Ministerstvo přidalo 40 nových otázek ze zkouškám na řidičský průkaz, mají prověřit vnímání rizik

Vozidlo autoškoly. Foto: Autoškola HoráznýVozidlo autoškoly. Foto: Autoškola Horázný

Ministerstvo chce postupně počet otázek zvýšit ke dvěma tisícům.

Odebírat
Upozornit na
guest
128 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MKzB

Dovolím si malou anketu: Kdo z vás někdy viděl občana romské národnosti dělat autoškolu?
palec nahoru = ano
palec dolů = ne

Prngr

jako cikána?

CJH

Hlavne by meli lidi naucit jezdit vpravo! A take si spravne najizdet do krizovatek pri odbocovani. To je momentalne nejvetsi problem na silnicich. Videa na tom hazardperception jsem shlednul a vetsi blabol jsem v zivote nevidel. Byli autori videi v realnem provozu? V realnem mestskem provozu? V realnem prazskem provozu? Pry jsem 5x jakoze „spatne“ nezastavil – ale ja nevim, proc bych v danych situacich mel? Vetsinou je to situace typu jedete a chodec prebiha mimo prechod, ale v pohode by to stihnul i kdyby ridic ani nohu z plynu nesundal. Totez auta z vedlejsi. No tak tam vedou a… Číst vice »

Kopr

Souhlas, auta z jednosmerky vyjizdejici nalevo (Rostovska x Moskevska) si vzdy najedou napravo, myslim, ze jsem zazil akorat jednoho řidiče, co to zvladl spravne

Trumway

Ale to není případ jen jednosměrek. To je naprosto běžné i když vozidlo odbočuje vlevo ať již proto, že tam je odbočka, vjezd do zahrady atd. Někdy mi přejde, že si řidič malého prcka typu Citygo myslí , že jede s nějakou dlouhou soupravou a musí si nadjíždět. Od čeho je ta dělící čára co je uprostřed komunikace nemá spousta lidí ani páru.

Trumway

Víte jak to říkal děd Vševěd do telefonu .
“ Ano slyším.
blabla bla bala…
Né prosím.
blablabla…
Ale né. Nejkrásnější v celé zemi je stále ještě Snehurka. Konec! „Tím chci říci, i Vy jste vedle a tím největším problémem na silnicích je dle mého soudu :
1. Překračování nejvyšší dovolené rychlosti
2. Předjíždění i přes zákaz daný dopravním zanačením nebo na místecj kde je to zakázáno zněním zákona např. horizont, zatáčka, křižovatky, , železniční přejezdy atd.
3. Kombinace obojího protože když dojde-li na bod 1 velmi rychle přichází na řadu bod 2 a opačně.

Honza V.

Otázek specializovaných na vnímání rizik tam moc není. Jsou to jen opět klasické rádoby chytáky na formální znalosti, přičemž ve 3 případech za 40 udělali chybu sami tvůrci, když chybnou odpověď vyhodnotili jako správnou (ve všech třech případech jde o chybné zdůvodnění přednosti v jízdě).

M19

Které? Nebojte se. Buďte konkrétní. 😉

Honza V.

Je to níže v diskuzi.

Honza V.

Textové 19 a 25 a videosituace 6. Správné odpovědi mají zcela chybné a zavádějící zdůvodnění.

Trumway

Sakra, já to přehlédl a až teď mě to trklo.

„Ministerstvo přidalo 40 nových otázek ze zkouškám na řidičský průkaz, mají prověřit vnímání rizik“

To jako to samé ministerstvo co má na paškál železniční dopravu a mj. nádraží v Pardubicíc? Jestli chcew někdo někoho testovat z vnímání rizik měl by nejprve otestovat sám sebe.

Michal Bartoníček

Chtělo by to nějaké praktické příklady z fyziky a hlavně psychologické otázky, protože mi přijde, že jsou řidiči čím dál blbější a agresivnější. Nejenže porušují zákony, ze kterých mají zkoušky, ale snaží se přelstít i fyziku, což jim naštěstí neprochází. Akorát za to občas zaplatí spolujezdec nebo náhodná osoba. O chování za volantem ani nemluvě.

Trumway

Praktického příkladu se vám zachtělo?

Může řidič jednostopého vozidla předjíždět jiné vozidlo tam kde mí sice rozhled a vidí, že nic nejede v protisměru, ale nemá dostatečný rozhled před předjížděné vozidlo aby mohl vidět případné překážky na vozovce?

Ano, může pokud tam není předjíždění zakázáno ovšem nesmí se divit, že přes vozidlo neviděl nafouklou mršinu jezevce ležící uprostřed komunikce . Pokud ho tato překvapí ……

Michal Bartoníček

Ano, praktického příkladu.
– nebezpečné předjíždění, tedy odhad, jestli řidič předjíždění zvládne (na ZŠ jsou na to i hezké příklady)
– nevjíždět na blikající přejezd
– nevybržďovat a nevychovávat
a mnoho dalších. Přispěvatelé do Brněnské odchytové nebo Liberecké perly by mohli vyprávět.

Trumway

Rozumím

Kebab

Nejvíce vychovávají hysteričtí dodržovači.

