egoe-plus
Letectví

Místo A380 bude Airbus vyrábět v Toulouse A321

A321XLR v barvách Českých aerolinií: Foto: Airbus
A321XLR v barvách Českých aerolinií: Foto: Airbus

Společnost Airbus postaví v uvolněných prostorách po výrobě letadel Airbus A380 ve svém hlavním závodě v Toulouse novou linku na letadla A321. Dosud se tento typ vyrábí v Hamburku a v závodě Airbusu v Mobile ve státě Alabama v USA.

Airbus oznámil změny v organizaci výroby v tiskové zprávě. Výroba A321 ve Francii by měla začít v polovině roku 2022, výroba A380 skončí v příštím roce.

Jde o očekávané rozhodnutí, řada A320 je aktuálně podle počtu objednávek nejúspěšnějším modelem Airbusu. V Toulouse by měla vznikat i dálková verze A321XLR, kterou mají objednány například i České aerolinie.

Airbus trpí několik let zpožděním s dodávkami nových letadel A320neo Family, rozšíření by mělo pomoci zvládat lépe objednávky a eliminovat zpoždění. „Vzhledem k velkému objemu objednávek, zejména na verze A321 Long Range (LR) a Xtra Long Range (XLR) jsme se rozhodli optimalizovat naše výrobní procesy a navýšit kapacitu pro A321,“ řekl provozní ředitel Airbusu Michael Schoellhorn.

 

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
nicky

bylo uvedeno, že XLR má o třetinu nižší spotřebu na sedačku než nejmodernější widebody. Je to vůbec možné?

Lukáš F.

Je. Narrow body má daleko nižší odpor vzduchu a pravděpodobně i vlastní hmotnost na sedačku. Wide body naproti tomu uveze i víc nákladu, ale srovnáváme-li jen cost per seat…

beedat

Úzkotrupé letadlo na transatlantických letech je zločin proti lidskosti.

Y.K.

Jako proč? Menší průměr trupu má nějaký vliv na místo pro nohy a ramena? Zločin proti lidskosti je, hlavně na delší lety, malý pitch v jakémkoliv trupu.

Martin V.

No hlavně si lidé už v 60. letech dobrovolně zvolili úzkotrupé letadlo přes Atlantik místo prostorných a pohodlných parníků, které ještě v 50. letech dopravě dominovaly. A byly to tehdy hlavně Boeing 707 (jehož trup podědily postupně 727, 737 i 757) a DC-8.

Lukas

Prace budu mat dost, po A321ceo,neo,lr,xlr je a bude velky zaujem. XLR je perfektna nahrada za 757, zaroven je to lietadlo po ktorom pojdu jak nizkonakladovky tak klasicke aerolinky, otvara nove moznosti pre nove linky. Tam kde by sa neoplatilo posielat sirokotrupe lietadlo a 737-800 alebo A320 nedoleti je to ako stvorene. Nizkonakladovky po celom svete su viazane viac menej na svoj region a kontinent ale o par rokov by som sa necudoval keby je konkurencia na linke Budapest – NYC wizz air s A321xlr, alebo Lauda resp Ryr Vieden – Boston tiez s A321xlr a pod. A viem si… Číst vice »

Honza

Za mě naprostý souhlas..už se těším až s nimi začnou létat ČSA..ikdyž ty se za lowcost zatím nepočítají 😀

Martin V.

Řekl bych, že se Airbusu podařilo dost ucpat mezeru mezi B737-900 a B787-8, kam chtěl Boeing umístit svůj „Middle of the market“, či „New Midsize Airplane“ nebo jak se to postupně jmenovalo. Jako přímou náhradu kdysi úspěšného B757 to už nestihne a nahrazovat A321XLR bude mnohem těžší. A teď má navíc úplně jiné starosti.

Lukáš

Na vyvoj novych lietadiel alebo modifikaciu tych starych treba financie, ktore Boeing tiez nema a mat nebude. Problemy s 777x, nenaplnene predstavy o predaji 787 a problemy s MAXom + kompenzacie a taktiez ma nejake spory s US army o dodavke lietadiel 767. Boeing kazdym dnom prichadza o extremne peniaze a ze by teraz pracoval na niecom podobnom ako A321XLR je to posledne co ich trapi. Boeing bude mat o par mesiacov velke problemy s financiami a nebude dlho trvat ked pozida vladu o nejaky stymul ale to by mohla byt zas nepovolena financna podpora, tak ako Boeing stekal na… Číst vice »

Tony

btw ve čtvrtek 10AM pacific bude první let 777X