Ministr znovu nechá prověřit stav mostu pod Vyšehradem, svolá technické kolokvium
Železniční most pod Vyšehradem. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Odpůrci rovněž oprášili letitou petici proti bourání mostu, podepsalo ji dosud přes šest tisíc lidí.
Nic není věčné. Jsem pro postavit nový, ale měl by mít základní rysy starého.
Snad mu někdo vysvětlí, že most není jen rezavý, ale je hlavně celý zkorodovaný.
Jako iniciátor nové verze petice a webu nebourat.cz: Kdo budete chtít přijít diskutovat osobně, budete srdečně vítáni zde: https://www.loosovavila.cz/akce/2023/2/2/diskuzn-veer-zachrame-eleznin-most – pozor je možné, že dojde ještě k posunu termínu
A kolik konstruktérů mostů vaši petici podporuje?
To že se to dá opravit neznamená, že to bude fungovat jako nový most. Proč nutíte stát vyhazovat peníze neefektivně?
Jsem pro uvedení prostoru do původniho stavu, tedy bez železničního mostu. Od Vyšehradského mostu by byl krásný výhled na Hrad, ale ten most tomu sakra brání 🙂
S tímhle tu jste na špatné adrese. Zde se vyskytují lidé podporující dopravu a její funkční infrastrukturu. Opravit most a za 30 let ho stejně vyměnit kvůli pár staromilcům? Děkuji avšak nikoliv.
A požadujete odstranění novotvaru z roku 1901 a navrácení původního jednokolejného mostu, který tehdejší zlovolná správa železnic odstranila po třiceti letech provozu?
No, ale případ mostů pod Vyšehradem ukazuje, jak moc je důležitá komunikace i transparentnost u státní organizace!
Mě se osobně nejvíc líbí na:
prvním místě (1) „šedý most“, pak na
druhém místě (2) „červený most“ a až pak ten vybraný (3) „bílý most“. A to nejsem fanda SUDOPu 🙂
Na těch prvních dvou je vidět, že umí pracovat s geniem loci vůbec toho místa pod posvátným místem české historie a umí se odkázat na formu toho stávajícího památkově chráněného mostu. Takže to jde, ne že ne. V tomto případě, díky tomu místu, jde o víc než návrh mostu.
Některé příspěvky na tomto fóru mi připomněly jeden starý vtip:
To takhle přijde policajt do obchodu a ptá se prodavače: „Máte barevné televize“. Prodavač odpoví: „Ano, máme“. A na to policajt: „Tak já si vezmu červenou“.
Myslíte, že někoho zajímají podrobné technické detaily, když evidentně všechny návrhy fungují? Když nejde o projekt, ale architektonickou soutěž? Kdyby šlo jen o nejlepší technické a ekonomické řešení, tak tam nenavrhují ty trapné oblouky … A od kdy jsou železničáři experti na stavařinu? 🙂
Nejde ani tak o podrobné technické detaily, ale např. o splnění požadavků památkářů na zachování původních pilířů mostu (pilíře se nemají ani rozšiřovat). Hodnotící komise, která byla složená ze zástupců SŽ, Magistrátu, renomovaných architektů a mostních inženýrů (např. z ČVÚT), Klubu za starou Prahu atd. a spolupracovala např. i s NPÚ přiznává, že vítězný návrh je vlastně kompromisem mezi všemi požadavky na nový most… A budete se divit, ale obloukové mosty (v tomto konkrétním případě jde sice o Langrův trám) jsou jedny z nejefektivnějších mostních konstrukcí.
Se divím, že se nikdo neopupínkoval, když se před ca. 90 lety na nábřeží stavěla Galerie MÁNES…
https://g.denik.cz/63/d9/659589_galerie_m_nes898_denik-galerie-800.jpg
A teď kvůli novému funkčnímu mostu, který je ve srovnání s tímto barákem zcela nenápadný, vzniká taková histerie.
Hysterie na Histerie 🙂
Už dost, prosím.
Nedá mi to a položím řečnickou otázku: Když si máme vystačit se starým mostem, tak proč si s jednokolejným nevystačili předkové před 122 léty? Ten starší byl přece kvalitnější.
Tak dlouho budeme zadávat studie na stav mostu, až ten nám spadne.
My Češi jsme mistři v dělání studií do šuplíku.
tak určité firmy na tom mají svůj byznys plán
A jako že na opravě nemají žádné firmy obchodní zájem?? Dokud nepíšete ani jména tak je to smyšlenka jakých si může každý vymyslet kolik chce…
Jistě. Bádejme, zkoumejme. Pár let nickolejného provozu je přece na takové trati pohoda. A ve výsledku nezapomeňme vynadat SŽ, jak se nestará.
Nechme most mostem a vrhněme se do stavby dvou dvojkolejných tunelů z Hlaváku přes Karlák pod Vltavu a tam rozvetvit. Dve koleje vletí hned do tunelu smer Beroun, druhé dvě do tunelu smer letiště Praha a dále do Ustí a Dráždan. Problem je že se toho nikdo z nás nedožijeme 🙂
No právě. Potřebujem řešení v horizontu 2026-2028.
Nebo to zkombinovat tím způsobem, že dálkovina bude jezdit pod Vltavou tunelem, který hned na druhém břehu přejde v tunel rovnou do Berouna, a Os budou jezdit přes Smíchov po povrchu, tedy po tom novém mostě.
Vzhledem k potřebě delšího staničení dálkových vlaků, není vhodné aby stály dlouho v tunelu, kde by tím braly kapacitu. Do tunelu má jít příměstská doprava, tam se dá očekávat rychlejší výměna cestujících a tím i kratší stání a nepotřeba dalších nástupištních hran.
To ano…ale kdo tady mluví o nějakém staničení.
Já počítám s tím, že ten rychlík odjede z hlavního a zastaví se až v Berouně – bez zastávky v Lachau nebo na Karláku…
Navíc „staničení“ znamená něco úplně jiného.
Stanicování, pardon.
Zastávka v Lachau je naprosto nezbytná i pro vlaky nejvyšší kategorie. Je to přestup na B (z Wilsonu dosažitelné obtížně), několik tramvají po levém břehu a hlavně kousek od Anděla s jeho „byznys čtvrtí“. Nezastavením tam by se de facto odřízl levý břeh Vltavy od vlaků od Plzně – na cestu na Wilson a pak návrat zpátky by se většina cestujících vykašlala.
Na druhou stranu, na Smíchově by pro dálkovku stačilo nádražíčko se dvěma hranami pro každý směr, žádná megastavba.
Když to je těžký, když uděláte nádražíčko z nádraží, tak už z něj pak nikdy zpětně nádraží z nádražíčka neuděláte pane… A i když se na Lachau už nebudou tolik šolichat vaše oblíbené lokotky a pasažérské vagony nepasažérského dopravce, tak tam má kromě Rudenky končit snad i podružná linka na letiště Vaška Lahva přes Semmering (a jízlivě dodám, že za pár let i S7 apod.)
A právě na to čekání na Prahlaváku v tunelu těch hran budete taky potřebovat hodně.
Nebo si myslíte, že to bude jezdit z povrchu a někde ve vinohradských tunelech bude odbočka, která bude následně pod tu Vltavu klesat?
Jenže chybí ten zlatý důl objevit…
Jenže než se tohle postaví, tak ten most bude zavřenej.