Michal Bartoníček

Takovým bych doporučil psychoterapii. Na zbrojní průkaz musíte mít posudek psychologa, ale na řidičák ne. Přitom autem může člověk zabíjet stejně tak jako zbraní.

Jiří Kocurek

Pokud někdo někoho zabije zbraní, tak obvykle to není nehoda, ale záměr.
Umíte doufám rozlišit zlý úmysl od autonehody.

Jiří Kocurek

Mimochodem vlakem i letadlem je možné zabít naráz mnohem víc lidí. A přesto nikdo neříká, že Pardubice byly ze strany fíry úmysl.

Michal Bartoníček

Samozřejmě. Taky si určitě vybavujete ten případ ze Slovenska, kdy opilý řidič najel v Bratislavě do lidí na zastávce? Záměr to asi nebyl. Ale jako nehodu bych to taky neposuzoval.

Trumway

Na zbrojní průkaz Vás může lékaž pokud uzná za vhodné na psychotesty poslat. není to tak, že by byl absolvovaný psychotest podmínkou vydání.

Mendy

Takže kuchaři by měli dělat povinně psychotesty, protože používají nože?

Trumway

Hele, ty co porušují pravidla mi jsou u pr..le Ať si porušují když mají tu potřebu. Já nikdy nikoho ne vychovával, nevychovávám ani vychovávat nebudu. Já se jen snažím od takového člověka držet co nejdál. Naopak mi přijde , že ti co se snaží vychovávat jsou mistři levý pruh, rychlá kára malý mozek případně ti co mají depku z toho , že auto s obsahem nula nula nic by mělo jet před nimi a oni by měli jet v jeho závěsu natož aby je takové auto předjelo. Nebo snad myslíte,že problikávání dálkovými a dožadování se uvolnění cesty, nebo předjíždění třetím… Číst vice »

Mendy

Jste mi připomněl, jak se jednou přede mnou na rovince mimo obec vlekl Hyundai Atos 60tkou. Dupnu na plyn, předjíždím ho a cítím, že je něco špatně. Cca o 800 metrů dál jedu 120 a Atos nalepený na mém zadku.

Kebab

To jsou přesně oni.

Trumway

To ne. To jsou ti co se probudí ze sna když je někco předjede a uvědomí si, že sedí za volantem. Tohle se mi stává dost často na dálnici pokud předjedu nějaké moderní auto které si to šine stovkou a já ho předjedu 130 tak za nedlouho když už jsem dávno v pravém pruhu mě to auto předjíždí. A protože jedu stále těch 130 musí jet přes limit aby mě předjel.Někdy zmizí, ale nekdy se mi ho podaří zase dojet protože se zase vleče. Tohle člověk nepochopí. Jestli jede na spotřebu pak to co pracně uspoří onou jízdou stovkou zase… Číst vice »

superhero

Těch problémů je tolik, že to ani nejde vyřešit jedním krokem. Ono je někdy problém i v instrukturovi autoškoly. Ti také občas vědomě porušují předpisy a předávájí špatné návyky. O tom, že u zkoušek procházejí lidé, kteří nemají predispozice k řízení je další věc. Doktoři Vám také dají potvrzení o zdravotní způsobilosti za 300Kč a ani nezkoumají vhodnost daného pacienta pro řízení. S ohledem na počet obětí by bylo fajn, kdyby byly součásti autoškoly i psychotesty. Řidičské oprávnění by mělo mít podobný status jako zbrojní průkaz. I když je prozatím brzo na hodnocení, tak zpřísnění bodového systému po půl roce… Číst vice »

Kebab

Jak by zpřísnění bodového systému mohlo zlomit trend, natož výrazně, když mimo překročení povolené rychlosti, které nehody téměř nezpůsobuje, dopravní policie prakticky žádná pravidla reálně nevymáhá? Na železnici také zpřísnili postihy pro strojvůdce. Ubylo snad nehod? Zlomilo to trend? Jak jsme se i tady mohli dočíst, tak logicky nikoli, proč by to zrovna na silnici mělo být jinak?

Frantík

„Cyklista starší 10 let ve vyobrazené dopravní situaci… nesmí jet po chodníku ani po přechodu pro chodce.“ No a jsme u toho. Po tom přechodu nesmí jet jenom z toho důvodu, že na obou stranách je chodník, tedy nemá tam jak rozumně najet. U nás sle ale často vyskytuje případ, kdy kombinovanou cyklostezku přerušuje přechod (odbočka k benzince apod.), a kvůli tomu nikdo neslézá. A vlastně ani nemusí, s případnými chodci se vyhne minimálně – tak vytížené to není – a přednost musí dávat tak jako tak. Pro děti co toto ale neznají je lepší říkat že před přechodem sesednout,… Číst vice »

Trumway

A
smí přejet po vyznačeném přejezdu pro cyklisty.
B
nesmí jet po chodníku ani po přechodu pro chodce.
C
nesmí jet po chodníku, ale smí jet po přechodu pro chodce.

A i B je správně. Více o tom netřeba diskutovat.

