Ministerská otočka: Dálnice kolem Budějovic bude bez poplatku
Stavba D3 v jižních Čechách. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Kromě Hradce Králové mají výjimku téměř všechna větší města, kolem kterých vede dálnice.
Kromě Hradce Králové mají výjimku téměř všechna větší města, kolem kterých vede dálnice.
Zajímavé, že tady to jde, ale třeba u Otrokovic je JV obchvat zpoplatněný, zatímco SV zůstává bezplatný. Zrovna hlavní křižovatka v Otrokovicích směrem na UH je o nervy, takže by se obchvat šiknul – ale asi na to spoléhají, aby řidiče podojili na 2km na dálničních známkách (spousta lidí tam jezdí za prací a pokud nechtějí stát v kolonách na křižovatce, budou si muset koupit celoroční, i když jinam po dálnicích třeba nejezdí).
Pokud se nepletu, tak D0 je zpoplatněná, a kdyby město chctělo, tak by mělo vlastní Blanku a Jižní Spojku.
Konečně dostali rozum, nechat na obchvatu ČB jezdit jenom s dálniční známkou, to už to nemuseli stavět vůbec.
Kupka boduje, ale teď ještě osvobodit od poplatků D11 kolem Poděbrad , tam by to taky pomohlo dopravě, která se teď valí přímo přes lázeňské náměstí.
Jestli by to ovšem něco vyřešilo… ono přes dálnici je to citelně delší, takže bych moc nečekal že ten kdo šetří na známce, bude ochoten platit víc za palivo…
Jediné spravedlivé řešení by bylo přejmenovat „dálniční známku“ na „silniční známku“ s nutností na všech silnicích. Dálnice není žádná luxusní cesta, za který by si měli řídiči připlácet, ale ekonomicky a společensky optimální řešení pro nejvytíženější směry a kominikace.
Kolik že těch agend bude? Spotřební daň z paliva, mýto, silniční daň, silniční známka, povinné ručení, DPH ze všeho. Nově spotřební daň z elektřiny (přijde) pro elektromobily… a každá se svým mnohohlavým úředním aparátem a rostoucí tendencí…
A jakou novou agendu potřebujete k tomu, aby si stávající dálniční známku ve stejných cenách kupovalo násobně víc lidí? Zvlášť když jde z většiny o elektronický nákup, vlastně spíš evidenci RZ do celostátního systému.
kéž by si vzali u nás příklad z Německa a Polska kde je logicky pro osobní vozidla dálniční síť zdarma
Takže zavedete silniční daň??
Už má i svoje webovky https://www.financnisprava.cz/cs/dane/dane/silnicni-dan a zákon účinný od 1.1.1993
Příklad bych si vzal raději ze Švýcarska, kde se jednoznačně tlačí na zachování okolí, kde se logicky za použití cest všude platí.
Hmhm, zajímavé že cizinec s osobákem tam může zadara, kromě dálnice kde zaplatí 40CHF (=1055Kč) tedy jednu z nejlevnějších dálničních známek v Evropě…
Chybička se vloudila, psal jsem o nákladní dopravě.
Polsko nemá celou dálniční síť zdarma. Jsou tam úseky zdarma a placené úseky. Před rokem proletěla zpráva, že letos chtějí mít vše zdarma, ale letos ticho po pěšině.
„Test“ ma proste v hlave svuj pribeh a fakta ho nemuzou rozhodit…
Já jsem z Budějc. Respektive z vesnice hned vedle té MUK Roudné. Dálniční známku nemám, protože nikam daleko nejezdím.
Když bude dálnice zdarma, tak při cestě do Nemanic pojedu po dálnici. Když ne, tak pojedu tudy kudy jezdím teď.
Mě to je jedno, těch pár minut co potencionálně ušetřím mě nezabije. Tohle je spíš benefit pro ty lidi, kterým nepojedu pod okny.
Zvedne hejtman za ODS Královéhradeckého kraje Červíček hozenou rukavici? 🙂
Nechápu kterej odborník vymyslel jednodenní známku do půlnoci a ještě tak předraženou. Jak to asi funguje v Rakousku když za desetidenní známku zaplatím jen o třetinu více než za naší několika hodinovou? Je něco shnilého v zemi České….
