Infrastruktura Silnice

Ministerstvo odmítlo odvolání zemědělců proti D55 z Olomouce do Přerova

Silnice I/55 mezi Olomoucí a Přerovem. Foto: ŘSD
Silnice I/55 mezi Olomoucí a Přerovem. Foto: ŘSD
Nový úsek se má začít stavět příští rok, stavební povolení nabylo právní moci.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) může pokračovat v přípravě stavby dálnice D55 v úseku Olomouc – Kokory. Ministerstvo dopravy zamítlo rozklad společnosti Agra Velký Týnec, které se dálnice výrazně dotkne. První část dálnice z Olomouce do Přerova by se měla začít stavět příští rok.

Rozhodnutí zveřejnilo ministerstvo dopravy na úřední desce. Proti rozhodnutí se nelze dále odvolat, pouze podat správní žalobu. „Stavební povolení tak nabylo právní moci. Nadále probíhá majetkoprávní příprava a zpracování zadávací dokumentace. Předpoklad zahájení stavby je příští rok,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Agra Velký Týnec chová v blízkosti budoucí dálnice dobytek a ve svém podání vyjádřila obavy z dopadu nové stavby na zvířata. „Dálnice by zcela odřízla prostor, kde se dojící krávy pasou a odpočívají,“ uvedla společnost v textu rozkladu. Firma navíc požadovala, aby byla mezi kravínem a dálnicí vybudována protihluková stěna. Podle chovatelů hluk sníží dojivost krav i jejich reprodukční schopnosti. Stavební úřad došel k závěru, že požadavek na vybudování protihlukové stěny není podložen žádným právním předpisem.

Ministerstvo v rozhodnutí zveřejnilo vyjádření obce Krčmaň, na jejímž katastru dálnice povede. Obec uvedla, že firma provozuje na jejím katastru část živočišné výroby jen ze spekulativních důvodů, a to pravděpodobně do doby, než se jí podaří zrealizovat nový areál ve Velkém Týnci. „Poté, co opustí areál v Krčmani, zůstane zde nevzhledný a nebezpečný brownfield. Ve svém vyjádření dále obec Krčmaň uvedla, že areál živočišné výroby není jakkoliv zajištěn a může do něj kdokoliv a kdykoliv vstoupit,“ píše se v rozhodnutí ministerstva.

Celkem 7,6 kilometrů dlouhý úsek dálnice D55 povede od křižovatky s dálnicí D35 v Olomouci až před obec Kokory. Na novou dálnici má navázat úsek Kokory – Přerov. Ten se má začít stavět v roce 2024. Dálnice výrazně urychlí spojení z Olomouce do Přerova, které dosud vede po silnici I/55. Letos chce ŘSD ještě vysoutěžit zhotovitele, stavět se má začít na počátku příštího roku.

Dálnice je navržena jako čtyřpruhová o šířce 25,5 metru. Začátek dálnice je mezi křižovatkou Holice a Velký Týnec navržen v šestipruhovém uspořádání pro průplety vozidel v obou směrech. Trasa křižuje i navrženou trasu průplavu Dunaj – Odra – Labe. Protíná i regionální biokoridor, který přechází ekoduktem. Na konci trasy vznikne odpočívka Majetín. Odhadované náklady na stavbu jsou 2,26 miliardy korun.

Trasa dálnice D55 Olomouc - Kokory
Trasa dálnice D55 Olomouc – Kokory
66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda

ted uz jen aby zahajili zrychlene řízení, vybrali zhotovitele a začli stavět, čim dřív, tim líp 😉 třeba až bude několik dalnic končit „před dluhonicema“ tak jiste už dovolí, ten poslední díl dostavět.

Martin

Prosím, změňte v nadpisu „odmítlo“ na „zamítlo“, byť v běžném jazyce jsou to takřka synonyma, ve správním právu nikoliv 🙂

Michael

No konečně.

Petr Zdobinský

Kde je straně MD, úcta k soukromému majetku, bez ohledu na to, kdo ho vlastní ? O úctě k majetku se píše v ˇustavě a LZPS, ale tyto právní předpisy asi úřad nezná. Vyjádření jakési obce, coby, kdyby – fakt bolševické manýry …. v této zemi nepřekvapující.

