Ministerstvo chce Pražský okruh mezi D8 a D10 v tunelové nebo zářezové variantě, levnější verzi odmítlo
Pražský okruh, ilustrační foto. Pramen: ministerstvo dopravy
Jednotlivé varianty se od sebe liší o více než dvanáct miliard korun. Ministerští úředníci odmítli kompletně povrchovou variantu.
A budou se optimalizovat Holešovičky?
Optimalizovat ?
Okruh měl být dávno hotový, jenže to by nám tu nesměli rozkazovat ekoteroriste a také ti, co si koupili pozemky blízko plánované trasy a doufají, že tuto trasu odkloní jinam či pod zem. Postavil bych nejlevnější variantu, hlavně ať už stojí. Komu trasa vadí, má možnost se odstěhovat třeba k Horní Plané, tam je hezky a jsou tam místa, kde auto celý den nevidíš. Hlavní město s sebou nese automobilovou dopravu, a kdo to nechápe, ať se vrátí do školky… Bydlím v RD těsně vedle frekventované silnice 1/3, a auta mi vůbec nevadí – naopak oceňuji mobilitu = centrum Prahy… Číst vice »
Je to sice drahé, pekelně drahé. Ale raději drahý okruh v tunelech než žádný.
Zařezová varianta je nejlepší, tunely jsou drahé, staví se dlouho, zpomalují dopravu a přinášejí velké problémy při nehodách, údržbě, …
Už máme informační leták – – – ták to jo … 😀
Když to postaví na povrchu, tak budou kolem levné pozemky, které si lidé ve snaze ušetřit koupí a pak budou křičet, že jim tam ta auta vadí. Můžeme to sledovat kolem magistrály.
Cože? Ty domy kolem magistrály jsou VŠECHNY starší než magistrála…
Klidně dražší a náročnější, ale hlavně už to proboha začněte připravovat, ať to netrvá dalšího čtvrt století…
Plánovat se začalo za protektorátu… nedával bych tomu velkou šanci – ke konci roku budeme míst státní dluh ve částce 3 bilony korun ..
Neplánovalo, čára na mapě není plánování.
A co to podle Vás bylo? Věřte, že pokud by druhá světová dopadla jinak, tak by tam jistě ten okruh vedl. Nejen on. Na území našeho státu by byla nejen špičková dopravní infrastruktura. Jen my bychom tu nežili. Pokud ano, tak ne rozhodně tady.
Chybou bylo a je vůbec budovat dálniční síť vedle a proti síti železniční. Je to zněkolikanásobení nákladů prostorových, materiálových pracovních, finančních i škod na životním prostředí, navíc již vybudovaná železniční síť se tím dostává na vedlejší kolej a podléhá devastaci (odborně řečeno prý optimalizaci).
Pravda pravdoucí. Je velkou chybou, že byla vymyšlena železnice a vedle toho automobily. A je chybou, že když už jsou nataženy dráty, tak pak instalujeme věže na přenášení frekvencí pro používání mobilů. A tak bychom mohli pokračovat…….
a vy si snad myslíte, že je to dobře?
Nu, tak se prosím vyvíjí lidstvo. A je to dobře, protože proč budovat kanalizaci, když jsme mnoho staletí vylévali splašky z oken. Nebo to také byla zbytečnost?
Ano, lidstvo se vyvíjí. Ale být k tomu vývoji nekritický je hloupé a zhoubné … . U všeho nového, ale i u starého, je velmi potřebné rozlišovat, co je dobré, a co je špatné, co je prospěšné, a co škodlivé. Jistě, i u té železniční dopravy se dá uvažovat o tom, jestli by nám bez ní nebylo lépe, jestli by nebylo lépe, aby prostě každá ves a každé městečko bylo víceméně soběstačné, k čemuž už ale asi máme prostě už skutečně daleko, ale dálniční síť a sní spojený provoz narůstá do mnohem obludnějších podob než celá železnice.
Promiňte, technologie se vyvíjí, lidstvo se točí ve spirále a v parvidelných cyklech se dostává do stejn ých průserů… Proto se „vědci“ snaží o modifikaci člověka a jeho napojení na umělou inteligenci… myslí si, že když jde poručit větru a dešti, půjde poručit i humanoidům… Nepůjde… I když humanoidi naší společnost hezkých pár let řídí.
