- Železnice •
- Infrastruktura •
- Město •
- Autobusy
Místo části kolejí autobusové nádraží. Kraj s Libercem odhalily jízdní řád na nový terminál
Vizualizace přestupního terminálu v Liberci. Foto: Liberecký kraj
O novém terminálu se v Liberci mluví téměř deset let, hotový má být za dalších 11 roků.
Nějak mi hlava nebere tu silnici mezi kolejištěm a autobusákem. Pokud jde o to, aby lidé mohli najíždět autem pro cestující, stačí prostor před nádražím.
Tak na obrázcích to vypadá moc pěkně až nadějně… tak hurá do toho
V Liberci byl vždy problém s takovými projekty. Kopcovitý terén nedává moc možností. Jeho ponechání u Uranu, po výstavbě průtahu 1/35, bylo v té době nejspíš provizorní, jelikož na překlady tunelu, na kterých stojí, není možné nic většího postavit…tedy výpravní budovu (můj laický názor). Tato varianta se mi jeví jako nejschůdnější. Spousta nevyužitého prostoru, chátrající budovy skladů podél nádraží asi oželí každý. Totéž platí i o Ostrově, který zeje prázdnotou, jen poliká peníze na údržbu. Redukce počtu kolejí je logická, svému účelu jako v dobách minulých, už neslouží. Podobně to vyřešili např v Turnově, nebo v České Lípě. Akorát nevím,… Číst vice »
co jsou ty budovy uprostřed kolejiště? Liberec má 2 nádražní budovy? či jak to vzniklo.
Ano, uprostřed kolejiště je tzv Ostrovní budova. Jsou v ní (nejen) dva veliké sály a vestibul, přístupný podchodem. Využití v současnosti ať posoudí znalejší, ale, upřímně, nic moc.
To by mě mimochodem zajímalo, jestli si někdo položil tu otázku, zda by tuto budovu nešlo obětovat a nahradit subtilnějšími nástupišti. Potkám-li někoho z aktérů, tak se určitě zeptám. Kulturní památkou není ani ta budova výpravní.
Tak ono by bylo celkově potřeba prohodit nákladní a osobní provoz – osobní situovat mezi výpravní budovu v ul. Nádražní (sudá kolejová skupina?) a nákladní směrem k zanádraží. Stávající uspořádání není šťastné, už jen kvůli velké vzdálenosti od nástupišť do přednádraží.
Asi by tomu ale musela ustoupit právě ta ostrovní budova a ta historická nástupiště, do čehož se asi nikomu nechce. Kdepak by se poté točily filmy z války?
Jinak jsem myslel, že právě ta nástupiště jsou památkově chráněná, ale ejhle, ono ne.
Přemýšlím nad tím podobně. Kulturními památkami vzdušnou čarou nejblíže jsou Staré pekárny, Šolcům dům a Střelnice, dokonce ani „Skláč“ zatím pod dohledem památkářů není. A památková zóna začíná až někde na Fügnerce. Nakonec co si budeme povídat, výpravní budova už dávno ztratila takový ten reprezentativní neogotický vzhled, takže i ta ostrovní budova s pěknými přístřešky vedle ní vypadá docela velkoryse.
Ono je taky zajímavé, že mezi ostrovní budovou a čtvrtým nástupištěm je jen jedna kolej, takže 4. nástupiště má jen jednu hranu.
Osobně bych tu ostrovní budovu zlikvidoval a 4. a 5. peron taky (místo nich by byly koleje pro nákladní dopravu, pokud by vůbec byly potřeba).
Protože drtivá většina osobních vlaků v Liberci končí, tak bych to využil k tomu, aby u výpravní budovy bylo víc kusých kolejí s nástupišti. K nim by byl pohodlný přístup bez nutnosti chození do podchodu. A pak tak jeden ostrovní peron, aby se přece jen dalo s něčím projet.
Já bych se přiklonil k té nejradikálnější podobě. Demolice a výstavba nového nádraží typu nový Smíchov. Nic méně Liberec bohužel z železničního hlediska není příliš významný a dalších 20 let tomu zřejmě nebude jinak. Pro těch pár motoráčků by asi stačilo oddělení od nákladní dopravy a vyřešení konfigurace nástupišť jak se píše výše.