Gwann

čím MD předvádí neúctu k soukromému majetku?

mimochodem, když jsme u těch exhalaci z dopravy, tak mne víc trápí ten smrad a smog v praze na magistrále, v holesovickach, plzeňské aj (a v Brně na Uvoze, Křížové, Bolesti, Kotlarske aj) než dojivost krav v jednom kravine na Hane

Petr Zdobinský

Prostudujte si třeba, co se smělo vyvlastňovat za Rakouska- Uherska a srovnejte to s dnešním stavem . Čekal bych, že v právním státě budou citované neprůstřelná fakta a důkazy a ne báchorky, jedna paní (obec) povídala. Je snad spekulativní vlastnictví, cosi protiprávního. Tak, jako někdo hází vidle do řízení kvůli hluku nebo emisím, tak jiný má právo hájit své krávy….

bkv

Evidentně si to rozhodnutí nečetl…

Pavel Skládaný

Dobře, že kulakům zatnuli tipec, to by se nepostavilo nic.

Zesp

Takže se za 180 let nic nezměnilo. I tenkrát se zemědělci a chovatelé dobytka bouřili, že železný oř způsobí neúrodu a bude rušit pasoucí se dobytek. Proto tehdejší vzkvétající města, která se železné dráze ubránila, upadla, a jiná, o kterých tenkrát nikdo téměř nevěděl, vzkvétají dodnes. A nepomohlo jim ani, že si pak tu železnou dráhu prostřednictvím odbočky z hlavní trasy vedoucí mimo postavili… Akorát by se dalo předpokládat, že jsme trošku s těmi znalostmi dál, takže víme, že když naopak odvedeme tranzitní dopravu na bezpečnou a k tomu uzpůsobenou komunikaci mimo sídelní útvary, bude to jen ku prospěchu celé… Číst vice »

Frantisek

Jistě, protože auto sjede z dálnice do obce bez přestupu… Dnes ovšem většina měst funguje (bohužel) už nezávisle na upozaděné železnici, mimo jiné právě proto, že se místo ní investuje do těchto obřích silnic. Otázkou je, nakolik je to v důsledku ještě pořád k tomu prospěchu…

Andrej

Myslím že objem peňazí vkladaných do železníc nie je o moc nižší než u silnic a diaľnic dohromady. U oboch rádovo niekoľko desiatok miliard ročne.

Vašek

Sorry, ale řeči o upozadene železnici jsou naprosto odtržené od reality. Obzvlášť když není nic jednoduššího, než si najít ročenky dopravy na webu ministerstva. Tedy celkové investiční náklady napřed rok 2018 (včetně samospráv, tedy i na chodníky, ulice v satelitech apod.) Železnice 19 miliard, silnice necelých 27 Celková údržba (opět včetně zametání chodníků), železnice 17 miliard, silnice 22. No a teď přidáná hodnota, jinými slovy přínos, železnice 23 miliard, silnice 113. Tedy železnice je tak moc upozadena, že ani ne při ctvrtinovym přínosu je skoro stejně drahá. Co hůř, silnice nam přinesou víc jak 2x tolik, co do nich vložíme… Číst vice »

Jaaaa

Pardon, ale totální neinvestování po 50 let do železnice se prostě projevilo – je stále na úrovni roku 1950.

Zatímco silnic, dálnic, obchvatů a průtahů se za těch 50 let postavilo tisíce km.

A i tak jsou investice do železnice jen 2/3. Když si navíc vezmeme korupční prostředí, reálné investice do železnice jsou dnes na 1/2 investic do státní silniční a dálniční sítě. Krajské a obecní komunikace nepočítám.

Vašek

Lžeš, třeba rok 2015, investice železnice 32 miliard, silnice 24 miliard. Údržba železnice 18, silnic 18,5 miliardy. V silnicích je započítáno vše, všechny komunikace, chodníky, cyklostezky, prostě všechno.

Nebo rok 2000, investice do železnice 13, do silnic 11, údržba železnice 9 a silnic 7 miliard.

No a přidaná hodnota dopravy, stále stejně cca 4,5-5x nižší na straně železnice. Prostě železnice stojí spoustu peněz, a přínos je mizerný.

Jaaaa

Lžeš ty. Kolik nových tratí, železničních obchvatů, průtahů a přeložek se postavilo mezi lety 1953 a 2003?

A kolik to bylo silničních staveb?

K těm údajům buď dolož zdroje, nebo je odvolej. Investice do všech silnic v roce 2000 11 miliard? Jen SFDI na silnice v roce 2000 uvolnilo 17 miliard, na železnice 11. Takže si příště rozmysli, co napíšeš.

