Minus čtvrt milionu aut. Produkce českých automobilek spadla o 32,5 %, letos hlásí růst pouze Tatra
Jeden z nejsilnějších oborů tuzemské ekonomiky zaznamenal za první pololetí pád o 32,5 %. Během června sice došlo ke zpomalení
Jeden z nejsilnějších oborů tuzemské ekonomiky zaznamenal za první pololetí pád o 32,5 %. Během června sice došlo ke zpomalení pádu, v porovnání s loňským rokem jsou ale čísla stále výrazně horší. Menší pokles zaznamenali jen výrobci autobusů, kteří v červnu dokonce počtem vyrobených kusů rostli, za celé pololetí vyrobila více aut v meziročním porovnání jen automobilka Tatra.
Vyplývá to z dnes zveřejněných dat Sdružení automobilového průmyslu.
Za prvních šest měsíců se v Česku vyrobilo 503 tisíc vozidel, v absolutním vyjádření jde o propad o téměř 244 tisíc aut. „Celková čísla výroby v České republice kopírují vývoj v segmentu osobních automobilů, který se i přes postupný restart trhů rozjíždí jen pozvolna. Pokles produkce odpovídá vývoji poptávky po nových vozidlech v Evropské unii. Ta v červnu zaznamenala meziroční pokles o 22,3 %, zaregistrováno bylo o čtvrt milionu osobních vozů méně než ve stejném období loňského roku. I když jde ve srovnání s předchozími měsíci o zpomalení poklesu, tak téměř čtvrtinový meziroční propad poptávky znamená stále obrovskou ztrátu pro celý výrobní řetězec,“ komentuje dosavadní vývoj Bohdan Wojnar, prezident Sdružení automobilového průmyslu.
Statistiky výroby jednotlivých automobilek ukazují pokles všech v Česku vyráběných značek osobních aut o více než čtvrtinu. Škoda vykázala pokles o 32,6 %, Hyundai o 39,9 % a TPCA o 40,3 %. Vývoj po měsících ukazuje nadějný vývoj, v červnu byl meziroční propad o 17 %.
Automobilový průmysl znovu vyzval stát k podpoře. „V těchto týdnech se rozhoduje o dalším vývoji. Celá řada průmyslových oborů je navázána na automobilový průmysl. Proto je nezbytné, aby stát toto odvětví, které je pilířem tuzemské ekonomiky, podpořil a investoval i do své budoucí prosperity. Ať již ve formě přímé podpory zaměstnanosti prostřednictvím prodloužení programu Antivirus, či pomocí opatření na podporu investic jako je například Ministerstvem průmyslu a obchodu navrhované výrazné zrychlení odpisů,“ uvedl Wojnar.
Jediným segmentem, který letos rostl, je výroba nákladních vozidel. Tatra Trucks ani v době koronavirové krize výrobu nepřerušila. V prvním pololetí vyrobila celkem 628 nákladních vozidel, tedy o 143 více než v prvním pololetí loňského roku (tj. + 29,5 %). Relativně málo klesá také výroba autobusů, za první polovinu roku jen o 11,9 %.