Místo dreamlinerů a 777X A350. Skupina Air France-KLM objedná až 90 dálkových letadel od Airbusu

A350 v barvách Air France a KLM. Foto: AF-KLMA350 v barvách Air France a KLM. Foto: AF-KLM

Ve flotile nahradí starší A330 a B777.

26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ivo

Tak to je pozitivní zpráva, občas tito dopravci mají zajímavé nabídky z PRG, ale vzhledem k pokračování v B777 jsem to dal jen jednou a pak už jsem raději volil jiné dopravce. Tím pádem přes CDG to bude v pohodě, přes AMS zbude asi ještě utrpení v B737, ale tak ten kousek se to dá vydržet.

Nemel

Ach, kde jsou ty časy, kdy se titulní foto muselo opravdu nafotit…☺️

Matus

Hoci som velky fanusik Airbusu, tak si nemyslim, ze je na tom Boeing az tak zle s objednavkami widebodies napr. v septembri. Air France – 50 A350 + 40 mozna opcia Turkish Airlines – 10 A350 a 30 B787 a B777X Air Canada – 18 B787 + 12 opcia Opravte ma prosim, ak sa mylim, ale az taky rozdiel v objednavkach nie je. A skor je vidno, ze potencialny zakaznik sa spyta. Chcem nove lietadla, kedy mi ich dodate? Hlad po widebodies bude velky po korone. Len musia aj Airbus aj Boeing ubezpecit, ze tie lietadla musia dodat do rozumneho… Číst vice »

Mad_Majk

Nejak nerozumim tomu komentari.. zkuste mrknout na celkovy backlog objednavek a uvidite 🙂

Matus

Tak si pozrite cakacie doby. Indigo A320neo family zakazka bude hotova okolo roku 2033. Airbus zenie Cinanov aby si objednali widebodies, lebo sa im minaju vyrobne sloty na 2029-30.
Boeing ma sice trochu menej objednavok ale zato ked by ste si objednali 737 MAX tak sa nenacakate ako v Airbuse. Na 787 sa dlhsie caka tiez. 777X neratame, lebo nema certifikaciu.
Airbus nato, ze ma tolko objednavok, by mohol viac investovat do vyroby a vyrabat viac lietadiel za mesiac. Alebo mozno by mohol viac investovat do subdodavatelov.

Mad_Majk

Ale no tak.. staci trochu sledovat situaci. V US dojde k navyseni vyroby o 1-2 A32N family mesicne, byvala linka na A380 v Toulouse a jeji subdodavatelske tovarny uz jsou taky kompletne prekonfigurovane na A32N family, takze pocet vyrobenych kusu za mesic se vyznamne zvysi. To, ze Airbus netlaci na zvyseni kapacit A35XWB asi ma nejaky svuj duvod, ono zase nedelejme si iluze, ze by byl Airbus tak blbej, aby si nechal utikat zakazky.. Vse je nejen o dohodach se subdodavateli, ale primarne s aerolinkami.. a pokud ty jsou spokojene s nabizenymi dodacimi lhutami, tak pak nema Airbus potrebu tlacit… Číst vice »

Tomáš

Vcelku logická volba, zůstat u boeingu by bylo čistě jen z nostalgie, kdy v jeho nejlepších letech hrál první housle. Já v tom vidím prohru pro boeing a to větší než se na první pohled zdá. V současné době vlastně Boeing nabízí a hlavně dodává pouze 5 modelů pokud se nepletu. A to B737 MAX 8 a 9. Ano má verzi 7 a 10, ale ty nejsou v současné době certifikované a tak předávání zákazníkům je v nedohlednu. Pak je tu model B787 ve třech verzích. I přes výrobní defekty, které dodávky někdy zpozdí je to jediný program u Boeingu,… Číst vice »

