Ministerstvo zvažuje zrušit povinný odstup u předjíždění lidí na kole v pomalé rychlosti
Cyklostezka mezi Horními Počernicemi a Běchovicemi. Foto: TSK. Foto: TSK
Podle ministra je riziko nehod při malé rychlosti nízké.
Podle ministra je riziko nehod při malé rychlosti nízké.
Všichni cyklisté ale i motorkáři by měli mít POVINNĚ vesty nebo šráky v signální oranži!
Vítejte v Kocourkově – dnes schválíme, zítra zrušíme. Jak to že se v zákonech nevyznáte? Neznalost přece neomlouvá a tak si každý občan musí denně zkontrolovat novely a změny zákonů, také turbulentní změny ministrů téměř na denní bázi.
Cyklistou jsem prakticky obden, ridicem kazdy den. Zadny metrovy odstup neuplatnuju, pouze jedu, jak je vhodne v pomeru k mistu, kde se potkame. Cyklisty predjizdim i kdyz jezdi v protismeru auta, proc taky ne? Me na kole taky neni prijemne, kdyz se nejaky stupid v aute na me pul hodiny lepi, protoze se me boji predjet. Bezpecnost na silnicich je davno dostatecna a zadne upravy, ani zakony ji uz nikdy razantne nezvysi. Procento nehod a umrti rocne, ktere je ted, tu s nami zustane vzdy (napr.drogy, unava, machrovani pubertaku, frustrace z preregulovanosti dopravy a prilis pomale jizdy).
U míjení protijedoucích vozidel je odedávna psáno, že se vyhýbají „vpravo, včas a v dostatečné míře“. Pokud podobné obecné ustanovení dosud chybí u předjíždění, pak to asi chyba je, i když to lze nejpřímo odvodit z ještě obecnější povinnosti počínat si bezpečně. Kolizím cyklistů s ostatními vozidly by zákon měl předcházet tak, že cyklistům nařídí, aby, blíží-li se k nim jiné vozidlo, měli povinnost zastavit na vhodném místě u okraje vozovky nebo opustit i se svým vozidlem vozovku, pokud je to nezbytné k bezpečnému průjezdu jiného vozidla a pokud je to bezpečně možné provést. Analogii to má třeba v neformálních… Číst vice »
To by cyklista v životě nikam nedojel.
Pro mnohé lidi je kolo způsobem dopravy (třeba do práce, školy apod.), ne zábavou. Mají kvůli plechovkářskému sobectví a hlouposti přijít o možnost dopravy?
Takže místo toho „v životě nikam nedojede“ několik desítek lidí v autobuse, který se musí několik kilometrů vléct za sobeckým cyklistou?
Krom toho ta věta, kterou jsem psal, se logicky uplatní hlavně na úzkých jednopruhových komunikacích – to jsou takové, kde leckdy i automobilista musí couvat, pokud se potká s jiným autem. Cyklistovi stačí udělat krok do strany – ti slušní a rozumní cyklisté a chodci už to dávno dělají, ale těm arogantním a hloupým je asi třeba to nařídit. Sice to nepochopí, ale aspoň se nebudou moct alibisticky hájit.
Ta stopa na běžkách je jedna. Silnice jsou většinou dost široké na to, aby se na nich dalo pomalejší vozidlo předjet bez toho, že by muselo zastavit. Nebo myslíte, že se tímto pravidlem o zastavení a vyklizení vozovky mají řídit i řidiči automobilů?
„pokud je to nezbytné k bezpečnému průjezdu jiného vozidla a pokud je to bezpečně možné provést“ – je na té formulaci ještě něco, čemu nerozumíte?
Takhle obecné pravidlo si arogantní řidič vysvětlí tak, že má cyklista hned skočit do škarpy a arogantní cyklista si jej vyloží tak, že neuhne nikdy.
Schválně přeháním.
Když to jde, uhnu tak, že třeba vjedu do zastávky (porušil jsem zákon, protože tam nemám co dělat) nebo vjedu na chodník, kde nikdo nejde (opět jsem porušil zákon). Nebo zastavím, slezu s kola a uhnu bokem = na minutuzastavím za sebou veškerý provoz.
Co je lepší?
A jde o úsek v obci, kde není alternativní cesta mimo hlavní silnici.
Silnice ano, ostatní komunikace většinou ne.
Podle normy je nejnižší třída silnice (která se stejně má používat jen vyjímečně) široká 4,5m tam nemůže být problém cyklistu předjet (pokud nezavazí schválně). Tam kde se ani neminou/nepředjedou dvě auta je stejně na problémy zaděláno, nepředjedete ani traktor třeba, no a kde se dva sejdou naproti, může jeden vycouvávat třeba mnoho set metrů…
Takže určitě jsem pro ať v nízké rychlosti (pod 50kmh?) platí prostě „zachovat bezpečný odstup“.
Celý odstup 1,5 metru je absurdní. Navíc spolu se zrušením povinnosti používat výhradně cyklostezku – pokud je v oblasti cyklostezka, nemá cyklista na silnici co dělat. Cyklista jedoucí po silnici je přímé ohrožení bezpečnosti a proč? Ve městě jezdí jako …. (čtěte níže) a mimo město si většinou vyberou úzkou okresku, na které je max. rychlost 90km/h, nejlepší je např. zatáčka do kopce, kdy se před vámi najednou objeví dva cyklisté vedle sebe, šlapající jako o život, nicméně s rychlostí cca 2km/h. I když pojedete do takové zatáčky místo 90ti třeba jen 60, 50 km/h tak brzdíte i očima a… Číst vice »
Tolik bludů v pár větách. Mimo jiné 2 km/h. 😆Človeče, standartní rychlost chůze je 4 km/h.
Ostatné lži jsou výsledkem nenávisti přes zkrvavené oči, tudíž neobjektívne hlouposti.
Naopak, přes několik zjevných nadsázek, to je celkem trefný popis způsobu chování mnoha (nikoliv všech) cyklistů. Především to přejíždění z chodníku na silnici a opačně a nerespektování ani červené na semaforu jsem viděl mnohokrát na vlastní oči, takže pane … žádné lži.
Tak zrovna to přejíždění z chodníku na vozovku či zpět je docela rozumný postup. Pokud by se měl cyklista ve vozovce míjet s protijedoucím nebo předjíždějícím vozidlem, bývá bezpečnější se přesunout na liduprázdný přehledný chodník, a naopak pokud po chodníku nebo stezce jde nějaký chodec, je rozumné se mu bezpečně vyhnout vozovkou, pokud po ní v té době široko daleko nic jiného nejede. Ale je pravda, že by bylo lepší, kdyby takovýto rozumný postup nařizoval přímo zákon. Zaplaťpámbu, že teď cyklistům umožňuje legálně použít aspoň tu krajnici, i to je od našich legislativců pokrok. Jinak je pravda, že chodci a… Číst vice »
No s těma 90% nepřehánějte… ano, nadpoloviční většina překračuje aspoň občas, ale zdaleka ne každý o 20kmh a více…
Pravda, obecně jednostopá vozidla berou některé části Pravidel provozu na komunikacích hodně „orientačně“… ačkoliv, taková „tmavěoranžová“ je zase specifický problém 50% aut…
Vy jste ještě nikdy v kopci neviděl cyklistu zuřivě šlapajícího na nejlehčí převod?
Pravda, s elektrifikací kol takových úkazů ubývá.
:-)))
Tak hlavně, že se řidiči chovají jako účastníci provozu a nezpůsobují denně desítky nehod, že?
Znáte to o mlácení černochů?
A ano, řidiči se chovají jako účastníci provozu a ti co ne tak podléhají represi. Kdyby si autaři jezdili běžně kudy a jak se jim zlíbí (vlevo, vpravo, po cyklostezce, po chodníku, po silnici) tak bych těch nehod bylo mnoho, ale opravdu mnohonásobně více.
Takže já souhlasím plně s tím, že když se cyklisti budou chovat jako plnohodnotní účastníci provozu, se všemi právy a povinnostmi, tak je tak ostatní budou i brát. Stejně jako u každé jiné skupiny účastníků provozu.
