Ministerstvo posouvá výběr moravských rychlíků, zakázalo objíždění soupravy v Břeclavi

Podle podmínek soutěže nelze čekat velké změny v kvalitě vozidel.
O měsíc a půl posunulo ministerstvo dopravy termín pro podání nabídek v soutěži na výběr dopravce, který od prosince 2027 převezme provoz linek R8, R12 a R13. Důvodem je změna podmínek pro obraty ve stanici Břeclav.
Jde o šestiletý kontrakt na linky R8 Brno – Ostrava – Bohumín, R12 Brno – Olomouc – Jeseník/Šumperk a R13 Brno – Břeclav – Olomouc. Odhadovaná hodnota zakázky je 8,5 miliardy korun. Původní termín odevzdání nabídek byl do 8. října, nyní je 27. listopadu.
Změnu zveřejnilo ministerstvo na svém profilu zadavatele. Vysvětluje to změnou provozní koncepce pro úvrať linky R13 v Břeclavi v době ranní dopravní špičky. Podle původních podmínek mohl dopravce při nasazení klasických souprav při úvrati objíždět soupravu lokomotivou. Detailnější zkoumání podmínek provozu v Břeclavi v ranní špičce ale ukázalo, že takový postup by neúměrně prodloužil dobu pobytu ve stanici. „Úvrať vlaku v železniční stanici Břeclav nesmí být prováděna objezdem soupravy hnacím vozidlem,“ uvedlo ministerstvo ve změněné zadávací dokumentaci.
I když ministerstvo počítá na lince R13 s jednotkami InterPanter, u kterých není žádné objíždění při změně směru jízdy nutné, posilové spoje ve špičce mají zajistit klasické soupravy s lokomotivou.
Tři linky dvou dopravců v jednom balíku
Ministerstvo v soutěži na dopravce vypsané v červenci spojilo do jednoho balíku tři různé linky, které aktuálně provozují dva dopravci a mají jedno společné: všechny začínají či končí v Brně.
Linku R8 provozuje nyní RegioJet, zbývající dvě linky České dráhy. Státní dopravce má tak šanci se vrátit k lince spojující druhé a třetí největší město v zemi. RegioJet na lince jezdí od roku 2019, když nabídl státu lepší cenu.
Podle podmínek soutěže nelze čekat velké změny v kvalitě vozidel. Zatímco některé soutěže ministerstva počítají s patnáctiletou smlouvou, v aktuálním tendru je šestiletá doba kontraktu. Důvodem kratší smlouvy jsou i rozsáhlé stavební práce na trase Brno – Přerov.
Nová smlouva začne platit v prosinci 2027. Relativně krátká doba na přípravu i kvalitativní požadavky na vozidla zvýhodňují stávající hráče a prakticky vylučuje nasazení nových vozidel. Výjimkou z šesti let budou vlaky linky R12 v úseku Zábřeh na Moravě – Jeseník, kde bude provoz zajišťován až od začátku platnosti jízdního řádu pro období 2029/2030.
Na lince R13 mají zůstat InterPantery pořízené s dotací. Zadávací dokumentace řeší jejich odkup od Českých drah. Tento model zatím vyzkoušel v Česku jen Plzeňský kraj, kdy Arriva odkoupila jednotky RegioPanter od Českých drah.
Roční rozsah výkonů je 4,852 milionu vlakokilometrů, jde tak o jeden z větších provozních souborů na české železnici. Hlavní podíl v hodnocení bude mít požadovaná kompenzace od ministerstva, váhu bude mít i například kapacita pro přepravu kol nebo zásuvky na dobíjení. Podmínkou bude klimatizace všech prostor a wi-fi v každém voze.