Ministerstvo posouvá termíny obří soutěže na motorové rychlíky, dopravci získali dva měsíce navíc

Nový termín pro podání nabídek je 30. červen.
Dvouměsíční zpoždění nabrala soutěž na provoz motorových rychlíků na převážně neelektrifikovaných tratích severně do Prahy. Ministerstvo dopravy dnes na profilu zadavatele oznámilo posun termínu pro podání nabídek z 29. dubna na 30. červen letošního roku.
Stalo se tak po sérii dotazů uchazečů i veřejné kritice podmínek soutěže ze strany Svazu osobních železničních dopravců SVOD Bohemia a Asociace českého železničního průmyslu (ACRI).
„Objednatel se rozhodl zvýšit právní jistotu účastníků a snížit komplexnost podmínek nabídkového řízení a provedl za tímto účelem určité úpravy nabídkové dokumentace,“ vysvětlilo ministerstvo posun.
Nejde o zásadní změny. Z dokumentace je patrná například změna kritérií v hodnocení nabídek, z hodnocení zcela zmizely body řešící výši výchozích nákladů a výchozího čistého příjmu. V požadavcích na vozidla se jinak řeší uspořádání prostoru pro zavazadla či počty zásuvek na dobíjení elektroniky u sedaček.
Dopravci: je málo času
Z veřejně přístupných odpovědí na dotazy uchazečů je patrné, že někteří uchazeči měli problém s příliš krátkou lhůtou na podání nabídek. Soutěž ministerstvo vypsalo na počátku ledna.
„Nelze v tak krátké lhůtě dodavatele požadovaných zcela nových vozidel uchazeči vysoutěžit, když v současné době nejsou vozidla splňující stanovené parametry a zohledňující infrastrukturu dosud ani vyvinuta, natož vyrobena a schválena pro provoz v ČR,“ uvádí jeden z dopravců. Podle jeho dotazu hrozí, že z důvodu nejistoty konečné ceny za vozidla do svých nabídek zahrnou vyšší náklady, než budou skutečné.
Odhadovaná cena nabídkového řízení je 15,146 miliardy korun, ročně se týká 4,5 milionu kilometrů. Soutěží se linky R14A Pardubice – Liberec, R14B Liberec – Ústí nad Labem, R21 Praha – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Nový Bor – Rumburk a R24 Praha – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk.
Stát požaduje hybridní vozidla, která kvůli chybějící elektrizaci z 85 % výkonů pojedou na naftový pohon a z 15 % budou poháněna stejnosměrným proudem. Vozidla musí být zároveň schopna i napájení střídavou trakcí, která se ale na předmětných tratích nevyskytuje. V budoucnu by totiž mělo dojít k přepnutí na střídavou soustavu, závazný termín ale neexistuje.
SVOD Bohemia soutěž kritizuje kvůli tomu, že na provoz rychlíků požaduje atypická vozidla, která budou příliš drahá. Dopravci proto vyzvali stát, aby pro soutěžené linky zajistil odpovídající infrastrukturu, která by umožnila nasazení akutrolejových jednotek, tedy kombinující provoz pod trolejemi a na baterie.
Dopravci se pustili do státu kvůli soutěži na rychlíky. Chce atypická drahá vozidla, upozorňují