Dopravci Železnice

Místo dieselů elektrické vlaky. Ústecký kraj vybírá nového dopravce pro část tratí

Osobní vlak z Děčína do Ústí nad Labem - Střekova (vlevo) a rychlík z Liberce do Děčína ve stanici Děčín - východ. By Phil Richards from London, UK (11.05.14 Děčín východ 814.126 & 854.212) [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], via Wikimedia Commons
Osobní vlak z Děčína do Ústí nad Labem - Střekova (vlevo) a rychlík z Liberce do Děčína ve stanici Děčín - východ. By Phil Richards from London, UK (11.05.14 Děčín východ 814.126 & 854.212) [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], via Wikimedia Commons

Na české železnici potichu finišuje jedna z velkých soutěží na provoz regionálních vlaků, která ve skutečnosti není formálně ani soutěží, ale „průzkumem trhu“. Ústecký kraj hledá dopravce pro elektrifikované tratě s výjimkou hlavní páteřní trasy z Děčína do Chomutova. Ve hře jsou čtyři firmy, které už podaly nabídky.

Jde o takzvané poptávkové řízení, které zatím zákon pro zadání dopravní obslužnosti umožňuje. I když by mohl jít kraj cestou přímého zadání jedinému dopravci, nakonec se rozhodl oslovit všechny dopravce s nabídkou, zda se do řízení nepřihlásí.

Ústecký kraj hledá provoz vlaků na na celkem třech tratích: z Děčína po pravobřežní trati do Ústí nad Labem – Střekova, z Ústí nad Labem do Bíliny (přes Úpořiny, dosud linka U5) a z Mostu do Žatce (linka U13). Vítěz „průzkumu trhu“ má na tratích začít jezdit od prosince příštího roku, smlouva bude na deset let.

Podle mluvčí Ústeckého kraje Lucie Dosedělové kraj oslovil všechny české železniční dopravce s licencí. „K termínu, který byl určen pro podání informativních cenových údajů, tyto údaje doručilo několik dopravců. S ohledem na zajištění výhodné vyjednávací pozice Ústeckého kraje nebudeme nyní sdělovat, kteří dopravci tak učinili, ani jejich počet,“ řekla Dosedělová. Podle zdrojů redakce nabídka přišla od čtyř: Českých drah, RegioJetu, Arrivy a Leo Expressu. Ty i svoji nabídku potvrdily.

Všechny tři tratě mají společné to, že jsou sice elektrifikované, ale České dráhy na ně dosud nasazují dieselové soupravy, většinou Regionovy. Součástí poptávky je několik doplňkových spojů mezi Teplicemi a Litvínovem. Oproti stávajícímu rozsahu provozu dojde k navýšení provozu ročně o zhruba 150 tisíc ujetých kilometrů, vlaky tedy budou jezdit častěji, než dosud.

Zatímco kraji dosud na těchto tratích stačily motorové vlaky, nově požaduje jen elektrické. Podle Dosedělové poptává takové soupravy i kvůli špatnému ovzduší v kraji. „Ekonomická životnost drážního vozidla je 30 let, což by v případě pořízení motorových jednotek znamenalo na další 30 let zvýšenou zátěž životního prostředí v Ústeckém kraji. Ústecký kraj podporuje, aby na tratích, které k tomu mají potřebnou infrastrukturu, jezdily vlaky pokud možno s čistou trakcí,“ dodala Dosedělová.

Kromě elektrického pohonu bude podmínkou nízkopodlažnost, klimatizace nebo možnost přepravy jízdního kol či kočárků. Soutěž počítá s nákupem sedmi krátkých souprav pro zhruba 100 cestujících. Dopravci zatím většinou tají, jaké vlaky do soutěže přihlásily. Pouze Arriva potvrdila, že nabídla RegioPantery od Škody Transportation. „Nabídku na obslužnost v elektrické trakci v Ústeckém kraji jsme podali. Pokud by naše nabídka uspěla, nasadili bychom RegioPantery, které bychom objednali u Škoda Transportation,“ řekl mluvčí Arrivy Roman Herden. Ostatní dopravci účast potvrdili, vozidla ale nekomentovali.

