Místo elektromobilů chceme syntetickou naftu a větší kamiony. Experti řešili emise v logistice

Syntetická nafta HVO100 poprvé v Česku. Foto: EurowagSyntetická nafta HVO100 poprvé v Česku. Foto: Eurowag

Strach z velkých nákladních aut je podle dopravců neoprávněný.

77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ABCD

Je dnes technicky proveditelné s více přívesy(návěsy) relativně lehko couvat? Mám na mysli s pomocí kamer, senzorů, řiditelných náprav atd? Už to tam je naznačené, vím že osobní auta mají asistenty na couvání přívěsů, ale u náklaďáků to moc neznám. S urovní technolgie by to proveditelné být mělo, ale jaká je realita? Díky za sdílení zkušeností.

Honza

Žádní asistenti na couvání nejsou, dělá se to pěkně postaru😋 I s více přívěsy/návěsy jde couvat.. jen se to človek musí naučit

hroch obojživelný

„Relativně lehko“ zrovna ne… Ale tyhle soupravy by nevozily poštu do malostranských uliček. Ty by jezdily mezi logistickými centry. A ta se dají na otáčení nebo nějaký potah snadno vybavit. Úspora je obrovská, zaplatí se z ní leccos.

Blume
Petr Šimral

Autonomnímu dálničnímu kamiónu by se to nestalo…

Blume

Za všech podmínek?

Szony

To tedy opodstatněný naopak je velmi, když si vezmu že dnes se řítí 40 tunový kolos silnicí bez jakéhokoliv zabezpečení odkázán v podstatě jen na to že řidič dodržuje správně bezpečnostní přestávky, což jak víme 3/4 silničních dopravců nedělají, pak představa že jim ještě umožníme řídit třeba 80 tunové kolosy – ne díky.

Petr Šimral

Kdyby 3/4 řidičů nedrželi bezpečnostní přestávky, tak nejsou ucpaná dálniční odpočívadla…

Viktor Nárožný

Víte, jaké jsou pokuty za nedodržení přestávek ? Myslíte, že to nikdo nekontroluje ?

hroch obojživelný

Opravdu víme, že 3/4 silničních dopravců nedodržuje přestávky? Já to tedy nevím a nikdy jsem o tom neslyšel. Zato dobře vím, jak se to technicky registruje, kontroluje a jaké jsou za to sankce. Velmi stručně – takové, že v případě vypršení povolené doby jízdy (např. při uvíznutí v zácpě) se kamioňákovi vyplatí zablokovat stojícím autem cestu a riskovat nadávky a postih za to, než aby popojel o deset metrů.

czhunter

Jestli to dobře chápu, tak němecjé firmy mají vysoké mzdové náklady a občas použijí drahé palivo, aby měli lepší ESG.

České firmy mají nízké mzdové náklady, používají výhradně levné palivo, ale narozdíl od němců neustále rétoricky krachují …

Happy

Tak tak. Plačtivost je národnim zvykem. Kdo si nestěžuje není Čech.

Konas

Takže neskuhrat a rovnou vyrazit do ulic? Tak u toho být nemusím.

Pražec

Road train? A není to málo, Antone Pavloviči? Co třeba rail train.

Ano, museli bychom opustit koncept Just in time. Ano zboží bude krapet dražší.
Planet over profit se tomu říká.

Daniel

Třeba v Brně už kvůli kolonám stejně není možné JIT provozovat.

Viktor Nárožný

Opuštění konceptu JIT znamená další miliony metrů čtverečních skladových ploch a zboží dražší o více než jen krapet…

Bernard L.

Pletete se, pokud by dráha chtěla, tak je pro JIT výrazně vhodnější (paradoxně menší pravděpodobnost mimořádností než na silnici).

hroch obojživelný

Kupředu levá, zpátky ni krok.

Nestačím se divit

Kdepak jsou plány na kontejnerizace a kombinovanou přepravu?
Co to tam bylo za odborníky? Kdo je pasoval do role expertů?

Kubrt

Tak ještě jednou; byla to soukromá akce jedné logistické firmy s působením zejména na silnici. Koho si tam pozvala, ten tam promluvil. Jestli někdo je nebo není odborník, nechť si zváží každý sám. Pokud si vy uspořádáte konferenci, kde 10 šotoušů, ovšemže s akademickými tituly, přednese referáty například o nezastupitelnosti 810, nikdo vám bránit nebude. A relevanci nechť si každý opět posoudí sám.

Szony

Železniční nákladní doprava je věc, která by měla mít prioritu, jako není normální aby se za jednou regionovou táhly 4 ucele nákladní vlaky každý o váze přes 2000 tun.

Kubrt

Sice nevím, proč to píšete jako reakci na můj příspěvek, ale jinak souhlas 🙂

hroch obojživelný

NEx nemá přednost před MOs?
(Nevím, vážně se ptám.)