Nezaložil někdo petici za zbourání toho mostu ?? Zajímalo by mě kolik by získala podpisů.:) Parta nezodpovědných jedinců nemůže brzdit rozvoj infrastruktury už tak dost zanedbané.
Zakladat ji nebudu, ale urcite bych ji podepsal 🙂
Takže dálkovka a část osobky přes opravovaný Most Inteligence a jinak náhradní doprava přívozem? To bude romantika!
když konstrukci přípraví, tak výměna mostu je za tři dny jako v roce 1928
Dneska 3 stavební sezóny nickolejného provozu.
Vzhledem k potřebě 3 kolejí a tím i velké úpravy na předmostích (+ zastávka) je váš návrh okopírovat postup z minula nerealizovatelný
… a na bývalém železničním – starobylém vyšehradském mostě, který bude v péči památkářů, vybudovat korso ve stylu mostu Karlova a osadit nějakou tou plastikou, či sochou … 😁
Jenže jak zabezpečí, že ten most nebude příliš zchátralý i pro pěší?
Nedávno vypracovali posudek od Švýcarských odborníků. Muselo asi 2/3 vyměnit díly. Nevědí, jestli za pár let vyměnit zbytek díly. Starý a nový železná konstrukce mohlo být problém. Nemůžeme porovnat Železniční most a Petřínská věž. Pravda je, že oba mají nýtované technologie. Petřínská věž netrpí zátěž. Může vydržet další století. Záleží na to na péči stavbu. Železniční most jezdí několik těžké vlaky. Trpí se zátěže. Pravděpodobně ty inženýři plánovali asi na krátkodobě životnosti. Do budoucna měli jezdit jiné vlaky než parný lokomotivy. Neplánovali tam doplnit elektrizace. Můžete podívat na hlavní fotce, že je to těsné elektrické trolej. Přepokládali do budoucna nahradit… Číst vice »
Kvůli troleji už do toho sáhli. Takže už to vlastně ani není původní konstrukce.
Už ve dvacátých letech se uvažovala náhrada, od šedesátek znova. Měl tam být kombinovaný se silničním. Vlastně je to vizitka zdejší neschopnosti, že ještě stojí.
Je to vizitka jak se skoro všechno řeší, a řeší, a řeší…
Tak dlouho se budou svolávat konsilia až ten most spadne sám.
Jak píšu, bude červený terčík. Tohle nemůže dopadnout jinak.
Spíš tam někdo zářve.
Pro jistotu nebudu jezdit do Plzně… z Hlaváku…
Nevím, co k tomu říci.
Tady to ani nejde, zde se diskutuje písemně.
Tak se zeptejte….
Když to tu čtu, automaticky se mi vybavuje slavná věta jednoho politika: „Silou, Katuško, silou!“
Na K-Reportu v této souvislosti někdo upozornil na vyškrtnutí drážďanského labského údolí ze seznamu světového dědictví UNESCO kvůli novému silničnímu mostu Waldschlößchenbrücke.
Proč přesně by nový most uvnitř rezervace UNESCO neměl vypadat stejně jako ten předchozí?
A když je vyškrtli z toho UNESCO, stalo se reálně něco?
No podle německých novin minimálně kulturní ostuda a ztráta prestiže, ale chápu, že pro spoustu lidí tohle nic neznamená.
Tak nějak. Pokud nebudou pražské ulice tolik přecpané turisty ze všech končin, tak se svět nezboří.
Inu, podle toho co čtu se ta situace moc nepodobá, u těch Drážďan v době přiznání statusu UNESCO ten most vůbec nestál, ale už dávno proběhlo plánování, takže ten most prakticky běhen několika let po vyhlášení teprve postavili. Navíc tam vznikly velké nejasnosti (neziskovka ICOMO původně do reportu spletla polohu plánovaného mostu o 7,5km – ach ti umělci, kilometr sem kilometr tam = žádná míra) tak jim holt ten status zase škrtli. Ať už tak nebo jinak, situace v Praze asi nejasná ohledně polohy být nemůže – vzhledem k použití současných pilířů je „nejistota“ polohy max. několik metrů… Pokud lidé… Číst vice »
protoze se na nej nevejde treti kolej a lavky pro pesi? nebo to byla jen recnicka otazka?
Že by někomu vadila jiná šířka, to jsem nikde nečetl. Vadí především jiný vzhled, čili ty oblouky.
Vypadat ano, ale postaven pro 3 koleje a novýma technologiema.
A proč by měl? Když si kupujete novou věc, tak taky trvate na tom, aby vypadala jako ta předchozí?
Já ano. Třeba u vypínače dost ocením že vypadá jako prvorepublikovy otočný, dtto zásuvky.
Pokud by postavila SZ repliku jen na tři koleje, bude protestu zlomek. Ale ne, postavíme něco úplně jiného…se všemi riziky vidli.
Prostě se tak někdo rozhodnul
A u bytu na Zizkove budete pozadovat vybourani koupelny zrizeni spolecne na pavlaci.
Ještě štěstí že v tomto si můžeme každý dělat jak uznáme za vhodné… abych u vypínače točil čudlíkem místo klasického překlapnutí nahoru/dolů tak to ANI NÁHODOU…
No já bych se moc nedivil kdyby s tím vyškrtnutím měli seznam „méně důležitých“ objektů/památek, kde jen čekají na nějakou záminku aby je ze seznamu vyřadili… Ono když to uvážíte, donekonečna stále jen připisovat na ten seznam tak se postupnou „inflací“ význam takového označení sníží až téměř rozplyne… co to je za význačný status být jedním z desetitisíců (když se nikdy nebude ubírat) objektů „světového dědictví UNESCO“?
Dobré je ještě chvilku se dohadovat o stavu mostu. On pak spadne sám
Budu se opakovat, ale já jsem pro obnovu původního jednokolejného mostu. Žádné novoty si tady přeci zavádět nenecháme. Vždyť ten jednokolejný most bez problémů fungoval třicet let a mohl fungovat i dál, kdyby ho tehdejší zlovolná správa železnic nenechala vyměnit za nevzhledné novum, které vůbec nerespektuje dané místo
to je malo historicke. uplne nejhistorictejsi ovsem je nemit tam most zadny a odbourat i naplavky.
Zasypat tunel pod Vyšehradskou skálou! A obnovit hrádek na Zderaze! „No, a stavební komise přijede pod vyšehradskou skálu, obzírá si ji se zalíbením a nakonec prohlásí: ‚Toť jest to místo vyvolené!‘ a ihned geometři a políři s koní ssednuvše počali místo vyměřovati. Ale sotvaže nástroje své na zemi složili,¨stařík jakýs podivný na ně z chrastí hlavu vystrčil, a na skále stoje, takto jme se jim kázati: ‚Klub za Prastarú Pragu, jehož já su predsedie, wám zapowedá a zakazuje a nedovoluje na této skále kakú moderní škatulu ze základu vyzdvihovati. Neb toto chrastié, gež tuť na skále po tisíciletié raste, za… Číst vice »
Najdete si něco důvodu vzniku klubu za starou Prahu. Zkuste to třeba od hesla pražská asanace a pak tu hrajte kasparkove divadlo pro blbecky
A bez chrámu na Vyšehradě a nedostavěné Hradčany.
Stejnak je zajímavé jak tady František vystupuje proti rozvoji železniční dopravy. U jiných článků by za ní vypustil duši…
Tady nemá ani vlečky ani 810.. Je v koncích.