Jiří Kocurek

B) a C) má několik výkladů a jeden z nich tvrdí, že jízda po přechodu zakázaná není, ale musí dávát přednost, protože vjíždí z místa mimo pozemní komunikaci.

frank

no a zcela běžně se setkávám se situací, že jedu po hlavní komunikaci, navíc ve značeném cyklopruhu a odbočím doprava kde je kombinovaný přechod s povolením pro jízdu cyklistů a za ním začíná cyklostezka mimo komunikaci. Čili ukážu na hlavní, že odbočuji vpravo a hned v oblouku ukážu, že pojedu vlevo po tom přechodu a setkám se s nepochopením jak řidičů kteří odbočují do stejné silnice (jak za mnou tak z protisměru) , tak řidičů na boční komunikaci kteří tam jedou směr hlavní.

Trumway

1.žádný řidič by vás neměl mít potřebu na křižovatce předjíždět 2. Měl by si od vás udržovat bezpečný odstup 3. Znamení o změně směru jízdy se u auta dává po celou dobu provádění jízdního =ikonu ale jik je tomu u jednostopých vozidel. Tam se dává znamení před započetím ale není třeba ho dávat po celou dobu. Ono řídit jízdní kolo nebo motocykl jen jednou rukou není moc bězpečn= (u motorek to už dnes hodně odpadlo co mají směrovky, ale stále juch je dot bez blinkrů). 4. Já osobně bych před „myškou “ na přejezd který kříží silnici ověřil situaci za… Číst vice »

frank

Není imbecilně, je logický . Cyklopruh sice pokračuje, ale přivede mě na kruhák odkud už ve směru kterým bych pak musel jet bych byl naveden na 4 proudovou komunikaci navíc se stoupáním po dvouproudové rampě rampě . Cyklostezka vedle je smíšená, prakticky rovná a nikdo tam moc nechodí … Jinak se dívám přes rameno, když odbočuji nebojte . Další častý tamní problém je, že auta na vedlejší prostě na tom přechodu stojí a čekají na připojení na hlavní …

Trumway

Kdyby byl odkaz aby si člověk mohl udělat obrázek bylo by to fajn 😉

Trumway

A zapomněl jsem na bod 6 čím je, že
na přechodech pro chodce nebo na přejezdech pro cyklisty a bezprostředně před nimi je předjíždění zakázáno.

Honza V.

To je jeden z mnoha možných manévrů, se kterými pravidla provozu vůbec nepočítají a neřeší je.

Trumway

Máte pravdu. Já to beru z pohledu řidiče. Pokud vidím cyklistu u přechodu sesedat z kola automaticky zastavuji. Pokud vidím cyklistu jak na kole před přechodem sedí a je připraven šlápnout do pedálů nezastavuji. Je to celkem jednoduché. Pokud sesedne má přednost a volnou cestu , neztrácí čas čekáním a sesednutí je pro něj výhoda. Pokud nesesedne nebudu ho v žádném případě pouštět, protože by se mohlo stát, že já ho pustím, on šlápne do pedálů, vystřelí přes přechod, ale protijedoucí řidič už na to nemusí být připravený a nemusí zareagovat dostatečně rychle (přeci jen cyklista je rychlejší než chodec).… Číst vice »

frank

problém je, že u smíšených přechodů / cyklopřejezdů si dle mé osobní zkušenosti valná většina řidičů stále myslí, že je to jen přechod pro chodce, vidí jen zebru a nějaké značky nebo na silnici čtverce nebo pruhy vedle zebry navíc je netankují…

Trumway

Jo, jestli si to lidi nepletou s místem pro přecházení. Tam nemá přednost ani chodec natož cyklista.A že tahle místa rostou jako houby po dešti. Hlavně tam kde není možné vybudovat přecchod pro chodce protože by vyžadoval osvětlení.

Honza V.

Je to jedno, na přednost cyklisty to stejně vliv nemá.

frank

tohle je typické místo kde na mě řidiči troubí, hrozí nebo pokřikují i když stojí na červenou a já mám na cyklopřejezdu zelenou https://mapy.cz/s/dorunepama

Trumway

Tak to jsou hulváti a burani stejně jako závistivci.
Kdyby se řídili heslem „přej a bude ti příáno , dej a bude ti dáno“…ale to by měli život asi příliš jednoduchý a to oni asi nechtějí.

Honza V.

Ovšem chodník místem mimo pozemní komunikaci není, a přechod by standardně neměl ústit jinam než na chodník. Ovšem nikde není zakázáno, aby člověk po vstupu na přechod na kolo nasedl a zbytek přechodu přejel. Jen musí počítat s tím, že během této akce není pravidly chráněn.

Leinad

Tenhle výklad je mi blízko. Protože nikde v zákoně nevidím, že se jezdit po přechodu nesmí.
Jenom zustává otázka, co je na konci přechodu (chodník, cyklostezka, místo mimo pk = je možné legálně přejet obrubník).

Honza V.

K vyloučení áčka potřebujete citovat i první polovinu otázky, tedy že se otázka vztahuje k situaci z videa (kde žádný přejezd pro cyklisty vyznačen není).