Pokud automobilista bude mít lehký přenosný automobil, který přes všechna riziková místa bude ručně přenášet, tak mu určitě prominu, když občas využije i krajnici, chodník, stezku nebo schodiště.
Hlavně se těším na to, až všechny automobily budou mít povinný monitoring a bonzovátko, které jim v případě překročení povolené rychlosti nebo jiného porušení předpisů zablokuje platnost řidičáku a pak už nenastartují. To by byl do týdne na silnicích božský klid. 🙂
To by se mohlo montovat i na kola ne? Nebo aspoň na ta která hodlají vjet na silnici…
No když policajti nekontrolují nevzorné účastníky silničního provozu, pak je to vždycky težké.
Zkuste si z auta někdy vystoupit a projet se na kole. Některé věci – třeba vyjeté koleje, praskliny nebo jiné nerovnosti povrchu spolu se závanem bočního větru dokážou divy. Přitom v autě (aspoň našem)se to na směru vůbec neprojeví. Navíc – jsem táta od rodiny. I na mně doma někdo čeká a rád bych se vrátil domů v pořádku. Já Vás na úzké silnici pustím a Vy mi necháte rozumný prostor pro bezpečnou jízdu – šlo by to takhle?
I jako cyklista musíte přizpůsobit jízdu povaze a stavu vozovky a počasí. To platí pro všechny. A pokud si myslíte že s autem se vás vyjeté koleje netýkají, tak máte asi velké štěstí (nebo malé auto). Vy na kole ale máte jet u pravého kraje vozovky a tam koleje zpravidla nejsou.
> Vy na kole ale máte jet u pravého kraje vozovky
To ale platí i pro vás v autě, pro všechny účastníky silničního provozu.
No to byste se divil. Cyklista logicky na u nás běžné cestě, která není výrazně širší než šířka auta jezdí stopou, kde bývá pravé kolo auta. A tam ta kolej velmi jednoduše může být. Pak má na výběr dvě možnosti – jet úplně u kraje, kde bude mít velmi omezené možnosti korekce směru nebo jet víc ke středu (zhruba v místě středu auta). Já osobně i kvůli vlastní bezpečnosti volím tu druhou variantu.
jo, tesne u praveho okraje vozovky mozna nejsou koleje, ale treba kanaly a jine lahudky. Takze je lepsi jet metr od kraje nez nahle vybocit kvuli tomu ze je tam dira.
propadlé kanály… aspoň ve městě, docela to sleduju z MHD, je kanál natolik v pořádku aby se mu nemusel cyklista vyhýbat stěží tak rok po opravě/rekonstrukci silnice. Jak to ti naši dělají že prostě nedokážou vyrobit nepropadající se kanál? To je fakt tolik baví každých 5 let znova opravovat (obvykle se poruchy rozšíří tak že je třeba vzít nejmíň půlku krajního pruhu, tak se to stejně obvykle udělá celé…)?
Nejdou sem dát fotky. Ukázal bych Vám, jak jsem na to několikrát doplatil. Ono to někdy fakt i dost bolí. 😢 Vyjeté koleje a různé „pasti“ záleží na konkrétním příkladu. Já si vybavil to, po čem se pohybuju na kole i tou benzínem smrdící věcí. Někdy stačí kanál s mřížkou po směru a ještě rozbitý asfalt okolo. Přizpůsobení rychlosti je samozřejmě základ. A pokud jezdí člověk celoročně, tak na zimu jiné pneu. Taky blikače používám prakticky vždycky – mezi světly aut se nesvítící kolo lehce přehlédne. Ono hlavně v tom zákoně nešlo o konkrétní cm, ale o nějaký ten rozumný… Číst vice »
No, to si přiznejme, v tom zákoně šlo především o kopírování zákonů některých „pokrokových“ sousedních zemí… což se ne vždy osvědčilo, viz třeba povinné denní svícení…
Ovšem ten rozumný odstup cyklouni pojali po svém a dělali kvůli tomu i estrádu v televizi.
Klasicky tupý plechovkářský argument „u pravého kraje vozovky“. To platí pro všechny, ne jen pro cyklisty. Proč tedy plechovkáři tak rádi kličkují po silnici mezi dírama, když mají jet u pravého kraje? Proč se lepí na středovou čáru? Objíždějí kanálové vpusti a poklopy? A tak dále a dále…
Zato je tam bohužel v našich podmínkách téměř vždy rozbitá krajnice (jde jen o to jak moc).
„pokud je v oblasti cyklostezka, nemá cyklista na silnici co dělat“ – no tak to bych podobně mohl tvrdit, že pokud je v daném kraji nějaká dálnice, nemá motorista co dělat na obyčejných silnicích. 🙂
Cyklista na rušné silnici, vedle níž je za drahé peníze postavena cyklostezka, je u mě bezohledný cyklista
Cyklista opravdu nemůže za to, že nějaký místní politik vyfasuje nějakou tu nemalou pozornost a prosadí stavbu předražené a zbytečné cyklostezky.
Klasickým příkladem je obec Lenora na Šumavě – necelých 400 metrů cyklostezky, na obou stranách ústící na silnici. Tam možná chodí lidé pěšky, ale většina cyklistů tuto rádoby stezku ignoruje a to plným právem.
https://mapy.cz/s/mosegalodu
https://goo.gl/maps/1DJYetP89Sjv8pP78
https://goo.gl/maps/SJheQ59PG2CHtVvb9
Milý automobilisto, celý svět nepatří Tobě a Tvému gumokolu. Čím dřív to pochopíš, tím lépe i pro Tebe.
PS: já řidičák nemam a taky se chci nějak přepravovat…třeba o dovolené na venkově.
Každý by se měl snažit překážet v provozu ostatním co nejméně. Bohužel u některých účastníků (a je jedno, na čem jedou) se setkávám spíše s postojem „já jedu a vy ostatní se třeba po….“. Třeba za mých mladých let, když se plazily do kopce vejtřasky a podobné werky, bývalo zvykem, jakmile se za nima udělal vláček, na vhodném místě uhnout a nechat předjet. Ani si nepamatuju, kdy jsem něco takového naposled viděl. Stejně tak, existuje-li cyklostezka vedle silnice, nechápu, že někoho vůbec může napadnout ji nepoužít a na té silnici zavazet ostatním.
PPS: podobné blaboly o krveziznivych chodcich tu taky byly. Ale kupodivu počet lidi, co v dopravě zabíjí cyklisté a chodci se blíží k nule (max akorat sebe). Oproti obrovskému počtu lidí zabitých dementy, nejlépe ozralymi a se zákazem řízení, za volantem
Absurdní jsi hlavně ty, strejdo. Bohužel i s takovými tady musíme žít.
Člověče tolik agrese a nenavisti v jednom příspěvku….vy vlastníte ŘP? To se vůbec nedivím, že to na silnicích vypadá jak to vypadá. Vy patříte přesně mezi ty, co když sedí ve své milované plechovce, kteří se chovají tím způsobem…. teď jedu já a všichni se mi kliďte z cesty. Kdybych tady měl vyprávět všechno to čeho jsou schopni ,,řidiči“ MV, tak bych do soudného dne neměl na nic jiného čas….vlastnit ŘP by měla být výsada jen pro ty, kteří se umějí v provozu chovat, a ne jak to funguje dnes, že to je vlastně právo a vlastní ho každý, kdo… Číst vice »
Takto – za tou zatáčkou se vám může vynořit nejen cyklista, ale třeba taky spadlý strom, nebo díra (některé dokážou být u nás extrémní) případně havarované/porouchané auto. Máte povinnost jezdit tak abyste dokázal zastavit na vzdálenost na jakou vidíte. Není to samozřejmě příjemné, samozřejmě ani dvjřad cyklistů není z souladu s pravidly, ale pro vás to při jízdě neznamená žádný rozdíl – překážka jako překážka a zastavit musíte být schopen. Nebo nedodržujete ani vy… (a to pak je ostuda to chtít přednostně po jiných až pak po sobě).
To teda znamená – k předjetí je třeba mnohem více místa.
Už je v platnosti ta vyhláška, že se smí cyklista předjet na silnici s plnou čárou?
Ano, je platná stejně jako novela zákona, tedy od 1.1.2022.
