Mimo provoz. DPP musel odstavit všech 14 česko-tureckých elektrobusů od Škody
Nové elektrobusy pro Prahu. Foto: Petr Hejna / DPP
Elektrobusy jsou odstaveny kvůli mechanickým vadám. Nahradily je dieselové autobusy.
Elektrobusy jsou odstaveny kvůli mechanickým vadám. Nahradily je dieselové autobusy.
Tak, až jich bude více bude méně poruch, doufejme.
Jsou to vlasně zkušební vozidla. První série. V neznámé karosérii nový druh pohonu.
S trolejbusy má Škoda velké zkušenosti. Elektrobusy zastavěla s úspěchem do Iveca.
Nabrali mnoho mladých lidí, spolupracují s vysokými školami, mají vlastní vývojové a certifikační středisko.
Věřím, že se to vychytá. Každá firma řeší problémy. MAN také řešil mnoho potíží.
Držím palce výrobci i uživatelům.
„Závady na elektrobusech se začaly objevovat už v minulých týdnech, ve čtvrtek poprvé nastala situace, kdy nevyjel ani jeden elektrobus.“ – takže zboží porouchané v záruce výrobce týdny (první odstavy) neřeší. Typický přístup Škodivky…
No to nevím jestli ta věta obsahuje tuto dedukci. Mě to zní, jako že se závady začaly postupně objevovat (a určitě i opravovat), ale nakonec to došlo do stavu, kdy těch problémů bylo moc a tak raději nevyjeli vůbec a prostě to reklamovali jako systémovou závadu. (celé je to můj odhad).
Objevují se od začátku.
Kterýkoli diesel překopaný na elektrický provoz vykazoval problémy s některými mechanickými skupinami. Elektromotor dokáže vyvinout několikanásobný kroutící moment, než diesel a brzdění pouze zadní nápravou přináší oproti busům se spalovacím motorem a retardérem mnohem vyšší dynamické síly také. Pěkným příkladem byl pokus vyrobit trolejbus z Karosy ŠM11. U těchto vozidel dynamické účinky elektrického pohonu po několika měsících provozu doslova vytrhly z karoserie přední nápravu.
Naprosto nechápu, proč DPP stále nakupuje ad hoc, co se nabízí namísto, aby do dopravního Mordoru, kterým Praha bezesporu je, nabízená vozidla podrobil intenzivním zkouškám a pak uzavřel rámcovou smlouvu na několik let.
A dislák nebrzdí motorem (retardérem)? 😀 A dimenzuje se přesně na síly nějakého typu motoru, silnější dieslák ve stejné kastli by taky byl problém?
Další problém způsobuje diferenciál a celá poháněná náprava a to ze stejného důvodu.
Samozřejmě, že diesely i plyňáky mají retardéry. Nejvyšší točivý moment dieselů v kloubusech je nějakých 1800 Nm. Točivý moment elektromotoru teoreticky po nulový čas dosahuje nekonečné hodnoty. V praxi je samozřejmě rozběh motoru řízen, protože bez toho by při rozjezdu minimálně docházelo k vážným úrazům cestujících. Existuje jakási evropská regulace, která stanoví maximální zrychlení vozu, která pro busy stanoví tuším 1,4 nebo 1,5 m/s2. Zatímco dieselový bus se k této hodnotě sotva přiblíží, elektrický bus je schopen toto zrychlení udržet konstantní až do dosažení maximální rychlosti. Jak zrychlení, tak maximální rychlost jsou plně kontrolovány regulátorem, motory samotné jsou schopny dosahovat hodnot mnohem vyšších. V… Číst vice »
To s tím maximálním zrychlením asi vysvětluje, proč jistý trolejbusák při manipulačních jízdách bez problémů předjížděl auta na křižovatkách 😀
Nevím jak to počítají dnes, ale v polovině třicátých let dimenzovali agregát do trolejbusu nikoli při rozjezdu, ale při brzdění motorem. Tam dochází k daleko větším silám.
