Dopravci Železnice

Místo dieselů elektrické vlaky. Ústecký kraj vybírá nového dopravce pro část tratí

Osobní vlak z Děčína do Ústí nad Labem - Střekova (vlevo) a rychlík z Liberce do Děčína ve stanici Děčín - východ. By Phil Richards from London, UK (11.05.14 Děčín východ 814.126 & 854.212) [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], via Wikimedia Commons
Osobní vlak z Děčína do Ústí nad Labem - Střekova (vlevo) a rychlík z Liberce do Děčína ve stanici Děčín - východ. By Phil Richards from London, UK (11.05.14 Děčín východ 814.126 & 854.212) [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], via Wikimedia Commons

Na české železnici potichu finišuje jedna z velkých soutěží na provoz regionálních vlaků, která ve skutečnosti není formálně ani soutěží, ale „průzkumem trhu“. Ústecký kraj hledá dopravce pro elektrifikované tratě s výjimkou hlavní páteřní trasy z Děčína do Chomutova. Ve hře jsou čtyři firmy, které už podaly nabídky.

Jde o takzvané poptávkové řízení, které zatím zákon pro zadání dopravní obslužnosti umožňuje. I když by mohl jít kraj cestou přímého zadání jedinému dopravci, nakonec se rozhodl oslovit všechny dopravce s nabídkou, zda se do řízení nepřihlásí.

Ústecký kraj hledá provoz vlaků na na celkem třech tratích: z Děčína po pravobřežní trati do Ústí nad Labem – Střekova, z Ústí nad Labem do Bíliny (přes Úpořiny, dosud linka U5) a z Mostu do Žatce (linka U13). Vítěz „průzkumu trhu“ má na tratích začít jezdit od prosince příštího roku, smlouva bude na deset let.

Podle mluvčí Ústeckého kraje Lucie Dosedělové kraj oslovil všechny české železniční dopravce s licencí. „K termínu, který byl určen pro podání informativních cenových údajů, tyto údaje doručilo několik dopravců. S ohledem na zajištění výhodné vyjednávací pozice Ústeckého kraje nebudeme nyní sdělovat, kteří dopravci tak učinili, ani jejich počet,“ řekla Dosedělová. Podle zdrojů redakce nabídka přišla od čtyř: Českých drah, RegioJetu, Arrivy a Leo Expressu. Ty i svoji nabídku potvrdily.

Všechny tři tratě mají společné to, že jsou sice elektrifikované, ale České dráhy na ně dosud nasazují dieselové soupravy, většinou Regionovy. Součástí poptávky je několik doplňkových spojů mezi Teplicemi a Litvínovem. Oproti stávajícímu rozsahu provozu dojde k navýšení provozu ročně o zhruba 150 tisíc ujetých kilometrů, vlaky tedy budou jezdit častěji, než dosud.

Zatímco kraji dosud na těchto tratích stačily motorové vlaky, nově požaduje jen elektrické. Podle Dosedělové poptává takové soupravy i kvůli špatnému ovzduší v kraji. „Ekonomická životnost drážního vozidla je 30 let, což by v případě pořízení motorových jednotek znamenalo na další 30 let zvýšenou zátěž životního prostředí v Ústeckém kraji. Ústecký kraj podporuje, aby na tratích, které k tomu mají potřebnou infrastrukturu, jezdily vlaky pokud možno s čistou trakcí,“ dodala Dosedělová.

Kromě elektrického pohonu bude podmínkou nízkopodlažnost, klimatizace nebo možnost přepravy jízdního kol či kočárků. Soutěž počítá s nákupem sedmi krátkých souprav pro zhruba 100 cestujících. Dopravci zatím většinou tají, jaké vlaky do soutěže přihlásily. Pouze Arriva potvrdila, že nabídla RegioPantery od Škody Transportation. „Nabídku na obslužnost v elektrické trakci v Ústeckém kraji jsme podali. Pokud by naše nabídka uspěla, nasadili bychom RegioPantery, které bychom objednali u Škoda Transportation,“ řekl mluvčí Arrivy Roman Herden. Ostatní dopravci účast potvrdili, vozidla ale nekomentovali.