Je to vyhláška č.294/2015 která provádí dopravni značení. V tomto případě novelizovala dopravní značku „V1a“ souvislá čára podélná. Kde v textu přibylo, že přes plnou čáru lze cyklistu předjet.
V tomto vidím, že největší zlo napáchali média a zejména novináři. Ti vroucně a vášnivě informovali o chystané změně zákona a úplném zákazu předjíždění cyklistů, ale o tom, že se smí předjet i na plný-ticho po pěšině.
Jílková argumentovala s tím, že je to nesmysl, protože plná čára se přece dává tam, kde je předjíždění nebezpečné…
to samozřejmě není obecně pravda (asi jako cyklostezky se dávají tam, aby měli cyklisté dobrou alternativu, haha)
a předjíždění bývá nebezpečné hlavně u aut nebo traktorů, kdežto cyklisté bývají pomalejší a také jde přes ně vidět, čili se dají předjet mnohem bezpečněji.
…nicméně na plné čáře zpravidla nevíte, z jakého důvodu je předjíždění právě zde nebezpečné.
Co když to zrovna není něco, co by bylo možné kompenzovat tím, že přes cyklistu vidím?
Zpravidla to víte.
Ano, platná je sice stejně od 1.1.2022, akorát že změna zákona byla přijata 15. září 2021 a změna vyhlášky 16. prosince 2021 (sic!)
Takže novináři vroucně a vášnivě informovali zcela správně a ministerstvo se na poslední chvíli pokusilo hrozící průšvih v rámci možností uhasit a to ještě bez větší publicity, možná aby si nerozházelo mocné aktivisty.
Kdyby jste danou novelu zákona pořádně sledoval, tak byste věděl, že původně byla možnost přejetí plné čáry při předjíždění cyklisty v návrhu novely zákona. Při projednávání a přijímání pozměňovacích návrhů se dohodli, že to nepatří do zákona, ale do vyhlášky, tak se to z návrhu novely zákona vyškrtlo s tím, že se zároveň s novelou zákona změní i vyhláška…
Tak to „zároveň“ se jim až tak moc nepovedlo ne?
ale pouze mimo obec pokud se nemýlím
Tak o tom nic u té značky V1 v popisu ve vyhlášce není.
Neumíte číst? V1a – „Značku je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pokud to není nutné k objíždění, předjíždění cyklisty, odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci nebo vjíždění na pozemní komunikaci z místa ležícího mimo pozemní komunikaci.“
No tak vidíte, že tam o obci nic není.
Mně by docela dost zajímalo, kolik km ročně tenhle ministr najezdí na kole na silnici, třeba v místech, kde chybí cyklostezky, případně jsou nepoužitelné (proč musejí být popelnice a kontejnery v den svozu odpadu celý den na cyklostezce vedle silnice je otázka na jiné) a za jakéhokoliv počasí. Pohádky o vzájemném respektu jsou vážně úplně mimo.
Tak problem je i v tom, ze cyklista bezne porusuje to, co by si automobilista nikdy nedovolil a jeste se citi v pravu. Bydlim v jednosmerce a z deseti cyklistu, kteri miri na jeji druhy konec projede tak 5 v protismeru, 4 po chodniku a jen jeden to objede v souladu s predpisy kolem celyho bloku tak, jak to delaji automobiliste. Tezko mit respekt ke skupine, ktera porusuje zakony z 90%.
S jednosměrkami je to po Evropě různé. Někde smíte na kole při pravém okraji jednosměrky zcela legálně a řidiči s tím musejí počítat. V ČR se o tom vedly diskuze už během několika vlád. Ovšem jizda při jakémkoliv okraji komunikace se může nepěkně vymstít pádem…. Na konkrétní komunikaci ve Zlíně je to tak, že cyklopruhy z obou stran vedou v jednosměrné ulici. Je to trochu kostrbaté řešení, ale díky výraznému vodorovnému značení ho všichni nějak akceptují. Ovšem plošné povolení v jednosměrkách bych se zeptat pohledu kabiny velikého tahače/sklápěče/busu/ doplňte si/ v podmínkách ČR a s mentalitou některých řidičů fakt bál.
Ano, „automatická cykloobousměrka“ v některých zemích Evropy platí, ale není jich moc. U nás platí jen tam, kde je explicitně vyznačená. To považuji za lepší řešení. Sejně je ve městě největším problémem odstavování aut „kde mi zrovna zachtělo“ příčemž se jakékoliv stezky ignorují tak často, že bych se vsadil že počet odstavených aut na 1km VYHRAŽENÉHO pruhu pro cyklisty je větší než 2… neboli význam vyhraženého pruhu je převážně zrušen, většinu času se buď objíždí, nebo aspoň na příští objíždění připravuje (hledá mezeru, signalizuje).
S tím bych si dovolil nesouhlasit. Autaři dělají naprosto totéž.
A takové věci jako že „na pozemních komunikacích se jezdí vpravo, při pravém kraji vozovky“… proč tedy tolik aut kličkuje po silnici jak splašení zající? Plechovkáři vyhánějí cyklisty ze silnic, protože prý kličkujeme mezi dírami… a sami dělají úplně to samé.
Takže zavřít ústa, nekritizovat, nevyhánět, a začít prvně přemýšlet sami nad sebou, plecháčci.
Hlavne zakázat předjíždění na 1+1 silnicích když jede v protisměru auto nebo i kolo… Tři se prostě mezi sebe nevlezou
Jsou místa, kde se vejdou 2 osobáky a traktor. Je tam totiž 1,5 m široká krajnice.
Přesto se tam předjíždět nesmí a je to věc, která by se měla tvrdě vymáhat.
Proč? Jsou úseky, kde je silnice natolik široká, že je tam zvykem uhnout kus na krajnici a umožnit předjetí, i když v protisměru jede další vozidlo. Typicky třeba I/35 mezi tunelem Hřebeč a Moravskou Třebovou. Zákon neříká nic o tom, kolik vozidel může vedle sebe jet.
Zákon snad autům nezakazuje jízdu po krajnici?
Jenže podle tohohle zákona musím od předjížděného držet 1,5m, zatímco od míjeného (kdy se rychlosti při střetu sčítají) můžu být 20cm. Vešli jsme se.
Nic neměnit. Vždyť v praxi se neobjevuje tolik problémů, kolik se jich objeví v diskusích. Jen by stálo za to zamyslet se na tím, jestli by cyklisté nemohli dodržovat alespoň vzdálenost 1,0 m od pěšáků, když je předjíždějí. Občas mám pocit, že si do mě při předjíždění chtějí řídítky naschvál strčit.
Aspoň na chodníku 😉
Na chodníku nemá cyklista co dělat. (Ve chvíli, kdy se jedná o stezku pro chodce a cyklisty, už to není chodník.)
Vždyť tam bylo mrknutí naznačující ironii. Jinak se běžte podívat, jak se na chodnících jezdí, klidně rychle a ve dvou vedle sebe. Policajti už to vůbec neřeší. Myslím, že se to časem i uzákoní. Cyklistů přibývá, jsou to taky voliči (ti arogantní většinou ODS) a takové opatření bude populární i pro řidiče.
Na některých nepřehledných místech dřív bývala povinnost kolo vést, nikdo to nedodržoval, tak ji zrušili, dali dodatkovou tabulku o rychlosti, tu taky nikdo nedodržuje.
Už dnes policisté vychovávají chodce na chodnících, aby dávali pozor a nekoukali za chůze do mobilů, vždyť tam jezdí kola, motorky, auta…
Jo, cyklisté po přechodu jezdí všemi 8 směry (včetně šikmých), ať tam svítí co chce.
Týká se i automobilistů…..to mi hlava nebere, proč někteří (cca 15 – 20%) míjejí i chodce těsně, a to mají celou šíři vozovky volnou. Aha ono to není v zákoně přesně stanoveno, tak se chovám jako…….. Přece nemůžeme mít v zákoně všechno do puntíku stanoveno, ale musíme používat to co máme na krku. Já při míjení kohokoli dodržuji pokud možno co největší odstup a žádný zákon k tomu nepotřebuji. Pojďme se prosím chovat k sobě ohleduplně a s úsměvem…… uvidíte, že se budeme všichni cítit lépe, že nám všem to přinese dobrý pocit….. někdy jeden úsměv a takt zvládne víc… Číst vice »
Jako cyklista se cítím při nynější úpravě mnohem bezpečněji než dříve. Nerušit!
