Ministerstvo odmítlo Vodu z Tetčic, tramvajová trať na Kamechy nemusí do procesu EIA
Záměrem města je prodloužení tramvajové tratě z dnešní konečné stanice Ečerova v Brně-Bystrci na sídliště Kamechy.
Město Brno má po roce jistotu, že projekt tramvajové trati na sídliště Kamechy nemusí do složitého a zdlouhavého procesu posuzování vlivu na okolí (EIA). Odbor životního prostředí Jihomoravského kraje tak rozhodl už v listopadu 2020, když konstatoval, že trať včetně tunelu nebude „mít významný vliv na životní prostředí a nebude posuzována podle zákona“.
Proti tomuto rozhodnutí se ale odvolalo sdružení Voda z Tetčic, podle kterého záměr významně negativně ovlivní okolí a rozhodnutí Úřadu Jihomoravského kraje je tak v rozporu se zákonem. Záměr tak měl jít podle spolku do „velkého“ procesu EIA, kde by byly stanoveny závazné podmínky pro stavbu. Ministerstvo životního prostředí ale odvolání spolku odmítlo, čímž pro Brno uzavřelo tuto fázi přípravy. Odvolání už není možné. Vyplývá to z dokumentů v databázi EIA, kde byl verdikt MŽP z konce loňského roku nyní zveřejněn.
Záměrem města je prodloužení tramvajové tratě z dnešní konečné stanice Ečerova v Brně-Bystrci na sídliště Kamechy. V rámci stavby vzniknou tři nové zastávky: Ruda, Říčanská a Kamechy. Součástí tratě o délce 1,5 kilometru bude i 320 metrů dlouhý tunel.
Město se přitom muselo během řízení na úřadu Jihomoravského kraje vypořádat s řadou připomínek od občanů. Týkaly se například chystaného zrušení autobusové linky 54, což údajně zhorší dopravní obsluhu oblasti. Řešilo se i znehodnocení zelené plochy kolem zastávky Ruda, kterou podle stěžovatele využívají děti k sáňkování a pouštění draků, nebo seizmické vlivy tramvajové dopravy na paneláky. Město i krajský odbor životního prostředí námitky zamítly.
Trasa je v platném územním plánu vedena podél ulice Vejrostovy až k Teyschlově ulici, kde se zanoří do tunelu. Konečná bude u křižovatky ulic Hostislavova a Kamechy. Jako předpokládaný termín zahájení stavby dokumentace uvádí rok 2023, bude ale záležet na možnostech financování.
Městští radní schválili tunelovou variantu v červnu 2020, čímž se obloukem vrátili k variantě zvolené už v roce 2015. Mezitím v roce 2018 tunel zavrhli jako příliš nákladný s poukazem na geologické podmínky. Nechali si přitom zpracovat novou studii proveditelnosti.
Tunel bude dlouhý 320 metrů, z toho 242 metrů bude ražených. U obou portálů se pak zbylé tunelové metry vybudují vyhloubením jam, vytvořením betonové konstrukce a následným zasypáním. Odhadované náklady na celou trať činí bezmála 2,3 miliardy včetně DPH.