Malinko vám to srovnání s Rakouskem kulhá.
V tom rakousku sice za desetidenní zaplatíte 11,50, ale za jednodenní zaplatíte 8,60
U nás za desetidenní zaplatíte 270 a za jednodenní 200.
Jak teda u nás může být předražená, a v Rakousku ne? .)
Jo, a asi budete překvapen – i v tom Rakousku platí (na dnešek koupená) jen do konce dnešního dne.
Což je poněkud -gr- a při dnešních technologiích není problém aby jednodenní platila 24 hodin. Alespoň IDSJMK to umí…
Tak to ale funguje všude – v ČR, Rakousku, Slovinsku … Je to chyták a nepochopil jsem, proč u elektronické známky to tak je, u papírové bych to pochopil.
To už jednou ODD tlačila (žádné výjimky) – jenom to tehdy bylo z obvyklého důvodu (zakázala to EU). Od té doby nezačíná D52 (tehdy R52) na nultém kilometru, ale až u Rajhradu, protože jinak by se do Popovic nedalo dostat jinak, než po zpoplatněné silnici. Takže reálný začátek D52 má stejné nebo lepší parametry, jako spousta jiných dálnic u nás, ale je to vlastně okreska, kde platí 90, což spousta řidičů neví, nebo, (v horším případě) ignoruje a jet tam jenom 90 je dost rizikové.
No neřekl bych, že sjezd na Popovice nebo k ONO má parametry dálnice 😉 Plus všechny ostatní nájezdy a sjezdy na okolní komunikace na Vídeňské.
JJ, je to tak, ale to by normálnímu člověkovi nemělo vadit (pokud nejede do odbočky se zapnutým tempomatem na 80)…
Když je to tak, tak ten Hradec, který o výjimku přišel, by ji měl mít taky, myslím, že kvůli tomu dodatečné nákupy známek moc nevzniknou.
Aby měl dálniční obchvat HK smysl, znamenalo by to úsek D11 84 – 95 + D35 127 – 144. Takže je to sci-fi, a vidno tomuto nápadu nepomohla ani
reko „Milety“.
U HK se to dá pochopit, když tak vede hned vedle mimo centrum už II/633, což je luxus, které ČB nemají
Vždyť tam k D11 zcela paralelně vede „stárá“ silnice, místy dokonce (jak se to kvůli zdržování dálnice ještě upgradovalo) čtyřpruhová… ne, to by opravdu v tomto úseku nemělo smysl, tam jasná alternativa EXISTUJE a ani celkem nikomu nevede pod oknama…
No hlavně by to chtělo pridelat další sjezdy. Alespoň 2. Jeden z nich u Hodejovic.
Původně zakresleny byly… Hlinsko prý nevycházelo vzdálenostně, Hodějovice šly tak nějak do ztracena. Kdo do toho vidí víc, ať upřesní.
No v Hodejovich kvůli tomu hlavně udělaly monstrózní kruhac. Proto to píšu. Tam stačí postavit spojnici s dálnici par metru.
Tenkrát někdo argumentoval, že ČB by měly víc sjezdů, než větší Brno.
Co to je za nesmyslný argument? To je jak dohánět Holandsko v délce plavebních kanálů.
Vás v této zemi ještě nějaké nesmyslné argumenty překvapují? Ano, u Rudolfovské a Hodějovic to byl klíčový argument.
To tak nějak vyplývá ze slova dálnice, má především spojovat dálkové cíle, třeba Švédska do Itálie nebo třeba z Prahy do Lince nerušenou rychlostí 130 km/h, nemá to být příměstská motanice na couračky do Kauflandu osmdesátkou.
Naopak tuto funkci měla mít budějovická zanádražka, která se stala promarněnou příležitostí a namísto ve čtyřpruhu s osmdesátkou je to uzoučká dvouproudá padesátková bída s pěti semafory, z nichž na každém stojíte červenou.
