Ministerstvo zrušilo miliardovou soutěž na nové vlaky kvůli technické poruše
Railjet na trati mezi Havlíčkovým Brodem a Brnem. Foto: České dráhy
Podle ministerstva nešlo nabídky otevřít a vyhodnotit.
Podle ministerstva nešlo nabídky otevřít a vyhodnotit.
Nechci spekulovat co a jak je příčinou problému.
Jenom si dovolím upozornit, že lhůta pro podávání nabídek byla 15.9. Teď je první říjnový týden.
Čili je otázkou, co zabralo těch několik týdnů od 15.9. do včerejška, než MinDopravy přišlo na problém.
A dodnes u zakázky není Zpráva zadavatele o výsledku soutěže
https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0001400/zakazka/458374
Pracuji v IT (simultánně QA, python dev, DevOps, security) už nějaký ten pátek, ale asi jsem nedával ve škole pozor, když mi vysvětlovali princip asymetrického šifrování, protože to co MD považuje za vysvětlení, fakt nechápu, ale je možné že můj mozek pro dnešek už kompletně vypnul, nebo jsou na MD opravdu nějací mágové a dovedou zázraky. Zkusím si ten článek ráno přečíst znova.
Já to pochopil tak, že někde mají na něco veřejný a privátní klíč a ztratili ten privátní… Takže to neodemknou.
Za překlad do češtiny budeme rádi, protože upřímně také zcela nechápeme, co se stalo:)
Při zadání zakázky do NENu se vám vygenerují dva klíče, privátní a veřejný. Privátní si musíte stáhnout a zachovat a veřejný se publikuje. Ti kdo podávají nabídku ji zašifrují tímto veřejným klíčem a jen ten kdo má klíč privátní je schopen nabídku rozšifrovat. Pokud privátní klíč smažete, tak nabídky nerozsifrujete a ani vaše IT oddělení vám nijak nepomůže. Vyjádření MD tak vypovídá o tom, že nemají páru jak asymetrické šifrování funguje.
Takže jsem to pochopil zcela správně. Bože. To jsou klauni. 🤡🤦♂️
Diky.
„nebylo možné bez vygenerovaných soukromých klíčů“ // Já bych řekl, že mají páru, ale prostě se jim ztratily 🙂
No vzhledem k tomu, že pak píšou „a nebylo možné od správce systému zakázek získat náhradní přístup“, tak nemají, protože evidentně očekávali, že se bez něj obejdou nějakým „náhradním“ způsobem.
Samy od sebe 😃
Zálohovat, zálohovat a ještě jednou zálohovat. Pevné disky mají nepěknou zálibu v tom, že neřeknou předem, kdy umřou. A když řeknou, tak termín nedodrží.
A občas taky testovat obnovení. Některé zálohy jsou WOM. Někdy vymyšlení jak data z pásky dostat na produkci stojí víc než se čekalo.
Je otázkou, jak se ztratily, u této zakázky už to mohl být záměr získat více času.
Nejvíc neuvěřitelné na tom celém je to, že na ŘSD mají evidentně důležité procesy, které závisí na tom, že někdo nezapomene na to, kam uložil privátní klíč. To je pak skoro s podivem, že se jim podobný průser nestal daleko dřív.
Ten proces je tak špatný, že i kdyby byl o polovinu lepší, tak by byl pořád ještě špatný. Za tohle by měli padat hlavy. Ne toho nešťastníka, který ztratil privátní klíč, nýbrž toho, kdo je zodpovědný za tyto procesy. Odhadoval bych, že podobných časovaných bomb tam bude více.
Omlouvám se. Nikoliv na ŘSD, ale na ministerstvu dopravy. To ale na principu nic nemění. Je to extrémně špatně navržený proces, který jim dříve nebo později zákonitě musel nafackovat.
No je vidět že ministerstvo pro informatiku nějak nic nového pro kolegy nepřineslo 😁.
Napadají mě myšlenky na to, že to mohlo být naschvál aby ČD zjistili, co RegioJet nabízí, ale beztak spíš sázím na diletantismus SŽ, kde prostě někdo po zadání zakázky omylem smazal privátní klíč a zašifrované nabídky tak nešlo otevřít. Vůbec nechápu, že si dovolí do médií tvrdit, něco o nějakém náhradním přístupu. Tady je vidět, že vůbec netuší, k čemu ty klíče slouží ani po tom co se jim to ten správce systému snažil vysvětlit.