Pomalá rychlost, to je něco jako levná cena?
To je jak pomalá jízda vlaku – 250m před cyklistou pískat, 10km/h okolo něj
Pomalá jízda je logický pojem. Pomalá rychlost je nesmysl.
Něco jako „vysoká míra“, „těžká váha“, „velká vzdálenost“? „Pomalá rychlost“ možná dává více smyslu než „nízká rychlost“. Lingvistika je trochu složitější obor než formální logika.
Až na to, že nízká rychlost je ustálené spojení, kdežto pomalá rychlost je blábol.
Skutečně je to něco jako levná cena, i když to zní spíš jako levná drahota.
Vcera jako cestujici v buse na trase Benesov Tynec pres Pecerady (silnice III. tridy, na ktery autobus metr od krajnice jedouciho cyklistu s metr a pul velkym odstupem nepredjede, aniz by spad na druhy strane do pangejtu. Tak jsm ho pet minut tlacili pred sebou. Cyklista hysterickej, autobusak chladna hlava na jeho vztekly gesta vyzyvajici k predjeti jen s usmevem vrtel hlavou, zakonodarci spokojeni. Mame co jsme chteli.
Tak to ten cyklista byl magor. Mám naježděno na kole skoro 100 tisíc kilometrů, ale v podobných případech jsem vždy slezl z kola a pustil to, co jelo za mnou.
Nebyl, Stara skola si dělá legraci.
Ano, to je ideál. Bohužel tuto povinnost naši zákonodárci z Německa nepřenesli, takže to je na každém jednotlivci. A přestože je vidno že spoustě cyklistů vadí, když se za nima vleče auto, zastaví málokdo (neplatí pro dresaře, těm to nevadí, nadto přes sluchátka v uších málokdy o autě za sebou ví).
Mám taky nalítáno přes 100 000 a zrovna tohle považuju za slušnost. Občas stačí zajet třeba do trávy nebo na příjezdovou cestu k baráku – podle možností. Všem se líp jede v klidu a pohodě, no ne?
Slusny a ohleduplny clovek tohle dela, ikdyz z nejakeho duvodu potrebuje jet pomalu autem. Ale kolik je slusnych a ohleduplnych lidi..
To samozřejmě ano, ostatně hlavně všichni chceme dojet domů živí a zdraví. Ale spousta lidi se z nějakého nepochopitelného důvodu chová při přepravě jakýmkoliv způsobem jako agresivní psychopati a dělají tím zle sobě i ostatním.
Jak ta povinnost zní reálně, nevede k dalším paradoxům?
Nákladní auto zastaví pod kopcem/v kopci, nechá se předjet pár osobáky, ale protože se už nerozjede, tak se za ním udělá ještě větší kolona.
Tak jako v kopci asi stát obecne nechcete…
Bohužel takovejch cyklistů je dneska tolik, že by se jima dalo dláždit. Tady u nás klidně jezděj po silnicích i v protisměru…
Ono je to samozřejmě i o neschopnosti naší policie. Ještě před 20 lety u nás na malém městě běžně odchytávali třeba neosvětlené cyklisty a rozdávali pokuty. Dnes si policajti cyklistů vůbec nevšímají.
No když se ani policisté v těch zákonech zřejmě nevyznají (resp. nechtějí si je nastudovat), jak potom se v nich mají vyznat běžní cyklisté…
To asi nebude o tom, že by se v něčem nevyznali. To mají jen odpor k práci.
No a to jste nakousl jinou věc. Zatímco s autem, motorkou, traktorem, můžete na silnici až po absolvování školení a složení zkoušky, tak na kole může jezdit každej a to taky moc situaci neprospívá.
A taky bez zkoušky může chodit po chodníku, přecházet ulici a ta drzost…plodit deti.
Na vše zkoušky a povolení…
Vy jako nechápete, proč jsou zkoušky autoškoly etc? Co jeden blb, co se neumí chovat slušně ani na zkoušce, umí udělat?
Proč se podobně mimozni argumenty objevují zrovna tak často u jakýchkoliv autodiskuzi? To máte ten vergl implementován do ega?
A přitom to tak chodí ve všech oborech, že jednodušší věci může dělat každý, zatímco na náročnější se vyžadují nějaké formální certifikáty.
Ochota policistů i občanů řídit se zákony souvisí trochu i s kvalitou těch zákonů.
… nejspíš to souvisí s tím, že už zhruba 20 let není povinnost mít na jízdním kole osvětlení. 🙂
(Aby mě někdo hned nechytal za slovo – pokud není snížená viditelnost samozřejmě.)
Měl jsem na mysli samozřejmě osvětlení za snížené viditelnosti. Hodně cyklistů to chápe bohužel tak, že dokud ještě aspoň malinko vidí na silnici, svítit nemusí. A pak je tu ještě další sorta – ti zase mají rádi asi letadla, tak na ně blikají blikačkou na batohu, auta za nimi tu blikačku ale téměř nevidí. Já jsem už jen velký cyklista ve výslužbě, ale právě ti neosvětlení cyklisti nebo blbové, jezdící po chodnících, mne dost vytáčí. Právě kvůli nim spousta lidí nesnáší cyklisty. Co mne ještě štvalo – za 20 let mých cestna kole po silnicích (denně cca 70 km) mne… Číst vice »
Popravdě, oni si moc nevšímají ničeho, pokud zrovna nemají „akci“…
Pár neukázněných cyklistů, nervozní řidič a už se mění zákony ! Realita ukázala = neukázněnost účastníků silničního provozu a naflákání cyklotras na lesní a polní cesty (určené k obsluze polí a lesů). PS: u tý fotky je matoucí popisek = je to Stezka pro chodce a cyklisty ( vyhláška č.30/2001 Sb.).
A proč by nemohlo jezdit kolo po lesní cestě?
Kvůli pár blbum, co nechápou, že není dobře za sebou dva kilometry držet odvozovou soupravu a pár jiným blbum, co ani chodec neuškodí do skarpy nikdy dost rychle?
Stačí se chovat slušně a ohleduplně.
Když neumíme toto, žádný zákon nepomůže.
A tato diskuze je jasným důkazem o nemoci naší spolecnosti
Protože někteří mají „své názory“ a vynucují si je . Ohleduplnost na silnici…… asi vymřelý jev.
https://www.idnes.cz/plzen/zpravy/cykliste-napadl-ridic-kamion-vezl-drivi-policie-patra-sumava.A220630_113600_plzen-zpravy_vb
Vy už platnou legislativu nesledujete skoro 7 let, pokud tady zmiňujete vyhlášku 30/2001 Sb. Nová vyhláška 294/2015 Sb. vyšla 9. 11. 2015.
Jinak otázka, zda „stezka pro chodce a cyklisty“ je zároveň stezkou pro chodce i stezkou pro cyklisty, je na výklad celkem zajímavá, Původně byl takový výklad samozřejmý, ale pak se objevil protivýklad a kupodivu v některých kruzích uspěl, byť při aplikaci na další ustanovení zákona tento nový výklad dost hapruje, protože na něj zákon nebyl stavěný.
Ten, komu dela problem predjet traktor, by vubec nemel ridit.
Na lecní cestě 2,5 metru široké? Ukažte nám!
Tak trochu lekce z účelové idiocie. Na naprosté většině lesních silniček a cest nemůže bez spolupráce “ účastníků lesního provozu“ nikdo předjet ani chodce. Že zkušenosti z našeho okolí klidně můžu říci, že se o to někteří“ lesa páni “ ani nesnaží a prostě jedou co to dá a nechají lidi skákat do příkopů . Pokud tahle trapárna vyjde, tak do roka a do dne začne část z vlastníků lesů žádat o přemalování nebo zrušení “ odvěkých“ turistických tras a za pár let bude česká krajina přístupná “ jako v Rakousku“ . Podej vlastníkům lesů prst a ….