Ona je hlavně potřeba si uvědomit, jaký je systém zpoplatnění dálnic pro osobáky. Prakticky platí, že kdo jezdí autem obecně často a z toho aspoň občas po dálnici, tak platí roční malou konstantní částku, nezávisle na nějakých výjimkách kolem měst. Kdo jezdí málo a po dálnicích ještě míň, pro toho je každá jízda najednou o stovku/stovky dražší a to silne motivuje k nějakým alternativám jízdy přes obec/město apod, obzvlášť kdyby musel platit stovky Kč za jednotky km. Neříkám, co z toho plyne pro obchvat Budějc, spíš volám po reformě dálničních známek obecně. Denní známka je dobrý první krok, ale ne… Číst vice »
Denní známka je s prominutím kravina, jelikož stojí zhruba 75% toho co stojí známka týdenní/desetidenní. Je to vyjímka pro zcela speciální případy kdy někudy (obvykle některým státem) jedete „jednou a už nikdy“… je to aby mohly státy nahlásit komisi „splněno“ ale že je to skoro nepoužitelné/zbytečné to už nikdo moc neřeší. Třešničkou na dortu je ta platnost ne 24h (plovoucí) ale VŽDY do půlnici, neboli pokud někudy hodlám projíždět řekněme 22:00 až 02:00 (pouhé čtyři hodiny) tak si buď koupím DVA denní lístky za 400,- nebo si koupím desetidenní za 270,- tak to je asi celkem jasné jak to dopadne…… Číst vice »
Tak když to u ostatních měst je, těžko být na Budějice přísnější, to by nedávalo smysl. Všem nebo nikomu. (U toho Hradce to není až tak potřeba.)
Mýto by mělo být na všechny silnice a dálnice by z toho všeho měly být za kilometr nejlevnější.
Omylem minus . Velký prst . Když muže být bez poplatku obchvat Metz a to SANEF vybírá slušně prachy , tak snad i tyBudejce by to mohly dostat ..
Pro náklaďáky určitě – buď platit dle času nebo dle kategorie silnic (nejvíc za místní/okresky, nejmíň za dálnice).
Pro osobaky asi spíš ne, spousta jich jezdí „kolem komína“, tam asi dává spíš smysl dnešní stav (připlatit si za dálnice)..
Co kdyby to „mýto“ bylo podle litrů proježděného paliva?
Takové mýto už je ale dávno zavedené! Jmenuje se spotřební daň.
Jojo, Kuba má v ODS páky, jinak by tam už dávno nebyl. Nikdo jiný si třeba nedovolí tolik blbě žvanit proti vládě, jako on.
Spíš nikdo v ODS nemá páky na Kubu. Když má dlouhodobě nejlepší výsledky…
Takových je tam víc. Devadesátková strana, Kuba ví něco, co není potřeba rozkecat.
Jen další absolutně nesystémové a populistické rozhodnutí této vlády.
Náklady na dálniční známku jsou v celkových ročních nákladech na provoz jakéhokoliv osobního auta naprosto zanedbatelná položka na úrovni jedné nádrže benzínu či nafty.
Dálnice mají být zpoplatněny kompletně; vše ostatní je, jak se budu po x-té opakovat, čistý populismus.
Ne, Babiše, Okamuru nebo Motoristy volit nebudu, ale taky žádnou ze současných vládních stran.
Ono by to chtělo mýto od kilometru pro všechny silnice…
To už tady je, jen se to obchází vozem s menší spotřebou…
chceme lidi vyhnat na dálnice, a proto je zpoplatníme… jo, to dává logiku 😀
Děláte ze sebe socku, která nemá pár stovek na roční dálniční známku?
Socku ze sebe potřebu dělat nemám, ale dost mě vadí platit za to co vlastně využívám minimálně, ale podle potřeby a jako nejen daňového poplatníka by mě zajímalo co naši soudruzi ve vládě nakládají s našimi, tedy mými penězi a už vůbec se mě nelíbí, že se v každé branži vyhazují za nesmysly nebo sobě do kapsy či svým kamarádům.
Navíc – naše dálnice jsou katastrofa, tak opět, kam ty peníze jdou.
Bydlel jsem 25 let u frekventovaný silnice, takže i když jezdím minimálně po dálnici, mám roční, abych svým průjezdem neotravoval jiný, bydlící jinde u silnice.
Pojistku taky platím celoročně.