JInak s Vámi souzním v celé délce příspěvku! 🙂
A taky vodovody. Přece by se dala ta voda vozit vlakem. A stlačený plyn. A ropa, přecejenom umělý kaučuk na podrážky bot… Tohle všechno by se dalo vozit po kolejích.
Má to jenom jeden průser: Železnice by pak musela být šestikolejná namísto dvojkolejné. A to znamená bourat zástavbu v obcích, aby se ušetřil prostor. Takže výsledek by byl naprostým opakem záměru.
Na jednu stranu znamená souběh dálnice a železnice menší zábor plochy, ale taky to znamená přínosy pro obyvatelstvo pouze v tomto koridoru. Představte si třeba, že by koridor Praha-Brno vedl v celé trase podél dálnice. Pro Jihlavu by to špatné nebylo, ale Pardubice by vám nepoděkovaly.
Představil bych si jak postavili D1 s velkým zeleným mezilezicim pásem a teď do nej vložili VRT. Souběh VRT a Autobahn již jinde funguje . Místo třetího pruhu by se narůstající frekvence vešla do vlaku. A aby Pardubicím nebylo líto tak podél D11 by to šlo taky… 😀
Tak pokud bude diskuze pouze o tom jakou variantou se ta dalnice postavi v danem miste a ne jestli tam vubec ma vest, tak nemam problem. Urcite podporuji mistni spolky v tom aby je to omezovalo co nejmene i za cenu vyssich nakladu. Na oplatku ocekavam ze uz tuto trasu prijmou jako fakt a prestanou bojovat za nesmyslne posunuti okruhu jinam…
V okolí, na rozdíl od mnohých zájmových spolků, žiji. Není tu prakticky nic, krom polí – snad vyjma Vinořského parku. Stavět tu na rovině a polích tunely je plýtvání prostředky stejně jako metro v Letňanech, které má jedinou funkci – terminál, ale už neslouží jako běžná stanice. Mělo být taženo na sídliště a dále a mohlo se ušetřit (a zkrátit čas jízdy metra). To, že jsou obytné stavby na okraji plán. okruhu věděl každý léta a kdo ne je to jeho blbost z nevědomosti. Chápu snahu Pirátů vrtat Blanku 2 u Vltavy, kde je málo ceněného místa. Ale dělat tunely… Číst vice »
Nicméně zástavba je relativně nedaleko a obce se hodlají rozšiřovat. A hluk z dálnice se zejména v rovině nese daleko. Minimálně zahloubení tento neduh odstraní, viz třeba Vysočanská radiála.
Tunel na poli je naopak veskrze levné a dobré řešení. Levné proto, že nemusí být ražený ale hloubený a efektivní proto, že ten dopravní koridor se staví na zhruba 100 a více let, pokud bude zakrytý, omezí se hluk, emise se koncentrují do míst, která lze naplánovat a krytí je pohledově nejméně rušící pro krajinu, nedělá předěl v krajině pro zvěř, zřejmě se zjednoduší zimní údržba vozovky i její životnost. Výhod je celá řada a v horizontu těch dlouhých let se výhody ocení. Jak by bylo vše jednodušší, kdyby například Spořilovská spojka byla od začátku stavěná jako tubus. Jinak také… Číst vice »
Ja s Vami plne souhlasim a jsem rad ze mate jako mistni takovy nazor. Jak rikam – pokud se povede debata pouze o variante provedeni – necht se k tomu vsichni vyjadri a posleze se vybere to nejlepsi z hlediska cena/vykon. Osobne si take myslim ze tunely jsou nesmysl a to nejen z hlediska ceny, ale i udrzby, plynulosti provozu, nutnosti presmerovani na objizdne trasy i pri drobnych nehodach…
Idealni by bylo postavit prazsky okruh po trase liberec-Olomouc-Břeclav-Strakonice-Plzeň-Karlovy Vary-Děčín-Liberec.
A celý v podzemí. Peněz je dost.
ano je to velká pitomost ale co naděláte, každý má na pitomosti právo
Největší pitomost sú všecky dálnice do Prahele, Jarine.
Vždyť už máme okruh Vídeň-Řezno-Hof-Drážďany-Katovice.