SYN

Hm, „větší nákladní automobily jsou efektivnější“ o tom vcelku nepochybuju, ale jaksi infrastruktura má citelné meze… takové vozy by pak mohly zajíždět jen někam, musela by vzniknout další kategorie s tím že by nemohly ani na většinu „obyčejných“ silnic… To by fungovalo jen semtam někde.

Petr Andráš

Vždy když promluví čeští experti, je mi na zvracení, všechno jen pro zakonzervování stávajícího stavu, kde si nejvíc vydělají. Pokud chcete vědět, jak radikálně snížit produkci CO2, tak všechny náklady, které jedou dál než 300km, naložte na koleje a nechte vézt elektrickou trakci vy odborníci…

Kubrt

Je to akce pořádaná firmou podnikající zejména v silniční dopravě, takže není třeba to brát nějak vážně a vyvozovat z prezentovaných názorů nějaké závěry o úrovni „českých expertů“. Maximálně právě o těch, co tam promluvili – a na základě toho, co skutečně řekli, nikoliv co se dostalo do tiskové zprávy.

Kubrt

A ještě dodatek: ano, bylo by to krásné, kdyby česká a evropská (zdravíme zejména na Balkán, ale třeba i na hranice CZ/D) železniční síť umožňovala plynule převážet nákladní vlaky v elektrické trakci.

Bohumil Pokorný

Tak ono je to hlavně o tom,jak kamionová lobby dokáže jít za svými zájmy ve srovnání s tím,jak to železniční nákladní dopravci naopak nedokážou (srovnejte výstupy této akce např. s konferencemi Žesnadu ve Šp.Mlýně). Bohužel už věřím tomu,že kamionisté dokážou u nás železniční nákladní dopravu zcela zlikvidovat.

182-097

V klidu, železnice postupně zlikviduje sama sebe v dobré víře…

Petr Šimral

Zcela se jim to nepovede. ale určité věci zde jdou vidět. Železnice svůj nárůst produktivity z velké části vyčerpala (elektrická trakce, střídání strojvedoucích na ose), kamióňáci mají ještě rezervy a navíc přemýšlejí, takže místo baterií (které jim seberou možnou ložnou hmotnost) sami navrhují dražší syntetická paliva. A až nastartují samojízdu na dálnicích (já to vidím do pěti let), tak nás umlátí čepicemi. Při jejich rychlosti obnovy vozového parku behem pěti let dosáhnou toho, co my padesát let chystáme a třicet let budeme rozjíždět…

Bohumil Pokorný

Tak železnici ještě chvíli vydrží dřevo (než se dokončí skladba lesních porostů a nebudou kůrovcové kalamity),trochu chemických tekutin a dokud se vše bude vyrábět v Asii,tak ještě nějaké kontejnery z přístavů…Nic jiného železnice u nás bohužel vozit neumí…Všude možně stojí odstavené nepotřebné vozy,to je již třetí vlna po roce 1989,teď jsou mezi nimi bohužel už i vozy zcela nové,přímo z výroby.A kamionů jsou plné silnice…

Petr Šimral

Tak tak, Bohumile, tak tak…

Oldřich Sládek

Bohouši, a jak víš, co dokážeme nebo nedokážeme? Oni lobbují, my také, teď už i na bruselské úrovni, protože jinak to nejde. Proč si myslíš, že konference ve Špindlu nemá výstupy? Jen proto, že to není hned vidět, protože je to běh na dlouhou trasu? Proč je situace taková, jaká je, napsal Petr Šimral, já jen dodám, že je to nekonečný boj, který ale nevzdáváme. Konkrétní kroky nekomentuju.

Viktor Nárožný

Na akci ČD Cargo ve Špindlerově Mlýně jsem nikdy nebyl. Ale z toho, co se ke mne doneslo, mne doslova mrazí. Všechno se tam koncentruje na dva bloky. Na to, o kolik mocné ČD Cargo zdraží a jaké všechny tratě budou díky výlukám neprůjezdné. Slyšet toto jako speditér, budu se snažit železnici vyhnout, jak to jen půjde.

Petr Šimral

A na akci ŽESNAD.CZ taktéž ve Špindlerově Mlýně jste také nikdy nebyl a to je ta, o které se zde bavíme 🙂

Pražec

Ne, znovu, zpátky na stromy.
Cílem naší společnosti nejsou procentíčka CO2eq nebo bodíky do ESG.
Cílem je dlouhodobá udržitelnost – a to bez ohledu na to, jestli mezitím klima překročí obávaný bod zvratu nebo ne.
Ekodriving je fajn (sám praktikuju), ale je to dočasné „lepší než nic“.
HVO si ale jako udržitelné řešení dokážu představit. Skladujeme energii při velké energetické hustotě. Poukazovat na nízkou efektivitu procesu je blbost, protože elektriky z obnovitelných zdrojů bývá nárazově tolik, že nevíme co s ní.