SŽ s touto zakázkou nemá nic společného.
Pardon, spletl jsem SŽ a MD, nicméně za komentářem si stojím.
A mě napadá myšlenka, že to mohlo být naschvál, aby Jančura zjistil, co nabízí ČD. To jenom pro vyvážení diskuze 🙂
To, co píše David, se kdysi dávno v dřevních dobách výběrových řízení stalo.
Soutěž byla pro „nějaké nedopatření“ zrušena po otevření nabídek, kdy se zjistilo, že ČD nabídly vyšší cenu, než soukromník. V dalším kole ČD nabídly už nižší, protože věděly, a vyhrály.
Už si ale nevzpomenu, o kterou soutěž šlo. Je to dávno a přístup MD se od té doby dost změnil.
Státní správa pro tyto případy používá dva triky. Jeden jste zmínil, to je že předem vybraný dodavatel tedy nabídne napodruhé nižší cenu. Druhý trik je ten, že státní správa vypíše zakázku znovu, ale tentokrát nastaví podmínky tak, aby toho původního vítěze znevýhodnila a nebo rovnou vyřadila.
A motiv je zcela jasně nezištný, on chtěl pro stát jen to nejlepší. Kdyby měl stát vlastní *****, nechodil by jinam.
Souhlas. Jen je problém s určením toho, kdo je ten „předem vybraný“ dodavatel. Jedni ho vidí v ČD, druzí v RJ.
Tak tomuto fakt věřit nebudu. Sorry jako, ale udělali že sebe dementy v přímém přenosu.
Tak ono se to hodí tomu dopravci který v létě navrhoval odložení, aby mohl vyjednávat s leasingovkami.
Dost jednoznačně byl odmítnut.
Rád bych tomu nevěřil, ale obávám se, že důvod je zcela reálný. Úroveň IT služeb ve státní sféře je opravdu tragická, v tomto ohledu bych nepodceňoval, co vše se může pokazit.
Přímo to nesouvisí, ale jeden známý pracuje na jiném ministerstvu v IT odboru, a některé systémy jsou tam tak zastaralé a atypické, že je drží v provozu pár „veteránů“, protože žádná oficiální podpora dávno není a sehnat mladé zaměstnance s potřebnými znalostmi už prakticky nelze.
Já bych tomu věřil. Viděl jste jak funguje IT ve státní správě? A jak pečliví jsou úředníci, když jim někdo na školení povídá nějaké nudné příběhy o nerozlučném páru privátní a veřejný klíč, o tom jak s nimi bezpečně nakládat a potřebě je mít dobře a bezpečně uložené, protože ten dokument bez něj fakt neotevřete.
a) je ze školy venku, tak se přece nebude učit
b) informatika je buržoazní pavěda
c) jó enigma, to bylo aspoň šifrování, ne jak dneska
Takže teď budeme vědět kolik nabízí konkurence a podle toho se zařídíme. Známe to z trati Brno – Bohumín.
A jak že to zjistíme?
Problém s pochopením psaného textu? „Vzhledem ke vzniklé situaci, kdy nebylo možné bez vygenerovaných soukromých klíčů otevřít došlé nabídky dopravců a…“
Otázka zda to tak opravdu zda lze věřit, že se tak stalo. Zda ve skutečnosti nabídky nestáhli a nerozsifrovali a pak až nesmazali klíč i nabídky a řekli že se stala chyba.
Jeste prosim zrusit to smecko CD na baterkove vlaky naprimo pro Skodovku…
Co přesně myslíte? Ministerstvo dopravy ČR má/bude mít vliv na eventuelní hybridní vlaky:
– R29 Cheb-Norimberk (to už asi je vysoutěženo)
– R11 ČB-Jihlava-Brno
– Praha/Plzeň-Mnichov
– popř. Praha-Hr.Králové-Trutnov (R10), Praha-Zlín/Veselín.M./Luhačovice (R18)
Plus soutěž na málokapacitní regionální expresy – rychlíky cca od 2027, kde by snad baterkové vlaky přicházely v úvahu:
https://zdopravy.cz/soubor-big-diesel-bez-nafty-stat-chce-soutez-zamerit-na-vlaky-s-alternativnimi-pohony-114180/
Asi vyhrál „žlutý“ tak ať to mohou modří dopočítat…
Zlatý papír. 😆
No, vzpomeňte na různé kauzy s poztrácenými (nebo spíš ukradenými) částmi soudních spisů.
