dkv_obrazok

Peripetie Vestecké spojky. MŽP musí znovu rozhodnout o výjimce z ochrany živočichů

Vestecká spojka, napojení na D1 (Exit 4). Pramen: KSÚS Stř. krajeVestecká spojka, napojení na D1 (Exit 4). Pramen: KSÚS Stř. kraje

Vestecká spojka má na jihovýchodě Prahy alternativně propojit velký Pražský okruh s dálnicí D1. Kvůli sporu o výjimky uvízla příprava na mrtvém bodě.

Ministerstvo životního prostředí musí znovu rozhodovat o výjimce z ochrany některých druhů živočichů kvůli stavbě Vestecké spojky. Nejvyšší správní soud (NSS) zamítl kasační stížnost Středočeského kraje proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích, který loni vyhověl žalobě spolku Krajina pro život. „Napadený rozsudek v podstatné míře obstál,“ rozhodl nyní NSS. Odůvodnění bylo zveřejněno na úřední desce, upozornila ČTK.

Příprava Vestecké spojky na jihovýchodě Prahy, která má alternativně propojit velký Pražský okruh (D0) s dálnicí D1, právě kvůli sporu o výjimky uvízla na mrtvém bodě. Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje podala žádost o územní rozhodnutí už v roce 2019, právě kvůli čekání na definitivní verdikt o výjimkách z ochrany bylo ale řízení začátkem roku 2024 přerušeno.

Konkrétně jde o II. etapu Vestecké spojky o délce 5,1 kilometru, která se má napojit na D1 novým exitem na 4. kilometru. Stavební náklady jsou odhadovány na 2,5 miliardy korun. Půjde o dvoupruhovou silnice s rychlostí omezenou na 90 km/h  a se zákazem vjezdu pro vozidla nad 12 tun. Součástí stavby budou i dva migrační mosty. První etapa u Pražského okruhu o délce 1,6 kilometru byla zprovozněna v roce 2010.

Vestecká spojka. Pramen: KSÚS Stř. kraje

Vestecká spojka. Pramen: KSÚS Stř. kraje

Krajský úřad Jihočeského kraje v roce 2022 udělil výjimku pro zásah do biotopů 18 druhů chráněných a ohrožených živočichů. Stanovil několik podmínek, které později ještě upřesnilo ministerstvo životního prostředí. Jihočeský krajský soud ale rozhodnutí ministerstva zrušil, například kvůli tomu, že úředníci podle něj nedostatečně vymezili veřejný zájem na stavbě a nezkoumali existenci jiného řešení.

Kasační stížnost podalo také hlavní město, ale řízení o ní soud zastavil kvůli nezaplacenému soudnímu poplatku. NSS se tak zabýval jen stížností Středočeského kraje. V obsáhlém rozhodnutí například potvrdil, že se úředníci dostatečně nezabývali veřejným zájmem, jehož povaha a intenzita jsou při rozhodování klíčové.

Právní názor NSS musí zohlednit ministerstvo při svém opětovném rozhodování.

Vestecká spojka má po svém dokončení podle silničářů sloužit zejména jako obchvat Šeberova a Hrnčíř, pro zkrácení cesty do Prahy z Jesenice a pro odlehčení Vídeňské (II/603). Důvodem pro její stavbu má být prudce rostoucí počet obyvatel v oblasti. Například v Jesenici se očekává nárůst počtu obyvatel do roku 2030 na téměř 12 000 z původních 1 800 v roce 1991.

Nedaleko Vestecké spojky se má na Pražský okruh napojovat dálnice D3 z jižních Čech.

Podmínkou pro zprovoznění Vestecké spojky je uvedení do provozu části D0 mezi Modleticemi a Běchovice, která se staví od loňska a měla by být hotova v roce 2027.

s využitím ČTK

Tagy KSÚS NSS Středočeský kraj Vestecká spojka
13 komentářů