Trumway

Není proti ničemu. Cyklsita má použít přejezd. Že tam žádný není je jeho problém, ne můj 🙂

Trumway

„a kvůli tomu nikdo neslézá. A vlastně ani nemusí“

A vlastně ani nemusí,? Ale musí. Před přechodem pro chodce se z cyklisty musí stát chodec.

„s případnými chodci se vyhne minimálně – tak vytížené to není“
Až se mu pod kola připlete nějaké melé dítě které bude s dospělým po přechodu přecházet a on si nabije ústa přístě si to rozmyslí přechod přejíždět.

Vraťte řidičák pokud jste jeho držitelem.

asdfasdfasdf

po přechodu pro chodce jet nesmí, po přejezdu pro cyklisty může.

Trumway

No však jo. Po PŘECHODu musí JÍT a po PŘEJEZDu může JET.

Honza V.

Kde máte napsáno, že vozidlo nesmí přejet vozovku napříč? A že to nemůže být například zrovna na přechodu?

Frantík

Když jedu po té smíšené cyklostezce tak asi vidím že přede mnou nějaké děcko je či není, a za mnou mě nedožene.

To jsou prostě staré silnice, kde mají udělány normální kombinovanou stezku, a jenom neaplikovali normu že na stezku pro cyklisty má navazovat cyklopřejezd.

Trumway

Však já vám rozumím a vybavuji si např.
Cyklostezka kombinovaná se stezkou pro pěší jako víno. Zajímavá je ta značka dej přednost v jízdě určená pro cyklisty vlevo, ale z opačného směru aby ji člověk pohledal.
https://mapy.cz/zakladni?pid=79042720&newest=1&yaw=5.465&fov=1.020&pitch=0.102&x=15.3605617&y=50.4247531&z=17&ovl=8

Trumway

A co teprve tohle. Stezky končí v křižovatce. Tady cyklista aby sesedl a šel jako chodec po levé straně krajnice přes žel. přejezd nebo aby pracně přeházel prostředkem křižovatk na druhou stranu aby mohl na kolo sednou a jet dále po správné straně. Pokud nesesedne a rozhodne se jet přes přejezd po levé straně má to přestupek jako vyšitý.

Frantík

Taky jsem jako „mladý“ řidič (rok po) dostal zjeba, když jsem nerespektoval zastavení vozidla u přechodu přes více pruhů. Ale spíš si myslím, že tyto nové věci nějak neeliminují ty největší potížisty z provozu. Rozumím že je teda jednodušší udělat nové otázky než nějal legislativně donutit starší řidiče, aby na takové testy či simulátory občas zaskočili. Když teda zkouška z jízdy by byla tolik náročná (jednou za 10 let = 7x víc za život = 7x víc komisařů).

Trumway

„Rozumím že je teda jednodušší udělat nové otázky než nějal legislativně donutit starší řidiče“

Proč? Myslíte si, že je to otázka věku jestli někdo dodržuje předpisy nebo ne? Není. A myslíte si, že ti všichni co předpisy porušují tak dělají z neznalosti? O tom pochybuji a o to je to horší.

Jiří Kocurek

Si to představte, že 10 let nemáte jediný přestupek, najeto desítky tisíc a musíte na přezkoušky.

Těch několik desítek tisíc km bez pokuty je vcelku průkazných samo o sobě. Maturitu ani výuční list taky netřeba opakovat.

Air Traveller

Nekolik desitek tisic km bez pokuty nic neprokazuje.

Pri cetnosti toho, jak casto se na silnici clovek potka s policajtama, je pravdepodobnost pokuty limitne nulova.

Frantík

Já nevím ale třeba céčkaři a déčkaři nemaji nejake zkoušení?

Jiří Kocurek

Povinné školení mají všichni řidiči z povolání. Chodci a cyklisté … jsou ponecháni samostudiu.

frank

tak značná část lidí i když v tu chvíli jde, nebo jede na kole ten řidičák má . Na školách probíhá dopravní výchova, děti navíc mají rodiče …

Trumway

To i řidiči s B pokud řídí služební vozidla. Referentské zkoušky se tomu říkalo.

MMXA

Referenti zkoušky nedělají, ale školení 1x za rok ano. Instruktor poví novinky a průměrně inteligentní jedinec je schopen to pochopit.

Honza V.

Pouze pravidelná školení v rámci profesáku. Pravidelná přezkoušení mají pouze tramvajáci a trolejbusáci, pokud vím.

Trumway

Což ovšem neznamená, že na školení pro služební B nemůžete dostat test .

Trumway

Možná . A co několik desítek nebo i stovek tisíc km bez nehody ? To se taky nepočítá? Myslím si, že to je ten nejpeší ukauatel protože jasně dokazuje jak člověk přistupuje k rizikům, jak si s nimi umí poradit, jak je eliminovat a to i v případě, že jde o někoho jiného. Jako pardon, ale pokud mě předjíždí na plné čáře auto které tak činí protože jede přes limit (kdyby nejelo může jet v pohodě za mnou) já jsem ten kdo mu musí ještě předjetí umožnit a počínat si tak aby mu kvůli jJEHO vlastní blbosti nevzniklo žádné nebezpečí.… Číst vice »

Jiří Kocurek

Nejčastější příčiny těžkých nehod policajti stejně neměří, dokud se ta hromada nestane: Nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky, přejetí do protisměru…

zn: vyletěl ze zatáčky, jel 75 km/h na povolených 90 km/h, sněžilo.