Tak to dokončete i na východní straně, aby to byl okruh;-) Katovice(Gliwice) – Ostrava – Olomouc – Brno – Bratislava – Vídeň
Proč tak klikatě? Stačí propojit Žilinu, Čadcu a Žiwiec. A to už je skoro hotové.
Stačí vynechat Ostravu, Olomouc a Brno. Ten zbytek je hotový.
Obce si nechaly rozlezt novou vystavbu k trase budouci dalnice a ted pozaduji tunel pod udolim… Proc ne, tahle zeme si to muze dovolit :-)))
V těch obcích zcela logicky a oprávněně vnímají jako vtírající se a rozlézající se element tu dálnici, ale pokud ty vesnice vidíte prostě jen jako jakési díry a jejich obyvatele jako jakési vidláky, na kterých nezáleží, pak můžete napsat, co jste napsal.
Ja vidim rozlezajici se satelitni vystavbu, kde si vykukove koupili relativne levne radovky (proc byly tak levne? – protoze se vedle nich bude stavet dalnice) a ted kvili, ze se tam ma neco stavet. A pred kazdou tou radovkou stoji aspon 2 auta. A vykukove chteji jezdit ale dalnici za barakem ne, tu by chteli prehodit nekomu za barak do stredoceskeho kraje. Kdybyste zasel na zasedani zastupitelstva takovych Prezletic, pak nemůžete napsat, co jste napsal.
To je opravdu velmi hloupý argument. Přečtěte si ještě jednou na co jste reagoval. Není tam nic o dírách, vidlácích ani „jakýchsi“
To nejsou vidláci. To jsou pražáci. Hloupoučký vidlák by si přece levný pozemek u budoucí dálnice koupil jen jako pole.
Asi jsme malá zemička česká.
A ani na minutu byste nepřipustil, že trasa z roku 1965 už prostě nemusí vyhovovat ? Když to bylo tak snadné, měl se okruh už tehdy postavit a zástavba by se mu sela přizpůsobit. Takto se bohužel okruh bude muset přizpůsobit zástavbě.
Uprimne, 98% lidi, co si v trase budouciho okruhu za poslednich 30 let koupilo nemovitost, se ani v nejmensim nezajimalo, co je v okoli planovano za dopravni stavby…
A tak posunulu okruh o 3 vesnice vedle, kde s ním nikdo nepočítal. Zkusili ho posunout o další 3 vesnice vedle, tam s ním taky nikdo nepočítal.
Opravdu věříte tomu, že v obcích o kus vedle je trasa vhodnější a nikdo tam nebude protestovat?
prizpusobit okruh neznamena vzdy pretrasovat, ale znamena to pouzit nejmoderndjsi reseni, tunely, tubusy, zarezy, ekodukty atp.
No vida, takže i u nás umíme připravit projekt, kterej nepodmiňuje nastolování obecného blaha tím, že s někým pěkně zatočíme. Myslet kromě dopravní kapacity taky na krajinu, lidi i zvěř tam žijící, tedy pochopit, že k nakreslení dálníce zdaleka nestačí bejt projektant dopravních staveb, by mělo bejt v roce 2021 (když už ne o 20 let dříve) naprosto samozřejmé.
V zásadě souhlasím. Ovšem přístup, že si pořídím bydlení levně právě kvůli plánované dálnici a tu pak budu blokovat, případně za peníze ostatních požadovat tunel, to rozhodně není nic, co bych chtěl jakkoliv podporovat.
Můžete ozřejmit vaše myšlenkové pochody? Ze článku se dozvídáme že existuje více variant a jakou by ŘSD podle MŽP mělo opustit. Tam není nic o tom že proti tomu nebudou spolky a lidi protestovat (což je podle vás důkaz špatného projektu).
