Ministerstvo dopravy začalo stavební řízení na další úsek D35, jeho součástí bude nejdelší silniční tunel v Česku

Vizualizace portálů tunelu Dětřichov na D35. Foto: ŘSDVizualizace portálů tunelu Dětřichov na D35. Foto: ŘSD

ŘSD aktuálně plánuje zahájení stavby v roce 2025.

43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Nechápu proč u tunelů staršího typu s hranatým výklenkem nedodělají aspoň specielní svodidlo ( ideálně 4-5ploten nad sebou ) . Stačí např. bouchnutí přední pneu u autobusu a je vymalováno ….

cikcak

Tak jsem si stať se zájmem přečetl.
Kromě komplikovaného posuzování zda-li 80 nebo 100 v tunelu, ačkoliv jinde se 100 bez problémů nějaký pátek jezdí, mě zaujalo, že triviální skutečnosti a jevy, jejichž pochopení by mělo být naprostou samozřejmostí pro bezpečný návrh, je třeba uvádět v praxi formou složitě charakterizovaných pravidel, norem a doporučení. Ideálně na základě tragické zkušenosti, ke které nemuselo dojít.
Ať už jde o kolmé zakončení výklenku, vysoké obrubníky atd…

Vladimír Bílý

V Itálii se jezdí bez problému v tunelech 130 a to i v dlouhých.

Lysimachia

Pro ty, koho taky štve ten chlupatý odkaz výše, zde jednoduše a prostě:
https://www.ita-aites.cz/files/tunel/2020/3/tunel-2020-03_60-69.pdf

V. P.

Chtěl bych jen upozornit, že situace u článku je asi poněkud starší (spojení Brno – Moravská Třebová jako I/43), než situace v odkazu na leták (I/73), a to jako silnice I. třídy a nikoli D43 (pro kolegy v diskuzi). Ještě není rozhodnuto o šířkovém uspořádání, ale doufám, že zvítězí zdravý rozum a nevybudují tu špunt (jako třeba plánovaný na I/35 mezi Žernovem a Úlibicemi). Snad jsem to napsal srozumitelně.

martin

a nečekaně vyhraje opět metrostav 😀

PetrN

jelikož se to bude dělat pomocí PPP společně s navazujícím úsekem do Mohelnice, tak asi ne… ale spíš bych čekal že by mohli velmi usilovat o jeden z úseků u Litomyšle, když budou dělat Janov-Opatovec, zrovna obchvat Litomyšle by jim mohl hezky navazovat s mírným překryvem

Tomáš Gottschalk

Nastává nejvyšší čas urychlit přípravu D43 ze Starého Města na jih aspoň do Bořitova.

Vladimír Bílý

Kdyby alespoň ten spojku do Borušova udělali v rámci této stavby rovnou 2+2! Absolutně nechápu smysl stavět zde 1+1, když zde má být za pár let 2+2. Vykoupí alespoň pozemky na 2+2?

Jiří Kocurek

Ještě že už bude hotový obchvat Svitav. Sice je to renonc, co měl být už dávno, ale raději teď než až potom, po dostavbě D35.

ml33Chko

Promiňte mi, že se komentář netýká článku, ale netuší někdo, jak je na tom momentálně D52? Je stále v procesu EIA?

Georg

je. posledni info v aktualizovanych letacich z dubna.
https://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?p=272309#p272309

Bartol

Nevíte někdo, o kolik minut se zrychlí trasa Turnov-Litomyšl, až bude dokončen celý projekt D 35 a I/35 (přeložka Turnov-Ulibice)?

Bartol

Aktuálně cesta trvá ~110 minut

PetrN

to je tak těžké si naklikat v mapě délku trasy a spočítat? nebo si posčítat délky úseků z této mapy? https://www.dalnice-d35.cz/
Úlibice-Řídký (sjezd na západě Litomyšle) je 100km, k tomu 30km do Ohrazenic (MUK D10 x I/35)
Takže tak 65minut, když pojedete podle předpisů (Ulibice-Turnov bude max. 110)…

Bartol

Vezměte si prosím své léky. Nechápu, jaký má smysl anonymně a agresivně bušit do klávesnice arogantní poučky. Chudák…

dizgrafyq

Spíš to vypadá, že jsi vysadil prášky na hlavu ty. Vždyť ti korektně a fakticky správně odpověděl.

Bartol

“to je tak těžké si naklikat v mapě délku trasy a spočítat?”

To je normální reakce na otázku, aha. Chudáci.

dizgrafyq

Nejseš ty mileniál z generace Z? To jsou prý hypersensitivní citlivky.

Bartol

A ty jsi jeden z těch starých baby boomer, kteří neustále všechno vědí lépe, musí každého ponižovat a poučovat, ale nic jiného na světě nedokážou a myslí si, že svět patří jenom jim a všichni ostatní musí držet hubu?