Kolik z toho lze dorovnat investicemi o kterých tady tak rozšafně píšeš?

Tvými slovy: Lháři.

Vašek

Zdroj jsem uvedl hned v druhé větě prvního příspěvku v tomto vlákne, tak hledej smudlo. Jinak do silnic dal SFDI v roce 2000 2,77 miliardy, holt si nesmis plést roky, když už se hodláš o něčem bavit.

A pokud se na železnici nic nepostavilo ( tak třeba elektrifikace, budovy atd.) tak to je lepší to cele zprivatizovat, když to stojí takových peněz a ani se nic nepostavi.

Zlámalík

Chybí mi tam kus silnice kolem Velkého Týnce, tam, kde je v její trase dálnice. Jak se tamtudy dostane místní doprava a ti, co nebudou chtít/moci jet po dálnici? To jim pojedou přes náves? Do Olympie a spol? Nestačilo by kolem dálnice prostě ten dvojpruh postavit a spojit to?

Zesp

Ano, předpokládá se asi jízda po úplně původní staré I/55 přes Vsisko, nebo proplétáním se přes Velký Týnec. Ono i na druhé straně v Přerově bude I/55 od Olomouce po zprovoznění posledního úseku D1 nelogicky končit prudkou zatáčkou do ulice Prostějovské v Předmostí, která bude místo současné křižovatky I/55 a II/150. Nelogické a i nebezpečné, po té dlouhé přímé až od toho Týnce…

Jan Macek

předpokládám, že tento úsek bude neplacený. Podobně jako úsek spojující exity 272 a 276 na D35. Jinak by to bylo docela smutné

Frantisek

A po dálnici se bude jezdit i na kole a chodit pěšky… Hm.

Otakar

Taková doprava přes obec nevadí.

Tady na Moravě

Taky tam chybí koordinace s tahem II/150 PV-PR.
Obchvat Brodku a MUK Kokory by odvedly dopravu z Brodku i Rokytnice. Ale takova koordinace je asi prilis narocna jak pro hanacke RSD, tak pro Faltynkuv kraj, kde se penize rozdeluji podle kamaradstvi (coz je divne, ze silniční tah „Faltynek-stadt – Precheza“ nema prioritu… holt to jsou tupci)

Michael

To by byla zbytečná stavba, silnice pro místní dopravu z Týnce do Olympie a dál do OL mimo dálnici tam dávno je, stačí se podívat do mapy.

Luboš

Jak může někdo v „demokratické“ zemi chtít, aby byly brány v potaz potřeby a podmínky pro zdravý život hospodářských zvířat před stavbou dopravní infrastruktury, když nejsou zohledněny ani podmínky života zvěře ve volné přírodě, stejně jako nebývají vůbec řešeny potřeby a podmínky života obyvatel v dané lokalitě ? Prostě staví se, bagatelizují se problémy, aby poté následně se zjistilo, že se škodí přírodě, zvěři, zvířatům i lidem. Investice je však hotová a úředník to pěkně na pokyn politika zamete pod koberec. Zkuste se podívat, kolik je v České republice přechodů takových tras pro zvěř, kde všude lidé křičí že se… Číst vice »

Zesp

A co tedy navrhujete? To by mě hlavně zajímalo…

Vladimír

Odpovím: volské povozy…

Frantisek

Stačí trochu přemýšlet, ale to bolí, že. 🙂 Je mnoho způsobů, jak snížit přílišné objemy dopravy, dokonce bez ztráty podstatných funkcí.

Vladimír

Podstatná funkce dopravy je právě doprava.

Jaaaa

Krása. Tak už i definice kruhem. Samoúčelnost vítězí.

Co takhle se zkusit zamyslet nad tím, jaké má skutečně doprava funkce, hm? To je ale moc těžké, raději se zvolí hloupý truismus.

MartinS.

Zkuste nějaký příklad. Když je mnoho způsobů, učitě můžete jmenovat aspoň dva nebo tři 😉

Jaaaa

– Změna preference dopravního modu
– Lokalizace ekonomiky
– Elektronizace ekonomiky a procesů
– Změna orientace ekonomiky

Ještě něco?

