egoe-plus
Dopravci Železnice

Ministři dopravy v EU schválili větší práva pro cestující na železnici

Jednotka ICE4 na nádraží ve Frankfurtu nad Mohanem. Foto: Deutsche Bahn
Jednotka ICE4 na nádraží ve Frankfurtu nad Mohanem. Foto: Deutsche Bahn

Unijní ministři dopravy včera schválili posílení práv pasažérů na železnici a právní úpravu usnadňující dobudování transevropské dopravní sítě (TEN-T). Neshodli se ovšem v otázce aktualizace pravidel Evropské unie pro výběr silničních poplatků, vyplývá z tiskové zprávy.

Tato nová pravidla posílí práva všech cestujících, včetně těch s omezenou schopností pohybu a orientace,“ uvedla finská ministryně dopravy a komunikací Sanna Marinová. „Zajistí rovněž lepší informovanost v případě zpoždění a zrušení spoje. Zároveň budou železniční společnosti motivovat k tomu, aby poskytovaly více služeb a na lepší úrovni, což zvýší popularitu těchto dopravních prostředků šetrných k životnímu prostředí,“ dodala.

Součástí pravidel je i doložka o vyšší moci. „Železniční společnosti nebudou muset platit odškodnění za zpoždění nebo zrušení spoje za okolností, kterým nemohly zabránit, jako jsou extrémní povětrnostní podmínky, velké přírodní katastrofy nebo osoby na trati. Tato výjimka se nebude vztahovat na stávky zaměstnanců železnic,“ uvádí tisková zpráva.

Nová pravidla podpoří používání takzvaných přímých přepravních dokladů, které se vztahují na následné železniční služby provozované jednou nebo několika společnostmi.

Pokud jde o transevropské dopravní sítě, unijní ministři se dohodli na urychlení postupů udělování povolení, aby členské státy mohly flexibilněji nakládat s postupy pro udělení povolení. Návrh směrnice bude zahrnovat projekty, které jsou součástí předem určených přeshraničních propojení a chybějících propojení hlavní sítě TEN-T.

Síť TEN-T má dvě vrstvy: globální síť, která zajišťuje propojení všech regionů EU, a hlavní síť, která se skládá z prvků globální sítě, které mají pro EU nejvyšší strategický význam. Hlavní síť by měla být dokončena do roku 2030 a globální síť do roku 2050.

ČTK

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
kkarel

Do doložky o vyšší moci by mělo být zařazeno i SŽDC 🙂

Vnější pozorovatel

A budeme zase uplatňovat výjimku po dobu 10 let. Aby se železnice stihla teda zase připravit???

Juraj

Práveže sa sprísňujú pravidlá pre výnimky. Prechodné obdobia síce ešte môžu existovať, ale primárne na dobehnutie aktuálnych záväzkových zmlúv. Následne už nebude možné uplatňovať výnimky z práv cestujúcich plošne pre vnútroštátnu dopravu, ale len na historické/turistické spoje a mestskú dopravu.
https://www.consilium.europa.eu/cs/press/press-releases/2019/12/02/rail-passenger-rights-council-agrees-its-position-on-updated-rules/

Roman Svačina

V Českých podmínkách cesta vlakem do zahraničí: obecně lze konstatovat, že nebýt různých obdob včasných jízdenek apod. tak by nikdo do zahraničí nejezdil a bylo by po problému. (Nejvíc mě fascinuje, když objednávám jízdenky pro celou rodinu a z 6 lidí dosáhne naVčasné jízdenky třeba jen polovina skupiny)… Ale i samotný nákup jízdenek je docela terno. Takže páni ministři. Vyřešte jízdné, tak aby bylo alepsoň trošičku srovnatelné s letadly, vyřešte nákup jízdenek, aby se dala jedna jízdenka v rámci evropy koupit na jednom prodejním eshopu. A když kraj/stát objednává vlaky na krajské/státní úrovni, tak proč EU neojedná dálkové vlaky skrz… Číst vice »

Kamui

Na tom Balkáně to asi už lepší nebude. Mně by se třeba líbila linka Ljubljana – Zagreb – Beograd v dvouhodinovém/čtyřhodinovém taktu (paralela k lince Praha – Bratislava – Budapest). Ale je otázka jaké by bylo využití, přecijen v těhle končinách lidé jednak tolik necestují, druhak tam stejně dávno každý má auto, a ještě to dorazí hraniční kontroly (SI/HR je ještě v pohodě, trvá to asi 25 minut, ale na přechodu HR/RS se stojí hodinu a půl).

Xaver

Doufám, že v budoucnu bude jezdit mnohem víc soukromých dopravců na mezinárodních trasách, pak cena jízdenek klesne na použitelnou úroveň.

Kamui

Jenže to by ta mezinárodní trasa musela být zisková. A takových zase tolik není.

David

Ziskové jsou ty hlavní. A lokálky typu Znojmo – Retz nebo Děčín – Rumburk via DB ať dál dotují regiony.

David

Z tohoto pohledu jsme na tom u nás poměrně dobře. Se soukromníky můžeme cestovat už do 3 států, od příštího roku snad už i do pěti. Za mě dobrý.

Petr Nováček

Svatá prostoto …

Xaver

Ještě že na názor lidí jako vy vůbec nezáleží.

Jen tak

problem lezi v lidech, jako vy… porad by neco narizovali, dotovali, zajistovali, zakazovali …

czhunter

„Vyřešte jízdné, tak aby bylo alepsoň trošičku srovnatelné s letadly“

To není zas tak těžké – třeba když se zruší daňová výjimka pro letecké palivo.

czhunter

PS: Když byla řeč o těch cenách – vtipné je, že přes ČD si můžete koupit vnitroněmeckou jízdenku častokrát mnohem levněji, než přes DB.

Radek Janata

To je jednoduché – DB nabídly ČD nějaký kontingent levných jízdenek a ČD ho nedokážou vyprodat, protože zájem Čechů jet na Západ vlakem je malý.

Nějaký větší ekonomický význam tento jev nemá, právě proto, že se těch jízdenek moc neprodá.