Tomáš

Po dokončení bych to odhadnul na cestovní čas 65-70 minut.

Zbyněk

celý projekt se nestaví až tak kvůli urychlení trasy, ale kvůli bezpečnosti a odvedení dopravy z aglomerací.
Každopádně proti současné variantě , když nejsou zácpy odhaduju úsporu času 1h proti současným cca 2h tzn na polovinu

Sch

U tohoto tunelu bych s tou 100kou trochu krotil očekávání. Ve směru do kopce, bude asi zákaz předjíždění kamionů a pokud bude hustší provoz a nějaký zpomalí na 60kmh, tak budou snižovat rychlost celého tunelu na 80 i na 60. Rozdíl rychlostí různých vozidel je na dálnici významný faktor bezpečnosti. Směr z kopce bude v pohodě.

Jirka

Dnes už po dálnicích Avie moc nejezdí. Dnešní NA mají dostatečný výkon, aby jely do mírného kopce víc, než 60 km/h.

Otakar

U dálnic, které jsou projektovány dle aktuálních norem nehrozí takové propady rychlosti ani při plné tonáži. Prostě nejsou to tak strmé kopce na to, aby ten kamion musel takto zpomalovat.

Jan z Rokycan

Jestli se v tunelu opravdu bude jezdit 100 km/h, tak asi zamrzne peklo. V Evropě běžná rychlost, u nás doposud bohužel takřka nevídaný úkaz.

mlokXCM

V Rakousku je třeba běžná rychlost 80.

sheeva

Ne, většinou na dálnicích mají v tunelu 100.

mlokXCM

Pravda. Beru zpět.

PetrN

v Rakousku je běžná rychlost v dálničních tunelech právě 100km/h. Těch vašich 80 jedině v případě nějakého omezení nebo tam kde se jezdí 1+1 pruhem jedním tubusem…

Vladimír Bílý

No tak rozdíl proti blízké Evropě je taky v tom, že u nás se rychlost v dálničních tunelech ještě i většinou vynucuje úsekovým měřením.

Pevy

Však ono to v tomto konkrétním případě bude nevídaný úkaz ještě za hodně dlouhou dobu.

Jirka

Vypadá tom, že ŘSD fakt hezky šlape. Tak to jsem zvědavý, jak to půjde poslednímu úseku.

Otto

Dost pochybuju, že se bude stavět pomocí PPP – je rok 2023 a zahájit stavbu chtějí 2025 – to je tak tak na klasické zadávací řízení, natož koncesní, kde je zkušenost s jedním projektem

Asd

Dobrá zpráva. Čím dříve, tím lépe. Ta dálnice je potřeba jak sůl.

Jarda

už měla stát dávno.

Otakar

Hodně to pomůže, I/35 kapacitně už dávno nestačí a dochází tam k často velmi nebezpečným situacím, kdy řidiči podcení výkon svého plecháče a nestíhají se při předjíždění zařadit zpět.

Jen je škoda, že dálniční tunel neprojektují aspoň na 110 km/h. V Itálii to jde, u nás ne, ale pořád lepší než Klímkovice, kde je 80 km/h a občas i snížení na 60 km/h.

PetrN

běžná evropská 100 v dálničních tunelech mi přijde naprosto OK… Itálie je kapitola sama o sobě, tam se někde jezdí i 130, ale že by ty tunely měly lepší parametry než rakouské na 100, to ani omylem 🙂 rozhledové poměry tam nemůžou vycházet

Swariner

Souhlas. Kilo v tunelu je naprosto v pohodě. Italských 130 je pro mě osobně už dost na hraně a to mám k 1,5 mio km na hrbu.

Pako

Já mám odkroucenou jen něco přes třetinu, ale přidávám souhlas, že v italských černých tunelech bych místo 130 mnohde dal i 80. Když se řítím do díry ve skále a vůbec do ní nevidím, tak si říkám, že snad ani není dodržen průjezdný profil ze širé dálnice. Spolu s malými poloměry směrových oblouků, kde nemůže vycházet rozhled pro zastavení ani náhodou, a nijak neřešeným světelným šokem je to dost slušný adrenalin. Při příjezdu do Bolzana mi už doslova stříká z uší. 😀

Kebab

Taky mě to tam překvapilo, nakonec ale není povinnost jet právě 130. Rozhledové poměry nevycházejí ani v jiných místech, pak holt platí základní a zásadní pravidlo “…na vzdálenost, na jakou má rozhled.”

Swariner

Určitě není, máte pravdu. Ale na té cestě nejste sám. Pocitově je to občas docela nepříjemné a vzniká i dost kolizních situací kvůli velkému rozdílu rychlostí mezi auty a kamiony. Nikomu se nechce logicky vpravo a jet 80. Čistě subjektivně mi to kilo přijde tak akurvát.