810 tam nahodou ostudu dela, ~10 paru denne na s65
kdyby bylo po mém, postavil by se na Výtoni takový most, který vyhovuje primárně požadovaným nárokům na provoz po technické stránce…. tohleto líbí-nelíbí je subjektivní a irracionální
vezměte si třeba Tančící dům, kterým se zaplnila díra po vybombardovaném baráku na nábřeží – místní si na to zvykli, turisti si to fotí a filmaři když točí třicátý léta to stejně překryjou pomocí CGI (a mně osobně se TD nelíbí…)
zásadní je tříkolejný most a hlavně tříkolejka až k Vintunelům
(bylo by ovšem k tomu třeba zabrat trochu zeleně a pobourat sklady v trianglu u bělehradské…)
Hmm…a až se Tančící dům zase zbourá a postaví se na jeho místě nějaký vkusný dům korespondující s okolím, tak se bude dělat průzkum, jestli si toho někdo všiml.
A s touhle prastarou hromadou šrotu to bude podobně. Cestující v těch vlacích rozhodně potěší, a okolí si zvykne rychle (zvlášť na to ticho)…
V souvislosti s památkáři nutno zmínit – slavné zachraňování nádraží v Ústí nad Orlicí – „nádraží nedáme“ , „oustecké nádraží“ , „stará dáma“ …
A dnes ? Kde jsou ty kavárny, korsa, kulturní centrum ? Jen překáží.
Jak níže zmiňuje medvěd, stát to nakonec dostane na vrub, tiše zbourá a postaví nové. Plýtvání časem, financemi, zbytečné blokování dopravy.
V případě vyšehradského mostu, bych upřednostnil novostavbu dle schváleného návrhu s potřebnou trojkolejkou !
Jistě, vše kromě dopravy je zbytečné. Za stavem Ústí, podobně jako zde, je technokracie Správy železnic, která automaticky plánuje vše starší bourat a stavět nové. Sice chápu, že oprava je současným systémem řešení nepodporované a prodražované, ale přinejmenším dialog hned v počátku by právě ty dodatečné spory a náklady mohl zcela vyloučit, aniž by na konci vznikl paskvil (jako díra místo koleje u nové ‚budky‘ a současně vzdálené nástupiště na opačné straně v Ústí).
> Za stavem Ústí, podobně jako zde, je technokracie Správy železnic
A nemůžou spíš za to nereálné představy současných vlastníků staré budovy nádraží?
A vyjímečně souhlasím. Na co jsou všechny ty moderní vymyšlenosti, když přece postačí koňský potah. Na co zrychlovat a upravovat železnici pro moderní požadavky. Vždyť už hromada měst už v předminulém století pochopila, že železnice je zlo a že ji za svými hradbamo nechtějí.
Jo…a teď řada metropolí vystřízlivěla i z epidemie benzínové za současné náhrady tou cyklistickou.
Kdy přijde ta intenzivně-tramvajová nelze určit.
Stav Ústí je/byl způsobem tím, že se počítalo se zbořením budovy. Takže s péčí řádného hospodáře se do toho nic nedávalo, respektive jen tolik, aby to výpravčím nespadlo na hlavu, protože by to byly vyhozené peníze.
To že do toho aktivisti s neznalostí poměrů hodily vidle, protože ministr si po nátlaku pustil do kalhot je jiná.
Neboli, kombinace toho nejhoršího ze všech možných řešení… někdy se to stane.
Hmm…na tom návrhu u článku je nějaká nová zastávka, nebo to bylo myšlené jako zmrtvýchvstání neblaze proslulého Vyšehradu?
Terčík nebude. Jen 10km/h a jeden vlak na mostě.
Připomíná mi to divadlo okolo železničního mostu přes Orlickou přehradu – taky ho chtěli jako památku zachovat – a náklady na údržbu hodit na stát !
přesně! konečně někdo, kdo na to takříkajíc kápnul….a to je taky obecně platná vizitka těch hóchkultůrspolků – „my to chceme a vy nám to zaplaťte“ – čest výjimkám (zdravím Zubrnické…)
Však tam bude jako památka vesele chátrat vedle nového železničního mostu…
To bude ta Vltava pěkné smětiště, když tam krom jiných památek lidské existence bude i hromada šrotu přes celou šířku…
tady asi poprve po 10 letech davam medvedovi poprve za pravdu.
Po přečtení této diskuse bych nejraději zboural i pražský hrad a místo něj tam postavil nízkoenergetickou, zateplenou, moderní stavbu…zboural bych i katedrálu Sv. Víta a místo ní tam postavil moderní, šedý, železobetonový kostel s jednou štíhlou, hladkou, bílou věží…celé by to bylo nasvícené barevnými LEDkami…. Přeci nebudeme staromilci a těch nakladů, energie a matariálu, co se provozem a údržbou těchto dvou staveb ušetří….. Vzhůru do toho…
A nýtovanou petřínskou rozhlednu? Dolů s ní… A ekologicky zlikvidovat….vzdyť nýty jsou uvnitř určitě už dávno shnilé… Místo ní novou svařovanou příhradovinu z pozinkovaných trubek a nabídnout ji k ověšení i mobilním operátorům….vždyť jsme v 21. století….. Svoje příspěvky myslím naprosto vážně, bez ironie a věřím, že diskutujícím se zavděčím….
Zavděčil by ses, kdybys nesrovnával dopravní stavbu, která je denně pod mnohatunovou zátěží s reprezentačními stavbami.
Tak petřínska rozhledna je také přetížená…a od roku 1953, co na ní posadili vysílací TV antény na I. VHF pásmo také desítky let jen chátrala. Mimochodem vysílač (VKV) je tam dodnes…i když se tvrdilo, že se stavbou Žižkova se vše z Petřína odstraní. A když jsme u mostů, co takový Holden Gate v Kalifornii, co spousta mostů v New Yorku? Tam ty památky i v dnešní době zachovat, udržovat a provozovat umí? Nebo také budou bourat?
Golden Gate…. Mi to mobil přepsal na Holden 😂
Pořídíme Vyšehradskému mostu, poté co prakticky postavíme jeho repliku, také 38 natěračů?
Volám po něčem takovém? Já nevolam ani po nové nýtované konstrukci, pokud ta původní opravdu už nejde zachránit (o čemž pochybuji), ale proboha, proč to stavět z betonu? Copak nejde v dnešní době udělat svařovaná, šroubovaná příhradová konstrukce, která by byla k nerozeznání od té původní? V Praze se lpí na původním plynovém veřejném osvětlení, kde je to skutečně jedno, jestli v těch lampách svítí plyn nebo LED, které umí napodobit jakýkoliv odstín…ale pak tam klidně postavíme takovou betonovou hrůzu….
Původní neoklasicistní kadelábry zůstaly v Praze tři. Ty byly za rudofašounů přeměněny na elektrické. Všechny ostatní plynové lampy jsou designované, vyrobené a osazené v tomto století.
Takže za to, že ten most nebude odpovídat tomu původnímu ( a to tenhle nýtovaný není) se bude montovat konstrukce se zbytečnou spotřebou materiálu a následně i údržby ? Proč dělat věci jednoduše, když to jde složitě.
Jaký beton?
Konstrukce bude svařovaná, vlamujete se tímto požadavkem do otevřených dveří.
A proč ne? Na betonovém mostě se nemusí udržovat hydroizolace? Pokud tvrdíte že ne, tak pak se jdete podívat na ty 30 let staré mosty na zboreni.