No i u té pojistky už dneska máte možnost získat pojištění nižší pokud jezdíte málo… není to moc výrazné zlevnění ale je to. Dálniční známka současným stylem se udělala když to technologicky moc jinak nešlo. Ale už se blíží doba kdy to půjde udělat „výkonově“ tedy podle toho kolik kdo najezdí, a to případně i po „nedálnici“… Aby se odstranily takové nelogičnosti jako že pokud se někde nedá určitý úsek bez poplatku, bude ho signifikantní počet aut objíždět mnohonásobně delší trasou, s větší spotřebou (problém řidiče, dejmetomu ignorovatelný) ale taky s většímy emisemi (a to už je problém všech) a… Číst vice »
K poznámkám „normální je platit“ apod. : v zásadě s tím lze souhlasit. Dálnice (obchvaty) jsou ale mimo jiné určeny k tomu, aby ulehčili tranzitu přes obce. Jestliže dálnice jdoucí v těsném sousedství města umožní spojení koncových bodů města místo průjezdu jeho středem , pak je to správně a vyjímka pro tento úsek má své opodstatnění . I kdyby Budějovičáci „okradli“ stát udělenou vyjímkou o několik miliónů ročně nezaplacením dálniční známky, tak je to zanedbatelné v porovnání s přínosy ve snížení dopravy v centru města. A doprava v centru Č.B. je děsivá.
P.S. nejsem ani jihočech ani ekoterorista…
Nevadí, že nejste Jihočech, ani ekoterorista, 🙂 ale velmi správně uvažujete. Naprostý souhlas.
Vůbec neberete v úvahu, že obchvat je řešení následku, nikoli příčiny přebujelé a z velké části zbytečné kamionové dopravy. Všechny externality i ty ve městech má platit ten, kdo je způsobil.
„…přebujelé a z velké části zbytečné kamionové dopravy.“
Dobrá, chcete to odvozit vlakem?
Tak prosím odpovězte tyto otázky:
– kudy?
– za jak dlouho?
– za kolik?
https://zdopravy.cz/nejen-liben-sprava-zeleznic-ukazala-kde-od-noveho-jizdniho-radu-hrozi-pretizeni-drahy-212845/
Ta úvaha by možná byla správná, kdyby bylo do města alespoň (původně uvažovaných) pět sjezdů. Těžko si představit, že někdo pojede třeba od Budvaru ke kinu Kotva tak, že vyjede na sever k Úsilnému a po dálnici na jih k Roudnému a potom se bude vracet do města od jihu. Naopak, pojede městem po trasách, které budou díky dálnici (snad) volnější.
Ale ta úvaha nemá nic společného s vnitroměstským tranzitem, o kterém mluvíte.
Spíš jde o to, že mezi námi jsou lidi, kteří nejezdí tolik a známku by si nekoupili, ani kdyby byl obchvat zpoplatněn (jezdili by přes centrum). Když se jim umožní Budějovice objet, stát na nich ve výsledku netratí a městu to jen pomůže.
Od Budvaru ke Kotvě určitě po dálnici nepojedeme. Ale ve spoustě jiných připadů ano. To osvobození úseků kolem měst má prostě smysl už jen z toho důvodu, že lidem seberete pozemky na stavbu, některým to postavíte za okny a taky během stavby je to dost zatěžující. A to si třeba Budějky vyžraly řádně…
Nikdo nic “lidem” nebere, to jste dost mimo. Jsou to ti samí “lidi”, co tam chtějí jezdit.
Ne nejsou. Vlasrníci pozemků vesměs prodávat nechtějí, jim ta dálnice ty pozemky, okolí a původní krajinu skutečně bere.
Bavíme se o “lidech”, ne konkrétních osobách.
Spousta konkrétních osob tyhle dálnice nepotřebuje, protože žijí úplně jinde.
Socky, které rádoby nemají pár stovek ročně na dálniční známku nechci jako řidič na dálnicích vůbec potkávat.
Jejich chování tomu totiž odpovídá.
Které další skupiny Vaše blahorodí ještě považuje za důvod Vašeho posraného zivota? Židy? Cikány? Černochy? Američany? Homosexuály? Elektromobilisty? Cyklisty?
