dkv_obrazok

Místo 200 km/h cyklická obnova. Na koridoru u Chocně začalo velké omezení, provoz bude po jedné koleji

Oprava úseku Choceň - Brandýs nad Orlicí. Foto: Správa železnicOprava úseku Choceň - Brandýs nad Orlicí. Foto: Správa železnic

Omezení při půlmiliardové opravě potrvají půl roku.

Měl to být jeden z prvních úseků v Česku, kde dojde ke zrychlení vlaků na 200 km/h. O zvýšení traťové rychlosti mezi Pardubicemi a Chocní mluví Správa železnic roky. Cestující v úseku nyní čeká velké omezení, kdy na půl roku bude z trati jednokolejka. Pokud by se po takové výluce domnívali, že pojedou rychleji, budou zklamáni. I nadále zůstane maximem rychlost 160 km/h.

Správa železnic dnes začala s takzvanou cyklickou obnovou trati mezi Pardubicemi a Brandýsem nad Orlicí. Během šesti měsíců tu vymění nejopotřebovanější části kolejiště a přejezdů, a opraví se nástupiště. Akce vyjde na 424 milionů korun bez DPH. Zakázku získalo sdružení firem Chládek a Tintěra, Pardubice, AŽD Praha a Strabag Rail. V soutěži bylo jediným uchazečem. Správa železnic do zakázky, kde výrazně převažují stavební práce zahrnula i zabezpečovací zařízení.  V segmentu přejezdů a zabezpečovacího zařízení je výrazně snížená konkurence, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže opakovaně odhalil kartelové jednání několika firem.

Cestující musí počítat s omezením. Z trati bude po většinu prací jednokolejka, což přinese zpoždění. Část osobních vlaků je zcela zrušena a nahrazena autobusy, některé odřeknuty bez náhrady. Kvůli tomu v první etapě budou vybrané vlaky linek R18 a R19 zastavovat i v Brandýse nad Orlicí, jak vyplývá z informací na ČD Mimořádnosti.

Oprava úseku Choceň - Brandýs nad Orlicí. Foto: Správa železnicOprava úseku Choceň - Brandýs nad Orlicí. Foto: Správa železnicOprava úseku Choceň - Brandýs nad Orlicí. Foto: Správa železnicOprava úseku Choceň - Brandýs nad Orlicí. Foto: Správa železnic

Během prací budou vyměněné opotřebené kolejnice a pražce, obnovou projdou části výhybek a nástupiště v zastávkách Sruby, Dobříkov, Sedlíšťka a ve stanici Moravany. V celém úseku se upraví také zabezpečovací zařízení.

200 km/h nejdříve v roce 2031

Oprava je rozdělená na dvě etapy. První část, která potrvá do listopadu, zahrnuje práce ve stanici Choceň a přilehlých mezistaničních úsecích. Druhý blok výluk pak proběhne v období od února do června příštího roku.

Dělníci budou pracovat vždy na jedné koleji, a to vždy v jednom mezistaničním úseku a v přilehlé stanici, na zbývající koleji bude provoz zachován. Během svařování kolejových spojek bude potřeba provoz krátkodobě přerušit, to ale Správa železnic směřuje do nočních hodin, tedy s minimálním vlivem na osobní dopravu.

Rozsahem prací jde o jednu z největších zakázek na běžnou opravu tratě. Cyklická obnova je, laicky řečeno, důkladnou opravou trati a její uvedení do normového stavu. Nejde však o modernizaci, která by přinesla například zvýšení rychlosti. Úsek z Pardubic do Chocně je přitom dlouhodobě vytipován jako jeden z možných na zavedení rychlosti 200 km/h, podmínkou je ale odstranění přejezdů.

Správa železnic zatím rychlost 200 km/h na této trati neustále odsouvá, aktuální plán v letáku ke stavbě je začít v roce 2031. Státní organizace ale vyniká dlouhodobě ve schopnostech své plány posouvat v čase.

 

Tagy cyklická obnova Pardubice - Choceň Správa železnic
40 komentářů