A je Golden Gate také z materiálu, tzv. plávkové oceli, která je náchylná na vznik únavových trhlin? Pokud ne, srovnáváte nesrovnatelné.
Vedle Golden Gate je nový most, což u nás nejde, není tam místo. Golden Gate není nýtovaný a není ze stejného materiálu. Golden Gate byl otevřený v roce 1937, tento náš je starší, otevřen 1879 (resp. 1901). Kromě toho, USA na tu náročnou a šíleně drahou údržbu možná má, ale my ne. Prostě srovnáváte nesrovnatelné.
Pardon, jsem idiot, vedle Golden Gate nic není, spletl jsem si to s tím druhým, co po něm vede I-80. Stane se, rychleji píšu, než myslím
Golden Gate je jiný typ mostu, kde dopravní zátěž netvoří hlavní zatížení mostu, které je v tomto případě vlastní most. Materiál mostu je pak jinak únavově namáhán, tady hlavní nosná konstrukce (lana) je trvale zatížená tahem a doprava tomu zatížení už moc nepřidává.
Petřín taky není tak namáhaný jako železniční most, na něm se dají i za provozu vyměnit poškozené díly (teda pokud se k nim dostanete).
Nejste poněkud hysterickej?
Jo, nevzal jsem si ráno prášky….
Když není po mém, nastupuje myšlenkový extrémismus.
Téměř každý, kdo byl v Edinburku, si nenechal ujít pohled na tamní Forth Bridge. Stojící důkaz toho, že konstrukce železničního mostu pod Vyšehradem byla už v době výroby doslova zoufale zaostalá.
Tvrzení uctívačů starých krámů, že je ta ohyzdnost pod Vyšehradem důkazem technické pokročilosti tehdejších Čechů je tedy účelové (lež). Ve skutečnosti je to pomník malosti a zaostalosti tehdejších drážních úředníků. Estetická hodnota té technikálie je záporná – je to ohyzdné včetně podpěr. Jediný skutečný důvod památkové ochrany je malost a zbabělý strach z nového.
je to tak…
Hmm…a okolní obyvatelé jistě příliš truchlit nebudou.
Jízda po tom novém mostě určitě nebude takový kravál…
Jak já miluji tyhle hlasatele pokroku…a apostoly národní malosti
Martine, křičel jste úplně stejně, když se stavěl tančící dům?
Chtěl jste jistě zachovat ten původní.
Jistě jste tehdy inicioval jeho výstavbu do původní podoby a razantně jste se stavěl proti hyzdění tančícího domu panoráma Hradčan při pohledu z nábřeží?
Opravdu trváte na konzervaci „všeho tak jak je teď“? Posune nás to nějak dál? Nebrzdí to náš rozvoj?
Mě se taky tančící dům nelíbí, ale že bych těžce protestoval a psal petice? V tomhle případě se spíš ptám, kde byli památkáři a věhlasné UNESCO? Byla Praha vůbec v té době v UNESCU?
P.S.: Když občas vídám návrhy na dostavbu pražské radnice (ta zbouraná vedle orloje), tak bych se přimlouval za to, aby tam postavily historickou kopii současnýma technologiema. Návrhy (novoty) působí většinou jako pěst na oko.
Tak nějak. Mezi historickým centrem města a nějakou „La Defénse“ je zásadní rozdíl.
Jako velice vhodný proto doporučuji „fasádistický“ přístup – stará fasáda, ale současný vnitřek…
Pokud neumíte rozlišovat mezi památkou a funkční věcí, tak máte problém.
Jen se zeptám, petřínska rozhledna je památka nebo funkční věc?
Se zřetelem k tomu, že má stále sloužit jako vysílač, tak se jedná o funkční věc…
Obojí.
Železniční most pod Vyšehradem přestává být funkční, kvůli únavě materiálu, kvůli nevyhovující únosnosti (vozidla jsou těžší).
I u petřínské rozhledny hrozí únava materiálu, ale ne tak rychlá jako u železničního mostu, jaksi není tak namáhaná.
Aneb, na některém místě může památka „vydržet“ klidně několik staletí (zejména pokud musí „udržet“ zátěž jen sama sebe, v nejhorším případě pár pěších či pomenší antény). Na jiných místech bohužel technické parametry zastarávají natolik rychle že to prostě nelze udržet.
Podle mně pak jediná debata která má smysl je jak moc (vzhledově) podobná má být nahrazující konstrukce… jestli se snažit na 99% nebo jestli by nějakých 80% stačilo…
A já doufám, že ta debata v současnosti probíhá, že nikoho nenapadne most opravit podle toho Švýcara, i když i on připouštěl, že pro provoz to bude celkově nevyhovující.
Co se týče podobnosti, tak by určitě měli vynechat nýty a trochu zvětšit rozměry, podle řezů je to malé, nejsou vidět návěstidla skrz, asi nebudou vyhovovat izolační vzdálenosti na 25 kV.
Být tu Klub za starou Prahu před 150 lety, tak ještě stojí městské hradby. A protnout město železnicí by už vůbec nepřežili.
On tu ale Klub za starou Prahu před těmi 150 lety skoro byl. Vznikl roku 1900 a díky němu je zachována spousta památek v Praze. Je potřeba méně ideologického budovatelského nadšení (ať už ve jménu komunismu, podnikatelského kapitalismu nebo něčeho jiného) a hledat cesty, jak rozvíjet dědictví předků. Pokud je diskuse věcná, tak se určitě dá dohodnout třeba i přesun mostu jinam, pokud by ho definitivně nešlo opravit. Poslat ho rovnou do kovošrotu mi nepřijde úplně ideální. https://www.zastarouprahu.cz/menu-horni/historie/kategorie-6/ Přesouval se třeba most ve Stádleci: https://cs.m.wikipedia.org/wiki/St%C3%A1dleck%C3%BD_most , opravoval se mostv Davli, i když se taky měl strhnout. https://www.kudyznudy.cz/aktivity/zelezny-most-v-davli-kulisa-k-filmu-most-u-remag?gclid=Cj0KCQiAtvSdBhD0ARIsAPf8oNksfgt5zn4aFK3dqm3YC3glkvOcDM5Jnrl6-jVdlaLDiSSLy3bAKHIaAvIzEALw_wcB Jako lávka pro… Číst vice »
Jako řekněme, ale bylo by dobré hodit na papír nějakou aspoň řádově sedící částku „kolik za to“ (a nezapomínat že plánovanou částku často přešvihnou nejen nové konstrukce, ale i takovéto opravy/přesuny, a že to tedy nemusí být číslo konečné)…
Ale prdlajs. Možná by ovšem stálo více původních domů na Starém či Novém městě, o Josefově nemluvě – pokud by se je vlastníci rozhodli řádně udržovat, mohly být některé perlami. Jo, možná by novodobější, dnes ceněné stavby vznikly dále od centra, nemusely by tam být paneláky…
a lidi by bydleli v polích…. ne vážně, Františku….když si dáte tu práci a vyhledáte si stav JOsefova před asanací, snad pochopíte, že už tehdfy nechtěli lidi bydlet doslova (literally) na hnojišti
> nemusely by tam být paneláky
Jasně vždyť lidé mohou bydlet ve stanu…
Ne, mohli bydlet v krásných prostorných architektonicky hodnotných domech… kdyby na to měli. Což neměli, takže raději v paneláku než nikde…
Skoro vždycky je to „jen“ o penězích 🙁
Kolik domů bylo v roce 89 v soukromém vlastnictví, už dnes nikdo asi nezjistí, ale moc jich nebylo, po revoluci se spousta domů sice vrátila do soukromého vlastnictví, ale majitel byl buď v zahraničí(emigrace) nebo díky řádění soudruhů neměl na opravu dost peněz a budova tak chátrala. Argumentovat obytnou stavbou v centru města, proti stavbě dopravní, mi přijde mimo.
