytečně drába a problémy, kazí dobré jméno dopravce a podobně.
A pokud jsem na nějaký argument ze zdejších i jiných diskuzí zapomněl, tak se omlouvám.
Presne si to vystihol, ešte by som dodal, že taký zamestnanec sa mnohokrát dočká ešte arogancie zo strany cestujúcich, oni majú len práva, ale povinnosti už ťažko
Jsem ze staré školy a když mne někdo upozorní, že něco dělám blbě, tak to hned napravím.
Naproti tomu ta „nová škola“ se vyznačuje tím, že oslovený se chová dál jak hov… a poučující osobu okamžitě napadne nevybíravými slovy nebo i fyzicky.
Dobře. Tedy vás tímto upozorňuji, že to děláte blbě a chováte se jako hov… Co, zabralo to?
Já tedy spíš vídávám, že mládež na upozornění zareaguje slovy typu „No jo furt…“ a požadovaný úkon provede, zatímco starší generace začne protestovat, že jim nikdo poroučet nebude, nikdy to takhle nedělali a máme svobodu, takže je nikdo k ničemu nutit nebude.
A jak by to melo vypadat? Mel by tam byt zamestnanec, ktery by osobne kazdeho upozornil? (Druha vec je, ze podle zpravy zrovna v tomto pripade zamestnanec o batozich na zadech musel vedet a presto nikoho neupozornil.)
Ano. Inteligentní obsluha v případě nutnosti takového cestujícího vykopne z fronty, ať se napřed porovná, případně s nimi pošíbuje nebo dokonce lanovku zpomalí, aby bylo nasedání bezpečnější.
Dokonce jsem jednou ke svému velkému překvapení zažil, že lanovkář zastavil, lidi usadil, lanovku rozjel a hlídačovi nahoře brnknul, která sedačka bude nahoře potřebovat zastavit a pomoct s výstupem.
No jo, ale to je „mercedes“ mezi vlekaři.