Místo dvou hodin až 30 minut před odjezdem. České dráhy rozšíří prodej místenek
Zkušební provoz běží na třech rychlíkových linkách.
České dráhy zkoušejí u vybraných vlaků nový systém prodeje místenek, který by mohl vést k omezení počtu takzvaných expresních rezervací. Předprodej rezervací po celém vlaku prodlouží u třech linek o hodinu a půl. Místenku tak půjde koupit i 30 minut před plánovaným odjezdem vlaku. Cestující tak budou mít větší výběr míst i kratší dobu před odjezdem vlaku.
Má to umožnit automatické nahrávání informací o místenkách, které se zobrazí na displejích u sedaček. Až dosud jde kratší dobu než dvě hodiny před odjezdem koupit místenky pouze v rámci takzvané expresní rezervace, kdy je ve vlaku vyblokována pro nákup takových dokladů část kapacity. Pro cestující bez místenky tak jde o loterii, zda k místu s označením expresní rezervace přijde někdo s rezervací. Majitel expresní rezervace naopak musí často čelit problémům, jak cestujícího bez místenky ze sedačky dostat.
Doba 2 hodiny před odjezdem byla nutná zejména kvůli označení rezervovaných míst papírovými lístečky s označením úseků, kde je místo rezervované. Lístečky bylo nutné vytisknout a roznést na jednotlivá místa. Například u osmivozového vlaku se může jednat o více než 500 jednotlivých míst a délka soupravy je kolem 200 metrů. Nový systém díky elektronickému šíření dat zkracuje dobu, kdy končí předprodej rezervací na nutné minimum 30 minut a rovněž zohledňuje lhůtu, kdy již mohou cestující nastupovat do přistavené soupravy ve výchozí stanici vlaku, přičemž naleznou svá zakoupená místa již označená.
Bezdrátový přenos
Novinku zatím České dráhy testují u rychlíků Krušnohor (Praha – Ústí nad Labem – Cheb) a Moravan (Brno – Břeclav – Olomouc). Jde o rychlíky, na kterých jezdí soupravy InterJet a jednotky InterPanter. Možnost je i některých vlaků Praha – Plzeň – Cheb.
„Našim cestujícím chceme nabízet co nejširší služby a plnit individuální zvyky zákazníků. Někdo si kupuje jízdenky a rezervace s větším předstihem, jiní cestující volí nákup jízdenek a zajištění rezervací na poslední chvíli a další skupina se nechce vázat na konkrétní spoj a nákup místenek nevyužívá,“ vysvětluje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.
Prodloužení doby předprodeje umožňuje digitální technologie, díky které není potřeba obcházet vlak s papírky. Data o obsazenosti bude posílat do systému centrální server bezdrátově prostřednictvím mobilních sítí přímo na konkrétní vozy v soupravě vlaku. Automaticky bezdrátově jsou nahrané a na displejích zobrazené také další údaje o spoji. Jde například čísla místenkových vozů, jízdní řády na vnitřních displejích včetně předpokládaných příjezdů do stanic na základě aktuální situace nebo možné přípoje.
„V případě pozitivních ohlasů se plánuje rozšíření doby předprodeje rezervací až na pouhou půlhodinu před plánovaným odjezdem spojů i na další vlaky Českých drah vybavené digitálním systémem rezervací,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
České dráhy aktuálně řeší i způsob, jak umožnit prodej místenek do zpožděných vlaků v době, kdy už podle jízdního řádu vlak ze stanice odjel, ale ve skutečnosti má zpoždění a cestujícímu by se hodil.