Je to celé nesmysl, řidič nemá v aute certifikované měřidlo vzdálenosti, takže je téměř nemožné prokázat zavinění u tohoto přestupku.
PROKÁZAT zavinění má policie – např. fotkou či videem z doby předjíždění, kde bude zřejmá vzdálenost odstupu.
OHLÍDAT si vzdálenost při předjíždění: pokud si nějaký řidič není jistý odstupem, ať udělá větší – nebo ať si sám pořídí měřidlo vzdálenosti, pokud má on tu potřebu.
To se velmi mýlíte. Nestačí z fotky dopocitat, že vzdálenost nebyla dodržena, přestupek je zaviněné jednání a nikoli objektivní odpovědnost. A tam, kde objektivní odpovědnost je (přestupek provozovatele) jde o jednání, která lze zcela zjevně zjisritelna pohledem na tachometr, nebo že vozidlo někde stojí.
Na to druhé stačí proklamacet, na to nemusí být ustanovení zákona pod sankcí přestupku, který se nedá reálné vymáhat.
Zavinění není totéž co úmysl. „Postačí zavinění z nedbalosti, nestanoví-li zákon výslovně, že je třeba úmyslného zavinění.“ Řidič, který se nestará o to, jak svoje povinnosti splní, tím prokazuje nedbalost.
A stání před přechodem nebo 6m na komunikaci měříte jak?
U vozidla v klidu je to o něco méně problematické, to asi dá rozum, že. Nicméně i tam už jsou judikaty, kde to obec prohrála, když šlo o pár cm, protože nebylo zavinění nebo materiální znak přestupku.
Vystoupením z vozidla a odkrokováním. Což se za jízdy dělá dost blbě.
Tak to snad odhadnu, ne? 6 metrů = bez problémů se vyhnou dvě auta,
přechod/křižovatka = měl bych tam rozhled, kdyby tam někdo stál?
To nemá ani když má dát přednost v jízdě při nájezdu na hlavní silnici z vedlejší.
Tam ale přesnou vzdálenost odmerovat nemusí.
Analogicky příklad je ale třeba povinné stanoveny rozestup mezi vozidly na pevnou vzdálenost.
A kvůli lidem jako ty máme tyhle předpisy.
Kvůli mě určitě ne, od cyklistu se snažím držet co nejdál, protože vím co dokážou (a ani to nemusí být jejich vína, je to prostě nestabilní dopravní prostředek).
Na kole nemám povinnost mít tachometr, natož certifikovaný. Ostatně na jednom ze svých kol jej opravdu reálně nemám, nepotřebuju ho na něm. Kolo bez tachometru není naprosto nic neobvyklého. Zbavuje mě to povinnosti dodržovat na takovém kole rychlostní limity?
Si představte, že mě už kvůli tomu zelení mužíci fakt stavěli. Ale slušně jsem se za překročení rychlosti v zóně 30 km/h o 13 km/h omluvil a oni to vyřešili slovním napomenutím. OK, uznávám, chyba byla na mé straně.
Nebude to tím, že na kole není úplně obvyklé je dosáhnout, natož překročit? Ale kdyby ano, argumentace je zcela shodná.
Jak píše kolega dole, v pěší a obytné zóně platí 20 km/h (a neohrozit chodce), což se celkem běžně nedodržuje…
Překročit na kole padesátku v obci s kopce není zas až tak nemožné.
Asi se obecně bere, že cyklista nepojede 60 kvůli vlastní bezpečnosti. Ovšem na takovém chodníku, pěší zóně (nevím jestli i rozdělené stezce) je rychlost 20 km/h a tam to asi není problém překročit.
Tachometr neměli ani dříve mopedy a přestože mohli jezdit i přes 50 km/h.
Je zajímavé že u zpětného zrcátka nebo mlhovek se povinnost jejich osazení řeší i retrospektivně, ale jsou věci, jako třeba tachometr, kde se to nechalo být.
Dnes, v době mobilních telefonů s GPS, už je povinnost tachometrů celkem přežitek, pokud to tedy není zaplombovaný tachograf, který by rychlost i zaznamenával. Zvlášť pokud ty zabudované tachometry standardně ukazují velmi nepřesně. Ať zůstane na odpovědnosti řidiče, jakým způsobem si svoji rychlost měří nebo odhaduje, každopádně za rychlost jízdy odpovídá on.
To je volba řidiče, čím si to odhadne nebo změří. Pokud není schopný plnit povinnosti řidiče, neměl vůbec dostat řidičák.
Zajímavé, Španělé zřejmě učinili naprosto převratný objev. Jak vypadá na konkrétní silnici 1,5 metru je možné řidičům názorně ukázat pomocí trochy barvy…
https://twitter.com/adfc_stuttgart/status/1538041397688909825
Tam je skvěle vidět, jaký je to nesmysl.
Tyjo, tak ani na druhý pohled moc nechápu, jestli ta špička šipky na obrázku označuje místo kde je vzdálenost od vyhraženého pruhu 1,5m pak si dovolím odhadnout šířku pruhu něco těsně nad 2m… je toto možné? Jakou používají Španělé návrhovou šířku silnice (zde celkem evidentně hlavní)? S7,5?? Vždyť do takového pruhu se nevejde většina autobusů??
Tak zrovna toto není zdaleka nemožné – existuje „side looking radar“ a dá se namontovat i na kolo (policejního figuranta). Takže namátková kontrola je možná. Certifikované měřidlo nemáte v auté pro mnoho věcí (přednost v jízdě, zábrzdná vzdálenost, „stihnu to na oranžovou“ atd.) a přesto jste povinnen je dodržovat…
Volejte sláva a tři dny se radujte!
3x Hurá
Předevčírem jsem řešil náhlý legislativní problém: jak správně předjet cyklistu-idiota, který si to vesele valil v protisměru. Budiž mu ke cti, že jel téměř podél čáry, jako bývají chodci. Nevím, jestli platí i v tomto případě také 1,5 m., ovšem zároveň při použití klaksonu. Napočítám-li za jednu nedlouhou cestu trojí nedodržování pravidel z jejich strany (jako dále ukázkové nedání přednosti při vjíždění na hlavní, ale vjetí skoro pod kola, nebo jízdu v rojnici přes celou šířku klikaté komunikace), respekt se bude budovat těžko :/
Jak chcete predjizdet cyklistu v protismeru? To jste jel za nim taky v protismeru?
Ok, asi uz chapu situaci. To bude neco podobneho jako co delat s ridici, co na dalnici jedou v levem pruhu.
Ech, na dálnici jsou mezi směry svodila. Přejetí na správnou stranu je tím znemožněno. Na silnici 1+1 obvykle nebývají svodla středem, šlápalista může přejet kdykoliv.
Zák. 361/2000 Sb (Silniční zákon) § 57 odst.(3):
Cyklisté smějí jet jen jednotlivě za sebou.
…né nutně v ostatních zemích EU (nově i na Slovensku).
Zvlášť v Itálii v Alpských serpentinách na to jsou policisté citliví – cyklisty pomocí píšťalky a gestikulace srovnají do dvojic. Po třech dvojicích mezera a potom další dvojice.
Asi bychom měli sjednotit legislativu s tou Evropskou.
A s jakou? Německou, italskou, Francouzskou…
Píšu to proto, aby bylo jasné že i když český zákon toto chování popisuje naprosto jednoznačně a nepřipouští vyjímky, tak to rozhodně není jediný a nejspíš ani ten nejsprávnější legislativní přístup.
Konkrétní podobu bych nechal na odbornících a zákonodárcích (bez p. Dolínka 🙂
Jakoukoliv ze jmenovaných, ale to nevyřeší problém chování řidičů. Podívejte se jak se jezdí na kole v civilizovaných zemích jako je třeba ta Itálie, kde jsou řidiči poměrně temperamentní. Ale respekt k cyklistům mají, klidně za nimi jedou pár kilometrů, než se naskytne příležitost pro bezpečné předjetí a ještě vám zamávají. U nás je to diametrální rozdíl. Předjet co nejrychleji a za každou cenu, protože i jen deset sekund, kdy by řidič musel jet pomalu za cyklistou se rovná nesmírnému utrpení, které je potřeba hned ukončit. Ostatní účastníky provozu berou jako otravnou překážku, nikoli jako rovnocenné partnery.