Přímé zadání je podle Dosedělové administrativně jednodušší a přitom v souladu s legislativou. Samotnou soutěž nahrazuje „průzkum trhu“, což ale ve skutečnosti soutěž je. „Zjišťujeme v něm cenové údaje a další podmínky, za kterých by byly oslovení dopravci ochotni uvažovat o zajištění veřejných služeb a až dle toho vybere dopravce a uzavře s ním smlouvu. Není to tedy přímé zadání bez ničeho,“ dodala Dosedělová.

Podobně postupuje například ministerstvo dopravy, které takto hledá provozovatele rychlíků mezi Libercem a Pardubicemi. Firmy nemohou totiž tento postup napadnout a často tak na několik let zablokovat u antimonopolního úřadu.

Na hlavní páteřní lince U1 z Děčína do Chomutova zůstanou až do roku 2024 České dráhy. Důvodem je dotace z evropských fondů do vozidel RegioPanter. „Vozidla jsou podle pravidel dotačního programu vázána po dobu udržitelnosti projektu na dopravní výkony, pro které byla pořízena,“ vysvětlila Dosedělová.

Po elektrické trakci chce Ústecký kraj podobně řešit i provoz na neelektrifikovaných tratích.

88 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Pánové když to tady vidím hádáte se zde jak malé děti.Opravdu chcete přijít o regionální jízdenky,skupinové víkendové,víkendové +mhd,víkendové celosiťové,jizdenky na léto,včasné jizdenky evropa i do menších stanic.O garanci prestupu,ujetí posledního spoje,možnost noclehu v hotelu za peníze dopravce pokud vam to ujede?o IN 100/50/25.Toto jsou nejvíce využívané slevy.Výběrová řízení sice ušetří kraji peníze ale zaplatíte to vy!Příklad dnes.Dobry den!jedeme na Šumavu s kolama kolik to bude stat?do Budějic tolik a dal?Přepravce GW train bohužel nevim.Odpověděla pokladní.Výsledek!Tak to radši jedeme autem!kdo toto podporuje je podle mě i.iot a ne podporovatel fungujícího systému.Pamatujte že až vyleze ten národní tarif tak budete čučet!Jake to bude paskvil!

    • Dnes ma kazdy pristup na internet, staci pouzit IDOS:
      Os 8103
      8:13 České Budějovice
      8:58 Český Krumlov
      Jízdné
      Tarif: tarif GW train regio
      Cena: 40 Kč
      Vygenerováno aplikací IDOS
      Mimochodem u soukromych dopravcu je zakladni jizdne levnejsi nez u CD. A jeste neco od te doby co zacali CD provozovat Jizni expres z Prahy do Krumlova nepotrebujete IN kartu, jelikoz jizdne Budejce – Krumlov je IN 25 bez IN karty a cena je stejna jako u GWTR. Takze at si celou svoji Inkartu strci nekam, kdyby bylo jizdne levnejsi o onech 25%, ktere vam dava tato slavna karta, zacne vlakem cestovat vice lidi.
      A kdyz uz jsem u toho srovnavani, tak relace Most – Chomutov stoji u GWTR 32 Kc, autobus RegioJet 40 Kc, CD – zakladni cena: 45 Kc a na tarif DÚK by me to stalo 42 Kc (platnost 120 minut) s tim, ze na jizdenku DUK mohu prestoupit na MHD Chomutov. Krajske tarify jsou daleko vyuzivanejsi v pripade dalsi cesty MHD v cílove destinaci ci v pripade pokud nemate dalsi slevy u CD. Kdybych nejel na tarif DUK zaplatil bych, v pripade dalsi cesty po Chomutove, navic dalsicjh 20 Kc za MHD v Chomutove. Uprimne nevim proc bych si mel kupovat nejakou slevovou kartu (In karta), kdyz si mohu koupit mesicni kupon na integrovany tarif, ktery me vyjde na stejne penize jako v pripade nakupu mesicni jizdenky CD s vyuzitim IN karty. A jeste mohu vyuzivat MHD.