Substrát už je línej i chodit do podchodu…..
Ó adonaj!
Nevyvěrají tam ze země nějaké halucinogenní plyny? Nerostou tam moc lysohlávky?
To je spíš takové rozšířené ostrovní nástupiště s vestibulem mezi nástupišti a podchodem. Většina zázemí se nachází v budově směrem do ulice.
weird… Rušení nástupišť u výpravní budovy se mi extrémně nelíbí. Podle vizualizací můžeme usuzovat o nahnání lidí do podchodu i z nástupišť blízkých oné autobusové zastávce v prostoru stávajícího kolejiště.
Myslím, že v přednádraží je dost místa, kde zrealizovat „autobusák“ – např, vlevo od staniční budovy – tak, aby to nezasáhlo do kolejiště.
U výpravní budovy žádné nástupiště není, takže už dnes jsou cestující nuceni používat podchod.
Asi tam nikdy nebyl. Ale určitě ví, co se mu extrémně nelíbí.
Taky by se mi to líbilo víc, akorát zase na tramvaj by to bylo dál, a nesmělo by to zasahovat do Nákladní – jako v tom místě důležité paralelní k I/35.
Tak … a takhle vzniká dnešní dezinfomační šílenství …
Taky žádné rušení nástupišť u (hlavní) výpravní budovy neproběhne, tam žádné není.
Je někde něco o historii libereckého nádraží? Když jsem tam byl poprvé, překvapilo mě jeho situování. Barák, kolejiště, zase barák a pak zase kolejiště. K čemu sloužila stejně velká budova uprostřed?
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Liberec_(n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD)
To tam chtějí nechat úrovňová nástupiště? Myslím tím 1. nástupiště mezi Ostrovem a výpravní budovou. Nebo se tohle ve studii neřeší?
Jinak by mě zajímalo, zda by se mezi 3. a 4. nástupištěm dala doplnit ještě jedna kolej, aby i u 4. ostrovního nástupiště byly dvě hrany?
S ohledem na kolejové zaústění tratí na Hrádek a Frýdlant a polohu nákladového nádraží bych tipoval, že u 1. nástupiště bude pouze jedna kolej (ta u Ostrova) pro osobní dopravu a dvě koleje blíže výpravně budou průjezdné pro nákladní vlaky.
Mezi 3. a 4. nástupiště se dvě koleje určitě nevejdou. Muselo by se 4. nástupiště výrazně zúžit (což nevidím jako vhodné) nebo posunout (pak by se ale problém s 1 kolejí asi opakoval u 5. nástupiště.
Hranu (vysokou 550 mm) jen u Ostrova bych chápal, jestli zrušení těch nízkých mezi kolejema nebude vadit. Ona by se hrana dala asi i rozpůlit spojkou po vzoru Ústí n.O.
Tak ono by se dalo zúžit i 3 nástupiště, jen právě spekuluji, jak úzká nudle by tam byla. U 4. nástupiště je největší problém zúžení podchod.
Integrace vlakového a autobusového nádraží do jednoho propojeného celku je logické. Současná cesta z 5. nástupiště vlaku k čekárně na autobusáku je už celkem pěkná procházka. 🙂 Snad se to podaří dotáhnout k realizaci.
Samozřejmě s úpravami kolejiště tak, aby mělo dostatečný potenciál pro nákladní dopravu vč. přeshraniční. Myslím, že na libereckém nádraží, dlouhém jako týden, by prostor být měl. I kdybych měli obětovat již zmíněná páté nástupiště a tenhle prostor nechat nákladu.
Mezistátní nákladní doprava je zredukována na jeden „teoretický“ pár Nex do Zawidowa, do Zittau nejezdí nic …
Pravděpodobnost, že by se „něco“ změnilo je mizivá ….
Nemyslím si, že to tak musí být navěky. Takové infrastrukturní stavby se staví na desítky let dopředu, a byla by škoda, si ty dveře předem zavřít.
Tak to je mj. otázkou řešení peážní trati Hrádek – Žitava. Pokud by se to nedejbože podařilo od Polska vykoupit a opravit, už by tu nějaká nákladní relace vzniknout mohla (já vím, chtělo by to elektrickou trakci a druhou kolej, nebo alespoň prodloužení kolejí na nácestných stanicích).