Frantík

Taky ten „mentor“ je podobné nevypovidající, kdo nejezdí vůbec přestupek neudělá.

Trumway

Mentor je nesmysl. Je to jen a pouze cesta jak přimět řidiče kteří vlastní ŘP delší doku která eje požadována k tomu aby se podrobili přezkoušení.

Každý řidič je svým způsobem mentorem a někdo je mentorem v uvozovkách. Děti napodobují a kdo se nepoutá, překračuje rychlost a porušuje ostatní pravidla pouze své děti učí aby se tak chovali i oni.

Kopr

No nechci se nikoho dotknout, ale z toho, co vidam by ti remeslnici kolikrát opakovani potrebovali.

MMXA

Blbost. Neznalost zákona neomlouvá, kdo chce ať se proškolí a kdo nechce, ať pak platí pokutu. Přestaňte pořád mít pocit, že někdo někoho musí vodit za ručičku.

Trumway

Dobrý chyták
https://www.noveotazky.cz/nove/2024/07/28/textove-otazky/7

Chyták č.2
https://www.noveotazky.cz/nove/2024/07/28/textove-otazky/19

A obdoba
https://www.noveotazky.cz/nove/2024/07/28/textove-otazky/25

Dost si odporuje s tím co se asi učilo kdysi, protože na silnicích je možné často vidět, že lidé nepoužívají směrovku pokud nepřejíždí do protisměru
https://www.noveotazky.cz/nove/2024/07/28/textove-otazky/20

Pro řifdiče vozidla do 3,5t nebo motocyklů naprosto zbytečné
https://www.noveotazky.cz/nove/2024/07/28/textove-otazky/29

Super. Projel jsem si všech těch 30otázek a ani jedna špatná odpověd takže naprostá spokojenost.

Jiří Kocurek

https://www.noveotazky.cz/nove/2024/07/28/textove-otazky/7

Tak tady neuším, kdo dělal to značení. Zmatenější to už být
nemůže.

Z pohledu fotografa, jedoucí rovně: Dej přednost v jízdě. Ok, tomu z zprava. Ten tam má „STŮJ, dej přednost v jízdě, červený zleva má taky STOPku, navíc bude mimo silnici, podle všeho.
Takže si tam všihcni dávají přenost, což by se dalo nahradit prostou předností zprava.

Trumway

To je, co?

Karel IV.

Ta STOPka vpravo je tam „přimalovaná“ – stojí uprostřed silnice (a podle mě v reálu není ani schovaná za stromem a ani na zemi se nezdá být cokoliv vyznačeného). Trojúhelník z pohledu fotografa je tam nejspíše jen na zdůraznění, že fotograf přednost nemá, ačkoliv jede v přímce, protože další trojúhelník na další křižovatce vidí jen o několik metrů dále a nemusí si hned uvědomit, že tady ještě platí přednost z prava a o těch několik metrů dále už nikoliv – proto raději trojúhelníky oba dva. Ale jinak máte pravdu, v reálu jsou tam ty značky skutečně nadbytečné, včetně stopky pro… Číst vice »

Trumway

A to jako někdo chce aby při zkouškách někdo bádal nad tím jestli někdo někam něco domalovával? Ta značka dej přednost tam je a basta. Kdyby tam nebyla je situace zcela jináa platí přednost zprava.

Karel IV.

To malování byla zbytečná práce, protože řidič z výhledu (fotograf) se řídí pouze značkami, které má ve svém směru jízdy.

Trumway

No pozor. To jste na omylu. Co třeba ten bordel s přednostmi na kruhových objezdech pokud tam není dej přednost v jízdě? Pak platí přednost z prava a vozidlo které jede po kruháku vám musí dát přednost? Někde jsem četl vyjádření, že řidič má sledovat právě i značky které nejsou pro něho určeny a podle nich se má také řídit což já osobně považuji za pitomost. Předtsavte so, že jedete ke kruháku a náhodou a je tam značka dej přednost. Dáte přednost řidiči jedoucímu po kruháku, vjedete na něj a přijde výjezd/vjezd ke kterému se blíží auto a vy automaticky… Číst vice »

Karel IV.