Já zase nechci potkávat namachrované rádobyboháče v bavorákách, kteří na dálniční známku mají, ale jejich chování je podstatně horší než těch socek ve feliciích.
Bude to využitelné pro cesty z východní a severní části města kamkoli přes Jižní tangentu. Třeba na Strážkovice a dál. To hezky uleví Novohradské, Novým Hodějicím, Nedabyli i Nové Vsi.
Tolik k jednomu z možných příkladů.
Ovšem za předpokladu, že Jižní tangenta bude podle původního záměru dostavěna až za Novou Ves k II/156. Jinak toto ztrácí význam a uvedeným místům D3 vůbec nepomůže (současný stav). Vzhledem k odporu dotčených obcí poblíž trasy tangenty ale nevím, nevím.
Já si troufnu říci, že vím. Pokračování tangenty nebude.
ono to nemusí mít primární význam pro lidi z Budějovic, ale spíš z okolí. Např. kolem plzně je to taky bez poplatku, a je pravda, že při cestě po silnici I/20 (od Písku) ve směru Borská pole ( popř. pokračování KV) je vlastně vhodné použít kus dálnice D5 mezi sjezdem 76 – 80 (resp. 89). A pokud někdo pojede např. z ČB do KV, tak by musel jet více městem nebo jet přes Klatovy. Jinak jsem spíš pro, ať se platí všude..
Navíc bych dodal, že těch co můžou „šetřit“ neplacením známky a místo toho využíváním jen bezplatného úseku je celkem málo, musí to být z principu někdo místní protože už kdyby jel „jen“ do vedlejšího města tak na ten meziměstský úsek tu známku stejně potřebovat bude… Takže fakt jde jen o to jestli jsou k dispozici cesty které tu dálnici „rozumně“ zastoupí/nahradí (aby po nich mohli jezdit ti co si fakt nikdy dálniční známku nekoupí protože jezdí do práce a do marketu) nebo jestli náááhodou se na „ostatních“ možnostech neušetřilo s tím že „to může vzít po dálnici“… pročpak asi bývá… Číst vice »
Trapné psudoargumety ve stylu „proč nezdanit tiché víno“.
Pokud jede někdo po dálnici, tak by měl zaplatit. Jinak je to nespravedlivé. Pokud někdo nemá na dálniční známku, tak ať jede MHD.
Tak ti to vezme městem. Názorný příklad je Mladá Boleslav, Beroun
Platit všude za každý metr.
S takovou agendou se volby nevyhrávají.
A jak se tedy vyhrávají volby ve Švýcarsku?
V tom případě chci platit 10% z toho co vydělám a odmítám platit ten moloch v podobě jiných daní. Odmítám sponzorovat různé neziskovky zabývající se kulovým ( ty které opravdu pomáhají občanům tohoto státu mi nevadí), politickém strany a jejich přisáte pijavice, milion studií na jednu kravinu atd.
A já odmítám platit váš důchod, vaše dálnice a vaše zdravotní. 😛
Opravdu výborná úroveň debaty.
Neziskovka s největším státním příspěvkem je Fotbalová Asociace České Republiky….
Tak zrovna ti by po euru určitě neměli dostat ani korunu..:D
Za každou kapku a za každý nádech ..:-)
Co je divného platit za dopravu?
V komunismu je všechno zdarma. Proč se ptáte?
Spotřební daň z paliva … nejde státu?
No tak ať to zanalyzují. Kolik aut co tam bude jezdit opravdu nemá dálniční známku protože trajdá jen po okolních vesnicích a kolik procent ji beztak už má
Přimlouval bych se za mapku s vyznačením celého úseku bez placení místo situace pouze jedné ze dvou tímto opatřením dotčených staveb.
Pokusím se slovy. Jak končí na mapce úsek Úsilné – Hodějovice, tak za tímto úsekem ještě zhruba 2,5 km (k MÚK Roudné). Dál už zpoplatněno.