Vladimír

Takže máte na mysli vlastně kompletní přestavbu státu? Hezké…

Jaaaa

Vaše „kompletní přestavba státu“ je naprosto přirozený a nutný vývoj, jestli nemáme skončit jako křováci bez vody a půdy.

Gwann

jaké to jsou způsoby? zpoplatnit, zakázat a jaký další?

Greta

Takže.MD jede ve starém konfrontační kurzu místo postavení jedné PHS. Doufám, že přijde úspěšná žaloba, aby se na nábřeží ten bolševický přístup odnaucili.

Původní Pražák

Četla jste ten článek?

Andrej

Ak by to bolo len o jednej PHS tak by RSD bolo posledne kto by sa tomu branil. Zda sa Vam ze RSD stavia malo protihlukoviek?

BND 30

Souhlas, požadavek je rozumný. Stres se na životě zvířete a konečně i na kvalitě jeho masa/mléka projeví. A chcete jíst méně zdravé jídlo, asi ne…
Zdržení stavby soudním řízením bude možná díky nárůstu cen dražší než stavba protihlukovky.

bkv

> Takže.MD jede ve starém konfrontační kurzu místo postavení jedné PHS. Ne jen postupuje podle zákona. A přímo v rozhodnutí to i odůvodňuje: Námitky, které odvolatel uplatňuje v nyní vedeném stavebním řízení, bylo nutno jím uplatňovat v územním řízení o umístění předmětné dálnice. Nestalo-li se tak, nelze to již napravit ve stavebním řízeni. Odvolatel měl svůj požadavek na umístění dostatečné ochrany proti hluku, tj. vybudování protihlukové stěny jakožto součásti dálnice, uplatnit při umístěni stavby v územním řízení a v této souvislosti měl požadovat i umístění jiných, dle jeho názoru potřebných opatřeni. Neučinil-li tak, nelze nyní tento jeho požadavek po právu… Číst vice »

Gwann

osobně by mne zajímalo, zda je nějaká hygienická hluková norma pro chov skotu

bkv

dle odůvodnění rozhodnutí není…

Gwann

z čeho ale plyne, že RSD nema zákonný podklad tam tu PHS stavvet

Jaaaa

Gratuluji k úspěšné aplikaci paragrafu 1. Teď si můžete říkat „odborník v dopravě“. 😉

Gwann

nejsem odborník v dopravě.
ale nepřijde mi úplně normál stavět PHS kvůli dojivosti krav.
a nemyslim si, že RSD má povinnost nebo i oprávnění stavet kvůli kravam PHS

Miroslav Zikmund

A postavení PHS bude tak zásadním stavebním objektem ovlivňujícím území nebo zasahujícím do oprávněných zájmů vlastníků sousedních pozemků nebo staveb ?
Lze mít zato, že soud může mít jiný názor ….
Pokud je stěžovatel důsledný, tak má nepochybně detailní záznamy o dojivosti krav v době „před dálnicí“ a pokud dojde ke snížení dojivosti, tak má pádný argument na žádost o náhradu škody až do doby než se tam PHS dodatečně postaví …

bkv

Takových záznamů ti za večer vytvořím spoustu…

David

Proč je třeba ke stavbě PHS územní řízení? Člověk by čekal, že územní řízení řeší umístění stavby (dálnice) a stavební řízení řeší podobu stavby (dálnice) a PHS bych laicky zařadil klidně do obou částí.

bkv

víceméně sis odpověděl sám. V územní řízení se rozhodne že v daném místě postaví PHS daných rozměrů. V stavebním řízení se rozhodne, že bude třeba s kovovými sloupky a plastovou výplní…

alfons

Vůbec nechápu smysl této dálnice, jsou daleko důležitější stavby které nejsou. Stačila by oprava stávající silnice, případně rozšíření a obchvat. Po stavbě dálnice na Ostravu se tranzit ze západu Přerovu vyhýbá, ti co jedou směr Zlín mohou jet po dálnici přes Kromec. No je to dál, tak holt patnáct minut pojede dýl. Možná se pletu, ale přijde mi to zbytečné betonování krajiny.

Péťa

Ve špičce mezi Přerovem a Olomoucí bude občas i ta dálnice sotva stačit.
Obchvat nemá smysl stavět u Kokor a Krčmaně, protože ty vesnice jsou pár kilometrů od sebe takže by to stejně byl jeden obchvat.
Nevím jestli to tam znáte ale v pracovní dny je provoz mezi Olomoucí a Přerovem jako had bez možnosti cokoliv předjet a když už tak to je o život.
Na konec jako místní říkám že nikdo za normálních okolností nepojede ze severo-východu od Přerova do Kroměříže přes Prostějov.