Nevím jak je to počítají teď, asi špatně, ale u trolejbusu se dimenzuje agregát pro největší zatížení ne při rozjezdu, ale při brzdění motorem. Toto je poměrně známá věc, které se drželi paradoxně už konstruktéři trolejbusů ze Škodových závodů v Plzni v polovině 30 let
Jenže těch třeba 1800 Nm je na hřídeli mezi motorem a převodovkou, na výstupu z převodovky je mnohonásobně víc dle převodovýho poměru, klidně i víc než těch 4000 Nm, takže výsledný reakční síly do rámu a nápravy nebudou až tak moc odlišný.
Ty vole, co pijete? To je síla… Točivý moment elektromotoru teoreticky po nulový čas dosahuje nekonečné hodnoty. Na to jste přišel jak? Aplikací vzorečku F = P / v při v = 0? Taky jsem znal jednoho, co tvrdil, že „dvojka“ (lokomotiva řady 150) má při 36 km/h tažnou sílu 400 kN, když má výkon 4000 kW. Ale k maturitě mu to už došlo a nevyhodili ho od ní. bez toho by při rozjezdu minimálně docházelo k vážným úrazům cestujících O nějakých jistících prvcích, třeba nadproudech, jste slyšel? po dobu několika sekund konstantní hodnotu vyšší, než 4000 Nm To máte… Číst vice »
Opravdu tys síly od motoru vytrhly _přední_ nápravu?
Také se divím. Čekal bych to u zadní nápravy, když už.
V ŠM11 bylo ze sedaček nad nápravami vidět, jak se karoserie za jízdy kroutí. Ten bus byl opravdový ultralight. Nejspíše bylo uchycení přední nápravy nejslabší místo vozu.
Elektromotor vyvine stejný moment jako diesel s převodovkou. Stejnému momentu pak odpovídá stejné zrychlení vozidla. Jestli je to o čtvrtinu víc nebo míň nehraje roli. Retardér působí taky jen na zadní nápravě. T11 (trolejbus „ŠM11“) mohl těžko mít vytrženou přední nápravu, když byla poháněná zadní náprava, a to motorem o výkonu 120 kW. Každý nakupuje to, co zrovna je – a zkušební provoz těch 14 kusů jsou právě ty zkoušky. Na to, aby se koupilo 10 vozidel, nechaly se (bez cestujících) vyjezdit do rozpadnutí, pak se řeklo „nevyhovuje“, a kolečko se opakovalo ještě několikrát, jednak nejsou peníze a jednak by… Číst vice »
Škoda (PPF) možná měla koupit fabriku Solaris než Tureckou Temsu.
Už je to tady! Psal jsem to již před dvěmi měsíci. Elektrobus je nejhorší investice jakou mohl DP udělat. Je to kočkopes mezi autobusem a naprosto spolehlivými trolejbusy. Padesát let bude ta česká blbost která se pořád ohání dráty v ulicích ačkoliv jich je všude od tramvají a i jiných věcí plno, tím, že trolejbus je nevhodný kvůli zadrátovanim ulic. Taková blbost! A přitom kdyby místo pochybných ekektrobusů dávno investoval DP a město Praha do rozvoje trolejbusů v Praze, nemuselo se řešit to co dnes. A to letos ještě nebyly žádné mrazy. Pak teprve uvidí, co to koupili za nesmysl.
https://1884403144.rsc.cdn77.org/foto/trolejbus-brno-cestujici/MHgwL3NtYXJ0L3RoYg/1-full-5710683.jpg?v=0&st=TFIGxFgg8m5GW_q55z1DiS1XkleBHEj6hyanEo3DAzk&ts=1600812000&e=0
Cestující tlačí. Hlavně tam nedávat baterii!
No a? Mě to jako cestujícího vždy bavilo. Na druhou stranu nouzově dokázaly na vozovou baterii popojet už trolejbusy z období 2. války. Pak se na to nějak zapomnělo. Ten na fotce by to, ale měl už opět umět.
Ten ne,, to az 31Tr pro DPMB mély nouzové po pojetí na 24V.
Nevím jak konkrétní vůz na foto, ale mívá to dieselový agregát. Některé linky se s tím i obsluhovaly.
Měl by to umět, ale přesto lidi tlačí. Vyhraje teorie nebo realita?
Jo ona je to zábava, jen dokud na to nejste sám, nespěcháte, je hezky, trajfl není za- chvístaný až na střechu a … nepromáčknete ten plech. A nejede do toho nikdo pod majáky, komu by „ta zábava“ mohla zkazit den a potřebnému život.