Jinak možnost realizace nové trati směr Praha je bez zapojení nákladní dopravy prakticky ekonomicky neproveditelná. Čili by bylo netaktické volat po lepší trati do Prahy a přitom nepočítat s nákladkou v žst. Liberec.
Proč? Kdyby se stavěla lepší trať do Prahy (nevěřím tomu), tak by mohla být optimalizovaná pro osobní dopravu (větší sklony).
Nákladka bude mít nový tunel pod Krušnými horami – nač ještě další přechod?
Protože stát (potažmo EU jakožto poskytovatel dotací) vám novou trať pro 1-2 páry dálkových vlaků osobní dopravy za hodinu nepostaví. Na to prostě za stávajících metodik nevyjde CBA. Možná by to vyšlo na dílčí úseky, ale ne na hlavní trasu.
Jenže pak se budou muset stavět delší tunely a zas to nevyjde, ani s tou nákladkou. Mimochodem, kam by tak měla jezdit? Ve směru do Německa to řeší ten Krušnohorský tunel a do Polska chcípnul pes, tady, v Královci, Meziměstí i v Lichkově. A poptávka po železniční nákladní dopravě na Liberecku je malá (nechci říct nulová, ale asi by se to i tak dalo vyjádřit).
Poptávka je malá – to je otázka, zda je malá, protože není co vozit, nebo je malá, protože železnice nenabízí atraktivní služby. Liberecko je dost průmyslová oblast a když fungují kontejnerové terminály v Nýřanech pro západní Čechy, několik na Ostravsku, v Lípě pro východní Moravu, nevidím důvod, proč by nemohl fungovat kontejnerový terminál někde u Liberce pro tamní průmysl. První krok k tomu je „kulturní“ železniční trať, dnes je k tomu blíže z Německa než z českého vnitrozemí, ale samozřejmě ideální by bylo spojení na oba směry.
Na druhou stranu, terminál není na jižní Moravě, v jižních Čechách a ve východních jen na periferii v Třebové.
Průmysl na Liberecku je orientován silně na dodávku pro automobilky, to si nemyslím, že by železniční dopravu nějak potřebovalo.
Ten kontejnerový terminál pro Liberecko by nakonec mohl být někde u Žitavy či Zhořelce…
Podle těch kolon kamio6nu na I/33 bych neřekl, že poptávka po nákladní dopravě do Polska je malá…
Tím efektem optimalizace na trať s čistě osobním provozem bych si nebyl jistý. Dávalo by mi to smysl v relaci Praha – MB (tam už by těch spojů mohlo jezdit více díky linkám do České Lípy a Turnova / Tanvaldu), kde nákladka novou trať (za předpokladu zkapacitnění a elektrifikace trati Nymburk – MB) ani nepotřebuje. Z MB do Turnova je celkem rovina – tam by nebyl zásadní rozdíl. A teď co mezi Příšovicemi / Turnovem a Libercem. Nějaké tunely by tam být musely i při výstavbě čistě osobní trati. Do toho NIMBY = nevěřím, že by se to prosadilo po… Číst vice »
Jako že všechno ze všech směrů se stáhne do Ústí a pak zase rozjede do všech směrů, zatímco kamiony budou vesele dál jezdit přímo? I takové představy tu jsou, ale to pak zůstane podíl kolejí nadále minimální.
Jenomže na to by bylo potřeba, aby tam byl ne „potenciál“, ale skutečně silná nákladní doprava.
To je věříte správně…😀
Pardon…nevěříte správně…
Taková technická – nemluvilo se v souvislosti s možným V. TŽK spíš o trati přes Frýdlant s napojením na Görlitz/Zgorzelec?
DB Netz teď výrazně modernizovala trať do Horky, kéž by to mělo pokračování někudy až k hranicím ČR.
Pokud by se toto mělo realizovat, tak bych očekával, že zůstanou pouze koleje 114, 116 a 118. Jelikož na liberecku jezdí krátké osobní vlaky, tak bych kolej 114 s nástupištěm rozdělil cestovými návěstidly. Kolej 116 by byla bez nástupiště a kolej 118 rozdělena cestovými návěstidly a měla by nástupiště pro přímý přestup na bus.