Předjet a zpomalit/zastavit je taky častý manevr.
Nad tím jsem kroutil hlavou naposled před hodinou. Situace: na červenou stojí auta, další dvě mně POD PLYNEM předjedou a okamžitě udělají co? No přece brzdí. Cyklostezka je rozkopaná, na chodníku lidé a představitel autostrany navrhuje zhoršení podmínek pro cyklo dopravu? Hele, to je fakt „člověk na svém místě“ . Podotýkám, že pokud je cesta úzká, pouštím v určitých intervalech auta před sebe i za cenu úplného zastavení.
A pak si to vezměte z opačné strany. Jedete autem, předjedete cyklistu (velkým obloukem). Přijedete na světla a čekáte. Cyklista vás podjede zprava, padne zelená a vy zase musíte předjíždět (máte-li kde). A takhle pořád dokola.
kolik by se ušetřilo nervů kdyby toho cyklistu před semaforem prostě nikdo nepředjel… zdržení 0 pro všechny a mohlo by to být na pohodu.
chtěl jste asi říct, kdyby cyklista zbytečně nikoho nepředjížděl zprava (kde to v souvislosti s předpisy nečeká, a tedy nekontroluje, a může se třeba nečekaně pohnout (uhýbá sanitce atd))?
Akorát že já v autě tohle nedělám, že bych se cpal tam, kde stejně nemůžu pokračovat a ještě tlačit cyklisty pravým bokem? Proč? Pokud člověk vidí červenou, tak na plynu stát netřeba.
No a na kole po 3 křižovatkách, kdy se dostanu u každé červené před několik aut už ho ani nevidím – pak už je naštěstí cyklostezka. Abychom si rozuměli – rád Vás v autě pustím před sebe. Nejedu závod. Ale patrně oba popisujeme odlišnou situaci.
A proč před zastavením na světlech předjíždíte?
Jo pokud je k tomu někde rozumný důvod, tak jsem pro aby tam byly namalované ofiko pruhy (cyklopruh), pak by se neřešil předjížděcí manévrt ale jízda v pruzích.
Jestli na chodníku vidíte lidi nebo ne vás vůbec nemusí zajímat. Tam nemáte co dělat.
To jo, taky v jiných zemích jsou třeba slušní i ti cyklisti a uhnou se když můžou, zastaví (někde třeba i musí) nebo prostě jen jedou po cyklostezce namísto silnice. Vaše bláboly o tom jak naši řidiči jsou hrozní a cyklisti chudáci jsou dost levé, protože většina cyklistů u nás jsou taky řidiči.
Úplně všichni cyklisté jsou řidiči – z definice. I kdyby nikdy v životě neřídili žádné motorové vozidlo.
To je váš subjektivní pocit. Na evropských silnicích mám toho naježděno ranec a rozhodně nemám pocit, že by mi Ital mával a v čekal několik kilometrů, aby mě předjel.
Souhasím s těmi mezerami – náklaďáky jako pomalá vozidla mají taky povinnost dělat mezery, byť jen na dálnicích. (Asi to není ideální srovnání, ale přijde mi rozumné – náklaďáky jsou brána na dálnicích jako pomalá vozidla, tedy analogie cyklistů na silnicích)
Tak ono když jich jede např. 10 za sebou tak je lepší když jedou vedle sebe. (Pokud Teda dodržuješ 1,5m)
Je to o lidem. Pokud nás pojede deset, tak není důvod udělat alespoň jednu mezeru. Stačí přemýšlet.
To ale vyžaduje aby přemýšleli alespoň dva bezprostředně za sebou jedoucí… to není zrovna obvyklé. Čest vyjímkám…
Silniční zákon je 13/1997 Sb. Zákon č. 361/2000 Sb. je o silničním provozu. Ale někteří novináři říkají „silniční zákon“ klidně i zákonu o silniční dopravě, že.
V České republice se prakticky u každého zákona krátce po jeho vydání začne pracovat na novelizaci. Takže zmetkovost je tak 80%.
Jenze touha davat do zakona blbosti podobne tehle je stale neodolatelna. A jeste se to postupem casu zhorsuje, uzakonuji se vetsi a vetsi absurdity.
Co na to náš nedostudovaný odborník Petr Dolínek?
Z propadliště dějin (a zcela zaslouženého) se k tomu už dá vyjadřovat těžko.
Netuším, kdo to je? 😀
Mě by zajímalo, jak by zrušení oné vzdálenosti zabránilo právě té nehodě u Lestkova, kde jsou hlavním viníkem ti cyklisté jedoucí vedle sebe…
Jasně, viníkem určitě není to auto co je srazilo…
Viníkem jsou obě strany. Cyklisti nemají co tak jezdit, auto nemá ani při jejich porušení předpisů do nich narazit (ani neúmyslně).
Pavle až budete mít odstavené auto v cyklopruhu nebo zákazu stání tak vám je s obrovskou radostí sejmu s náklaďákem… Viník je za mě samozřejmě řidič auta.
Takže když pojedou na úzké silnici 3 cyklisti vedle sebe, rychle a z kopce a rozbijou si držku o osobák, který mezitím stihl zastavit, tak je taky chyba řidiče? Ikdyby měli festky bez přední brzdy?
V takovém případě je to chyba tří řidičů.
A jinak tím, že vědomě narazíte do cizího vozu spácháte trestný čin. Lalá. Už samotné vyhrožování něčím takovým… je v rozporu s požadavkem, aby se k vám ostatní chovali slušně.
To ale riskujete nejen spoluvinu na nehiodě, ale dokonce že se vám podaří prokázat úmysl… co když třeba najdou tento komentář?
Víte že na úmyslné jednání se nevztahuje pojistka, že? Aby se vám to potěšení neprodražilo…
Buď jste nepochopil o čem psal, nebo jste extrémně agresivní. V tom případě doufám, že nemáte ani řidičák ani kolo.
No minimálně tam je spoluvina. Ten řidič je neměl předjíždět, pokud se nemohl bezpečně zařadit, to mu ukládá zákon. A cyklistům zase ukládá že musí jet za sebou.
A co když cyklista zrovna předjíždí dalšího cyklistu?
To akorát nesmí přimo ohrozit to auto za ním, ale předjíždět ho může..
„Cyklisté jeli ve dvou řadách“ – tedy nepředjížděli se, ale paralelně vedle sebe jeli. Což je to špatné.
Pokud cyklista předjíždí jiného cyklistu, tak o tom dává znamení paží 🙂
A ano, pokud zde byla situace, že 3 cyklisti byli předjížděni jinými 3 cyklisty, tak to bude zajímavé na posouzení pro PČR/správní orgán.
Dával znamení? A předjížděl… třeba několik minut? To mi připomíná rozdíl v definicích… pro někoho je červená „tmavooranžová“ a na oranžovou se jede…
A všichni zcela pomíjejí možnost, že při předjíždění autem cyklista náhle vybočil a tím došlo ke kontaktu s vozidlem. Hned mají všichni jasno, může za to řidič.
Když mi ukradnete peněženku a já vás při pronásledování shodím přes zábradlí mostu do Vltavy, tak jsem taky vinen já. Obdobně ať jeli vedle sebe nebo ne, neměl do nich napálit při predjizdeji
Možná dokonce oba řidiči, tedy jak cyklista, tak automobilista.
A proto je ten odstup, aby byl prostor i na reakci na případné vybočení cyklisty. O více jak metr nikdo nevybočí.
Postavte konečně slušnou infrastrukturu pro cyklisty, separovanou od aut, ve městech (kde se děje většina cykloprovozu), a polovina tohoto problému sama zmizí.
Ono je cyklopruh a cyklopruh. Například v Českých Budějovicích na Novohradské je pruh pro jeden směr šířky cca 1,0 m a opačný směr šířky sotva 0,5 m..
A kolik cm potřebujete na jednoho cyklistu? Podle mě tolik, kolik je v ramenou široký největší pantáta z vesnice, a metr fakt nemá.
Běžné řidítka mají 60m, takže 1m cyklostezky bych považoval v 21. století standard, protože vždy se tam bude courat chodec.
