Hadr v sondě. Fotky ukazují nejčastější triky v měření emisí, ministr představil šest kritérií

Dokumentace zachycených podvodů při měření emisí. Zdroj: MDČRDokumentace zachycených podvodů při měření emisí. Zdroj: MDČR

Už letos se chystají "testy poctivosti" neboli mystery shopping s nastrčenými vozy.

Ministr dopravy Martin Kupka na tiskové konferenci zveřejnil kroky, které mají v následujících měsících razantně přispět k potírání podvodů v rámci kontrol STK a měření emisí. Deník Zdopravy.cz o chystaných krocích informoval minulý týden, kdy ministr v dopisech vyzval k zintenzivnění kontrolní činnosti obce a kraje.

Chystá se razantní zákrok proti podvodům u STK a měření emisí. Ministr píše instrukce krajům

Stát plánuje pokračovat také v přímých intenzivnějších kontrolách technického stavu vozidel přímo v provozu ve spolupráci s policií a Centrem služeb pro silniční dopravu. Z ní od 1. července příštího roku vznikne nová Inspekce silniční dopravy (INSID), která bude moci provádět kontroly už bez policie a ukládat pokuty na místě.

Kontroly STK a SME bude moci od příštího července provádět na základě výsledků kontrol v blízkosti kamenné STK i zmíněná inspekce.

Testy spolehlivosti

Kontroly mohou být na rozdíl od jiných státních inspekcí neohlášené. Zároveň se chystají už letos „testy poctivosti“ neboli mystery shopping s nastrčenými vozy přímo v provozovnách. Auta bude také možné znovu kontrolovat ihned po odjezdu z úspěšného měření emisí.

Resort připravuje také úpravu legislativy. „Povede například k ukotvení celého toho rozsahu sankcí, aby tam byla i spodní hranice,“ uvedl Kupka a dodal, že stát změnami klade důraz na respektování pravidel.

Pro obce a kraje bude ministerstvo dopravy podle Kupky pořádat pravidelné webináře, ve kterých bude resort úředníky informovat o tom, jaké chyby se dějí a jaké podvody se podařilo zdokumentovat v daném kraji nebo obci.

Připravilo pro ně i následující fotodokumentaci zachycených podvodů:

Dokumentace zachycených podvodů při měření emisí. Zdroj: MDČRDokumentace zachycených podvodů při měření emisí. Zdroj: MDČRDokumentace zachycených podvodů při měření emisí. Zdroj: MDČRDokumentace zachycených podvodů při měření emisí. Zdroj: MDČRDokumentace zachycených podvodů při měření emisí. Zdroj: MDČRDokumentace zachycených podvodů při měření emisí. Zdroj: MDČRDokumentace zachycených podvodů při měření emisí. Zdroj: MDČRDokumentace zachycených podvodů při měření emisí. Zdroj: MDČR

Vyhodnocování podezřelých dat

Vyhodnocujeme všechna data systému ISTP (Informační systém technických prohlídek), který shromažďuje údaje z jednotlivých měřicích stanic,“ uvedl dále Kupka. Po jejich vyhodnocení stát přistoupí k přímému postihování chyb v minulosti i do budoucna, dodal.

Z analýzy vzešly už i první výsledky. Ministr zveřejnil sestavený seznam šesti kritérií, při jejich porušení bude měření automaticky systémem označené jako podezřelé. Půjde o takzvané hlídací psy:

  1. U vozidla kategorie M1 a N, které je vybaveno filtrem pevných částic, které bylo uvedeno do provozu po 1. 1. 2014, je naměřena hodnota kouřivosti více než 0,25 m-1 a kontrolní technik nevyznačil závadu.
  2. U vozidla kategorie M1 a N s emisní normou EURO 3 nebo nižší, tzn. bylo uvedeno do provozu před 31. 12. 2004, je naměřena hodnota kouřivosti méně než 0,2 m-1.
  3. U vozidla kategorie M a N je provedeno měření s postupem stanoveným pro „řízení bez OBD“, ačkoliv vozidlo bylo uvedeno do provozu po 1. 10. 2010.
  4. U vozidla při měření emisí bylo překročeno stanovené rozpětí otáček předepsaných výrobcem a toto nebylo vyhodnoceno jako závada odpovídající kontrolním úkonem.
  5. U vozidla při měření emisí v případě, že MIL je ve stavu „svítí“ a jsou zjištěny v řídicí jednotce závady POOxx až PO6xx, POAxx s výjimkou vyjmenovaných chyb SCR/NOx a kontrolní technik toto nehodnotil jako závadu.
  6. Je provedeno měření emisí a podle údajů vložených v ISTP je zjištěno, že kontrolní technik provedl měření emisí za dobu kratší než dvě minuty.

Resort připravuje také úpravu legislativy. „Povede například k ukotvení celého toho rozsahu sankcí, aby tam byla i spodní hranice,“ uvedl Kupka a dodal, že stát změnami klade důraz na respektování pravidel. „Přistoupíme také k testu spolehlivosti, kde chceme prověřit, jak funguje reálná činnost samotných stanic měření emisí a STK,“ řekl Kupka.

Systém měření emisí je plný podvodů, ukazuje ASEM. Ministerstvo tvrdí, že na podezřelé stanice upozorňuje

Na očividné chyby a nepravdivé údaje v systému měření upozorňují dlouhodobě experti například z Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM). Automatičtí „hlídací psi“ by měli nejviditelnější podvody odhalit.

Analýza dat letošního prvního pololetí z ISTP, kterou pravidelně provádí zmíněná asociace ASEM, opět ukázala, že současný systém měření emisí a technických kontrol v Česku vykazuje stále závažné nedostatky.

Emisní supermani: Data ukázala, kde bleskově zkontrolují až 60 aut denně a všechna projdou

Asociace se snaží upozorňovat na manipulace při měření a nedostatky státní kontroly stanic měření emisí. Z měření emisí v provozu podle ASEM totiž vyplývá, že přibližně 5 % vozidel vytváří přibližně polovinu škodlivých emisí.

Tagy Asociace emisních techniků a opravářů Martin Kupka Ministerstvo dopravy SME STK
51 komentářů