Kubrt

HVO nemá s elektřinou z OZE nic společného. Patrně si to pletete s e-fuel.
HVO je fajn, ale ve chvíli, kdy se vyrábí ze za tímto účelem pěstovaných plodin, máme opět problém známý už od biopaliv první generace – konkurence potravinářským plodinám, x přejezdů po poli atd.

Kubrt

Korekce: i na to HVO by se samozřejmě dal použít vodík z elektrolýzy napájené z OZE.

SYN

Syntetická paliva jsou relativně slibná, má to ALE – musí se osvědčit nejen teoreticky, ale taky v praxi, a to i cenou. Ta „blbá“ elektrika zatím ekonomicky vede.

Peeetr

Syntetická paliva jsou normálně použitelná, prostě jsou jen 3x dražší, elektroosobáky jsou 2x dražší a vydrží 1/2 doby proti běžným autům, takže to je srovnatelné.
To není jak totálně nesmyslně drahý a superblbě skladovatelný vodík.

Daniel

Dnes stačí pro zablokování dálnice a úzkých ulic, protože jeho ovládání už je nad schopnosti dnešních netáhel, říkejme jim pracovně „řidiči“. A oni jim povolí ještě větší kamiony či dokonce autovlaky? To aby už občané začali opouštět své domovy. Ale chápu, že z pohledu dopravců bud využívání státem dotovaných silnic těžšími vozidly „ekonomičtější“. Opotřebení silnic bude 5× větší a státe plať.

ABCD

Jen taková otázka? „Opotřebení silnic bude 5× větší „. Domníváte se, že poroste nápravový tlak? Ten je asi nevětším zdrojem opotřebení. Já si myslím, že v tomto parametru se nic nemění.

Daniel

Kdy si myslíte že bude větší opotřebení? Když dnes projede 5 náprav splňujících povolený hmotnostní limit na nápravu, nebo když ve stejném čase projede 10 náprav stále splňujících hmotnostní limit vy počtáři?

Kubrt

A v jaké metrice to opotřebení silnice vyjádřujeme, když tedy bude 5x větší?

Zrzek

Nevím jaké zkušenosti mají odborníci, ale já jezdil s sólem 24 palet a 12m celková délka. Stav naší infrastruktury je už pro tato vozidla katastrofální. OK na frekventované silnici II. třídy bez couvání neprůjezdná. Nabíhající 4m zadní převis dokáže také své. To to vozidlo má horší manévrovací schopnosti než návěsová souprava. 18 paletovkana rozvoz po městě už je tak nejoptimálnější, i když z určitými problémy.

MMXA

Tyhle „autovlaky“ by byly použitelné tak max. po dálnici.

Zrzek

Jenže oni řeší i rozvozovku a tam je 24 pal. na 12 m maximum co dneska jde. 27paletove sólo to je nějakých 13m délky a díky geometrii vám nějaká natáčecí náprava vzadu na solu opravdu nepomůže.

MMXA

Jo to souhlasím, musely by vzniknout logistické uzly pro rozvoz „poslední míle“.

IGCT

To je ale blbost. Co tak konečně náklaďáky na vlaky jako ve švýcarsku a do konečného místa po silnici. A s klasickým dieselem.

Kubrt

Náklaďáky na vlaky jsou taky blbost – mrtvá váha, prostorové omezení, řidiči. Řešením je zboží na vlaky – a konečné místo po silnici. Klidně s elektrickým tahačem, protože to budou desítky km, nikoliv stovky.

Viktor Nárožný

Vy snílku….Jen si kladu otázku, kolik byste musel vystavět tisíců kilometrů nových tratí pro nákladní dopravu a nových skladových a překládacích prostor ?

Alibaba

Kontejnery na vlaky.

Jiří Kocurek

Když už tak kontejner. Kamion je neskladný, naložíte o 1/4 méně a překládka není rychlejší.
Ovšem má to jeden pořádně velký hák: Na železnici v ČR není další volná kapacita v požadovaných směrech. Kolem Labe ucpáno, kolem Prahy ucpáno, kolem Bezpráví … a mohl bych pokračovat.