Mohu. Najednou je možné předkládat varianty a už v projektu anticipovat co největší počet problémových míst a dle toho ten projekt kreslit. To je oproti standardnímu postupu „tady je jediná správná varianta, a komu se to nelíbí je nimby a ekoterorista“ (a bylo by ho dobré pověsit, vyvlastnit a rozkulačit, dodal by nejden místní dikutující), dost zřetelnej pokrok, kterej by měl vést ke snazšímu projednání. Je jasné, že protesty budou tak jako tak, ale důvodů pro ně holt bude mnohem méně. Tak či onak, „na sílu“ se na to jde 30 let a nikam to moc nevede, takže zkusit to… Číst vice »
Marně připomínat, že tak, jak se projednává 518,519 a 520 se projednávají už přes dvacet let všechny stavby infrastrukturní povahy ze zákona. Je to ale stejně jedno, protože když se vybere finální varianta, stejně se najdou ti, kdo křičí, že se to tlačí na sílu…. Neboť u každé se najde bod, který někomu vadí. Jinak to ani v této krajině při této hustotě obydlení ani nejde a ani nepůjde. Zaplať pánbůh, že zde politici nacházejí (velmi opatrně a připravují si pro to půdu) řešení v tunelové variantě. Argumenty o tom, že je to drahé jsou sice pravdivé a logické, ale… Číst vice »
To je z extrému do extrému. Staré úseky dálnic mají protihlukovou ochranu na mnoha místech nulovou. A nynější představa, že by to mělo být 100% v tunelu je prostě taky šílená. Přitom to správné řešení není drahé ani složité a je to zářez do terénu. Jak se to má dělat se mohou všichni jet podívat na relativně nový dálniční okruh S1 okolo Vídně, úsek mezi A7 a A23.
A copak je tady 100 % v tunelu? Vidím tři vlastně docela krítké tunely.
„Tunelová varianta bude nejšetrnějším řešením pro toto území a jeho obyvatele a napomůže tak rychlejší dostavbě pražského okruhu,“ uvedl loni v červnu primátor Prahy Zdeněk Hřib. … A vsaďte se, že ji nakonec budou prosazovat, případně jí rovnou podmiňovat souhlas, všichni dotčení.
Krátké (přes kilometr) tunely na poli..
Myslíte mezi Eibesbrunnem a Korneuburgem? Ten propojuje A23 Donauuferautobahn s Nordautobahn, která má ale číslo A5. A7 je Mühlkreisautobahn a vede z Lince do Freistadtu a v budoucnu možná až do Wullowitz. Při stavbě brněnské dálnice totiž A7 stála, tak se Nordautobahn nemohla jmenovat stejně a dostala číslo 5. Ale jinak souhlas, tento úsek je čítankový, jak by to mělo vypadat.
Sorry, překlep, myslel jsem samozřejmě A5.
Bydlím kousek od „křižovatky“ D0xD10.
Už teď je tu šílený hluk celou noc. Nikde v okolí ani 1 bm protihlukové stěny. Strčte si tu dálnici do prde*e. Ať to jezdí přes Spořilov a Prosek kolem toho v panelácích. Dost silně pochybuji, že je reálné stavět 6-pruh v téhle trase.
Vymyslite si.
Vidis Vojto jakej jses trumpeta. Nastehoval ses k dalnici a ted po ni jezdi auta… Prekvapko!!!
Proč jste se stěhoval do místa, kde je šílený hluk?
To je pane pochod, já bydlím u dálnice, je tam hluk. Tak ať jezdí ty auta pod oknama všem, nejen mě. Vás bych chtěl mít za souseda.
do Prahy leze jen blbec
Bydlím kousek od té samé křižovatky (pár set metrů) a žádný strašný hluk neslyším.
A je to vážně dálnicí? Třeba vám netěsní okna, zkontroluje si je.
Hezké, ekologické – když to shrnu, tak to bude hodně drahé. Na druhou stranu se bude hodit trénink při výstavbě tunelu Pohůrka. Výsledek – dlouho tam nebude nic. Už dnes je ul. Kbelská, která supluje chybějící okruh, často na hranici kapacitních možností.
Tak hrabání se v zemi lze nazvat lecčíms, ale ekologickým asi moc ne. 🙂
Spíš jde o kompromis…
Výstavba ekologická není, provoz tunelů už vůbec ne, ale z hlediska dnešních zelených aktivistů – viz pražská radnice – je správně „zelené“. Mně to přijde hlavně nereálné. Měl by se hledat rozumné i technické kompromisy, jak píšete. Kde se na takovou investici vezmou peníze? Z eurofondů půjde do dopravy – silniční zvláště – čím dále méně financí a domácí zadlužená ekonomika …?