Beekee

Kdyby to že nemůžete přejet byl ten největší problém všude, bylo by to ještě dobré.

Frantisek

Bude – kdy? Až se postaví a lidi po ní začnou ještě více jezdit, i místo vlaku…

Andrej

Mozno su dolezitejsie useky inde, ale nie su pripravene, resp. odvolania su tam o mnoho komplikovanejsie. A tak sa ide cestou najmensieho relativneho odporu. Ale aj tu hustoty opravnuju plnohodnotnu dialnicu, obzvlast az sa zrealizuju nadvazujuce useky, vratane buduceho obchvatu Prerova.

Zaujal ma vsak ekologicky argument zbytocneho betonovania krajiny, v kontraste s tym, jak Vam zjavne nevadi, ze stovky aut a kamionov denne zbytocne spalia mnozstvo paliva navyse pri ceste cez Vyskov a Kromeriz.

Raddie

Ekošílenci si vybírají jen ty argumenty, které se jim hodí do krámu.

alfons

takže vy budete předpokládám ten typ, co jezdí do jednoty na dědině pro rohliky autem. Lidi zlenivěli jako veš, všude autem…

Gwann

útok ad personam.

Vladimír

No, to je fakt argument proti výstavbě kvalitní infrastruktury na úrovni 21. století v Evropě!

Zesp

Je vidět, že místní situaci neznáte, pak byste pochopil, že se jedná o jednu z nejpotřebnějších staveb a již teď je pozdě. Projeďte si tu trasu tam a zpátky v pracovním dni a pak pište…. To už Bárta cosi mlel o nesmyslném největším kruhovém objezdu na Moravě atd… Důsledky toho jsou patrné dodnes – nic stále není postaveno…

alfons

nepreferuji cestu po přecpaných silnicích. Stačilo pět kliků na idosu, abych se dozvěděl, že z Přerova do Olomouce jezdí v intervalu každých 10 až 30 minut co vlak a navíc po koridoru (doba 16min). Studoval jsem v Olomouci a takové dopravní spojení vlakem od Přerova může leckdo závidět. Proto nechápu ty, co raději budou stát hodinu v koloně aut, budou řvát o další km dálnic na km2 než aby šouply plochou nohou do MHD i když je to rychlejší. Ale to je můj názor. Nevím co nová dálnice přinese, jen se přesune špunt někam dál, stačí se podívat na Prahu… Číst vice »

Miroslav Zikmund

A co dál … A kamion taky povezete vlakem jedoucím „poměrně často“ ? A co s těmi, co jedou „z před Olomouce“ třeba do Holešova apod. K čemu jim bude vlak OC – PE ?

Frantisek

Nejezdí kromě vlaků také autobusy? Kamion nepovezeme, nýbrž zajistíme, aby náklad měl snazší cestu po kolejích, pokud už musí jet. No a ten zbytek už potom ta silnice pojme. Opačný přístup vede akorát k přemíře dopravy a jejímu přesunu z kolejí na silnice.

Zesp

Je vidět, že snít umíte hezky. Ale teď šup zpět do reality. Autobusy využívají stejnou infrastrukturu jako ty auta, tedy pojedou v koloně po té samé sinici. Pokud ale ten tranzit odvedete na dálnici, autobus bude mít volnou původní silnici, kde obsluhuje nácestné obce a dokonce pohodlněji a rychleji vyjede ze zastávek. Což je dnes fakt problém, vím to, sem tam tím autobusem jedu. Značná část dopravy míří za Přerov, proti i V Předmostí ta estakáda a tak… Jen o dopravě z PR do Oc a opačně to není…

Jiří 3

Navíc, trať obsluhuje jiné obce, než po kterých vede silnice I/55

Gwann

vzhledem ke vzdálenosti obou měst a dálce spojení jiným dálničním spojením je tato spojka bohužel nutná. uvolnění této cesty zavlek dopravy přes lipnik moc nepomuze

Otakar

Hlavně z Přerova nejde jet po dálnici přes Lipník. Není tam větev na Olomouc (a opačně). Musí se sjet z dálnice a pak se na ni zase napojit. Nehledě na zajíždku.

Gwann

děkuji za doplnění místním znalcem