Podobnost s panem primátorem Andělem z Děčína čistě náhodná. Ten zase potom co UK odsouhlasil obnovení dopravy na kozině, tak záhy pan primátor Anděl veřejně sdělil, že místo vlaků chce cyklostezku. To je absolutně tah proti proudu.
Dlouhodobě tvrdím jedno, v tomto segmentu by měli být primárně odborníci na dopravu, nikoliv zvolení zastupitelé bez adekvátního vzdělání nebo minimálně znalostí po dopravní stránce.
To je ta vecna fascinace odborniky. Jenze, kdo je odbornik na dopravu? Clovek z firmy, ktera buduje dalnice? Zeleznicni projektant? Propagator mestske cyklodopravy? Urbanista? Letecky dispecer? Strojvedouci? Majitel kamionove dopravni firmy? Ridic? Babicka co chodi pesky a jezdi vlakem? Hipster na kolobezce? Vsichni z nich tak trochu. Ale kazdy z nich da uplne jinou odpoved. A proto potrebujeme politiky (to neni sproste slovo), aby (v idealnim pripade) zvazili vsechny odborne argumenty a pak rozhodli ve verejnem zajmu. Tedy v zajmu lidi, kteri dopravu a verejny prostor vyuzivaji, byt treba nemaji vystudovanou fakultu dopravni.
V této republice nikdy nikdo zájem lidí neřešil. Jen se řešil byznys a komu kolik spadne do kapsy a po mě potopa!
Přemýšlím, jestli je bezbariérový přístup do vozidel veřejné dopravy zájem lidí o lidi.
To záleží případ od případu…
Já jsem s fungováním lidí, co jsem kdy volil, docela spokojen. A s těmi, co spokojen nejsem, už nevolím. Lidi se musej trochu zajímat a ne jen nadávat.
Jo, bývávalo, třeba v HK Gočár, někdo takový by byl v LBC potřeba jako sůl. Hlavně nezávislý na politikách. Ti by zato měli trochu agresivněji lobovat v Praze o investice. Jenže, žejo …
Gočár byl architekt, nikoliv stavební podnikatel. A jeho působení bylo logicky silně navázáno na politiky – třeba starostu Hradce Ulricha, stejně jako v případě Gočárova učitele Kotěry. Oba měli úzké vazby i Tomáše Baťu – podnikatele a politika v jednom.
Odborné názory jsou jistě důležité, nicméně jedná se o veřejné prostředky, takže finální rozhodnutí o realizaci těch odborných postojů musí učinit politik – zastupitel občanů, kteří si ho zvolili.
No jo, ale to by lidé museli chodit do politiky s cílem udělat něco pro blaho lidu, většina jich tam jde s cílem zvýšit si životní úroveň a získat konexe pro další život … Mrkněte na tandem Syrovátko – Kittner. Hlavně že máme arénu a měli jsme MS v lyžování. A pak se podívejte na stav Liberce … A taková tramvaj do Rochlice je nyní věc z rise sci-fi.
Tak to už je voličích, koho za sebe vyšlou.
Mě vždycky fascinuje když si někdo vysní, že výměnou politiků za politiky bude vyřešeno.
Jak už píšu výše, já jsem se „svými“ (mnou volenými) politiky docela spokojen. Nějaký jiný nápad, jak to udělat bez politiků? Předem upozorňuju, že osvícení diktátoři jsou silně nedostatkovým zbožím.
No fajn, trocha demagogie je sice balada o …, ale neublíží.
Hmm, když vydrží 20 let, tak to není neřešitelné…
Berete to poněkud zaujatě. Existuje spousta dopravních odborníků, kteří by vás s obnovou provozu na Kozině poslali kamsi.
Jinak jak píše Martin. I mezi „odborníky na dopravu“ existuje spousta různých pohledů. Viz třeba pohled objednatelů / koordinátorů osobní dopravy vs. pohled nákladních dopravců. A schopnost skloubit rozličné pohledy – to už chce právě určitý politický nadhled. A představu o investičních a provozních nákladech. A o tom, co jiného by bylo možné za ty prostředky zrealizovat.