Mirazapletal

Včera jsem se vrátil z Veletrhu IFAT v Mnichově. Kdyby to člověk bral podle vystavených strojů, co byly z 80% elektrické, tak by člověk řekl, že budoucnost je elektrická a nelze změnit. Do reality vás dostane až cena takového stroje. Podvozek co by měl ujet 300km vyjde na 300tis Euro, podvozek co ujede 400km vyjde na 400tis Euro. Za to si koupíte běžně 4 dieselové podvozky. Že delší soupravy ušetří naftu je známo, ve Švédsku je to dokonce strana Zelených co lobuje za silniční vlaky, už dnes tam mužou mít soupravy 60tun, chtějí to dostat na 75t. A co se… Číst vice »

Jaaa

Jojo, další díra do rozpočtu. 😉

zyx

Nevím kde jste vzal tu informaci, že ve Švédsku Zelení lobují za zvýšení hmotnosti souprav. Co já vim, tak 74 t už platí (ano, od dob sociálnědemokratických vlád), někde a někdy je to snad i více. Navíc někde a někdy platí již asi půl roku maximální délka souprav kolem 35m, ale to je plně v režii konzervativní vlády.

Viktor Nárožný

Přesně tak. A kdo by to nakonec všechno zaplatil ? Zase jenom konečný spotřebitel. Který by na to neměl… protože díky komplexnímu zelenému běsnění bude muset mít na jiné věci… třeba na zateplení svého domu, na pořízení tepelného čerpadla atd. Takže ve výsledku hospodářský pokles , mraky nezaměstnaných, na jejichž podporu nebudou sociální dávky atd. Udržitelně ekologicky ? Ano , ale současně udržitelně ekonomicky.

Kamui

Větší auta budiž, ale s tím že budou mít omezenou přechodnost (tj. ve výchozím stavu pouze dálnice a silnice I. třídy, vše ostatní pouze na základě explicitního schválení daného úseku). Konec konců, ta omezená přechodnost by měla být už dnes – na silnici III. třídy kamion nemá co pohledávat.

Zrzek

To by tam nesměli ani zemědělci se svojí technikou. Rozměrově větší než NV a hmotnostně je to srovnatelné.

Jiří Kocurek

On by se nedostal ani na stanici STK, málokterá má přímý sjezd ze sinice I. třídy.

Ale bouchání do stolu mu jde, že?

SYN

Nemáte pravdu, váhou se zemědělská technika plně naloženému kamionu nevyrovná ani zdaleka, a zatížení na vozovku musí mít přizpůsobené poli, takže na asfaltu naprosto v pohodě… akorát rozměry se občas podobají.

SYN

A rychlosti jsou poloviční, dost citelný rozdíl.

Zrzek

Oni ty traktorové návěsy zrovna nízké nápravové tlaky nemají, už stará opava měla 10 t na nápravu. A se zatížením na plochu bych se taky hádal.

Kubrt

Kamiony na silnicích III. třídy: někdy je to jediná cesta, jak se dostat k cíli – typicky les/pila, zemědělský podnik. Nebo snad někde v ČR reálně existuje problém kamionů zneužívajících silnici III, když nemusí?

MrMarkus

Pri „alternativnich“ objizdkach bohuzel bezne, jednou pres ty skoro polnacky, jindy obytnou zonou a nejvic prekvapi, ze kdyz uvizne, neni to vubec blizko cile, ale na puli mezinarodni cesty. Nase neuplna silnicni sit tomu zrejme dost nahrava.

peter

Planujem zateplenie domu. Bavime sa o objeme takmer 40m3 zateplenia. Najvacsi jumper ma vraj objem 17m3 – takze to ma tocit 3 krat dodavka, alebo mi to dovezie naraz nieco vacsie ?

Jiří Kocurek

K typickým cílům můžeme přidat různé stavby a rekonstrukce. Okna pro celou školu? Tašky na střechu tamtéž? Poslat 10 dodávek …?

ABCD

Taky řidič něco stojí a je jich bohužel málo…

Daniel

Jak jste školácky naivní.

Jiří Kocurek

https://mapy.cz/s/curunacota

Tepelná izolace, objemová hmotnost okolo 50 kg/m3. Ale v rámci úspor energií znemožníme přepravu tepelné izolace ve velkém….

SYN

Pokud veze několik metráků, neměl by být s vyjímkou problém? A mmch, neměl by na to mít vhodnější (=lehčí) auto? Ušetřil by i na palivu…

Kubrt

Firmy, co vozí výhradně tepelné izolace, taková auta a přívěsy mají. Pro běžného dopravce to asi úplně šikovné není.

Jaaa

35 % CO2 je zoufale málo. A vůbec se neřeší další zplodiny.

Alibaba

Se divím, že ještě dýcháte… 🙂

Jaaa

Ale jistě, ona ta rakovina, astma a alergie všude kolem vás neexistují.

Alibaba

Ale tyto nemoci nejsou způsobeny CO2.
Zato vy pravidelně vydechujete CO2, proti kterému brojíte.

Jaaa

Jistě, radši zabíjet lidi, než omezovat kamiony.
Právě jste prorazil dno.