Holt je stále záměr vést tranzitní okruh v těsné blízkosti rozrůstajícího se města. Tak to bude drahé…
Srovnejte si třeba Čakovice před 40-50ti lety a dnes. Tenkrát vesnice kus za Prahou v obklopeni továren (Avia, Cukrovar, ZPA), dnes residentní čtvrt Prahy, kde žije 3-4x více obyvatel než tenkrát.
Je otázka jestli bylo správné stavět zástavbu tam, kde se od Protektorátu plánuje tranzitní okruh.
Jestli to je ironie, tak super.
A pokud ne, tak to ukazuje na ten základní problém. Svět se mění, ale dálnice musí vést tam, kde byla před 80ti lety naplánována :-))
Jinak kdyby se tam nestavěla residentní čtvrt, byl by to dost slusnej brownfield nebo rovnou vyloučena lokalita.
BTW vy jste v Čakovicich někdy byl nebo to řešíte od mapy?
Jinak nechápu ty mínusy. To bylo konstatování. Vždy je něco za něco…
Otazka zni, jestli je lepsi vest dalnici tam, kde se s ni desitky let pocita nebo ji hodit za humna nekomu, kde s ni nikdy nepocitalo. Zkusim odhadnout, ze odpor bude jeste vetsi nez v prvnim pripade a tentokrat i zcela opravneny…
Za ty desítky let se toho tolik změnilo…třeba hustota dopravy, urbanizace…
Vy jste taky tranzitní. Ten okruh je jak pro nás, Pražáky, tak pro všechny ostatní. Protože když pojedete z Čakovic na LKPR, vezmete to vnějškem (pokud nebude nehoda) a nebudete muset smrdět přes město. Kdybyste na ten váš posunutý okruh musel jet 10 km za Prahu, využil byste ho? Asi ne.
Dálnice nemůže za to, že jste nepochopil její funkci.
Podívejte se na dálniční síť v ČR a pochopíte, že okruh je (i) tranzitní (ii) díky blízkosti vedení o rezidentních čtvrti supluje funkci městského.
Takže bye-bye úseku 520. Toto se nedočká realizace ani za dvacet let. Nedivím se,že někteří občané tohoto státu absolutně rezignovali na cokoliv a už prostě nic neočekávájí.
Nevím proč tolik mínusů. Máte, tak trochu pravdu. Už dávno tu měla být D0 celá. Vlastně celá páteřní dálniční síť. Dnes se měla rozšiřovat o další úseky. Například nějaký obchvat Středočeského kraje něco mezi D19-D20. Také by nebylo špatné mít ty dálnice kolem hranic, v podhůří hor.
Je treba si nelhat do kapsy a pojmenovavat veci pravymi jmeny. Do konce roku 2030 neni ani mozne stihnout zakladni dalnicni sit, tu, ktera tady chybi jiz 10 let.
Tento stat s jeho zakony a zoufalym RSD je proste nemozny. Dnes se mi opravdu nedari namotivovat se a zustat optimisticky.
Tomu, ze by dalnicni sit do roku 2030 byla taky neverim. Ale rozhodnuti dal nerozpracovavat v dnesni dobe nesmyslnou a zcela jiste nepruchodnou variantu rozhodne neni duvod, proc tomu tak je.
O tom take nikdo nediskutuje.
Tak proc na zpravu o tom, ze tu nesmyslnou variantu vypustili z dalsiho zpracovavani, reagujete slovy, ze se s tim usekem mame rozloucit? To nedava smysl.
Upřímně tohle mi přijde jako nejvíc zbytečná část pražského okruhu, která by měla přijít na řadu až jako úplně poslední. Prioritu by spíš měla dostat část mezi D8 a D7 a samozřejmě další dálnice po celé ČR.
To platilo dříve. Mezi D8 a D7 mezitím vznikla Blanka a nová I/16. Nyní je největší problém právě 520 a 511. Z důvodu absence 520 vznikají kolony na Kbelské. Pokud bude 511 a 520, tak kamion Berlín – Instanbul bude moci projet okolo Prahy bez kolon.
Blanka opravdu nemá a nesmí být náhrada za vnější okruh, nehledě na to jak je tato část městského okruhu stupidně trasována (a ještě dnes Pitr přiznal v rozhovoru přiznal, že tam byla veliká korupce). Kamion Berlín-Istanbul vůbec jezdit nemá, od toho by měla existovat státní dopravní politika, aby tento kontejner jel po železnici.