Docela mě fascinuje, když pan Půta opakovaně řeší své sny, aniž by nejprve prověřil realitu a pak se podivuje nad tím, že už utratili za studie 20 mega. To je bohužel a s prominutím amatérismus. Takto se u normálních projektů nepostupuje.
Město není majitelem kolejiště a bez předchozí konzultace nemůže takto rozhodovat. Viz příspěvek níže.
Nemáte na toho Půtu adresu?
Jen že by se celkem hodila…
Z těch vizualizací nejde moc poznat…. Jinak by to byla šance tedy minimálně z jedné koleje mít jednu – dvě hrany přímo vlak – bus, a možná ještě šturc ze stran pro nějaké menší soupravy… Aby nemusel každý do podchodu.
Z obrázků lze vytušit, že Liberec přijde kromě několika manipulačních kolejí i o dopravní kolej č. 120. Zřejmě jsou zbytné… Ale neudělali kolegové chybu v ponechání úrovňových nástupišť u kolejí 116 a 118? Ta budou muset být buď zrušena nebo nahrazena ostrovním nástupištěm spojeným se zrušením další koleje. Ale na to patrně odpoví citovaná studie proveditelnosti. Nepochybně jsou oba záměry koordinovány, takže je jistě důvod k optimismu.
Jak je to s rekonstrukcí železnice MB – Liberec? Už je nějaké stanovisko, jak by to mělo vypadat?
Právě probíhá mnou zmíněná studie provditelnosti. Není ještě dokončena ,uzavřena, natož schválena centrální komisí.
V současné době probíhá SP MB-Liberec-st. hr. ŽESNAD.CZ a také MD ČR vyjádřili už během úvodního projednávání nesouhlas s realizací terminálu do té doby,, než se dokončí prověřování kolejových kapacit (nejen pro nákladní dopravu) v Liberci současnou SP a ta se uzavře.
Chápu. Jako Liberečák se však přimlouvám, najdětě prosím řešení, které společný terminál neshodí ze stolu, a to ani formou průtahů konsenzu. Je dost vzácné, že se v konzervativním městě vůbec povedlo upéct myšlenku na tak zásadní upgrade současné infrastruktury. Je to křehká a v kontextu Liberce na dlouhou dobu neopakovatelná příležitost.
My ho neshazujeme. To jsem přece nenapsal. Ale právě proto, že chceme, aby se našlo řešení, tak trváme na tom, aby nejdřív dodělala tato SP a pak se začal v nějaké podobě realizovat terminál. Nikoliv obráceně.
Velice rozumné, protože dostat se do stavu, kdy vznikne autobusák a vedle něj zůstanou tři koleje, bude do budoucna málo. Předchozí řešení bylo takové, že autobusák zabere prostor celý. Mám za to, že až bude SP hotova, tak se dojde k tomu, že autobusák bude moci vzniknout jen v omezené podobě a že tři koleje s úrovňovým nástupištěm budou velice málo proto, aby na jejich místě mohly vzniknout tři koleje, jedna s nástupištěm u budovy, krajní kolej s novým vnějším sousedící s autobusákem. Takže dvě koleje s nástupišti splňující současné normy a mezi těmito kolejemi nultá kolej pro růjezd nákladních… Číst vice »
A to si představte, že existuje myšlenka (spíše vlhký sen), že okolo budovy bude obratiště tramvají. Osobně jsem před několika lety na brífinku na krajském úřadě doporučil vrátit se o cca 100 let nazpátek a osobní dopravu nazpět přiblížit k budově. Vzhledem k tomu, že zde naprostá většina vlaků regionální dopravy končí, klidně částečně hlavové uspořádání a cestující by chodili po „rovině“. „Ostrov“ v současné době nemá využití a zabírá zbytečně moc prostoru. Místo nich dlouhé koleje pro nákladní dopravu, co Vy na to? I v minulosti, když jelo něco průběžného na dva až tři kotle koketujíc s normou, nechali… Číst vice »
Díky za tuhle myšlenku, pane řediteli. Jako cestující mám tu osobní zkušenost, že je budova Ostrov spíš takovým mrtvým (byť relativně pěkným) prostorem uprostřed nádraží. V kontextu dalších priorit a požadavků na rozvoj její další existence smysl moc nedává. Leda že tam občas nějaký štáb natáčí záběry do historických filmů.