Přímé zadání je podle Dosedělové administrativně jednodušší a přitom v souladu s legislativou. Samotnou soutěž nahrazuje „průzkum trhu“, což ale ve skutečnosti soutěž je. „Zjišťujeme v něm cenové údaje a další podmínky, za kterých by byly oslovení dopravci ochotni uvažovat o zajištění veřejných služeb a až dle toho vybere dopravce a uzavře s ním smlouvu. Není to tedy přímé zadání bez ničeho,“ dodala Dosedělová.

Podobně postupuje například ministerstvo dopravy, které takto hledá provozovatele rychlíků mezi Libercem a Pardubicemi. Firmy nemohou totiž tento postup napadnout a často tak na několik let zablokovat u antimonopolního úřadu.

Na hlavní páteřní lince U1 z Děčína do Chomutova zůstanou až do roku 2024 České dráhy. Důvodem je dotace z evropských fondů do vozidel RegioPanter. „Vozidla jsou podle pravidel dotačního programu vázána po dobu udržitelnosti projektu na dopravní výkony, pro které byla pořízena,“ vysvětlila Dosedělová.

Po elektrické trakci chce Ústecký kraj podobně řešit i provoz na neelektrifikovaných tratích.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Garry
Host
Garry

Pánové když to tady vidím hádáte se zde jak malé děti.Opravdu chcete přijít o regionální jízdenky,skupinové víkendové,víkendové +mhd,víkendové celosiťové,jizdenky na léto,včasné jizdenky evropa i do menších stanic.O garanci prestupu,ujetí posledního spoje,možnost noclehu v hotelu za peníze dopravce pokud vam to ujede?o IN 100/50/25.Toto jsou nejvíce využívané slevy.Výběrová řízení sice ušetří kraji peníze ale zaplatíte to vy!Příklad dnes.Dobry den!jedeme na Šumavu s kolama kolik to bude stat?do Budějic tolik a dal?Přepravce GW train bohužel nevim.Odpověděla pokladní.Výsledek!Tak to radši jedeme autem!kdo toto podporuje je podle mě i.iot a ne podporovatel fungujícího systému.Pamatujte že až vyleze ten národní tarif tak budete čučet!Jake to… Číst vice »

PetrB
Host
PetrB

Dnes ma kazdy pristup na internet, staci pouzit IDOS: Os 8103 8:13 České Budějovice 8:58 Český Krumlov Jízdné Tarif: tarif GW train regio Cena: 40 Kč Vygenerováno aplikací IDOS Mimochodem u soukromych dopravcu je zakladni jizdne levnejsi nez u CD. A jeste neco od te doby co zacali CD provozovat Jizni expres z Prahy do Krumlova nepotrebujete IN kartu, jelikoz jizdne Budejce – Krumlov je IN 25 bez IN karty a cena je stejna jako u GWTR. Takze at si celou svoji Inkartu strci nekam, kdyby bylo jizdne levnejsi o onech 25%, ktere vam dava tato slavna karta, zacne vlakem… Číst vice »

Garry
Host
Garry

Dobrá ids můžete využívat ve vlacich ČD již dnes.Ale jaké zlepšení to přináší pro rodinu jedoucí Olomou-Český Krumlov na vikendovou skupinovou jizdenku +celodenní kolo.To vaše IDS je vhodné akorát pro toho kdo jezdí v kraji.Co lidi kteří dojíždění do práce nebo služebně nad 100 km a kupují si IN100?Tak jim doporucite at si to rozfrkaj na IDS?Porovnejte kolik stojí celoroční GW a co ČDa kolik tratí nabízí!Pak mi povídejte o tom že se to cestujicim vyplatí!S timhle akorát nazenete lidi do aut.

PetrB
Host
PetrB

Tak jinak a napisu to tady uz rovnou. napr.JIKORDu a odd. dopravni obsluznosti pro Ustecky kraj a dalsi koordinatory nezajimaji preshranicni cestujici. Tyto koordinatory zajimaji pravidelny cestujici na uzemi jejich kraju. Tak mi to bylo receno. A neco na tim je, ja jako koordinátor budu resit pozadavky a zajmy svych cestujich (resp. obyvatel kraje) a zajmy kraje (usetrit penize z rozpoctu za vydaje). Proto soukromi dopravci,proto ty vyberka. Pokud jezdi CD za cca.97 Kc/km a GWTR za 76 Kc/km cemu by jste dal prednost vy, kdyby jste to mel vysazet z vlastni kapsy? Jeden spoj v relaci Ceske Budejovice –… Číst vice »

PetrB
Host
PetrB

Moje IDS? IDS bude jednoho dne ve vsech krajich a vy s tim nic neudelate. Pristi rok se zavede plna integrace v Plzenskem kraji, v Jihoceskem kraji dojde k jeho rozsireni, v kraji Vysosina dojde k jeho zavedeni… mam pokracovat? A kdyz uz si to IDS kritizujete, mel by jste vedet jednu podstatnou a pro soucasnou dobu dulezitou vec. Dlouhodobe statistiky ukazuji, ze IDS je vlastne spasa pro verejnou dopravu, protoze diky ni roste pocet cestujicich. Prevazna vetsina jezdi do/z prace v tom kraji v nemz ziji. Nevim proc bych si mel kupovat cvrtletni kupon u CD, ktery stoji 2.960… Číst vice »

Fekální vůz
Host
Fekální vůz

Mne zaráží, že dneska ještě někdo uvažuje o Panterech. Proboha, to si nikdo z kraje nenajde čas si do toho vlaku jít sednout? Vždyť je to naprostá hrůza. Jak dlouho tu jezdí a za celou dobu Škodovka nevyřešila zápach fekálijí v soupravě vozu. Už proběhlo tolik marných pokusů k odstranění závady, leč skutek utek. V době záruky, to řešila Škodovka nákupem voňavých stromečků ( nejvíce vanilka 🙂 ) a věšela je do stropu WC, nad překlad. ČD už stromky nekupují .. . Jak vlezete do soupravy, tak ucítíte Panterovský odér ala fekál. Vážně je to lepší cestování? Paráda je i… Číst vice »

Indian
Host
Indian

Taky nechápu co je na Panterech tak úžasného. Jezdím s tím každý den do práce (PCE-HK). Ráno to jde, ale odpoledne (obzvlášť když okolo těch 30°C a víc) je to jak jízda s hovnocucem. Podle hesla „Vaše hovna, naše radost“. Proto sedám do té části bez WC, kde to je výrazně lepší. Jak jsem nadšen, když mi to zrovna nevyjde a jedu rychlíkem, kde jsou nasazeny 843. To je oproti Panterovi jak jízda v 1.třídě. Žádný smrad z klimatizace, a příjemný čerstvý vzduch z otevřeného okna. A to nemluvím o tom, že teď v létě je běžné, že přijdete do… Číst vice »

Démon
Host
Démon

A co přechod na 25kV. A vlaky do Kadaně a Litvínova …

ondřej
Host
ondřej

Arriva si nechá vyrobit Regiopantery a Škodovka to stihne do roka a 4 měsícu a fíry si nakreslí.

Petr.R
Host
Petr.R

fiři přejdou od čd k arrivě.

MartinM
Host
MartinM

A proč by to dělali?

Petr.R
Host
Petr.R

ted jste mně zaskočil, ale nevím proč by to neudělali- více peněz, lepší pracovní podmínky, náborový příspěvek a týden dovolené navíc, stravenky a příspěvek na penzijní spoření.

ondřej
Host
ondřej

Petr.R :lepší pracovní podmínky možná ze začátku.U ČD mají stravné a příspěvek na penzijní spoření.Pracujete u soukromého dopravce že to víte?

ondřej
Host
ondřej

A co Regiopantery Škodovka vám je nevyrobí ze dne na den?

Petr.R
Host
Petr.R

tohle nevím a necháme to na zdopravy, určitě nás budou informovat.

ondřej
Host
ondřej

Škodovka ted dělá regiopantery pro Slovensko 25ks a Plzenský kraj devět souprav .

Petr.R
Host
Petr.R

jak jim trvá jeden vyrobit? to mně zajímá jestli se to nezmění a mají dost výrobní kapacity i pro ty vagony siemens,

Petr.R
Host
Petr.R

nedá se to tak říci, ale pořád jsem na tym lépe, než ti co tam zůstali ( čsad) Lepší pracovní podmínky myslím, že když bude jezdit nečím lepším jak hlučnou regionovou. Stravenky jsou výhodnější jak stravné, to jsme počítali…, ale tak mně napadlo, znám dost fírů, že asi nepůjdou pod elektriku, protože příjdou asi o 8tkč co mají bokem, ale to už je jiný, někdo toho asi nechá a půjde někam jinam.

ondřej
Host
ondřej

Regionova není špatná něco sem na ní najezdil, záleželo na štrece.Stravné máš čisté peníze to je lepší.Vagony bude dělat siemens ,škodovka to jen dodělá.Tady ten systém nemám vlaky fíry ani depo a chcu jezdit je trochu vychcaný.

jan
Host
jan

Zadávání soukromým dopravcům bez soutěže a obcházení soutěžního práva je asi největší prasárnou co existuje.

Petr.R
Host
Petr.R

největší prasárna už probíhá od čd, že vůlbec nic nedělají s vozovým parkem kde nemají konkurenci.

coudy
Host
coudy

A články ze nakupují nové vozy jste nečetl trole?

Petr.R
Host
Petr.R

četl a určitě na 100% ty soupravy nejsou určeny na ty tratě co jsou v tomhle článku zmíněny. Máte ještě něco než vám praskne céfka a vyteče modrá krev?

Petr.R
Host
Petr.R

četl jste článek než jste napsal reakci jen na určitý jméno?

Já
Host

Jop, tohle je, bych řekl, typickým příkladem obcházení zákona. Asi se máme u soudů na co těšit.

Petr.R
Host
Petr.R

kde není žaloby, není soud a jestli to někdo bonzne, tak kraje si to řeknou kdo to byl.

MartinM
Host
MartinM

Kde není zločin není trest a není nutné bonzovat.

Petr.R
Host
Petr.R

ale pochopte to, že lidi nechou žít jak kdo píská a nechat si od čd vše líbit. Co třeba je babičce platný, že čd modernizují pendolíno? nebo mají railjety? A kraj lidem tímto chce pomoci.

Někdo
Host
Někdo

Petr.R „největší prasárna už probíhá od čd, že vůlbec nic nedělají s vozovým parkem kde nemají konkurenci“ – „četl a určitě na 100% ty soupravy nejsou určeny na ty tratě co jsou v tomhle článku zmíněny“ Nic nedělají s vozovým parkem, a proto kupují nové vozy? Nové vozy pro Plzeň, 40ks Bmz (sice nejsou nové, ale tak pro nás jako nové), 10 vlaků od Siemens… Logicky, pokud někde budou nové vozy, půjdou ty „staré“ jinam, kde jsou ještě starší. Tudíž i přesto se na té určité trati zlepší komfort. Pokud budeme mluvit o těch nových „Railjetech“, tak mají jít na… Číst vice »

Vašek
Host
Vašek

Jó hoši za peníze v Praze dům. Když jsou úhrady od státu a krajů poloviční proti DB a ÖBB a jízdné o 3 levnější, těžko chtít po ČD aby za 10 let kompletně obnovily vozový park, když ceny nových slušných vozidel jsou stejné pro DB ČD i ÖBB.