Tak on predne majitel nemel na opravu ne kvuli radeni soudruhu, ale kvuli radeni zakonodarce, ktery nesmyslne omezil vysi najmu..
Most bych zboural a postavil moderní most, který splňuje veškeré požadavky, aniž by se mělo jednat o nějaký odkaz na stávající most.
Pan ministr zřejmě doufá v zázrak. Kdyby byl z KDU, tak bych se nedivil.
Tady je zas nazvraceno. Prostě se to ještě naposledy zhodnotí, aby se zadupaly poslední pochyby. A věštit předem, že to nic nepřinese a zbytečně se to celé zdrží o celých 8, slovy osm, dalších dní, to je jen věčně negativistický a všeználkovský postoj tak typický pro internetové diskuze hemžící se předními odborníky na všechna témata.
No, typicky se stává z 8mi slibovaných dní v lepším případě 8 týdnů, v horším 8 let.
Čeká nás červený terčík…
No kdyby to sundali pana bakaláře, tak dobrý výsledek.
Jako že spolu s mostem (s)padne i ředitel? 😃
Zvědavě počkám, jak to dopadne 😃
Pokud by ani po červeném terčíku na Výtoni nedošlo k padání hlav v Dlážděné (a asi i ministra), pak už nevím kdy.
Každopádně se těším na provizorní zastávky a náhradní lodní dopravu.
Problemem je to falesna dilema „bud se velmi nakladne postavi nejaka replika/most se jeste nakladneji zrekonstruuje v nevyhovujicich parametrech nebo se postavi novy bily dalnicni most“. Urcite by se dalo najit reseni noveho mostu (koneckoncu byla na to soutez), ktery ale bude respektovat tvaroslovi a kontext toho stavajiciho, stejne jako kontext cele Vytone. Sorry ale ten navrhovany bily most je proste mimo, uplne svym vyrazem popira raz mista. Most, zvlast v takovemto miste, je proste mestotvorny prvek, ne jen inzenyrske dilo, a na to by mel byt bran ohled.
vy jste se probudil z komatu? vzdyt na to probehla architektonicka diskuse, ktera trvala asi rok.
pak prijde brouk pytlik, vytahne „tvaroslovi“ a „kontext“ a vsichni si jako sednou na zadek?
Wtf? Vzdyt o te soutezi primo pisu, kritizuju jeji vysledek. Prectete si treba toto: https://www.earch.cz/revue/clanek/spatny-vtip-nebo-nejlepsi-volba-co-opravdu-vime-o-novem-mostu-na-vytoni
A jestli mate pocit, ze slova jako tvaroslovi ci kontext jsou na sednuti na zadek, tak doporucuju se nad sebou zamyslet
Jaký dálniční most? Most má být železniční, barva nehraje na konstrukci roli, dá se v podstatě kdykoliv změnit na rozdíl od konstrukce.
No právě, barva mi příjde že se dá měnit klidně jednou za desetiletí, podle toho co třeba zrovna bude v módě… Jinak stavební styly se nemění každý rok, spíš tak jednou za století, ale mění se (a mají na to mj. vliv dostupné technologie, proč asi?) a tomu mostu už sto let je, takže změna je celkem logická…
Repliku tam měli někde na druhym místě. Asi teda svařovanou, ale vypadalo to stejně hnusně 😀
Klub Za zastaralou Prahu v akci…
Najväčšia irónia je, že KZSP, resp. ľudia čo sa na ňom potom podieľali/zakladali ho protestovali už proti tomuto mostu (vtedy keď bol nový).
Což je zcela v souladu s přirozeným vývojem. Někdo je překotný, jiný to trochu brzdí. Při troše štěstí to může vést k optimálnímu výsledku.
Tak proč se teď tomu přirozenému vývoji tak brání?
Nevím. Asi se cítí pořád dotčeni za některé újmy v minulosti (Tančící dům, přístavba ND…).
Problém není se zbouráním mostu a jeho opětovným vybudování.
Problém tkví v tom, že místo co by se postavila replikace či hodně blízká napodobenina, jak je vidět na návrhu od IPRu – krásný červený most splňují požadavky na 3 koleje a plnohodnotný chodník i cyklo – tak se zvolila varianta hnusný šedý dálniční beton. O to jde především!
Že místo
Proč by tam měla být napodobenina a ještě k tomu hnusně červená?
žádná hnusná červená – to je původní vzhled z roku 1901 kdybyste se uráčil podívat na dobové fotografie
novodobou betonovou šeď si klidně nechte někam na dálnici do polí, ale v Praze přes Vltavu má být krásný aesthetický most
Ale teď je rok 2023 a ne 1901.
Na dobových fotografiích z roku 1901 určitě přesně poznám odstín červené barvy 😀
Odstín ne, ale že to byla červená ano.
Jinak budou určitě někde dochované i fotografie kolorované, a kolorizátor si určitě nevymýšlel a nedal tam místo modré červenou.
Tak jistě, tehdy nic jinýho než suřík nebylo.
…ale bylo, zeleň svinibrodská!
Mě varianta IPR taky neuráží. Jiné doslouživší příhradové konstrukce byly také nahrazeny novými vzhledově blízkými originálům. Viz Pňovany nebo Vilémov u Šluknova. Odsudky na adresu památkářů v této diskusi jsou ale jeden argumentační faul za druhým, nota bene od lidí, kteří nemají o věci ani ánunk. Je to podobné jako s environmentalisty: Ani ti ani oni výstavbu čehokoli nebrzdí. Brzdí ji státní správa a samosprávy, které porušují zdejší zákony jako na běžícím pásu, a především vlivové skupiny (politicky nekorektně: mafie), které ovládly politické rozhodování o účelech vynakládání a předurčených příjemcích veřejných peněz. Toto je skutečná příčina snah vyloučit občanskou veřejnost… Číst vice »
No Pňovany někteří aktivisté taky chtěli opravit a odmítali stavbu nového mostu…
Když nahrazujete konstrukci, tak se velmi těžko mění tvar mostu, pokud máte danou niveletu, konstrukční výšku, úložné prahy na pilířích a rozteče pilířů.
Třeba teď bude výrazný rozdíl v mostu přes Labe v Pardubicích, kde byl požadavek na odstranění prostředního pilíře z řečiště. Takže aby to mohl být jeden spojitý most, tak byl nad/za chybějící pilíř naprojektován oblouk.
Jaký beton?
To nevadí. Ona po letech zešedne…
Času dost.
Dokud budou hippíci a památkáři brzdit dopravu v tomto státě, tak si může vzít Patrik a spol. dovolenou…
Vy snad ten provoz chcete i v ložnici, nebo co. 🙂 Život fakt není zdaleka jen doprava. Někdy právě naopak…
Jde o železniční dopravu. Za tu normálně vypouštíš duši…
Dá se někde podepsat antipetice?