      • Dobrá ids můžete využívat ve vlacich ČD již dnes.Ale jaké zlepšení to přináší pro rodinu jedoucí Olomou-Český Krumlov na vikendovou skupinovou jizdenku +celodenní kolo.To vaše IDS je vhodné akorát pro toho kdo jezdí v kraji.Co lidi kteří dojíždění do práce nebo služebně nad 100 km a kupují si IN100?Tak jim doporucite at si to rozfrkaj na IDS?Porovnejte kolik stojí celoroční GW a co ČDa kolik tratí nabízí!Pak mi povídejte o tom že se to cestujicim vyplatí!S timhle akorát nazenete lidi do aut.

        • Tak jinak a napisu to tady uz rovnou. napr.JIKORDu a odd. dopravni obsluznosti pro Ustecky kraj a dalsi koordinatory nezajimaji preshranicni cestujici. Tyto koordinatory zajimaji pravidelny cestujici na uzemi jejich kraju. Tak mi to bylo receno. A neco na tim je, ja jako koordinátor budu resit pozadavky a zajmy svych cestujich (resp. obyvatel kraje) a zajmy kraje (usetrit penize z rozpoctu za vydaje). Proto soukromi dopravci,proto ty vyberka. Pokud jezdi CD za cca.97 Kc/km a GWTR za 76 Kc/km cemu by jste dal prednost vy, kdyby jste to mel vysazet z vlastni kapsy? Jeden spoj v relaci Ceske Budejovice – Cerny Kriz u GWTR stoji bez odecteni jizdneho na 6.600 Kc, pokud by to jezdili CD vysel by takovy spoj na 8.500 Kc. Spocitejte si vsechny spoje na teto trati, nasobte a pocitejte kolik by jste musel vynalozit penez za rok na tuto jedinou trat. Jihocesky kraj vylozi castku 1,2 miliardy korun na zajisteni dopravni obsluznosti pro tento rok. To je jedna vec a druha a podstana vec je ta, ze Jihocesky kraj je svoji rozlohou druhy nejvetsi, ale pocet obyvatel je jen cca. 630.000, coz je nejnizsi hustota obyvatel na km ctverecni z cele CR. Vezmete castku 1,2 miliardy a zajiste zakladni dopravni obsluznost pro sve obyvatele. To ji hodlate rozfrcat jen pro to, aby nekdo kdo sem jednou za rok prijede prijel vlakem CD na IN kartu100 do Krumlova? Ja tedy ne, usetril bych prachy prave tak jako Jihocesky kraj a usetrene penize bych pouzil na posileni dopravy kde je to treba.Nikdo vas nenuti dojizet 100 km, muzete se prestehovat, tak jalo je to bezne v cele Evrope, ale na to jsou Cesi moc liny.

        • Moje IDS? IDS bude jednoho dne ve vsech krajich a vy s tim nic neudelate. Pristi rok se zavede plna integrace v Plzenskem kraji, v Jihoceskem kraji dojde k jeho rozsireni, v kraji Vysosina dojde k jeho zavedeni… mam pokracovat? A kdyz uz si to IDS kritizujete, mel by jste vedet jednu podstatnou a pro soucasnou dobu dulezitou vec. Dlouhodobe statistiky ukazuji, ze IDS je vlastne spasa pro verejnou dopravu, protoze diky ni roste pocet cestujicich. Prevazna vetsina jezdi do/z prace v tom kraji v nemz ziji. Nevim proc bych si mel kupovat cvrtletni kupon u CD, ktery stoji 2.960 Kc platny jen ve vlacich, kdyz IDS cvrtletni kupon stoji 2.290 Kc, coz je levnejsi o cca. 700 Kc a navic mi plati jak ve vlaku, tak v autobusech, tak i v MHD v Budejcich. Takze asi tak. Casove kupony u CD se proste dneska uz nevyplati. Muzete si koupit IDS kupon jak v kraji kde pracujete, tak v kraji kde bydlite a projedete bez problemu.