Pozor říkáte správně, ale na omylu nejsem. Zmiňované přednosti na kruhovém objezdu jsou v zahraničí podobné jako u nás a dokonce tam má mnohem častěji přednost právě ten, kdo už na tom kruhovém objezdu je – např. https://www.porovnej24.cz/clanky/prednost-na-kruhovem-objezdu-v-cr-i-zahranici-rozdily-vas-prekvapi Na zbytek vašeho textu jen doplním, že dopravní značení by mělo být na všech příjezdech k danému kruhovému objezdu identické, tj. při příjezdu k němu už víte, zda-li máte dávat přednost a nebo by vám naopak měla být dávána. A tímto se řiďte po celou dobu jeho průjezdu. Opomeňme anomálie typu chybějící (ukradený) trojúhelník jen v jednom směru – to by byla… Číst vice »

Trumway

Z pohledu fotografa, jedoucí rovně:“ A víte co je na této otázce zajímavé? My co jsme dělai autoškolu před mnoha a mnoha lety jsme vždy řešili situce z pohledu řidiče vozidla z výhledu. Nezajímalo nác co kdo okolo. Svým způsobem mě vůbec nemusí zajímat co má dělat řidič toho červeného auta, ale má mě zajímat co mám dělat nebo nedělat já.Jestli je tohle prověrka vnímání rizik je to špatně. Tohle mi tak akorát vštípí, že červené vozidlo musí dát přednost všem tedy i mě . Pokud se tím budu ale řídit a budu spoléhat na to,že mí jí opravdu dá… Číst vice »

Honza V.

7. otázka je fakticky zaměřená pouze na to, jestli proband ví, co znamenají červené sloupky, a jestli je registruje. Taky jsem se nachytal.

Karel IV.

Má na toto téma hned první 3 nové otázky plus tuto 7.
https://www.noveotazky.cz/nove/2024/07/28/textove-otazky/1
https://www.noveotazky.cz/nove/2024/07/28/textove-otazky/2
https://www.noveotazky.cz/nove/2024/07/28/textove-otazky/3

Min. počet bodů u závěrečného testu je 43 z 50, takže mu reálně hrozí, že nevyhoví.

Karel IV.

Co je na otázkách 19 a 25 za chyták? Jsou úplně stejné a přednosti jsou jasně vyznačené. Pokud by zde žák při závěrečné jízdě při pokračování po hlavní silnici nedal blinkr doleva, tak jej za to komisař na konci rozhodně nepochválí.

Ty nové otázky jsou pro všechny skupiny řidičského oprávnění (včetně motocyklů a náklaďáku). U zkoušky na sk. B byste č. 20 a 29 nedostal.

Honza V.

19 a 25 je chyták, na který se nachytali sami tvůrci testu, protože to zdůvodnění v údajně správné odpovědi je chybné.

Karel IV.

A jaké je dle vás správní zdůvodnění smím-li to vědět?

Honza V.

Podle zákona je pro přednost na křižovatce s vyznačenou předností rozhodující, po jaké pozemní komunikaci který řidič přijíždí. Kdo přijíždí po vedlejší, dává přednost tomu, kdo přijíždí po hlavní. Je irelevantní, jestli pokračuje po hlavní, nebo po vedlejší. Pokud by ta hlavní nevedla doleva, ale doprava, tak to na vztahu těch dvou vozidel z obrázku nic nezmění.

Karel IV.

Hlavní myšlenka té otázky ale je, že zde nevede hlavní silnice rovně, kdy dáváte při odbočování doleva přednost protijedoucímu vozidlu, nýbrž že s vámi i hlavní silnice zatáčí doleva a to protijedoucí auto proto může být jen a pouze na vedlejší silnici a mělo by naopak přednost dát vám. A ta správná odpověď právě toto popisuje a to správně, nikoliv chybně. Budu vás citovat v drobné, ale zásadní úpravě: Není irelevantní, jestli pokračuje po hlavní, nebo po vedlejší. Pokud by ta hlavní nevedla doleva, ale rovně, tak to na vztahu těch dvou vozidel z obrázku mění úplně vše, co se… Číst vice »

Honza V.

Podle zákona vám z toho, že za křižovatkou pokračujete po hlavní silnici, prostě přednost neplyne.

Karel IV.

Nechápete a melete si stále něco, co tam není napsané. To snad chcete, aby vám tam jako zdůvodnění popsali 10 paragrafů?! Ne. Ale protože hlavní točí doleva, tak z toho plyne příslušné chování účastníků provozu…

A nechtěl bych vás potkat v protisměru, až budete odbočovat doleva na vedlejší. Raději za volant ani nesedejte.

Karel IV.

Oprava:
Otázku č. 20 dostat můžete i pro sk. B, protože vás opravňuje k řízení motocyklu do 125 cm3 a max. 11kW s aut. převodovkou plus dostanete se sk. B i sk. AM.

Trumway

Což je taky zvěrstvo. Někdo kdo nikdy neseděl na motorce má oprávnění na 125ccm s 11kw.

Trumway

Pardon. Na motorce se sedí obkročmo a na skutru jako na záchodě. Tak se opravuji. na SkuTr . Kdyby nebyl jasná ta velká pésmena tak je to zkratka toho jak jsme taková vozidla s oblibou kdysi označovali.

Honza V.

19 a 25 nejsou žádné chytáky, ale jednoznačně chyby tvůrce testu. Ve skutečnosti u nich není správná žádná odpověď z nabízených možností.

MMXA

Chyták jo ? Dal jsem všechno bez chyb na první dobrou a to jsem autoškolu dělal před 20 lety.

v.sp

Teda pod „vnímání rizik“ si nepředstavuji červené patníky.