Prosím už ne…
A se se tou další diskusí vyřeší? Nic, zhola nic. Všichni budou na*raní, že protistrana se neztotožňuje s jejich názorem na věc a rozejdou se demokraticky ve vzájemném nepochopení. Starému mostu to nepomůže a výstavbu nového to neurychlí. Kdyby každý raději šel po své práci, protože již vše bylo řečeno a času také není nazbyt.
Tak to zavřou na pár let
Šest tisíc podpisů, to už je… když ještě chvíli počkáme…no pořád hrozně málo. S ohledem na význam stavby je to úplné nic
Hlavně ta petice je nesmyslná. Například vyzývá České dráhy(!), aby hledaly společné řešení.
Oni tam provozují vlaky. Nemusejí jezdit s pár vozy po pár minutách. Jo, je to i věc objednávky.
ano věc objednávky a hlavně poptávky….btw víte kolik sdílených kol byste potřeboval , kdyby ČD nejezdily „s pár vozy po pár minutách“?
jste až úsměvně naivní a zaujatý
2x denně 20 vagonů. Lidi si přece rádi počkají na vlak..
Ne…jen 16 párů R denně po 8 vagonech…žádné EC/IC/SC, normální Ex až s novým mostem. 😀
Jenže bez husté nabídky (kór v Praze) nedostanete lidi do vlaku. A pokud bude hustá nabídka, tak naopak pražáci a dojíždějící ty vlaky zaplní.
Když si pamatuji, kolik toho tam jezdilo za socialismu, že se nedalo od západu normálně projet Prahou (osobáky hodně končily na Smíchově a povinný rychlíkový příplatek), tak současná objednávka je výborná.
No…ČD se už trošku posunuly (R9 i R19 jezdí z/do Vršovic), ale horší to asi bude s tím žlutým autobusákem, který ze Smíchova přistavuje…
Tak řešit to jednou za hodinu spoustou vagonů je snad ještě horší, ne?
No a ne snad? 🙂 Můžou nakoupit mikrobusy a mezi Smíchovským nádražím a Hlavním lidi vozit takto, pak se může most klidně nechat spadnout rovnou, nebo zakonzervovat (aby se po něm nejezdilo) a pak třeba ještě sto let vydrží… 🙂
Tak snad ho už přesunou někam jinam, jako lávku pro pěší a postaví pořádný železniční most. Klidně v úplně jiném stylu, hlavně ať to jezdí.
Bez kraválu, bez snížené rychlosti…
Když jsem jen tak namátkou pročetl těch pár diskusních příspěvků, zježily se mi vlasy hrůzou na hlavě. To všem diskutujícím vůbec nevadí, že nýtované mostní konstrukce mizí z českých zemí přímo ďábelským tempem? Nadává se na bolševiky, ale zachránili silniční nýtované konstrukce nejen v Litoměřicích, nýbrž i v Roudnici nad Labem. Dost možná i jinde, nejsem specialista na mostní konstrukce. Ale bourat nýtované mostní konstrukce jen a pouze proto, že jejich oprava a záchovná údržba je mnohem časově a materiálově náročnější, tak s takovou praxí se zásadně neztotožňuji, proto jsem i já připojil svůj podpis pod petici.
Zachránili ? Nebo jen nechali hnít ?
Záchovná údržba únavy materiálu, který nemá neomezenou životnost – co dodat víc…
Vyjádřil jste podpisem názor, to kvituji. Tak ještě dvakrát tolik těch podpisů a začnete se blížit dennímu počtu těch, kteří by tudy patrně rádi projeli co nejrychleji a nejspíš mají názor opačný.
Ty dvě skupiny ale nemusejí nutně stát proti sobě. Naopak se mohou značně prolínat. A jestli jezdí někdo do Prahy, aniž by mu na ní záleželo, není to problém místních. Nadto tak půlka lidí stejně vystoupí už na Smíchově, část se možná časem sveze raději přes Kačerov…
Jenže z hlediska propojení linek by se třeba hodilo, aby z tratě Beroun – Rudná – Smíchov byly taky protaženy na Prahlavák, dokud nebudou třeba svedeny do NS2.
a že třeba nevadí že zrovna mizí poslední úzkorozchodná tramvaj….
Jak to souvisí s Vyšehradským mostem?
chytrému napověz ….
A že ten most nesplňuje požadavky současné dopravy vám nevadí?
Mizí, je to překonaná technologie, nabízí se nějakou konstrukci z tohoto mostu zachovat jako lávku, tam, to ještě chvíli vydrží.
Však ten most v Roudnici taky za chvíli neunese těžká vozidla a nebudou jezdit autobusy, nepojedou hasiči.
Chci nesmyslný požadavek a správče starej se!
Únava materiálu viz Granja.
Jemu to nevadí. Most má podle něj být hlavně na koukání.
A současná doprava splňuje požadavky na zdravé prostředí k životu? Myslím tím hlavně čím dál větší objemy, ořezávání železnic v některých směrech a segmentech (aby vůbec byla pro ten most zátěž nakonec), zvýhodňování center…
Tak tady se železnice právě ořezává.
Nesplňuje. Pokud ale máme preferovat železnici jako ekologičtější, tak nenáhradou tohodle mostu zase jen železnici znevýhodňujeme. Navíc náhrada mostu by měla být méně hlučná, což je taky plus pro život kolo něj.
Jestli narážíte na jiné ořezané železnice – lokálky, tak to máte pravdu, tam by se některé úpravy hodily taky, ale pokud je nebudeme mít na co navázat (páteřní tratě což tady ta je) tak pak do lokálek už nikdo nic cpát nebude.
Zkuste ji odkoupit a postavit si ji na zahradě. Údržba na vlastní náklady ji určitě zachrání…
Hmm a o něco dříve zas ďábleským tempem mizely dřevěné mostní konstrukce. Kdyby se s tím tehdy lidé nenztotožnili, tak by ty slavné nýtované mostní konstrukce vlastně ani nevznikly.
Se divím, že jste neprotestoval, když ČSA neaplikovaly vaší „záchovnou údržbu“ a v roce 1930 ze své flotily vyřadily letoun Farman Goliath.
Dvojplošníky v letecké přepravě osob v toku času také zmizely ďábelským tempem. Proč asi?
https://1gr.cz/fotky/idnes/22/092/cl8h/ERP961160_03a_farman_CSA.jpg
Ne. Patrně předpokládají, že kdyby jim moc chyběly, tak si zajedou pokochat se někam do zahraničí…
Hm a co takhle urychlit přípravu tunelu z vágusonu na Smíchov s podzemní stanicí Karlovo nám.? Hned by byly ne dvě, ale tři koleje.
K vedlejšímu Masarykovu a dále na východ už vedou dvě koleje metra, směr jako takový je podchycen. Jo, je tam přestup, žel. Zachování mostu se s přidáním třetí koleje nevylučuje.
Úmyslně jsem nezmínil alternativu zprůjezdnění Masny a jejího podzemního propojení se Smíchovem, prý je to nereálné.
Možná spíš poněkud zbytečné. Pokud by se totiž vybudovalo Nové spojení od Kladna, tak bude Fleisch-Krawall Bahnhof úplně zbytečné a hlavně zrušitelné.
Snad to nedopadne jako Kaplického knihovna. Tady jde ještě k tomu o velmi důležitou dopravní stavbu.
Naši předci by se asi divili, kolik povyku s tím naděláme. Vždyť oni to taky stavěli jen jako dočasné řešení než bude něco lepšího. Dnes máme daleko lepší technologie a můžeme tam mít něco lepšího mít. Asi by si ťukali na čelo, proč trváme na tom co už je zastaralé.
