Místní se dál brání návratu trolejbusů na Hanspaulku. V odvolání bojují i proti „úbytku kyslíku“
Bezemisní a tišší provoz trolejbusů místní nepřesvědčil.
Návrat trolejbusové linky na pražskou Hanspaulku zatím stále nemá stavební povolení. To sice nepravomocně vydal Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) už loni v listopadu, místní Spolek Fišerka se však proti němu v poslední den zákonné měsíční lhůty odvolal. Vyplývá to z oznámení na úřední desce DESÚ.
Úřad v pátek vyzval všechny účastníky řízení, aby se k odvolání ve lhůtě 5 dnů vyjádřili.
Bateriové trolejbusy by měly jezdit v trase stávající autobusové linky 131 z Hradčanské na Bořislavku přes Hanspaulku. Jde o další část proměny autobusových linek v Praze na trolejbusové. Po dokončení stavby budou na lince jezdit trolejbusy linky 51.
Původní rozhodnutí úřadu ukázalo řadu námitek místních občanů proti stavbě. Většinou žádali posun stožárů mimo jejich nemovitost. Poukazovali také například na plánované kácení stromů, či na zničení siluety vilkové čtvrti.
Stěžovatelé vidí riziko i v odchodu od dieselových motorů současné linky. „V případě havárií trolejbusu nebo výpadku energií by došlo k nepopsatelnému kolapsu dopravy v celé lokalitě,“ zní jedna z námitek místních.
Spolek Fišerka v aktuálním odvolání tvrdí, že DESÚ se s námitkami řádně nevypořádal. Do argumentace údajně použil pouze odpovědi dodané pražským dopravním podnikem (DPP).
Spolek opět namítá, že stožáry trakčního vedení ohrozí památkové hodnoty a poruší „urbanistickou kompozici, měřítko, případně siluetu prostoru ulice Na Pískách a Na Šťáhlavce.“
„A to jak při pohledu z pozice pěšího, tak z pohledu řidiče či z pohledu ze vzduchu,“ dodává spolek.
Kromě stožárů mu vadí i umístění nové měnírny U Matěje, která údajně změní charakter a siluetu území.
Minimalizace obnovených stožárů
DPP k tomu však uvedl, že v rámci přípravy projektu elektrifikace velmi vážně vnímal citlivost území, které stávající autobusová linka 131 obsluhuje.
„Právě z těchto důvodů byl kladen mimořádný důraz na sdružování stožárů trakčního vedení a veřejného osvětlení v uličním prostoru, jehož cílem je minimalizace počtu dodatečně potřebných stožárů v uličním prostoru,“ píše DPP v odpovědi na námitky.
Podle spolku je však uvedené vypořádání „spíše marketingový text DPP a nikoli přezkoumatelná správní úvaha stavebního úřadu“.
„Ohledně namítané vyšší hmotnosti trolejbusů nelze souhlasit se srovnáním s popelářskými vozy, když četnost průjezdu trolejbusů a popelářských vozů je zcela nesrovnatelná,“ píše dále spolek v odvolání.
Největší část odvolání proti nahrazení současných dieselových autobusů bezemisními trolejbusy se paradoxně věnuje údajně nezákonnému povolení kácení stromů. Tím podle místních dojde k „odstranění lapačů CO2“.
„Bude docházet ke zvýšení teploty a k úbytku kyslíku a pohlcování CO2,“ uvádí Spolek Fišerka.
V lokalitě, kterou má jezdit linka 51, přitom začínala ve 30. letech minulého století trolejbusová éra v Praze. „Projekt elektrifikace linky 131 tak vlastně do jisté míry navazuje na historické souvislosti a trolejbusová doprava v této lokalitě není v žádném případě cizím prvkem,“ reagoval DPP na stížnosti. DPP současně upozornil na bezemisní a tišší provoz trolejbusů.
Troleje jen na části trati
DPP na trasu nasadí bateriové trolejbusy, troleje tak budou jen na části trasy. Baterie budou trolejbusy využívat v Bubenči od zastávky Zelená po konečnou zastávku Hradčanská a jednosměrně také na druhém konci v Evropské ulici.
Trolejové vedení má vzniknout v úseku Zelená – Bořislavka jako dvoustopé o délce 2,84 kilometru a jako jednostopé v délce 1,108 kilometru v případě, že nebude zatrolejována smyčka náměstí Bořislavka. V případě provedení trolejové smyčky na náměstí Bořislavka bude celkem 3 204 m dvoustopého vedení a 745 m jednostopého vedení bez vlastního trolejového vedení Dolní Bořislavka.