Spíš by to chtělo něco jako https://drive.govt.nz/restricted-licence/skills/driving-on-the-road/scanning-for-hazards – tedy sledování situace, hlídat ostatní účastníky provozu, slepá místa za auty, atd.

A vůbec brát více ohledu na ostatní – začal bych povinností na přechodu počkat, až ho chodci opustí. Nejezdit jim za patami.

Trumway

S tím přechodem naprostý souhlas.

Trumway

Ale i ta ohleduplnost a vnímání rizik se tam objevuje zrovna v případě otázky č.20. Směrovka je základní kámen dorozumívání a tady je na to poukázáno stejně jako na riziko které hrozí pokud by člověk neobjížděl s rezervou a řidič z tohgo auta by se nepřesvědčil zda může vystoupit a otevřel dveře. Osobně oceňuji, že tam je ta otázka s jízdou po hlavní komunikaci do zatáčky a používánám směrovky. Tak 80 procent řidičů vůbec neví, že jí v takové situaci použít má a myslí si, že když jedou po hlavní tak směrovku použít nemusí. OMYL. Kdo má pak čuchat, že… Číst vice »

Honza V.

Tak zrovna ta otázka s hlavní komunikaci do zatáčky je hodně sporná a údajně správná odpověď má chybné zdůvodnění. Zatáčka není důvod k blinkru, pouze odbočení. A odbočení není úplně jednoznačný pojem.

Trumway

Není to vůbec sporné. Jedu li po hlavní která je do zatáčky dávám směrovku protože měním směr jízdy. Pokud bych jel rovně směr bych neměnil a blinkr bych nedával. Chcete to názorně?
https://www.autoskolazelena.cz/obecne-oblibene-omyly.php

Honza V.

Pletete si odbočení se zatáčením. Zatáčka nezakládá povinnost dávat znamení o změně směru jízdy. A naopak, odbočovat na místo ležící mimo pozemní komunikaci se dá i v přímém směru bez zatáčení, když komunikace zatáčí, ale vy pokračujete v přímém směru – pokud byste takový manévr nepovažoval za odbočování, způsobil byste tím dosti nebezpečnou situaci. Ovšem vtipné je, že pokud odbočujete na účelovou komunikaci, tak blinkr podle zákona dávat nemusíte, ani když přitom zatáčíte. To je ovšem způsobeno tím, že ten zákon psali chaotici. A fakt, že pojem odbočování je nejednoznačný, není vyvrácen mudrováním strýců z autoškol.

Jiří Kocurek

Čekat až ho opustí je nesmysl, spousta přechodů je přes 4 a více pruhů. Čekat při odbočení v pravo, až paní o holích odejde z přechodu, je od vozidla 10 metrů a vzdaluje se? Totéž když jsou 2 pruhy a středem tramvaj.

v.sp

A vidíte, v jiných státech to jde.
Čtyřpruhový přechod má mít v polovině ostrůvek, a pak musí auta čekat jen na vyklizení své poloviny.

Trumway

Ne příliš čast jezdím po tak širokých komunikacích a na dálnicích nebo silnicích pro motorová vozidla obvykle přechody nenajdete. A v Praze máte kolikrát 2+2 a mezi nimi je dost šitroký pás který poskytne chodci bezpečí. Já tedy čekám než chodec přejde . Už se mi i stalo, že se chodec otočil když byl v protisměrném pruhu a vracel se zpět. Asi něco zapomněl. A v případě dětí je to vyloženě nutnost.

Honza V.

Těsně za patami jistě ne, ale čekat, až přechod úplně opustí, je zbytečné, pokud už je o několik pruhů jinde.

asdfasdfasdf

Zkusil jsem si pár, a jako obvykle, pokud člověk používá mozek, tak to lze zvládnout i bez nějaké hlubší znalosti předpisů.

Dejf

Metoda nejdelší odpovědi je taky praktická, funguje po generace…

Karel IV.

Tady už úplně ne (min. 1 nebo 2 kratší byly správné, když jsem to zkoušel), což potvrdil v rozhovoru i jeden z autorů těch otázek.

Trumway

Bez znalosti předpisů byste to dal asi sotva.

asdfasdfasdf

stačí chápat, že předpisy jsou psané, tak aby byl provoz za KAŽDÝCH okolností bezpoečný a v tom okmažiku už správná odpověď je typicky jen jedna a lze intuitivně uhádnout, která odpověď je ta jediná, která zajistí provoz za KAŽDÝCH okolností bezpečný.

Trumway

🙂 Tak to jste mě tedy rozesmál. Prý „stačí chápat, že předpisy jsou psané, tak aby byl provoz za KAŽDÝCH okolností bezpoečný . Ale že při předjíždění cyklisty může řidič motorového vozidla přejet plnou čáru i když je její přejetí nebo přesahování nákladem zakázáno , ale už jí nemůže přejet v případě pomalu jedoucího skůtru nebo motcyklu aby ten provoz byl bezpečný a nehrozilo, že ho strhne pravým zrcátkem jen aby neudělal přestupek a plnou čáru nepřejel…..docela bych byl pro aby se tohle konečně dořešilo aby ten provoz byl opravdu bezpečný PRO VŠECHNY. Docela se divím, že tam otázka na… Číst vice »

Trumway

A aby toho nebylo málo:
„Zákaz předjíždění“
zakazuje řidiči předjíždět motorové vozidlo vlevo; motocykl bez postranního vozíku lze předjíždět.