Výtečně 👏!
Máte víc takových konstruktivních řešení?
Ta myšlenka úrovňového bulváru na ostrov je i s autobusovým nádražím stále realizovatelná, pokud budou stačit průjezdné koleje..
A nejde jen o dopravní hledisko (i když to je samozřejmě primární). Chystá se rekonstrukce objektu „Uran“ a zvažuje rekonstrukce paláce „Skloexport“, město počítá s parkem namísto autobusáku nad tunelem, se zřízením parkovacího domu, chce dle budoucího ÚP obnovit Matoušovu ulici jako obchvat třídy 1. máje, má tu sociální byty. A jak si lze povšimnout z vizualizací dalších etap, prosazuje budoucí dotvoření tohoto velmi výhodně lokalizovaného bloku domů. Varianty autobusáku „přes silnici“ tohle do značné míry znemožňovaly. Takže ano, dá se to vnímat jako velmi smělý až bláhový nápad, který zabere další roky a zahodí dosavadní projekty, nicméně i MD/SŽ… Číst vice »
Studie vyjdou jen a výhradně díky nákladní dopravě včetně elektrizace. Pokud bude prostor pro elektrickou nákladní dopravu v rozumných parametrech, bude z toho profitovat pogtom i osobní. A o to jde, ne? Ale my taky k omu potřebujeme dostačnou kolejovou kapacitu v souřasných parametrech. Pokud se to povede, a vejdeme se, budeme spokojení jak my, tak i Liberečáci, protože budou mít elektrickou trakci a terminál.
Ale to se právě teď prověřuje, proto nechápu tlačit něco bezhlavě dopředu, když není ani hotová dopravní technologie celého uzlu.
Sorry za překlepy
A nepsal tady celkem nedávno P. Šimral, že nákladka na Liberec je zabitá a s ničím se tam počítat nedá?
Rozumím argumentům všech stran. Myslím, že snahou města a kraje je kromě urbanistických zájmů v Přednádraží i dotlačit SŽ ke komplexní rekonstrukci uzlu a řekněme změna významu Liberce v rámci železniční sítě ČR (V. koridor). Protože poslední desetiletí jde spíš o takové „pytlíkování“. Samozřejmě pak se nabízí další otázky typu co s dílenským zázemím ČD, slévárnou a hlavně potom možným vedením tratě na Turnov v rámci města.
On se význam Liberce významně změní…☺
Z krajského města na okresní…👺😂
Mimochodem, co říkáte na záměr intermodálního terminálu u Turnova? Nedávalo by to větší smysl vzhledem k potenciálním cílům přeprav spíše v Liberci? Nebo se tam počítá i s přepravami do Škody?
Skvělá myšlenka dlouho odkládaná. Snad bude důvod přesedat i z busu na vlak ( směr Praha , Ústí ..)
Proč by kdokoli přesedal na vlak směr Praha, když cesta by byla asi dvojnásobně dražší a doba jízdy víc než dvojnásobně pomalejší? Nehledě, že vlakové nádraží je mimo liberecké centrum.
Ten vlak směr Praha má i nějaké zastávky po cestě, kam bus z Liberce nejede. Neříkám, že to budou davy cestujících z Chrastavy do Neratovic, ostatně Divočák píše, že doufá v důvod, tedy doufá ve zlepšující se nabídku železnice.
Milý Willy, bylo to myšleno právě jako „povzdech“ nad současným neutěšeným stavem žel spojů na tyto směry. ale za 10 let může být na oba směry VRT, zdroje jsou, stačí na MD dostat někoho z LK .. ( pozor, nadsázka)
Pokud máte kapacity k tomu, aby jste tu VRT postavil…
Jinak nikdy žádná nebude…
Může to ale přece být i úplně naopak, a myslím, že to je i poměrně běžné – že člověk dojede z okolí vlakem do Liberce, a pokračuje autobusem do Prahy.
A nebo jiná možnost, a to že si někdo ze Zhořelce chce zalyžovat v Beřichově.
Tak nasadíme vitamín B249…😂