Ministr potvrdil stavební povolení, část dálnice D49 se otevře ještě letos

Stavba D49 Hulín - Fryšták, stav červenec 2024Stavba D49 Hulín - Fryšták, stav červenec 2024

Stavbu dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem silničáři slavnostně zahajovali už v září 2008.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) může letos dokončit a otevřít motoristům alespoň část zakonzervované dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem. Cestu k tomu otevřel ministr dopravy Martin Kupka, který při rozhodování o šesti rozkladech potvrdil – s některými změnami – stavební povolení vydané v roce 2020.

„Stavební povolení tím opět nabývá právní moci. ŘSD tak může pokračovat v realizaci stavby a částečně ji zprovoznit do konce tohoto roku,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl. Silničáři počítají s tím, že mezi svátky zprovozní ze 17 rozestavěných kilometrů necelých deset kilometrů mezi Hulínem a mimoúrovňovou křižovatkou Holešov.

Vzhledem k tomu, že stavba je fakticky hotová, tak jsme schopni poslední práce výrazně urychlit a letošní termín stihnout,“ řekl před několika dny deníku Zdopravy.cz Mátl. Jako podmínku pro letošní otevření zmiňoval právě potvrzení stavebního povolení ze strany ministra před koncem listopadu. K tomu nyní došlo. Zprovozněný úsek D49 by měl odvést tranzitní dopravu z Holešova, zejména ze silnice II/432.

Stavbu dálnice D49 Hulín – Fryšták několik měsíců před dokončením zastavil letos v květnu Nejvyšší správní soud (NSS) na popud spolku Děti Země. Soud zrušil právní moc stavebního povolení na hlavní trasu (přes 60 stavebních objektů). O stavebním povolení tak musel rozhodovat ministr dopravy, který se jako odvolací orgán musel zabývat šesti rozklady. Ty podaly mimo jiné spolky Děti Země, Egeria a Vizovické vrchy.

Mátl zároveň věří, že zbytek dálnice k Fryštáku se otevře v první polovině příštího roku. ŘSD chybí především územní rozhodnutí pro provizorní sjezd u Fryštáku, které letos na základě žaloby Dětí Země a spolku Egeria zrušil Krajský soud v Brně.
Stavbu dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem silničáři slavnostně zahajovali v září 2008. Následně však soud zrušil stavební povolení a v červenci 2010 ministerstvo dopravy stavbu zastavilo. Zdržel ji nedostatek peněz i námitky ekologů. K obnovení stavby došlo v roce 2021, od počátku ji ale provázejí soudní spory s ekology.

Díky otevření zmíněných 9,5 kilometru dálnice D49 přesáhne letos počet nových dálničních kilometrů číslo 110. Jde o dosavadní rekord. Jen v předvánočním týdnu se má otevřít zhruba 90 nových kilometrů, a to na D3, D4, D55 a D48. 

Tagy D49 D49 Hulín - Fryšták Ministerstvo dopravy ŘSD
11 komentářů