A kdo psal o kontejneru? Co když to jsou ocelový pláty?
Ty tuplem.
železnice nemá dostatečnou kapacitu…
Ale notak, kdejaký pepek vyskoč vám poradí, že to může jet posázavským pacifikem a přes Znojmo do Břeclavi. A i v případě, že to bude laboratorní vybavení – prostě se to rozposunuje. A pak se zbytek roku tím směrem žádný další vagon nepošle, výrobce zkrachoval, neboť měl problém expedovat zboží.
Tak to Vam mozna prijde z osobniho hlediska. Nicmene prave tahle cast okruhu je soucasti mezinarodni silnice E55 a tudiz z hlediska intenzit tranzitu mnohem dulezitejsi nez propojeni D8 a D7.
Opravdu je potřeba tolik MÚK na tak krátkém úseku? Nešly by třeba Přezletice vynechat?
A co takhle varianta téměř na úrovni současného terénu s tím, že by se kolem ní vybudovaly valy případně by se postavil tunel, který by se následně zasypal hlínou…vyřešilo by hluk a estetičnost a zároveň by to výrazně méně ovlivnilo spodní vody a možná by to mohlo vyjít i levněji než hloubené varianty téhož…
To neřeší křížení se silnicemi II. třídy, železnicí a potoky. A že jich tam je. Tam máte jednoduše na výběr: horem (most) nebo spodem (tunel). Navíc terénní podmínky nejsou ani zdaleka rovinaté.
Potoky překonáte po mostě, železnici jak to zrovna vyjde a silnice jsou nejmenší problém, můžou jít snadno jak pod tak nad dálnicí (rozdíl mezi pod/nad dálnicí bude maximálně 10 výškových metrů). V tom bych neviděl problém. Zásadní je, že nebudete muset jít tolik pod úroveň proti současnému terénu jako v případě čistého zářezu či tunelu…
Jo, potoky taky nejsou problém, uděláme jim lávky. Vy to máte jasný.
Kde vezmete tolik hlíny na valy a zásyp toho tubusu ? Obvykle se valy dělají z výkopu zářezu někde opodál.
Pokud půjdete o 1-2 metry pod úroveň terénu, tak bych čekal, že vyhrabaná hlína bude na valy už stačit. A pokud jde o hlínu na přesyp tunelu, tak tam není potřeba žádná závratná vrstva…sice les na tom nevyroste, ale ono to bohatě stačí mít na úrovni „zatravněné střechy“ o tloušťce zhruba odpovídající skrývce ornice. Takže hlíny nemusí být zase nějaká extrémní spotřeba…
Zahloubit trasu opravdu není takový problém. Navýšení ceny oproti povrchové variantě je téměř zanedbatelné. V okolí bydlí lidé a se současnými zákony mohou stavbu blokovat ještě hoooodně let. U Čerňáku se také D0 dělala povrchově a nyní se budou muset dělat velké protihlukové stěny, lidé si stěžují, neplní se hlukové normy.
Betonové zdi podél celé dálnice by byly ještě levnější… Ale zvukové vlny jsou difuzní, obloukem se dostanou i za tu zeď. Zakrývat a zakrývat, kde to jen jde…
Jo, chystaly se už nějakou dobu tři varianty, teď to stáhli na dvě. Přidat teď další velmi podobnou té vyřazené a začít na ní pracovat od začátku by věci určitě urychlilo… Navíc když jedna z těch zbývajících není cenově od té zamítnuté výrazně odlišná, takže ani v tomto směru není moc co získat…
Odhaduji, že Dolní Chabry do toho zase hodí vidle, protože se to nebezpečně blíží k jejich úseku…
Já myslím, že je potřeba je zaměstnat co nejvíce úseky – pak třeba nebudou stíhat házet vidle do všeho 😀
Ale tak nemají možnost to shodit ze stolu jen tak, musí jim dát někdo za pravdu. Takže spíš holt poctivá příprava v džungli našich předpisů…
Shodit ne, ale zdržovat to múžou hodně dlouho.
To se holt nedá nic dělat. Ne všichni jsou z aut nadšeni.
Do téhle sázky nejdu.