To je hodně dobrý vtip 🙂
Aneb jak funguje digitalizace v praxi.
Jedině svíčky! Žárovky totiž praskají.
Čekal jsem, že to zruší, ale ten důvod mě rozsekal.
Předpokládám tedy, že jste čekal, že to vypíšou později znovu. Nebo to vás taktéž rozsekalo?
Tak přece nemůžeme říct, že prasátko je prázdné a budeme se muset spokojit s ojetinami. 😀
A proto tu zakázku vypíšou znova s úplně stejnými parametry?
No jen aby. Vlk taky sliboval.😀 Fakt bych se nedivil, kdyby tohle byl zastírací manévr. 🤷🏻♂️
🤦
Tak to nevím jestli se stihne rok 2025.
OT: Nevíte někdo jak to vypadá s linkami přes České Budějovice od 12/2023?
Ex7 Praha – České Budějovice – (Rakousko);
R11 Brno – Jihlava – České Budějovice;
R17 Praha – Tábor – České Budějovice/České Velenice;
R31 Plzeň – České Budějovice
A linka R29 Cheb-Norimberk taky od 12/2023?
V Bavorsku už mají jasno = modernizované RegioSwinger 612. Ale v Registru smluv nic není
https://beg.bahnland-bayern.de/de/pressemitteilungen/vergabeverfahren-expressverkehr-nordostbayern-beg-erteilt-zuschlag-an-db-regio
R29 je přímé zadání a už je vysoutěženo. Finacování řešeno mezistátní smlouvou. Takže tam problém není. Objednává to celé BEG.
Diky
Mám pocit, MD vypsalo poptávkové řízení na trasu Praha – Polsko a řešilo se, že to dají i s částí spojů Praha – České Budějovice, ale zatím je ticho po pěšině.
Diky
To to fakt museli zrušit, místo toho aby uchazeče vyzvali k opětovnému zaslání, a stanovili pro to náhradní termín (řekněme max. 5 pracovních dní)?
Nebo je to jen vhodná výmluva, protože peníze nejsou a je jasné že tohle bude stát mnohem víc než provoz současného vrakoviště, ať už modrého, žlutého či jiného?
Takto by to šlo v soukromé sféře, ale toto je veřejná zakázka podle ZZVZ. Podle jakého paragrafu byste to dělal? Takový podle mě v té fázi (tedy po lhůtě pro zaslání nabídek) není. Spíš bych se díval po tom, jaká vznikla škoda, kdo ji způsobil a kdo ji bude platit.
Tady nejde o to, aby se zasílali nové nabídky. Ale jen poslat ty stejné od soutežících, které už poslali v řádném termínu ty stejné. Pokud by to dostali normálně fyzicky a přišli o to při záplavách nebo požáru tak taky požádají o kopii. Podle mě za to může paragraf „nikdy se to tak nedělalo, tak to radši zrušíme úplně“.
Jak zaručíte že nově podané nabídky budou opravdu kopie?
A jak zaručíte, že v novém řízení nebude zneužit případný únik dat?
Takhle to fakt nefunguje. Prosím nekomentujte něco, o čem nic nevíte. To opravdu není „nikdy se to tak nedělalo“, ale paragraf „pokud to tak uděláme, tak zcela jasně porušíme zákon a ÚOHS to na 100 % zruší a my tedy budeme platit pokutu a smlouva bude podepsaná později než kdybychom to udělali znova“
Toto je problém, který nastat neměl, ale řešení fakt není znovuposlání kopie nabídky. Takto to opravdu nejde.
Podle jakého paragrafu byste to dělal?
Co není zákonem zakázáno… A vyžádal si písemný souhlas zúčastněných stran s opakovaným zasláním dokumentace.
Co není zákonem zakázáno platí pro občana, ne pro státní správu
MD tu předvedlo zcela nový a dosud netušený druh amatérismu. Navzdory bohatým zkušenostem s tímto fenoménem jsem překvapen…
Jeden můj bývalý zaměstnavatel dělal pár zakázkách pro stát a řeknu vám, že po tom, co jsem viděl nejsem překvapen vůbec. Člověk se až divil, že něco takového může fungovat…