Už je to tady! Zase někdo dříve píše, než čte.
Kdepak asi udělali soudruzi z Turecka chybu? Možná vzít kastli z trolejbusu a dát na střechu tři tuny baterek nebyl úplně dobrý nápad.
Na druhou stranu, nemyslim, ze by jiný stroje dopadly extra líp. Kodrcat se 15 h denně po pražských oraništích a tankodromech, to nemůže nic vydržet dlouho.
Možná by měli nakoupit spíš elektrotraktory.
Chtělo by to číst soudruhu chi chi- „kterou Škoda následně vybavila elektrickou výzbrojí včetně baterií. “ nebo Turecká kasle jezdí sama???
Soudruh ten, soudruh tamten. To je docela fuk, ne?
Výsledek je pořád stejný – poddimenzované podvozky, 3t na střeše navíc, kymácení v zatáčkách a pražské silnice v dezolátním stavu -> problém.
Zátopek vstoupil do dějin výroby el.lokomotiv, podbeskydská patra absolutní debakl, nové tramvaje v Ostravě k tomu nemají daleko,elektrobusy v Praze všechny mimo provoz. Světová firma.
Jezdí už 5 let a že by stály, se říct nedá.
https://www.trinecko.cz/trinec-ma-10-novych-elektrobusu-je-lidrem-mestske-elektromobility-v-cesku/d-34408
Pushpuly jezdí. Že se tam vyskytla chyba v obvodu ovládání dveří bych jako absolutní debakl neviděl.
E-busy v Praze jezdily od ledna, momentálně jsou na úpravě a za pár dní zase vyrazí.
Přéčinó byla chebná elektrónka é třenáct z podniku Katóda Holomóc
Z podniko, sakra. Když víš o hanáčtině prd, tak radši mlč.
Kdež křápat, tož pořádně. 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=JvcGCpot5BQ
A pak že je SOR šrot. Možná by za něj byli vděční. Český výrobce, a nemyslím, že je horší než ostatní. Můj názor!
Je to nový autobus, to se stane všude.
Nový??? Vždyť se v Turecku vyrábí roky!
Jako elektrobus? Na samotne karoserii se toho nema zas tolik co rozbit.
Tohle zřejmě na web PID nevyvěsí 😀
Nevím, proč by to měl vyvěšovat web PIDu, když z toho neplyne pro jízdní řád nebo tarif nic. Elektrobusy inzeroval dpp.cz, to bude ten, co to „nevyvěsí“. 😉
Myslel jsem konkrétně Facebook – pravda, na jejich vlastním webu to asi nebude.
https://fb.watch/b_G6oPjRgf/
Jo máte pravdu s tim fejsbůkem. Víte, já tydlenty asociální sítě moc nesleduju, mám radši starej dobrej * web. (*chtěl jsem napsat předválečnej 😀 )
Škoda, že nedodalo karoserii třeba Iveco. Nemuselo se to vozit z Turecka a kvalita mohla být lepší.
Kvalita trecke karoserie je v pohode, turecko je do vyroby austobusova velmoc…. zbytek se dela tady.
Iveco, kvalita. Hmmm, pán je znalec.
Děkuji za mínusy. A nějaký argument?
Aha. Jako obvykle.
Víte, co se tradovalo v devadesátých letech? Na co Liazy, když máme to samé s názvem Iveco … Platilo to, samozřejmě, pro náklaďáky, ale ono to bude se vším.
To by bylo zajimavé mít ten elektrobus heuliez
Měl jsem tu „čest“ už se svézt. Když přišel do Prahy SOR a v autobuse přejezdem přes i menší nerovnost všechno chrastilo a skřípalo, tak jsem si říkal, že už nemůže být nic horšího. Může. Tohle je totiž ještě horší. Interiér se taky moc nepovedl (můj subjektivní názor).
Dobře jim tak…zlatý SOR 👍
SOR je sprosté slovo. Zlatý Heuliez. Ten měl taky mouchy, ale výrobce už ho upravil. Tohle bude podobný scénář.
Heuliez ve formě 34BB, která byla od svého dodání snad 3x v Plzni?