Stačí se podívat na fotky z přelomu minulýho století. A porovnat je s fotkama o pár desítek let později. Kolik budov i historických se do válek srovnalo se zemí a místo nich vyrostly jiný.
Taky si myslím, že kdyby tehdá měly ověřenou technologii svařování, tak by ji použily místo nýtů.
A dnešní „ochránci“ se tomu brání.
Bude se tak dlouho diskutovat až ten most fakt spadne a nepojede už nic.
Člověk neví jestli se má smát a nebo brečet už… Existuje nějaký název pro nemoc kterou tito lidé trpí? Jakože když vykouknou z okna a bude tam stát jiný Most nebo se nějaký staromilec půjde projít a nebude tam stát ta stará rachotina tak se osypou, následovat bude možná infarkt a jsou zralí na JIPku? Prosím o vysvětlení… Děkuji
Ta nemoc se jmenuje naše myšlení, proto jsme tam kde jsme.
Neofobie…
neofobie je celkem trefná … děkuji… snad to zavedou jako diagnőzu pro psychiatry pro takový lidi a něco se s tím bude dělat…..
Stejně tak mohou zavést diagnózu na nutkání mít všechno furt nové. 🙂 Ani jeden extrém není úplně zdravý. Někteří lidí mají potřebu určité stálosti, což obecně není vůbec na škodu, zvláště v kontextu rabovaných přírodních zdrojů. Jo, tady už se dost prošvihlo a možná je čas na výměnu; současně už je ale stavba součástí nějakého celku a v jeho rámci je též přirozeně posuzována.
Když mostu naplánujete životnost zhruba na sto let, tak to není nutkání ho nahrazovat ale logická povinnost.
I běžné mosty navrhované v současnosti se navrhují na 100 let.
Nevím, jak vy Františku, ale já když mám jetý fusekle, tak je vyhodim a vezmu si nový.
Vy postupujete v souladu s návrhem švýcarských specialistů a neustále látáte a štupujete?
A ty ponožky jsem zvolil z ohleduplnosti, protože by se dal jmenovat i jiný, zdaleka výstižnější kus garderoby.
Kdyby byl ještě u kormidla Ťok, most by možná už stal. Ministr by měl mít odvahu ať po něm něco zůstane
Pomníček, něco jako „květinový dům“ na Václavském náměstí po panu Hermanovi. Jasně, no. 🙂
Já už asi začínám chápat proč jsou v Praze všechny mosty na spadnutí. 😀
jojo přesně
To jako fakt za to můžou památkáři?
Ti můžou za tolik věcí…
Jo, třeba Hlávkův most, taky mohl být dálniční. Nebo most Legií, tam by se to vyjímalo. 🙂 Praha ovšem na svých mostech začala poslední dobou konečně pracovat – a trochu jinak než SŽ.
SŽ taky opravila Negrelliho viadukt.
Most inteligence se připravuje na opravu, a bourat se nebude.
Nový most je třeba na křížení trati 221 a trati do Malešic. Jaktože tam nikdo neprotestoval, když se snášela stará ocelová konstrukce?
Všechny nee, Negrelliho viadukt je opravený.
Pokud myslíte jen mosty ve vlastnictví Prahy, tak určitě most v Troji je taky relativně nový.
Ať se zeptají lidí, co tam bydlí. Jestli chtějí donekonečna natírat tenhle rámusák nebo tam dát moderní a vzhledně vypadající tichý most s průběžným ložem. Ať se zeptají cestujících, jestli se chtějí plahočit 20-kou přes most ve věčně zasekaných vlacích nebo zvládnout jízdu rychleji i s novou zástavkou na Výtoni a s nabídkou nových linek, které se na kapacitní trať vejdou. Ať se zeptají chodců a cyklistů, jestli chtějí chodit po ztrouchnivělých prknech úzkým koridorem nebo se normálně pohybovat po široké cestě umožňující bezpečný paralelní pohyb, resp. jízdu obou skupin. A v neposlední řadě by se mohly umírnit reklamy na… Číst vice »
Lávky se nedávno opravovaly za 50 milionů, takže prkna ztrouchnivělá nejsou. A co se týče hluku, tak bezprostředně v okolí mostu nikdo nebydlí, navíc toho hluku je tam dost i jiného – auta, tramvaje, lodě, …
Jako moderní město Praha jako první na světě využije stávající most pro kombinovanou dopravu železniční a cyklistickou, což je unikátní.
Z důvodu bezpečnosti bude snížena traťová rychlost na 10 km/hod a most bude osazen několika radary, aby se zvýšila bezpečnost provozu (lépe vybírali pokuty).
Reálně se obávám, že pokud chceme rozvoj železnice, tak výhledově budou i tři koleje málo, ale bohužel není na břehu další prostor.
Také se přikláním k sudému počtu kolejí, kdy 2 jsou málo. Otázka tedy zní, jak tam ty 4 koleje dostat?
Ony patrně tři koleje skutečně budou výhledově málo. Kvůli tomu je taky v plánu stavět Nové spojení 2, někdy také zvané Metro S s dalšími dvěma kolejemi v dole v tunelu.
Na kterém se pak provedou menší úpravy spočívající v tom, že se do něj odkloní rychlíky do Plzně, takže by jely z hlaváku rovnou do Berouna… 😀
A když už budou v tom podzemí, tak by se tam rovnou přeložila trať od Kladna…
Správně, jakpakto že se sní o podzemním NS2 když pořád ještě není ani na citelně potřebnější tunel do Berouna??? Najednou „zdroje jsou“??
Pokud chceme rozvoj železnice, musíme zapracovat především na kvalitě, nikoli na kvantitě. Tři koleje tady budou stačit, pokud v Braníku přidají druhou, hlavní proud od Kladna zůstane přes Dejvice, přidají se spojky a upraví zabezpečení. A pokud ještě nebyla opuštěna myšlenka ‚paralelního metra B‘, musejí tři koleje stačit určitě. Hlavně je ovšem potřeba investovat do tratí i mimo centrum Prahy, mít použitelnou síť v celé zemi pro osoby i náklady, ne vše směřovat jen do pár VRT se stanicemi v polích, které stáhnou vše do Prahy a jinde vyvolají další provoz aut.
Hlavní proud od Kladna sice zůstane přes Dejvice, ale z hlediska přestupů se bude tudy jezdit z Prahlaváku na Havliště.
Jakožto uživatel vlaku/chodec/cyklista říkám: postavme tam nový most
Ale jiste, zadny problem, ozvalo se ze sluchatka.
Akorat v pripade uspesneho zablokovani to muze klidne dopadnout jako v teto kulturni vlozce 😉
https://www.youtube.com/watch?v=rpKMKJU7drg
Souhlasím se vším kromě spojení „vzhledně vypadající” (Pokud mate na mysli vítězný návrh). Myslim si, že zlepšení parametrů je více než potřeba, ale je snad taky možné u toho respektovat historii a ducha toho místa. Bílý dálniční most v centru Prahy, to prostě nejde k sobě.
V Budapešti (ale i v dalších městech) žádný problém. Neutrální bílá je čistá a elegantní.
Když vám vadí bílá barva mostu, tak si položte otázku:
– jak dlouho bude v pražském ovzduší bílá barva ještě bílou?
Myslím, že most cobydup získá patinu, jinak tedy barvu „taupe“, splyne s okolím a a natotata přestane pohledově dráždit.