60m bude počítám překlep:) 60cm jsou z těch užších, na MTB jsou běžně 70+.
Na silničním mám naopak jen 45cm.
Proč mají jízdní pruhy šířku 3,5 m, když nejširší vozidlo musí mít šířku jen 2,5 m?
Sám mám na kole řidítka 740 mm, a není to nejširší dodávaný rozměr (na trailbiky se dělají i osmistovky). Nějaký prostor na korekci jízdní dráhy a zjistíte, že potřebujete více jak metr jedním směrem.
Cyklisté navíc třeba vozí brašny, vozíky… a hups, zase je třeba větší prostor.
Brašny už k řidítkům nic nepřidají, ovšem vozík na dvojčata ano.
Metr v ramenou je fakt hodně, ale 80+ v loktech (kde bývá spíš nejširší místo než v ramenou) je v pohodě možný. Navíc tu jsou nákladní kola, vozíky a podobně. Zóna, která brání v Praze provozu pivních kol a podobných kravin, má předepsanou maximální šířku kola 1,2 metru.
1,5 metru celkem na obousměrnou cyklostezku je nepoužitelně málo.
Navíc hrozí přímá čelní srážka s dvojnásobnou rychlostí…
Jenže na ten předpis si podle článku stěžují hlavně účastníci provozu na úzkých účelových komunikacích a silnicích III. třídy, kde paralelní cyklostezku nikdy nikdo stavět nebude.
Fair point, já zažívám takové konfliktní situace primárně ve městě (a konkrétně v Brně, kde použitelná cykloinfrastruktura prakticky neexistuje, město systematicky ignoruje vlastní předpisy v této oblasti, a snaha cokoliv změnit je jen házení hrachu na stěnu).
A stěžují si naprosto nesmyslně a účelově, protože na těch úzkých silničkách se člověk na kole předjet nedá leckdy ani s nulovým odstupem. Do 3 metrů šířky prostě 70-80 cm kolo a 2,5 metrový náklaďák vedle sebe nenacpete. Jakékoli předjetí, ale i míjení v protisměru, na tak úzkých cestách prostě vyžaduje spolupráci obou stran. Tedy to, že jeden zastaví vedle cesty nebo ve výhybně, které na takových cestách mají podle předpisů být, a druhý ho pomalu objede.
A tuto skutečnost ten zákon nijak nezměnil, při objíždění krokem je stále povolena jakákoli (pochopitelně jen kladná) vzdálenost…
Ostatně platí to na těch úzkých lesních cestách nejen pro lidi na kolech, ale i pro chodce. Bez jejich spolupráce a uhnutí je tam nepředjedete, není tam na to prostor.
Ano. A na takové cestě někdo běžně předjíždí traktory?
To je naprostý omyl, neb nemalé procento cyklistů vám na to poví, že oni si mohou a budou jezdit, kde chtějí (klidně i v protisměru). Máme tu u nás krásnou, od sinice zcela oddělenou cyklostezku a kdykoli jedu kolem, potkám hromadu cyklistů na silnici, klidně ve trojicích vedle sebe. Jestli je v tomto případě někde řešení, pak bohužel jen v represi. Viděl někdy někdo z vás, že by četnictvo někde pokutovalo cyklisty za porušování předpisů? Já osobně nikdy, policie řeší jen motorová vozidla a cyklisty jako by neviděla. Nu, ale místo toho máme co rok novou lobotomickou kampaň za státní… Číst vice »
No v ramci objektivity je třeba říct, že jim občas měří alkohol a pak dostávají podobnou sodu za 0,23 promile jako řidiči. Nebo pokutu za jízdu po prázdném chodníku už jsem také viděl. Ta buzerace tam funguje asi tak stejně „efektivne“ jako u řidičů.
Však cyklista je podle zákona řidič nemotorového vozidla.
Bohužel díky panu Dolínkovi si už cyklisti opravdu mohou vybrat, jako jediná skupina účastníků silničního provozu, jestli pojedou po silnici (a neuposlechnou příkazovou značku) nebo po cyklostezce (či stezce pro chodce a cyklisty). Ne že by se něco změnilo na jejich chování, ale dneska už to prostě dělat mohou a je to lege artis.
Jinak u nás dělají přesně to samé. Nová cyklostezka a cyklisté vesele jezdí dál po silnici.
Zákon stále říká, že cyklista je povinen cyklostezku použít… Nově existuje, vyjímka neužití a to v případě nebezpečí. Žádná možnost volby není. To jak cyklonoviny uvádějí, že není povinnost cyklostezku použít, je samozřejmě lež. Kdyby došlo ke kontrole, cyklista musí uvést objektivní důvod onoho nebezpečí. A ne neprojde tvrzení, že se mu ta nová úplně prázdná cyklostezka, případně cyklopruh zdál nebezpečný.
No a když řekne že za 1 km bude na cyklostezce bahno od traktoru tak už vidím jak se s ním PČR bude přít … no ale hezké by to bylo, o to nic.
Protože u nás udělali betonovými bloky oddělenou cyklostezku tím, že zrušili krajnici. Takže teď když cyklista jede po silnici, protože se mu stezka asi nelíbí, tak není žádná možnost ho předjet ani bezpečně, ani nebezpečně, když v protisměru něco jede.
Nově cykloaktivisté přišli hlavně s tím výkladem, že stezka pro chodce a cyklisty není stezkou pro cyklisty. A protože zákon na takový výklad nebyl stavěný, má to pak docela bizarní dopady.
Pokud je to takový problém, dá se na silnici dát B 8 – k vidění na silnicích vedle cyklostezky kolem Letohradu.
Cyklopruhem jet musí.
Po stezce pro pěší a cyklisty už formálně nemusí, ale na to vždycky byly sporné výklady. Pokud jedu širokou ulicí(oddělené pásy, uprostřed trávník) tak mě vůbec nezajímá co má vedlejší pás za značky(většinou zákaz vjezdu do jedbosměrky), zajímá mě akorát že já jsem neminul zákaz.
Tak on je hlavně problém v tom, že souběžná cyklostezka je zpravidla už z právního hlediska jiná pozemní komunikace. A to pak není pro výklad zřejmé, v jaké vzdálenosti ještě ta cyklostezka může být, aby z její existence pro cyklistu vyplýval zákaz použití té silnice.
Ano, viděl. Pravidelně MP Praha 2. Náměstí Míru a Ípák (zastávka tram).
Tam berou všechny ty deliverky, co mají barevnou krabici na zádech, sluchátka v uších, a telefon v ruce a cpou se mezi lidmi k nejbližšímu fastfoodu pro zakázku.
A teď o prázdninách toho přibude.
Kdo to tam da???…(penize)
Cyklisté si to určitě rádi zaplatí. Včetně výkupu pozemků.
Trochu nefér argument – proč ne motoristé, aby se jim cyklisté nepletli pod kola? A proč motoristé neplatí výstavbu své infrastruktury? (předem píšu, že spotřební daň je daň, a ne mýto).
Silniční daň, mýto/známka, spotřební daň, DPH z pohonných hmot… Platí toho motoristé málo?
Já věděl proč tam píšu tu závorku 🙂 Jen jsem jaksi doufal, že si ji diskutující i přečtou.. 😉
Z toho co píšete je aplikovatelná akorát dálniční známka či mýto, které ale slouží jen na údržbu specifické části silniční infrastruktury – té nejvíce nákladné. Cena cyklostezek je oproti tomu nízká,
Ale klidně ať je někde mýto na cyklostezce vybudované ve složitém terénu.
A spotřební daň snad není příjem státu?
Silniční daň je zrušená, dálniční známka stojí 4kč na den, to nepokryje ani náklady na zimní údržbu, spotřební daň byla snížena a nepokryje ani externality ze spalování fosilních paliv (nemoci způsobené kvalitou vzduchu, prachem, či hlukem) společně s obsluhou motoristů (IZS). DPH z pohonných hmot neplatí každé auto a už vůbec ne ta těžká. Souhrnný výběr za spotřební daň + DPH je 114 mld korun a jen na nehodách stát tratí ročně ca 70 mld korun. K tomu připočtěte léčbu nemocí způsobených provozem spalovacích motorů, rozpočet na údržbu silnic, rozpočet dopravní policie, a i onu investiční výstavbu a dojde vám,… Číst vice »
Jo, furt to nestačí na stavbu a údržbu té infrastruktury pro ně a škody, které nadělají.