Takže řidič auta může předjíždět motorku i tam kde je zákaz předjíždění. Dost často tak činí i když jedou v protisměru jiná vozidla tudíž si vůbec neláme hlavu s porušením „Neomezit“, „Neohrozit“ a „Bezpečná vzdálenost“.

Dobrý co? To je ona bezpečnost za každých okolností v praxi.

Frantík

To je to samé jako jet na horizontu do zatáčky 90 mimo obec. Že tam neni znacka omezující nejvyšší rychlost nic moc neříká, pořád platí obecná pravidla. Stejně jako s tou značkou zákaz předjíždění.

Trumway

Mě to nevysvětlute. Je ale dost jiných expertů kteří by to potřebovali slyšet od rába do večera. Ale asi jste mě nepochopil. Tady nejde o to čekat až se něco stane. Tady jde o prevenci. Nechápu proč by měl být problém říci, že přejetí plné při předjíždění je možné i v případě motocyklů. Vždyť i v případě cyklistů pořád stále platí „neohrozit a neomezit“ a člověk tu čáru přejíždí až ve chvíli kdy těmto dvoum slovům dostojí jinak se žene do průseru a když se něco stane ani to, že přejetí plné bylo povolené mu nepomůže. Kdyby vám nebylo jasné… Číst vice »

Dejf

hmm tak jako 40 nových otázek, ale vlastně tak 10, víceméně se to opakuje. je vidět že se moc nepřetrhli, když se to někdo bude svědomitě učit, tak nemá problém.
za mě 2 chyby, to sem to jen tak prolít a nikdy předtím jsem to neviděl.
fandím těm fotkám situací, dost často praha, tak to připraví nové řidiče na drsné podmínky v hlavním městě 😀

Dejf

eh teda projel jsem původně jenom těch 30 nových otázek, ty situace až teď, ale to je triviální.

Jiří Kocurek

„když se to někdo bude svědomitě učit, tak nemá problém.“

Mají se tedy přetrhnout, aby měl problém i ten, kdo se svědomitě učil?

Jiří Kocurek

Aby jeli bomby ve stylu zkoušek pro strojvedoucí, ve kterých se ptali na chlazení pístu a správná odpověď byla vodou. Pístu!

Trumway

No a čím jiným by se měl asi tak píst chladit. Asi olejem, ne? 🙂

olin

Jistěže olejem… Zespodu.

hroch.obojzivelny

Pro strojvedoucí? Tak to byl chyták. Z vody se v kotli dělá přehřátá pára a ta pak píst spíš ohřívá, než chladí.

Trumway

Myslíte?Jako motor se obvykle chladí vodou, ale do kontaktu s pístem voda v žádném přépadě nepřichází (jen přes stěnu válce). Naopak olej s pístem do kontaktu přichází přímo. Podle mě to nebyl chyták jen si autor popletl pojmy s dojmy.
https://sk.wikipedia.org/wiki/Olejov%C3%BD_chladi%C4%8D

hroch.obojzivelny

Že vy jste dnes nejedl maso…?

(Nápověda: parní stroj.)

Trumway

„za mě 2 chyby, to sem to jen tak prolít a nikdy předtím jsem to neviděl.“ Máte na něco řidičák?Pokud ano vidět jste to již musel. A když je to triviiální kde jste vzal ty dvě chyby? A že jste to jen tak prolétl je úplně fuk. Při řízení není čas na přemýšlení nebo že si před křižovatkou zastavíte abyste vymyslel jak jí máte projet. To musíte vědět a sypat z rukávu jako když bičem mrská. Bohužel můj názor jako původního pražáka je ten, že ty drsné podmínky v Praze vytvářejí sami řidiči. Kdyby znali a podle toho jezdili vypadá… Číst vice »

Dejf

jo tak napoprvý sem si nevšimnul tý dodatkový tabulky pro autobusy na vršovický za fotbalákem slavie, byla to otázka na náklaďák a nějak mě netrklo, že je to na tý tabulce autobus. a druhá co jsem nedal bylo to, že při objíždění cyklisty můžu přejet plnou čáru, ještě to byla otázka na motocykl s postraním vozíkem. mám B+E, takže je mi obojí vlastně fuk. jinak mě jako rodilýho pražáka nějak zásadně neštve, že lidi jezdí tak jako volněji, ale že se asi tak před 10 lety přestalo v autoškolách učit to, že při vjíždění na křižovatku se při dobočování rovnou… Číst vice »

Trumway

Za mě i se učilo , že při odbočování vlevo řidič najíždí po průjezdu křižovatkou do levého jízdního pruhu a až potom se vrací vpravo. Dnes se setkávám s názory, že to je špatně a že po projetí křižovatkou se najíždíí rovnou do pravého.

https://www.novinky.cz/clanek/krimi-zmatky-ceskych-ridicu-jak-se-radit-do-vice-jizdnich-pruhu-za-krizovatkou-40427099