Normální je platit. Už nejsme komunisti
Tak vzhledem k tomu, že obchvat se nestaví pouze pro zlepšení života řidiče, ale hlavně pro zlepšení života místních, je otázka, zda není kontraproduktivní řidiče za využití obchvatu „sankcionovat“. Když někdo dálnici využívá pro dálkovou dopravu, tak zaplatit musí nezávisle na tom, jak je to v části kolem ČB. Když někdo využívá pravidelně jen úsek kolem ČB, zpoplatněním se hodně zvedne pravděpodobnost, že raději bude jezdit městem.
Nikoliv. Normální je dotace. Přece jsme v EU.
A ječet na zaměstnance že tu není nároková ekonomika… taky normál..
Už jsme to zaplatili. Dálnice byla postavena z daní….
Temelín a Dukovany jsme si taky zaplatili z daní, takže která Strana zařídí elektřinu zadarmo, soudruhu?
Hmm benzín máme zadarmo, nezdaněný? Jsem si nevšiml, už dlouho jsem ho nebral.
Co chodníky, cyklostezky, polňačky… a veřejné osvětlení? Když Velkou Keš, tak se vším všudy!
No ale normalni je taky za jizdu pres mesto platit vice, nez za obchvat.
Zvýšenou spotřebou a časem se za to platí.
Klasický Kupkovo PR, co on neudělá, aby se zalíbil.
Veškeré výjimky ze zpoplatnění bych zrušil. Máme nejlevnější dálnice široko daleko, a pokud nemá řidič 2300 na dálniční známku, nemá ani na údržbu svého vozidla, nové pneu a tak podobně, a nemá na dálnici co dělat.
Asi tak, navic ty puvodni cesty se nebouraly… jestli si chteji v kraji delat PR, mohli to platit obcanum ze svyho.
Že by po dostavbě obchvatu strhli staré mosty v centru, v Budkách Železný a Zlatý, v Praze Karlův… Soudruh Putin by byl potěšen!
Toto je Kubovo PR, nikoliv Kupkovo.
Tyhle výjimky nemíří jen na kolenovrtné lokální řidiče, ale taky je za tím snaha odvést více provozu z průtahů měst, takže se to pak „prodává“ i občanům, co ani nemají auto.
Přesně tak. Každé auto jedoucí mimo průtah po D3 je dobré, i když v Budějcích po zrušení plánovaných MÚK Hlinsko a MÚK Hodějovice to nebude nijak závratné. I tak hodnotím kladně. Pro řidiče jedoucí třeba z oblasti Včelné směrem na Třeboň a naopak jednoznačná volba.
A neměla by být priorita spíš více zpoplatnit ježdění / parkování v sídlech (či třeba národních parcích) než dálnice, kde není problém s využitím prostoru / bezpečností / zdravotním dopadem na obyvatele? Za mě je logické mít obchvat bez poplatku (s návazností na P+R či klidně i parkování pro rezidenty, kteří nepotřebují mít auto hned u baráku) a zdražit všechno uvnitř okruhu.
Jenže v ČR máme hustotu obcí takovou, že téměř každý kilometr dálnice je teoreticky obchvat něčeho. Co takové Velké Meziříčí, Velká Bíteš, Domašov a Ostrovačice, jak oni k tomu přijdou, že D1, která je obchvacuje, je zpoplatněná?!
No jo, to je totiž ten komunismus u nás. Ne aby se motivovalo regulačně, ono se motivuje zásadně skrytými dotacemi (odpuštění poplatku je skrytá dotace).
Však by taky dálniční známka měla stát minimálně 5000,–Kč.
A dálnice jsou v mnoha místech stavěny jako obchvaty velkých měst, takže když chce MD naštvat lidi, tak ať ty výjimky zruší.
Tak jasně. Jen pro politiky a před volbami. A už tu kolegyně vyřvává, jak jsou v pohodě a jak je bude volit.. Takhle se to dělá 😀
Dobrá práce s Kupkou, Kubo…
Až bude normální všude platit, takovéto problémy zmizí.
Na to by stačilo, aby se daň z motorového vozidla platilo ze všech aut.
Ale stejně by měly být vždy dálniční známky jako platba za luxus, s právě výjimkami, kdy dálnice slouží jako obchvat.
Tohle je téma s krajským volebním potenciálem. Na rozdíl od osudu jindřichohradeckých úzkokolejek.
JHMD je téma okresního formátu.