Jirka

No jen tedy zájem o A330-800/900 je naprosto minimální. Evidentně reinkarnace devadesátek moc nefunguje. Je tam jen 188 neuspokojených objednávek, z čehož je část spíš fiktivních, než reálných (třeba 36 kusů pro Iran Air). Nicméně to nic nemění na faktu, že pro Boeing je tahle volba AF/KLM nepříjemnost. Ale uvidíme, jak s trhem zahýbe 777x, až se teda povede uvést v realitu :). I tak má nyní Boeing na dálkovky 777/787 daleko víc objednávek, než Airbus na 330/350. Kde ale Airbus nyní jednoznačně kraluje jsou narrow body letadla a asi i mnoho dalších let bude.

Ivo

On ten program A330-800/900 zase nebyl až tak drahý, prostě to trochu oprášili, dali lepší motory a šlo to ven, takže si myslím, že to Airbus moc neřeší.

Y.K.

Já si myslím, že 777X je pořád zajímavá volba s MTOW a kapacitou i pro cargo, ale než doběhne certifikace to asi bude s poptávkou slabší, protože nejistoty jsou. Uvidíme co na to aerolinky.

Ivo

Otázka je, jestli Airbus nepracuje tajně na dalším prodloužení A350-1000, to by pak zcela změnilo pravidla hry.

Ivan_pha

Kdysi se rozhodlo, že ke KLM půjdou Dreamlinery a A350 do AF. Je rozumné, že to budou mít pestřejší a změnili to.

Marek

A350 je skvělé letadlo. Je to dobrá volba.

Gomon

Boeing se svým 777X přijde s křížkem po funuse. Obnova dálkových flotil u všech velkých leteckých skupin je tímto rozhodnutím posledních z nich definitivně rozhodnuta. A pokud Emirates dojde trpělivost a zruší svoji objednávku na B-777X tohle letadlo také nikdy nemusí být nasazeno do provozu. Už teď je to nejztrátovější projekt Boeingu v tomto století.

KrizeVychodniSpolecnosti

Je teď docela ticho po bouři o 777X. Naposledy se říkalo, že 2. polovina 2025 – to už bylo ale minulý rok…

Ivan_pha

Proč by se o tom mělo pořád psát? Nic nového není, řeší se motory atd…

Mad_Majk

Ticho neni, ukazala se preci v cervnu na Paris Airshow 2023, kde taky potvrdili, ze polovina 2025 pro prvni dodavky plati.. Jestli to dodrzi, kdo vi..

Roman Soudný

To už jsme tu řešili někdy minulý týden. Ticho rozhodně není, všechny vyrobené 777X létají každý den zkušební lety.

Apex

Myslím, že pro EK je situace s certifikací 777X docela bolehlav… aktuálně má objednáno 115 777X ve verzích -8 a -9.
Vzhledem k tomu, že už je měl dostávat a počítal s nimi pro obměnu stávající flotily 777 a částečně i 380, tak si neumím představit, že by došlo ke zrušení objednávky 777X, protože takový počet letadel není schopen Airbus v potřebných termínech dodat…Jakkoliv mají zároveň objednáno 50 A350-900 (které mají do flotily přijít od příštího roku) a 30 787-9s (od 2025).

Magda

A zvedne ČSA hozenou rukavici?

PeDazOl

Aeroklub ČSA už nezvedne vůbec nic…

Jirka

Já náhodou ČSA fandím, ale tohle je na ně trochu velká rukavice. Vhozená rukavice pro ČSA by bylo, pokud by někdo zrušil objednávku třeba na 5 už postavených A220.

Pavel

Těch A330 bude škoda 🙁

Michael

V článku sa píše, že lietadla Boeing tvoria kompletnú diaľkovú flotilu KLM. No letecká spoločnosť KLM má vo svojej flotile aj lietadlá Airbus A330-200 a A330-300.

PetrV

Mně nedává smysl tato věta “Jeho letadla dosud tvoří většinu dálkové flotily i podstatnou část Air France”. Koho? Kde?