Bílá to nebude, spíš stříbrně šedá metalizace. Vadí někomu most v Troji?
Mně teda rozhodně ne.
Achjo, dokud se bude ustupovat kdejakým křiklounům a pseudopeticím, které podepíše 0,5 % obyvatel města, tak se v téhle zemi nikam neposuneme.
Část lidí má odlišný názor, s nímž se lze i v klidu vypořádat, pokud netrváte na svém pohledu jako jediném správném. Otázkou je, kam se kdo chce posouvat a zda je to z dlouhodobějšího pohledu správný směr. K pragmatické technokracii, nebo i ku troše té lidské kultury?
Mňo, mohli použít místo první léta zářivě bílé nějakou barvu okolí nebo řeky.
Pravá sranda bude, pokud ve stejnou dobu doslouží i most Inteligence, a pak až budou na červený terč zralé oba mosty, „Inteligenci“ snad konečně svitne. Samotný vyšehradský most takový průser není, couráky skončí na Smíchově, koneckonců dlouhá leta to tak fungovalo běžně, dálkovina na Hlaváku přes Braník, kde se to má rekonstruovat, takže nebudou ani o moc horší jízdní doby, a průtahy z hlaváku skončí v posílených reko Vršovicích. Ovšem Branický most je taky ve špatném stavu, a s trochou „štěstí“ se křivky prodlužování životnosti dočasnými či nulovými řešeními můžou protnout ve stejném bodě no a pak teprve by to… Číst vice »
IQ most se v nejbližší době, nejlépe ještě před spadnutím toho vyšehradského, hodlá opravit a zdvoukolejnit.
No já se právě bojím i sekundárního scénáře dvojího červeného terčíku – a sice když opravy proběhnou, ale půjde o opravy, tj. pořád jen oddálení havarijního stavu o 20-30 let a jen se zploští ty 2 křivky chátrání a protnou se opět, ale ne za 5 ale 25 let.
Nejvyšší čas, naplánovat i nějakou výluku v metru.
Netřeba ani výluku. Ono bude úplně stačit, když nějaký idi*t nahlásí uložení bomby.
A nestačilo by přehodnotit ty vybrané návrhy ze soutěže? Myslím že se tam pár návrhů odkazujících více ke stávající podobě mostu najde … A bylo by po problémech!
Ten vítězný „bílý most“ mi pod Vyšehrad taky moc nesedí – spíš do Londýna/Sydney, ne do údolí Vltavy v Praze.
Vy nechcete, aby Praha byla světová?
Ten spolek jistě rád zaplatí ze svého všechny vícenáklady na opravu(novostavbu) a provoz mostu.
Samozrejme, stejne jako pamatkari radi prispeji soukrome osobe, ktera v soukrome vlastnenem dome coby objektu k bydleni ma pamatkove chranene schodiste a nuti vlastnika do nakladneho restaurovani, namisto nahrady.
Stejne jako ochranari, kteri radi prispeji soukromemu vlastniku chalupy, ktery potrebuje udelat novou strechu, jenze pod tou stavajici objevi netopyry…
To se nam to do vseho kafra, kdyz to nebudeme platit, zejo, Mano.
Za ty prachy co stály všechny posudky, studie, soutěže, by byl už dávno postavený nový tříkolejny. postavený původní technologií a s oblouky v původním tvaru. Takhle to skončí červeným terčem.
Použitím nýtované konstrukce jen přiděláváte problémy – nebrat, je to blbost. S tvarem a vizáží by zas takový problém být neměl. Dovolíte i průběžné kolejové lože?
Klidně svařovaný s průměrným ložem. A klidně natřít rezavou barvou ať se panorama nezmění. To je studie na studii studie, asi jako nová trať na Liberec. Jsou věci o kterých se dá dohadovat, ale ten most a kecy místo řešení je chůze po tenkém ledě. Potom jen všichni budou koukat jak husa do flašky.
To měla být jen narážka na jeden z argumentů protistrany. Udělat nový tříkolejny původní technologií ať zrušite jednoho protivníka.
Když ona ta původní technologie, myslíme-li nýtování, je to nejhorší co se může dneska udělat.
Za ty prachy, které SŽ(DC) za léta své existence nekontrolovatelně rozfrcala, bylo možno chátrání mostu aspoň zpomalit.
Však ten most daleko přežil svoji životnost, co to je za poznámku tohle?
Podobně i sousedního nádraží. Jak by se občas hodilo…
Myslíte-li Vyšehrad, tak to zavřeli už za socialismu. V současnosti nelze v takových poloměrech zřídit vysoké nástupiště. Ano hodilo by se.
A menší přeložka by asi nevešla…
Spíš nevešla. není tam moc místa, musela by se zabrat ulice, což by byl zase problém s hlukem, protože by se železnice přiblížila zástavbě.
Horko-těžko se tam cpe 3. kolej do míst, kde teď není.
Únavovou životnost nezpomalíte, to by se musela těžce osekat doprava.
To je zase divadlo. Trochu mě zaráží, co budou dělat v odborném kolokviu, které má posoudit technický stav mostu, památkáři. Obecně mě opravdu překvapuje s jakou arogancí jednají zastánci stávajícího mostu. Z toho, co předvádí prostě nejde snad nabýt ničeho jiného, že o žádný objektivní dialog jim nejde, jedinou cestou, kterou uznávají je rekonstrukce stávajícího mostu pro dosavadní účely. A pokud nejsou schopni dosáhnout svého cíle, tak jen kolem sebe křičí, fňukají a kopají. Nejhorší na tom je, že na tohle všechno nejvíc doplatí cestující, kteří jsou těmto skupinám úplně ukradení.
Je fakt divný, že v kolokviu, který řeší stavbu uvnitř památkový rezervace UNESCO, seděj památkáři, co?
Jinak, vaše představy o památkářích a jejich erudici jsou naprosto mimo a ilustrujou tak akorát velikost toho pendreku, jakej o památkový ochraně a památkářích víte.
Takže to, jestli je most uvnitř památkové rezervace UNESCO nebo ne, má evidentně vliv na to, jaký reálně je aktuální technický stav mostu. Ano děkuju, víc už toho vědět nepotřebuju.
Ano, to jsem už říkal, že vůbec netušíte, o čem povídáte.
Na okraji památkové rezervace UNESCO.
V té soutěžní komisi přece seděli taky.
Je to komedie.Souhlasím,že účelem je už jen kopat okolo a zdržovat.Schválně jsem si opět přečetl zprávu Klokneráku shrnující závěry prof. EB a moc příznivě na mě ani jeho varianta opravy nepůsobí.Jednak je stále otázkou životnost po opravě a druhak je děsivá už jen doba na očištění a nátěr konstrukce (cca 2 roky!).I tak je tato zpráva z roku 2019 (!) a mezitím se jenom žvaní v nesmyslném dialogu s diletanty…
SŽ fakt komunikuje hrozně arogantně. U těch odrážek v první části citovaného zdůvodnění mají být odkazy na jednotlivé studie, posudky a podobně! S tímto si s veřejností zas jen klasicky vytírají zadek.
https://www.sudop.cz/admin-data/storage/get/208-sudop-revue-2018-01.pdf
Také se mi nezdá, že by se už od roku 2003 snažili most uvádět do řádného stavu; o sousedním prodaném nádraží a vysněné zastávce v některé ze sousedních přímých nemluvě…