  • Mne zaráží, že dneska ještě někdo uvažuje o Panterech. Proboha, to si nikdo z kraje nenajde čas si do toho vlaku jít sednout? Vždyť je to naprostá hrůza. Jak dlouho tu jezdí a za celou dobu Škodovka nevyřešila zápach fekálijí v soupravě vozu. Už proběhlo tolik marných pokusů k odstranění závady, leč skutek utek. V době záruky, to řešila Škodovka nákupem voňavých stromečků ( nejvíce vanilka 🙂 ) a věšela je do stropu WC, nad překlad. ČD už stromky nekupují .. . Jak vlezete do soupravy, tak ucítíte Panterovský odér ala fekál. Vážně je to lepší cestování?
    Paráda je i otevřenost celé soupravy, kdy klimatizace roznese onen odér po všech třech vozech. Ty klimatizační kanály rozvedené po jednotce bych raději nechtěl vidět.
    Všichni mající osobní automobil vybavený klimatizací stále slyšíme, jak je důležité se o klimatizaci starat, čistit dezinfikovat. Schválně kolikrát do roka asi proběhne taková činnost na Panterech? K tomu únik fekálních plynů a je zaděláno na slušný průšvih!
    Sečteno a podtrženo, kritériem výběru dopravce nesmí být pouze výhodný nákup dotovaných jednotek, ale i patřičný dohled nad jejich servisem a údržbou. V předchozím výběrku vyhrála výhodná dotace, která zanedbala vliv a dohled nad pořízenou věcí. Nechci se při nástupu do nové jednotky zalknout smradem, jenom proto, že někdo špóruje náklady a druhý podcenil podmínky výběrka.

    • Taky nechápu co je na Panterech tak úžasného. Jezdím s tím každý den do práce (PCE-HK). Ráno to jde, ale odpoledne (obzvlášť když okolo těch 30°C a víc) je to jak jízda s hovnocucem. Podle hesla „Vaše hovna, naše radost“. Proto sedám do té části bez WC, kde to je výrazně lepší. Jak jsem nadšen, když mi to zrovna nevyjde a jedu rychlíkem, kde jsou nasazeny 843. To je oproti Panterovi jak jízda v 1.třídě. Žádný smrad z klimatizace, a příjemný čerstvý vzduch z otevřeného okna. A to nemluvím o tom, že teď v létě je běžné, že přijdete do vlaku v tričku a uvnitř si kvůli zimě nasadíte svetr (a kvůli smradu plynovou masku). Nemluvě o tragickém odpružení celé soupravy. Já fandím Škodovce, aby měla zakázky a naučila se tak dělat pořádná moderní vozidla. Ale oni buď nechtějí, nebo není vůle ČD jim to hodit na hlavu, ať si s tím vytřou, nebo opraví.

        • ted jste mně zaskočil, ale nevím proč by to neudělali- více peněz, lepší pracovní podmínky, náborový příspěvek a týden dovolené navíc, stravenky a příspěvek na penzijní spoření.

          • Petr.R :lepší pracovní podmínky možná ze začátku.U ČD mají stravné a příspěvek na penzijní spoření.Pracujete u soukromého dopravce že to víte?

            • nedá se to tak říci, ale pořád jsem na tym lépe, než ti co tam zůstali ( čsad) Lepší pracovní podmínky myslím, že když bude jezdit nečím lepším jak hlučnou regionovou. Stravenky jsou výhodnější jak stravné, to jsme počítali…, ale tak mně napadlo, znám dost fírů, že asi nepůjdou pod elektriku, protože příjdou asi o 8tkč co mají bokem, ale to už je jiný, někdo toho asi nechá a půjde někam jinam.

              • Regionova není špatná něco sem na ní najezdil, záleželo na štrece.Stravné máš čisté peníze to je lepší.Vagony bude dělat siemens ,škodovka to jen dodělá.Tady ten systém nemám vlaky fíry ani depo a chcu jezdit je trochu vychcaný.

