Milník v dostavbě slovenské D1, v jednom z nejdelších tunelů dokončili vozovku

Tunel je součástí rozestavěného obchvatu města Ružomberok, po dokončení zkrátí cestu do Tater.
V tunelu Čebrať na rozestavěném obchvatu slovenského města Ružomberok skončila betonáž vozovky. Pokud nenastanou žádné další komplikace, svezou se řidiči po další části slovenské D1 na konci letošního roku.
„V obou tunelových rourách máme hotovou betonovou vozovku, probíhají poslední úpravy a montují se technologie. Bavili jsme se se zhotovitelem, velmi si pochvalují klimatické podmínky. Tato zima byla mírná a navzdory tomu, že stavba má stále své problémy, potvrdili, že termín na odevzdání díla se jim podaří dodržet,“ řekl slovenský ministr dopravy Jozef Ráž.
Tunel Čebrať měří na délku 3,6 kilometru. Jestli se na konci roku podaří zprovoznit také nejdelší slovenský tunel Višňové, zařadí se Čebrať v žebříčku nejdelších slovenských tunelů na třetí příčku.
Ražba tunelu začala v roce 2014, o rok později přišly komplikace v podobě málo únosného podloží v kombinaci s rizikem sesuvu svahu nad trasou tunelu u západního portálu blízko obce Hrboltová.
Ražení tunelu bylo po asi 300 metrech pozastaveno a později byla představena nová definitivní varianta vedení trasy severně mimo sesuvové území. Pro délku tunelu to znamenalo prodloužení o asi 1 600 metrů.
Tunel je součástí rozestavěného úseku dálnice D1 Hubová – Ivachnová s délkou 15 kilometrů. Liptovská D1, která vytvoří obchvat města Ružomberok, se po dobudování napojí na stávající čtyřproudovou dálnici směřující do Košic.
Úsek Hubová – Ivachnová má po dokončení využívat až 20 tisíc aut denně. Výrazně pomůže městu, kterým dnes musí veškerý tranzit projíždět. Obchvat také zkrátí cestu do Tater.
Zhotoviteli jsou OHL ŽS a Váhostav – SK. Podle dřívějších informací stavba vyjde na výrazně více, než původně zasmluvněných v přepočtu asi 7,2 miliardy korun. Důvodem jsou zmíněné úpravy trasy i opatření proti sesuvům půdy. Projekt je financován z fondů Evropské unie a slovenského rozpočtu.