Nizozemcům se jejich super luxusní infrastruktura pro cyklisty (kde opravdu neváhají investovat obří částky do dalšího zlepšování stavu, o kterém my si můžeme nechat jen zdát, prý vrátí jen na tom, co díky pravidelně se hýbajícím a tím pádem zdravějším obyvatelům ušetří na výdajích za zdravotnictví…
A pro jezdce na slonech!
Běžně vídávám cyklisty si drandit po hlavnín4 pruhové komunikaci první třídy se silným provozem místo souběžné cyklostezky. Na takové cyklisty by se mělo taky zaměřit.
(dáblův advokát) Záleží na konkrétním místě, jaká cyklostezka tam vede, jak bezpečná, s jakými nájezdy, jestli o nich cyklisté vůbec ví apod. – já už viděl tolik nesmyslných cykloopatření, kdy bylo bezpečnější či rychlejší nebo jednodušší jet po silnici , že pak je těžké cyklistu přesvědčit jet po „své“ dedikované trase.
Ale souhlasím, jsou i cyklisté, co nerespektují skoro nic. Kde je smysluplné cykloopatření, má být vyžadováno a kontrolováno PČR.
Souhlas
Tam je často otázka, jestli mají jak se na tu souběžnou cyklostezku a pak zase z ní dostat ve směrech, které potřebují…
Jsem rád že jste takto pozitivně naladěn. Ale. Ta infrastruktura je k hovnu dokud se nezmění zákony. Vezmu hezký příklad trasa Plzeň – Tlučná (klidně si to najdete na mapách). Byla postavena nádherná cyklostezka podél Vejprnického potoka a železniční trati 180. Tato cyklostezka měla zajistit větší bezpečí na frekventované silnici jak pro cyklisty tak řidiče aut. A myslíte že jí ty cyklisti používají? NE!! Nadále se poserou po silnici. Kde ohrožují plynulost provozu a neustále nadávají na to že se cítí ohroženi. Nedávno se my stalo že jsem jel busem a před námi cyklista který nešel předjet, takže jsme se… Číst vice »
A bylo to v úseku Plzeň-Vejprnice nebo Vejprnice-Tlučná? Navíc pokud nebyl místní, tak o ní ani nemusel vědět. Třeba z Plzně do Vejprnic je třeba ve správnou chvíli odbočit, protože cyklostezka zatím není dotažená až do Slovanského údolí, ale končí u staré odbočky na Novou Hospodu.
Bylo to v úseku Vejprnice – Tlučná. K tomu značení poměrně nedávno cca 1-2 měsíce zpět se udělalo nové značení a nyní bych řekl že se na to nedá vymluvit. Jelikož je nyní hezky přehledné. Cedule vás upozorňují dostatečně dopředu.
Jak nemusí vědět, tam není žlutý ukazatel?
No právě že na plzeňské straně to značené není, ve Vejprnicích nevím, tam to snad je lepší, jak píše Lukav
Žlutými ukazateli se značí cyklotrasy, ty nemají s cyklostezkami nic společného.
Formálně je to tak. Prakticky, jak se dozvím o cyklostezce, pokud jedu bez navigace či mapy?
Tu je třeba jeden freestyle z Vysočiny – https://mapy.cz/s/nugotutomu
Díky za konkrétní příklad.
Já bych tam zjevně taky jel po silnici, protože bych o ní nevěděl (nejsem místní a jel bych tudy dálkovou trasu), navíc od Plzně je k začátku stezky zákaz odbočení doleva.
To je pak těžký, no.
Nemluvě o tom, že tohle je silnice II. třídy – navíc se souběžným obchvatem, takže bych tam nečekal větší problém.
Zákaz odbočení je jen nad 3,5t. Nicméně o cyklo neinformuje žádná cedule. Ono se to zlepší, až město dostaví ten zatím chybějící poslední kousek. Pak běžný cyklista zvolí souvislou stezku.
Aha, už vidím, na streetview je to ohnutý a zdálky to není vidět. 😀
Koukal jsem, na taková místa patří značka zákaz vjezdu cyklistů a pokud možbo ukazatele.
Jinak jedu od někud kde cyklostezka není, a ani neminu nájezd/křižovatku kde bych měl odbočit.
Sdružení vlastníků lesů s traktory… nejezdí po městě.
Maličkost… zadotujte pár miliard, a bude to možná stačit i na víc než jedno město…
Určitě se postupně musí, ale hurá akce jsou fakt extrémně drahé, navíc v jeden okamžik.
http://www.tomaskindl.cz/2022/06/opetovne-otevreni-pravidla-15-metru-od.html
„Obavy odpůrců pravidla z dopravní katastrofy a šikanování motoristů pokutami se nenaplnily“
Obavy se nenaplnily proto, že Policie se zachovala překvapivě rozumně a prohlásila že bez řádné metodiky to hrotit nebude. Metodiku nikdo nedodal a tak to nikdo systematicky nekontroluje a v místech kde to ani dodržet nelze to funguje bez větších problémů po starém. To ovšem není zásluha tvůrců a podporovatelů tohoto veledíla. Ti měli i představy o nasazování policejních provokatérů a podobně (a nespoléhal bych se že k tomu časem nemůže dojít).
Policie se ani jinak zachovat nemohla, protože přestupek je zavinění jednání a tudíž zejména v případech menšího nedodržení této vzdálenosti ho v podstatě nelze prokázat, řidič nemá v aute měřidlo boční vzdálenosti.
A parkování před přechodem či u křižovatky je zaviněné, na to máte v autě metr?
Jenže to zpravidla řeší městapo a ty mají zcela jiné metody i motivace.
Prosím, povězte mi něco o jiných metodách a motivacích, to mě zajímá, ty rozdíly mezi (imbecilní název) městapem a klasickejma bengama?
Přijeďte se někdy podívat do obcí kde si pořídili městapo na přilepšenou obecnímu rozpočtu, zdá se že takové obce u vás v okolí nejsou.
Ve zkratce: účelem městapa je buzerovat místní i přespolní a generovat peníze do obecní kasy. Účel PČR je dohlížet na dodržování zákonů a pořádku. Za mě je v té motivaci opravdu velký (principiální) rozdíl.
Spíš to bývá tak, že si obce zřizují obecní policii kvůli tomu dodržování pořádku, protože státní policii je to pod úroveň, ta mnohdy kašle i na dokonané trestné činy.
A když ten odstup budete měřit latí za jízdy, tak je všecko vpořádku? U stojícího vozidla takovým měřením nikoho neohrožujete.
V tu chvíli se lať stává přesahujícím nákladem vozidla, a tudíž 1,5 metru musí být od konce té latě, takže tím zvýšíte odstup na 3 metry.
Taky ten zákon byl udělaný na to, aby se nepredjizdeno 50 cm, takových 140 nikdo neřeší.
Problém je v tom, že policie nepokutuje ani nějaké nebezpečné předjíždění (např. když jede auto v protisměru), jak vidím na spoustě dashcam kanálů. To se týká jak předjíždění aut, tak i cyklistů
Jo, to je přesně takové to, oni nám támhle jezdí na padesátce sedmdesát, tak tam dáme třicítku aby tam nejezdili víc než padesát. Pak tam občas policie zkásne pár nešťastníků a časem se tam objeví úsekové měření. No co chcete, předpisy se přece maj dodržovat. A s tímhle to bude stejné.
Na tu rychlost mám v autě tachometr, kterej mi to +- ukáže. Ta vzdálenost se musí odhadovat. Rovněž kontrolní měření je o dost přesnější u té rychlosti, než u té vzdálenosti. A samozřejmě je možné nepřesnosti měření třeba zahrnout do tolerance…
Proto u té vzdálenosti dává smysl počítat s o dost větší tolerancí, než u té rychlosti (jak řidiči, tak kontrolující policisté mají k dispozici jen méně přesné nástroje).