  • Zadávání soukromým dopravcům bez soutěže a obcházení soutěžního práva je asi největší prasárnou co existuje.

      • Lepší obslužnost pro cestující neb nemusí kupovat x jízdenek protože u státního dopravce stačí jedna jízdenka.

      • Je, ale podporovat svého státního dopravce by stát měl. Když budu mít syna pokrývače, tak ho taky nechám udělat střechu, než abych to dával dělat sousedovi z Německa, kterého ještě podporuje jeho stát…

        • Zajem se statu jako tzv. odpovedneho hospodare je vydavat mene penez za sluzby… takze je mu fakt sumak zda to odjezdi CD nebo Arriva, kdo poda nizsi cenovou nabidku je to jeho.

    • největší prasárna už probíhá od čd, že vůlbec nic nedělají s vozovým parkem kde nemají konkurenci.

          • ale pochopte to, že lidi nechou žít jak kdo píská a nechat si od čd vše líbit. Co třeba je babičce platný, že čd modernizují pendolíno? nebo mají railjety? A kraj lidem tímto chce pomoci.

            • Petr.R „největší prasárna už probíhá od čd, že vůlbec nic nedělají s vozovým parkem kde nemají konkurenci“ – „četl a určitě na 100% ty soupravy nejsou určeny na ty tratě co jsou v tomhle článku zmíněny“

              Nic nedělají s vozovým parkem, a proto kupují nové vozy?
              Nové vozy pro Plzeň, 40ks Bmz (sice nejsou nové, ale tak pro nás jako nové), 10 vlaků od Siemens…
              Logicky, pokud někde budou nové vozy, půjdou ty „staré“ jinam, kde jsou ještě starší. Tudíž i přesto se na té určité trati zlepší komfort.
              Pokud budeme mluvit o těch nových „Railjetech“, tak mají jít na Metropolitan, kde nahradí stávající vozy, stávající vozy půjdou na jinou trať a takhle ten koloběh půjde furt dokola. Takže ano, komfort se někde ještě o něco zvýší.
              No, a z toho nám vyplývá, že i na tratích bez konkurence se zvyšuje kvalita. Asi je nám jasné, že se nebudou nové kupovat vozy na nějakou lokálku z horní dolní, kde jezdí pár lidí, to je přece nesmysl. Vždycky se modernizovalo a modernizuje postupně, hlavně na hodně frekventovaných tratích, nebo na tratích kde je konkurence, což je jedině RJ a LEO, kteří jezdí jen Pha – Brno/Ostrava – …

              • Jó hoši za peníze v Praze dům. Když jsou úhrady od státu a krajů poloviční proti DB a ÖBB a jízdné o 3 levnější, těžko chtít po ČD aby za 10 let kompletně obnovily vozový park, když ceny nových slušných vozidel jsou stejné pro DB ČD i ÖBB.

            • Který lidi? Většině lidí je to úplně šumák. Regiojet a Leo jen kalí vodu, z logiky věci nemají a takovéto štace zájem. A Arriva patří DB, takže nevím proč podporovat něměcký moloch před českým.

  • A co Kadaň ? Od roku 2020 má jezdit U1 z Děčína do Kadaně, kde bude 25 kV. Takže Ústí potřebuje dvousystémové jednotky.

    • A jak to, prosím, souvisí s informacemi obsaženými v textu?
      Až do Kadaně budou objednány vlaky linky „U1“, kterou do roku 2024 mají provozovat ČD, a je tedy jejich starostí, jak a kde si vozidla pro tento provoz opatří.

  • Tak budou opět zhoršené podmínky pro cestování kupováním další jizdenky neb uznávání jizdenek je zatím v nedohlednu.

      • Ten je ovšem dobrý tak leda pro místní obyvatele, ale rozhodně už zdaleka ne pro cestující z a do vzdálenějších lokalit ležících v jiných krajích – zejména když tarifní podmínky jsou nastaveny tak „nevstřícně“, jak je tomu nyní …

        • Však taky krajské vlaky jsou určené pro místní obyvatele co jezdí na karjský tarif. Na někoho kdo přijede z jiného sere pes.

        • Ani vozidla nebudou patřit Ústeckému kraji, ale dopravci (nebo si je dopravce někde najme), takže mu kraj může jen těžko diktovat, aby v příslušných vlacích neuznával i svůj tarif dopravce – a kromě toho tam bude platit i tarif DÚK, což ČD i GWTR akceptují už nyní, takže v tomto směru není nutné nic zásadně měnit a (rádoby) „zdokonalovat“.

            • Vzhledem k tomu, ze Ustecky kraj chce resit obdobnym zpusobem i neelektrifikovane trate, predpokladam, ze se pak prihlasi i GWTR. A vzhledem k tomu, ze tento dopravce zajistuje verejnou dopravu jak pro stat (ministerstvo dopravy) na lince R27 Most – Plzen hl. nadr. a pro nektere kraje (naposledy vyhral vyberove rizeni v Jihoceskem kraji) je velka pravdepodobnost, ze vyhraje. Navic, kdyz jeho cenove nabidky byvaji nejnizsi.

              • Ono soutěžení je sice hezké, ale na např. na trati Praha -Ústí n/l se pal může sopuičasně objevit i 5 dopravců:
                1. mezinárodní rychlíly
                2. Rx Praha -Ústí-Cheb
                3. R Praha Děčín
                4 regionální dopravce pro Středočeský kraj
                5. regionální dopravce pro Ústecký kraj

                a tedy i odpovídající spektrum možných tarifů, Mezinárodní, PID, DÚK a minimál 2x tarif doprace Rx a R. To si cestující vskutku užijí.

                • Jezis a na to jste prisel jak? Viz. :Jihočeský kraj, jako jeden z prvních v rámci celé České republiky, zvolil, byla realizace takzvaného nabídkového řízení pro výběr drážního dopravce na provozní soubor železničních tratí Šumava (železniční tratě č. 194 České Budějovice – Černý Kříž, č. 197 Číčenice – Nové Údolí a č. 198 Strakonice – Volary) v otevřeném transparentním nabídkovém řízení.
                  Ze tří nabídek uchazečů byla krajem vybrána jako nejvhodnější nabídka akciové společnosti GW Train Regio. Na druhém místě byla vyhodnocena nabídka společnosti ARRIVA MORAVA a.s. a na třetím Českých drah, a.s. Předmětem hodnocení byla ekonomická výhodnost nabídek, kde vedle ceny byla posuzována i kvalita nabízených služeb vyjádřená zejména nadstandardním vybavením vozidel.
                  Zdroj: https://budejckadrbna.cz/zpravy/doprava/jihocesky-kraj-vybral-noveho-drazniho-dopravce-na-provoz-trati-sumava.html

                  • Vidíte ani nemusím hledat článek, jasně píšou že to bylo v nabídkovém poptávkovém řízení a ne v soutěži.

      • Krajský tarif je v celku nanic když pojedu přes dva kraje. A koupení více jízdenek nezaručuje kompenzace za ujetý spoj atd

          • Velmi složité je to (v případě – možná nejen – Ústeckého kraje) například v tom, že třeba v Praze nebo v Ostravě si jízdenku podle tarifu DÚK pro obvod jeho působnosti neopatříte, a pokud jsem správně informován, průvodčí dopravce, s nímž do tohoto kraje vjedete, ji prodat rovněž neumí. Takže ano, „Tak budete mít dvě jízdenky.“ (minimálně), ale komplikovaně obstarávané na různých místech, přičemž návazný spoj může právě kvůli obstarávání jízdenky na něj ujet …

            • To není pravda! Kde koupíte jízdenku DÚK platnou pro
              vlaky i autobusy
              V pokladnách Českých drah v Ústeckém kraji
              Ve vlacích Českých drah v Ústeckém kraji (při zakou-
              pení jízdenky ve vlaku po nástupu v obsazené stanici
              bude k ceně jízdenky připočtena manipulační přiráž-
              ka 40 Kč)
              V zelených autobusech DÚK u řidiče
              V jednom z 19 ti informačních středisek dopravců
              DÚK
              Zdroj: http://www.dopravauk.cz

              • Budiž: beru, že u průvodčího to možné je, ale jen na území Ústeckého kraje (podobně jako v osobní pokladně), mimo ÚK ovšem nikoli – kdo z náhodných jednorázových „momokrajských“ cestujících to ale ví? Navíc je to zbytečná komplikace …

            • Pak asi nebude – ale zatím to tak nefunguje a pochybuji, že i se spuštěním „národního tarifu“ by se na tom něco změnilo .

          • Tak ještě jednou. Na dvě jízdenky nemám nárok na garanci přestupního spoje a tudíž bez nároku na jakoukoliv kompenzaci.

            • Tak ještě jednou: od prosince 2019 má začít platit národní tarif, tyto smlouvy začnou platit v prosinci 2019. I kdyby neplatil a byl dopravce jiný, ČD nic nebrání uzavřít s dopravcem smlouvu o prodeji jízdenek, tak jako to dělaly dlouho například na trati 089 než zjistily, že přes tarif se dobře napadají soutěže.

              • Národní tarif s cenou bude propadák, za to můžu jezdit autem, pokud někdo rozkouskuje železnici a zruší včasné a další akční jizdenky, tak celá naše rodina sbohem vlaku a šup do popelnice na kolečkách na silnici. A takových nás nebude málo!!! Nevím jestli pro Vás ne, ale pro mě třeba 80 korun na 1 osobu/jízda není málo. To je za zpáteční pro dvě osoby už pěkný balík.

                • Národní tarif má cenově vycházet ze základního kilometrického tarifu ČD. Tedy to, co si kupují ti lidé, co potřebují kompenzace za ujetý přípoj a neumí si jízdu rozdělit na dvě jízdenky, jak zde píše pan coudy

                  • Ano, chápu, ale na takový tarif kašlu a budeme jezdit autem. Proto chci všude ČD v ZDO. (Nic proti komerčním spojům)

                    • Ten tarif, který je tak drahý, mají České dráhy, proto je chcete?

                    • Kompenzovat se dá i akční nebo včasná jízdenka, případně IN25/IN50, když jedu např. z druhého konce republiky. Nemusím nutně jezdit s ČD za obyčejné jízdné.

              • I kdyby neplatil a byl dopravce jiný, ČD nic nebrání uzavřít s dopravcem smlouvu o prodeji jízdenek.

                Ale to je problém, problém katrtelu. Proč myslíte, že ČD neuznávájí v jízdenky GWTR? Protože jim to bylo vytčeno jako nedovolená podpora konkurence. Bylo to dle nějakého nařízení…..

                • X let to problém nebyl. Nejen v případě GWTR, ale také Trilexu. Najednou je to problém. Máte nějaké rozhodnutí ÚOHS, že jde o kartel?

                    • Zmínka:-)Prosím o stanovisko ÚOHS, nikoliv názor zástupců ČD. Jak říkám, do té doby to stále šlo a fungovalo.

                    • Pred par lety jsem si normalne koupil na pokladnach CD v Marianskych Laznich jizdenku na vlak spolecnosti GWTR z Marianek do Varu pres Teplou. Je vazne divne, ze to ted najednou nejde.

                  • Co se týče TRILEXu, ten se zřejmě řídí jinými předpisy, slyšel jsem, že licence na provoz 089 je jak u české i německé strany a je to něco jiného než vnitrostátní provoz, ČD se řídí tarifem dle tzv. dokumentu Zvláštního ujednání, který pro provoz v našem provozu není.