Avšak 0 závad ze strany mechanické části / nástavby. Howgh
Na to nevím, navíc se některé série SORů také musely „flikovat“ výrobcem.
Když jsem s tím jel poprvé a uviděl to dílenské zpracování, pomyslel jsem si cynicky, že se jednou možná bude říkat „zlatý SOR“. A někdo to tady už řekl 😉
Tak ať Temsa už ten byznys rovnou nastaví na to svoje turecké hospodářství. Airbus taky počítá s preventivní výměnou motorů u A220 v průměru každej jeden rok a stejně mají byznys nastaven tak, aby je to nezruinovalo, tak ať se Temsa taky nastaví na to, že vyrábí zmetky a líp to neumí.
Na A220 rozhodně nejsou plánované výměny motorů po roce. vzhledem k tomu že ta sranda stojí stovky milionů to je absurdní a nikdo by to nedokázal zaplatit. To že se NA LETADLE musely vyměnit (řekněme lépe přehodit) motory je něco jiného, dá se na křídlo opravený a sundaný se opraví. Což je proto aby letadlo týden, dva nestálo v hangáru, ne že by se hodil motor do šrotu a koupil nový. A nebylo to nastavením byznysu, ale úplně novu konstrukcí motoru, která vedla k jistým nedostatkům, které bylo třeba odstranit, či udržovat v bezpečném stavu dokud se nevymyslí jak to… Číst vice »
Hodinky, holinky, jakej je v tom rozdíl, vždyť obojí se natahuje 😀 To, že se v průměru každej rok přehazují u A220 motory je nestandardní i když ten starej motor nejde do šrotu, jen na opravu. Temsa, nechť se poučí.
Dobře vám tak, kašpaři. Mate jezdit na CNG jak v Ostravě a okoli.
No, CNG je v současné situaci určitě skvělé palivo.
Chybí Nabucco. Z Azerbajdžánu přes Turecko už plynovod vede. Chybí ta část přes Bulharsko, Rumunsko a Maďarsko do Rakouska. https://cs.wikipedia.org/wiki/Transanatolsk%C3%BD_plynovod
Copak, Ostraváci našli v nějakém dole zemní plyn?
jojo, 60-70kč/kg, dva lidi si na mý doporučení před cca čtyřma lety koupili auto na cng, jako už se jim to stihlo zaplatit, ale vždycky když lezu z baráku, tak se rozhlídnu, jestli mě jeden z nich nechce bacit po šišce plynovou flaškou, nebo aspoň reduktorem…
V Ostravě elektrobusy jsou už nějaký ten pátek, je však otázka, kolik z těch dříve dodaných skutečně jezdí a kolik toho najezdí v porovnání s běžnými busy.
V dnešní době propagovat CNG při riziku dodávek plynu je totál hloupost prohlubující naši energetickou závislost. Jinak jsem se již tím zázrakem 3 zastávky svezl a za mě dobrý. Má to razantní rozjezd, sedačky nejsou jen hrubý plast, ticho ve voze….
No jo, místo odzkoušení prototypu se vyrobilo všech 14 naráz…
Vy znáte podrobnosti těch mechanických závad ….
asi se na mě sesype vlna kritiky, ale od doby co jezdí na drahách emil zátopek, bych ßkodovce nesvěřil nic. i když chápu, že autobusy dělá jina divize než vlaky.
Sice vám tak trochu rozumím, ale 109e nemá patrně nic společného s mechanickými problémy na autobusech, které zdá se jdou spíš za tureckým výrobcem.
Taky mám problém si vzpomenout, který z výrobků Škody byl od počátku v pohodě … Obávám se, že Schadewerke jede spíš na kvantitu než na kvalitu …
Nutnost vyřešit dětské nemoci nevnímám jako zásadní problém, to má mnoho evropských firem. Problém jsou zásadní vady nebo trvalá vyšší poruchovost.
Jak se mi vnější design moc líbí, tak zevnitř mě to zklamalo, o to víc po rozjezdu, kdy všude všechno skřípalo. Tak třeba se i tohle poladí, a bude to příjemné svezení
Jízdní vlastnosti teda šílené. Zlatý SOR. Měl jsem pocit, že to někdo skládal z výlisků, co mu došly v papírové krabičce.
Prý to došlo z Turecka v kontejneru. Kovovém.