Milník v dostavbě nejdelšího slovenského tunelu, začala pokládka vozovky
Řidiči začnou tunel využívat v příštím roce.
V rozestavěném tunelu Višňové u Žiliny začala pokládka cementobetonového krytu vozovky. Nejdelší tunel na Slovensku se tak opět o něco přiblížil dokončení. Informovala o tom Národná diaľničná spoločnosť (NDS). Uvedení tunelu do provozu je s mnohaletým zpožděním aktuálně plánováno na konec příštího roku.
„Dvouvrstvý cementobetonový kryt je pokládán dvojicí finišerů – finišerem pro spodní a finišerem pro horní vrstvu. Technologie kladení dvouvrstvého krytu je realizována v celé šíři vozovky, tedy v 7 metrech. Celý proces betonáže je velmi přísný na čas a na koordinaci pohybu strojů. Proces zpracování betonové směsi pro horní a spodní vrstvu betonu musí být ukončen do doby zpracovatelnosti čerstvého betonu,“ vysvětlila NDS.
Tunel Višňové je součástí celkem 13,5 kilometru dlouhého úseku slovenské dálnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Po dokončení vznikne kompletní dálniční obchvat Žiliny, který zároveň ušetří nejméně čtvrt hodiny cesty do Tater. Samotný tunel měří 7,5 km. Zhotovitelem je sdružení firem vedené společností Skanska SK.
„Dostavba dálnice s tunelem je pro nás prioritním projektem. Denně vynakládáme tlak a extrémní úsilí na to, aby měli motoristé tuto klíčovou stavbu co nejdříve k dispozici,“ ujistila NDS.
Slovenský ministr dopravy Jozef Ráž hovořil ještě letos v létě o možném urychlení prací nahrazením povrchu vozovky. Místo betonové měla být asfaltová. Proti tomu se však s argumentem požární bezpečnosti postavilo několik odborníků, načež ministerstvo od myšlenky upustilo a dlouho nechtělo přiznat, že o ní vůbec uvažovalo.