                    • Trilex se na českém území pochopitelně řídí českými předpisy. To samé bylo GWTR do chvíle, než ČD vyfoukly provoz rychlíků Plzeň – Most a Pošumavské lokálky a stali se pro některé manažery ČD nepřítelem č. 1

                  • Č D je dominantní dopravce.Pokud by prodával Gw nebo Arrivě musel by na žádost jakéhokoliv i třeba mrňavého dopravce prodávat i jim.Vychází to z nějakého zákona.Opravdu to není o tom že by se někdo na nábřeží šprajcl!

              • I kdyby neplatil a byl dopravce jiný, ČD nic nebrání uzavřít s dopravcem smlouvu o prodeji jízdenek.

                Ale to je problém, problém kartelu. Proč myslíte, že ČD neuznávájí v jízdenky GWTR? Protože jim to bylo vytčeno jako nedovolená podpora konkurence a tak někdy jízdenky už rok nebo dva neuznávají. Bylo to dle nějakého nařízení nařízení….. Už přesně nevím, kdy o tom naše dráhy informovaly.

  • Dobrý den,

    poslední věta článku (,,Po elektrické trakci chce Ústecký kraj podobně řešit i provoz na na elektrifikovaných tratích.„) mi nedává smysl — jde-li o omyl, mohli byste ji, prosím, přeformulovat, jde-li o záměr, mohli byste mi ji, prosím, osvětlit?

    Předem děkuji.

  • Je jasne, ze na elektrifikovanych trati by meli jezdit elektricke vlaky, jenze problem trati uvedenych v clanku je A),nizka poptavka cestujicich, B) neni moc velky vyber malych elektrickych vlaku. V pripade relace Most – Zatec nejak nechapu soubeh vlaku linky U13 s autobusovou linkou 733. Arriva by nejspise poridila vlaky Panter, predpokladam vsak ze by slo verzi bez vlozeneho stredu, takove co jezdi napr. na trati 199 Ceske Budejovice – Ceske Velenice nebo za uvahu by stal i vlak Pesa Elf II bez vlozeneho stredu. Zajimave je prehodnoceni Usteckeho kraje k vlaku linky U7 (Decin hl. nadr. – UnL Strekov) kde v puvodnich zamerech pred nekolika lety melo dojit ke zruseni osobni dopravy a nahrazeni autobusovou dopravou, jelikoz Ustecky kraj dlouhodobe kritizoval nizky pocet cestujicich na teto lince, nyni se karta obraci. Myslim, ze ta linka by mela predvsim potencial, zejmena v turisticke sezone, kdyby byla prodlouzena z Usti do Litomeric s ukoncenim ve stanici Litomerice dolni nadrazi (nezamenuj se stanici Litomerice mesto). Decin a i Litomerice se v turisticke sezone hemzi turisty a takto by doslo k primemu projeni techto dvou oblasti, resp. tri Litomerice, Velke Zernoseky a Decin (vychozi bod do Saskeho Svycarska). Linka U5 neni v useku Bilina – Uporiny take dvakrat silne vyuzivana zde opravdu stoji za uvazeni tam posilat elektricke jednotky.

    • Tak problém je podle mě především v nesmyslných krajích, které nekorespondují s železniční sítí smysluplně.
      A pak se koupí často radši disel. A pak TSI. TSI je hrozný euronesmysl pro nekoridorové tratě.

  • Zajímalo by mne, jestli poptavaji nákladovou cenu, nebo úhradu ztráty. Což by mělo větší logiku, pro případný růst cestujících.

      • Takže vyhraje někdo, kdo zaplatí nejak firu, da automat na jízdenky a koupí nejlevněji jednotky s nízkými provozními naklady. A jestli s tím bude někdo jezdit, je vcelku jedno, neboť dopravce má své jisté.
        Kdyby soutěž byla vypsána na doplatek ztráty, mohli by se zvýšením služeb přilákat nový cestující.

        • Však ať jezdí za nákladovou cenu. Jestli budou vlaky jezdit prázdné, může kraj spoje seškrtat nebo změnit koncepci tak, aby jezdilo více lidí.

          Jezdit na doplatek ztráty, je typický příklad privatizace zisku a socializace ztrát.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora