Místo dieselů elektrické vlaky. Ústecký kraj vybírá nového dopravce pro část tratí
Na české železnici potichu finišuje jedna z velkých soutěží na provoz regionálních vlaků, která ve skutečnosti není formálně ani soutěží,
Na české železnici potichu finišuje jedna z velkých soutěží na provoz regionálních vlaků, která ve skutečnosti není formálně ani soutěží, ale „průzkumem trhu“. Ústecký kraj hledá dopravce pro elektrifikované tratě s výjimkou hlavní páteřní trasy z Děčína do Chomutova. Ve hře jsou čtyři firmy, které už podaly nabídky.
Jde o takzvané poptávkové řízení, které zatím zákon pro zadání dopravní obslužnosti umožňuje. I když by mohl jít kraj cestou přímého zadání jedinému dopravci, nakonec se rozhodl oslovit všechny dopravce s nabídkou, zda se do řízení nepřihlásí.
Ústecký kraj hledá provoz vlaků na na celkem třech tratích: z Děčína po pravobřežní trati do Ústí nad Labem – Střekova, z Ústí nad Labem do Bíliny (přes Úpořiny, dosud linka U5) a z Mostu do Žatce (linka U13). Vítěz „průzkumu trhu“ má na tratích začít jezdit od prosince příštího roku, smlouva bude na deset let.
Podle mluvčí Ústeckého kraje Lucie Dosedělové kraj oslovil všechny české železniční dopravce s licencí. „K termínu, který byl určen pro podání informativních cenových údajů, tyto údaje doručilo několik dopravců. S ohledem na zajištění výhodné vyjednávací pozice Ústeckého kraje nebudeme nyní sdělovat, kteří dopravci tak učinili, ani jejich počet,“ řekla Dosedělová. Podle zdrojů redakce nabídka přišla od čtyř: Českých drah, RegioJetu, Arrivy a Leo Expressu. Ty i svoji nabídku potvrdily.
Všechny tři tratě mají společné to, že jsou sice elektrifikované, ale České dráhy na ně dosud nasazují dieselové soupravy, většinou Regionovy. Součástí poptávky je několik doplňkových spojů mezi Teplicemi a Litvínovem. Oproti stávajícímu rozsahu provozu dojde k navýšení provozu ročně o zhruba 150 tisíc ujetých kilometrů, vlaky tedy budou jezdit častěji, než dosud.
Zatímco kraji dosud na těchto tratích stačily motorové vlaky, nově požaduje jen elektrické. Podle Dosedělové poptává takové soupravy i kvůli špatnému ovzduší v kraji. „Ekonomická životnost drážního vozidla je 30 let, což by v případě pořízení motorových jednotek znamenalo na další 30 let zvýšenou zátěž životního prostředí v Ústeckém kraji. Ústecký kraj podporuje, aby na tratích, které k tomu mají potřebnou infrastrukturu, jezdily vlaky pokud možno s čistou trakcí,“ dodala Dosedělová.
Kromě elektrického pohonu bude podmínkou nízkopodlažnost, klimatizace nebo možnost přepravy jízdního kol či kočárků. Soutěž počítá s nákupem sedmi krátkých souprav pro zhruba 100 cestujících. Dopravci zatím většinou tají, jaké vlaky do soutěže přihlásily. Pouze Arriva potvrdila, že nabídla RegioPantery od Škody Transportation. „Nabídku na obslužnost v elektrické trakci v Ústeckém kraji jsme podali. Pokud by naše nabídka uspěla, nasadili bychom RegioPantery, které bychom objednali u Škoda Transportation,“ řekl mluvčí Arrivy Roman Herden. Ostatní dopravci účast potvrdili, vozidla ale nekomentovali.
Přímé zadání je podle Dosedělové administrativně jednodušší a přitom v souladu s legislativou. Samotnou soutěž nahrazuje „průzkum trhu“, což ale ve skutečnosti soutěž je. „Zjišťujeme v něm cenové údaje a další podmínky, za kterých by byly oslovení dopravci ochotni uvažovat o zajištění veřejných služeb a až dle toho vybere dopravce a uzavře s ním smlouvu. Není to tedy přímé zadání bez ničeho,“ dodala Dosedělová.
Podobně postupuje například ministerstvo dopravy, které takto hledá provozovatele rychlíků mezi Libercem a Pardubicemi. Firmy nemohou totiž tento postup napadnout a často tak na několik let zablokovat u antimonopolního úřadu.
Na hlavní páteřní lince U1 z Děčína do Chomutova zůstanou až do roku 2024 České dráhy. Důvodem je dotace z evropských fondů do vozidel RegioPanter. „Vozidla jsou podle pravidel dotačního programu vázána po dobu udržitelnosti projektu na dopravní výkony, pro které byla pořízena,“ vysvětlila Dosedělová.
Po elektrické trakci chce Ústecký kraj podobně řešit i provoz na neelektrifikovaných tratích.