MartinM
Host
MartinM

Který lidi? Většině lidí je to úplně šumák. Regiojet a Leo jen kalí vodu, z logiky věci nemají a takovéto štace zájem. A Arriva patří DB, takže nevím proč podporovat něměcký moloch před českým.

Náčelník
Host
Náčelník

A můžete to právně nějak podložit? 🙂

Démon
Host
Démon

A co Kadaň ? Od roku 2020 má jezdit U1 z Děčína do Kadaně, kde bude 25 kV. Takže Ústí potřebuje dvousystémové jednotky.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A jak to, prosím, souvisí s informacemi obsaženými v textu?
Až do Kadaně budou objednány vlaky linky „U1“, kterou do roku 2024 mají provozovat ČD, a je tedy jejich starostí, jak a kde si vozidla pro tento provoz opatří.

Petr
Host
Petr

Kdo Vám nakukal pitomost, že do Kadaně je 25 kV?

Jan Šindelář
Admin

To není pitomost: Běží tendr na elektrizaci tratě do Kadaně, a bude to střídavina 25 kV.

coudy
Host
coudy

Tak budou opět zhoršené podmínky pro cestování kupováním další jizdenky neb uznávání jizdenek je zatím v nedohlednu.

VS
Host
VS

Dobrý den,

poslední věta článku (,,Po elektrické trakci chce Ústecký kraj podobně řešit i provoz na na elektrifikovaných tratích.„) mi nedává smysl — jde-li o omyl, mohli byste ji, prosím, přeformulovat, jde-li o záměr, mohli byste mi ji, prosím, osvětlit?

Předem děkuji.

PetrB
Host
PetrB

Je jasne, ze na elektrifikovanych trati by meli jezdit elektricke vlaky, jenze problem trati uvedenych v clanku je A),nizka poptavka cestujicich, B) neni moc velky vyber malych elektrickych vlaku. V pripade relace Most – Zatec nejak nechapu soubeh vlaku linky U13 s autobusovou linkou 733. Arriva by nejspise poridila vlaky Panter, predpokladam vsak ze by slo verzi bez vlozeneho stredu, takove co jezdi napr. na trati 199 Ceske Budejovice – Ceske Velenice nebo za uvahu by stal i vlak Pesa Elf II bez vlozeneho stredu. Zajimave je prehodnoceni Usteckeho kraje k vlaku linky U7 (Decin hl. nadr. – UnL Strekov)… Číst vice »

jan
Host
jan

Tak problém je podle mě především v nesmyslných krajích, které nekorespondují s železniční sítí smysluplně.
A pak se koupí často radši disel. A pak TSI. TSI je hrozný euronesmysl pro nekoridorové tratě.

noerf
Host
noerf

Zajímalo by mne, jestli poptavaji nákladovou cenu, nebo úhradu ztráty. Což by mělo větší logiku, pro případný růst cestujících.

Náčelník
Host
Náčelník

Nákladovou cenu. Kvůli integrovanému tarifu.

noerf
Host
noerf

Takže vyhraje někdo, kdo zaplatí nejak firu, da automat na jízdenky a koupí nejlevněji jednotky s nízkými provozními naklady. A jestli s tím bude někdo jezdit, je vcelku jedno, neboť dopravce má své jisté.
Kdyby soutěž byla vypsána na doplatek ztráty, mohli by se zvýšením služeb přilákat nový cestující.

MartinM
Host
MartinM

Bohatě stačí, když si objednatel jasně specifikuje co chce.

Indian
Host
Indian

Však ať jezdí za nákladovou cenu. Jestli budou vlaky jezdit prázdné, může kraj spoje seškrtat nebo změnit koncepci tak, aby jezdilo více lidí.

Jezdit na doplatek ztráty, je typický příklad privatizace zisku a socializace ztrát.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Zážitková turistika v pražském metru

    14. prosince
  2. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince