„Milionový“ parkovací dům hlásí další zpoždění. Tramvaje ho předstihnou skoro o tři roky
Stavba parkovacího domu na Dědině, stav v září 2025. Foto: Praha 6

Parkovací dům na pražské Dědině má sloužit i jako P+R. Stavba se však neuvěřitelně komplikuje.
Zase náměstek Hřib sliby chyby na co šáh prodloužené a předražené stavby
Tak doufám, že to nebudou muset lidé bez auta nebo lidé s vlastní garáží muset dotovat.
Doufám, že cena parkovného bude odpovídat tržní ceně a nákladům. Jen nevím, kolik to má být – tržní ceny na okraji města se myslím pohybují kolem 2000 Kč měsíčně, ale aby to nemuselo být dotováno (pokrytí odpisů + provozních nákladů), tak by to mělo být spíš tak 5000 Kč měsíčně.
Zdrazit by se měla naopak místa na ulici a z nich dotovat ten dům. Zaprvé je to kompromis, že si lidi musí zajít dál, zadruhé tím že si musí zajít dál to mají stejně daleko na tramvaj než na parkoviště.
V kontextu Prahy toto nemusí být úplně stoprocentně, třeba do centra se stejně autem nedostane, ale tyto obecné zásady jdou aplikovat na mensi města, kterým by to taky pomohlo.
Mohla by prosím redakce získat nějaké detailnější vyjádření, proč se stavba posune o rok? Hrubá stavba vypadá skoro kompletně tak nechápu, co budou ještě rok dělat. Děkuji
Takže trať už funguje, parkovací dům není a doprava se nezhroutila. Tedy se ukazuje, že se vlastně stavět nemusel. Snad aspoň Praha nastaví cenu parkování tak, aby to aspoň provozně neprodělávalo.
Musel. Kdyby to závazně neslíbil, tak tam tramvaj dodnes nejezdí. Místní by se dodnes bránili. Jen konstatuji, nehodnotím, na čí straně je větší kus „pravdy“.
A pokud Hřib a/nebo Scheinherr chtěli být u stříhání pásky, tak to museli urychlit – právě tím závazný slibem
Podobné stavby mají být levné a rychlé na stavbu a levné a jednoduché na provoz a trvanlivé a design až teprve pak má přijít na řadu..
A jak si to představujete? Nějakou plechovou halu, kde budou auta v pěti patrech nad sebou?
A proč ne. Pokud to bude fungovat. Lepší parkovat v nějaké jak říkáte plechové hale než vůbec.
Já to myslel ironicky. Nějaká plechová hala vám spadne (což by ale s auty nebyla žádná škoda). Tím vaším postupem fakticky nic neušetříte.
Stavět místo atypického pomníku architekta raději stavebnici z katalogových prefabrikátů by řešení tohoto problému rozhodně prospělo.
Ale my jsme si řekli NE!
Ať mi nikdo neříká že pokud by tam byly nekomerční prostory že by si ten parkovací dům na sebe nevydělal. Docela by mě zajímalo o kolik by to bylo dražší pokud by to místo 3 pater mělo 5.
No s nekomerčními prostory asi těžko 🙂 Asi myslíte komerční prostory. Ale kdyby to byl obchoďák, bude chtít parkovací místa primárně pro nakupující, protože i tam je zvykem dnes jezdit autem. Ne pro někoho, kdo si tam odstaví auto napořád. Těch 290 lidí by je nevytrhlo.
On asi myslel 2 patra bytů třeba. A buď je prodat a nebo pronajimat.Tím by cena parkoviště klesla.
Tak to by měla být samozremost že když se staví byty či komerční prostory tak by mělo vzniknout dostatek nových parkovacích míst.
Omlouvám se za překlep. Měl jsem samozřejmě na mysli komerční prostory. Samozřejmě s patřičně dimenzovanými parkovacími prostory.
Když něco staví město, trvá to sice dvakrát dlouho, zato je to třikrát dražší.
No hlavne na takomto mieste nemá P+R veľký zmysel. Si tak predstavujem ako z parkovacieho domu prestúpi vodič na električku, tou sa 10 minút povezie na Veleslavín, tam si prestúpi na metro… Jedine ak má cieľ niekde nižšie na Evropské (alebo na letisku) a na metro prestupovať nepotrebuje.
Ještě může dojít o kus dál na vlak, pokud zrovna nějaký pojede. Ono, kdyby byli místo Veleslavína vytvořili přestupní uzel za přejezdem v Ruzyni, a když už tedy prodlužovali A, vzali to s pořádnou obsluhou Červeného Vrchu a Petřin, místo Veleslavína udělali přestup na vlak právě v Ruzyni (druhým vestibulem k tramvaji na Dědině) a mohli variantně k vlaku pokračovat na letiště, přičemž nemocnici v Motole by obsloužila tramvaj Petřiny – Vypich – Motol (která by se tak u nemocnice vešla krásně mimo vozovku), ten parkovací dům by mohl sloužit i jako P+R (příjezd od Dlouhé míle, ale třeba i… Číst vice »
Terminál P+R by dával smysl u okruhu a OC Šestka. S metrem… Místo metra je tam ta vlečka na letiště. Vlastně není.
No, „Dlouhá Míle“ snad někdy bude – s jakou kapacitou „P+R“ to nakonec bude, to je ovšem zatím asi pořád ještě otázka.
Ten parkovací dům v sídlišti je samozřejmě správná věc – odstavená auta patří tam a ne na ulice (tam mají místa sloužit jen pro krátkodobá zastavení na rychlé vyřízení potřebných záležitostí), ale je nesmysl vydávat to za místa pro parkování „P+R“, která nejen nepatří do sídliště, ale ani k pouhé tramvaji, nýbrž k metru nebo příměstskému vlaku s jen krátkým intervalem.
Nechť to laskavě Praha nenazývá P+R ale parkovací dům pro domácí. Nevím, co by rozmazlení pražáci říkali tomu, kdyby celý zbytek republiky stavěl P+R jen pro „své“. Praha je stále více přímo učebnicový příklad absolutní neschopnosti, která je do očí bijící. Stran dojezdu do Prahy všechny nutí k využívání VHD, nic proti, ale to by musela za něco stát. Ano odkáží člověka na takový shit, jako je linka 384 SID/PID. To jest 41 km za 75 minut, když top vůbec jede, zpravidla ještě více, busy nestíhají obraty. Nebo aby byl výčet úplný, tak ještě R16, kdy ani Bůh neví, kam… Číst vice »
Rozmazlení pražáci…? Chudinko vesnická :))
To, že to těm busům PID/SID často tolik trvá, není náhodou způsobeno právě tím, že jsou silnice doslova zaplněné osobníma autama?
384? Ta často uvízne v kamionovém pekle, resp. v kongescích okolo, které vyvolává situace na dálnici. Od R16 se také nedá očekávat spolehlivost odpovídající standardům PID. Častý výlukový režim k tomu. Důvody známe. Vnímání nespolehlivosti, nutnost být dennodenně ve střehu nebo napětí, jestli „to přijede“ s max. 15minutovou sekyrou, abych stihl být někde včas (a nepojedu ráno kvůli tomu o hodinu dřív), žene lidi do aut. Je to začarovaný kruh a nejen pro tuto oblast. Že nikdo za mnoho měsíců neudělal nic s nestíháním obratů na Zličíně, už je skoro i divné. Jinak k věci: P+R patří někam k OC… Číst vice »
Praha? Neschopný je tady stát, který místo pořádných kolejových tras vede od severozápadu (a částečně i jihozápadu) do města akorát další dálnice. Přitom u kolejových tras, pokud by byly zkapacitněny a přiměřeně zrychleny, mohou být P+R průběžně, ne formou ‚mega‘ baráků na okrajích města, kam se pak mají nasunout všichni najednou. A tyto trasy by pak v Praze nemusely být funkčně „nahrazovány“ metrem, které má mít ve městě primárně úplně jiné funkce.
Pokud ten parkhaus bude pro místní, neměl by se nazývat P+R, nýbrž P+S (park and sleep). No nic, to jen aby řeč nestála:o)))
V Praze je to samej vesničan a celá Morava a Slovensko a teď i Ukrajina.To jsou rozmazlenci a pomlouvači, ale do Prahy se cpou.
Téměř milion občanů republiky je ohrožen ztrátou bydlení, ale ne, tohle řešit nepotřebujeme, radši postavíme další příbytek pro auta.
Tak bydlení si snad každý svéprávný dospělý člověk obstará sám, k tomu nepotřebuje stát a magistrát…
Tak tím spíš by si sám mohl obstarat i garáž, no ne?
Parkuju na svém pozemku ve své garáži. Jakou další starost máš?
Takových ovšem není ani zdaleka většina – a v Praze „tím tuplem ne“.
Problém je, že developer by sice k novým bytům jistě postavil i adekvátní počet garáží, ale při dnešních cenách bytů by nikdo nechtěl platit k tomu ještě i garáž. A dokud se ty ceny nevyřeší, budou auta stále garážovat na prostranstvích, která nejsou k tomu účelu primárně určena – bohužel.
Ach vy točvolanti, průšvih je, že to myslíte vážně
Co má bydlení společného s točvolanty?
Ano? A proč tedy tolik lidí v Praze bydlí ve sdílených bytech jako v ruSSku za rudého hnusu?
Kdo nutí ty lůzry bydlet v Praze, nejdražším městě v republice?
Bez slibu, že tam nebude náhradou za snížený počet parkovacích možností (kvůli tramvajové trati) parkovací dům (primárně pro místní), by tam doteď místo té tramvaje jezdila 218 asi v kloubech, nebo 225 s nutností vložených spojů (a nebyl položen ani metr kolejí).
Proč je z toho prodražená a výrazně zpožděná stavba, je otázka na město a měla by být položena hodně ostře.
Ano, takto to bylo slíbeno. Je ale celkem škoda, že část těch lidí nezačne uvažovat o životě bez auta, což by mělo být ve městě velikosti a zázemí Prahy celkem přirozené. Ovšem, je to navázáno i na státní politiku, která motivuje spíše k opaku – pokud se člověk nepohybuje jen po městě.
Tak ji položte 😀. Vůbec nic Vám (a plusařům) v tom nebrání.
Mi prijde mnohem lepsi cesta stavet PD pro mistni, za poplatek samozrejme, nez P+R, ktere stejne nema valny efekt. Na Jiznim Meste se ted chysta zastavba hluchych uzemi (okoli Opatova, okoli Haju i Roztyl) a parkovaci kapacita je na stiru, pritom tu jsou „soukroma parkoviste“, casto na mestskych pozemcich, kde by klidne mohl stat PD, pripadne i s byty nad tim, prostor pro vyskove budovy tu je, zapadne to taky a mohlo by to navysit soucasnou parkovaci kapacitu nasobne. pro jistotu dodavam, ze si sam platim parkovaci misto v garazi cca 1km od bytu, lidi se musi naucit, ze parkovani… Číst vice »
No právě, nejdřív se musí narovnat tržní prostředí, tedy všechna městaká parkovací místa mají být nabízena za cenu odpovídající místní poptávce. Pak mají šanci konkurovat soukromá parkoviště a obojí bude přiměřeně zaplněno, tedy zbyde kapacita pro toho kdo potřebuje a zaplatí si.
ale ta soukroma parkoviste jsou plne, ale pokud je na mestskem pozemku, dava mi vetsi smysl to zaplnit mestkym PD se smisenym ucelem (rekneme, ze kolem nas jsou 12 patrove domy, tak 4 patra parkovani, 8 pater bydleni)
takhle přece vypadá normální dům dneska, tam těžko budou parkovat lidé z okolních domů.
tak to bych rad videl nejaky priklad v CR
Hehe, víte, jaká jsou parkovací minima v Praze u nových domů? Je to víc než 1 stání na byt. Tedy pokud chcete dům s 8 obytnými patry, několik pater parkování tam bude, buď nad zemí, nebo pod zemí. Proto se většinou ani 8 pater nestaví, jen cca 3-5, protože stavět několik pater parkování pod zemí je dost komplikované.
tak jeste jednou, mluvime o 12 nadzemnich patrech, z toho 4 parkovaci a 8 obytnych/kancelarskych, s tim, ze samozrejme by slo jit 2-3 podlazi pod zem a nechat parter obchodu
bavime se napriklad o parkovisti Salounova na P11 (hned vedle jsou 20 pater vysoke domy) nebo o kousek vedle na obou stranach Hviezdoslavovy, pokud by se tam zacalo stavet, lidi budou remcat, protoze zvyk, ale pokud by se tam udelala takovahle smisena zastavba bylo by to super, a ano je tam problem s izolaci a dalsi uskali, ale nic, co bychom nezvladli vyresit
ano, vedle stojí 20 pater vysoké domy, protože tenkrát parkovací minima žádná nebyla, naštěstí. Stejně tak stojí třeba 20 pater vysoké bytové domy v Londýně asi tak pět metrů chodníku od metra. Taky bez parkování. To by už dnes v Praze nešlo.
No a spojovat parkovací dům pro okolí ještě s bydlením, no nevím. Chápu, že nic takového nikde není.
ale za tohle si muzeme sami, tim, ze udrzujeme parkovaci socialismus…pak se je treba hledat neotrela reseni, protoze lide se toho vzdavat nechteji
A všichni si pořád pletete (pletou) parkování (= krátkodobé zastavení) a garážování, byť v těchto případech právě na těch veřejných prostranstvích, která k tomu nejsou primárně určena. Krátkodobé zastavení na ulici jen pro rychlé vyřízení nějakých záležitostí by mělo být bezplatné, ale odstavovat vozidla dlouhodobě povolit jedině na místech k tomu určených a za to i placených (parkovací domy, apod.).
A neměli by domácnosti na dědině, co nemají auto, také dostat milion?
A uz si tyhle domacnosti zaplatily tramvajovou trat a nove tramvaje? 😉
A co když někdo parkuje auto v obytném domě a jezdí tramvají, neměli by tací zaplatit ten milion dvakrát?
To myslíte doufám jako legraci.
Řekl bych, že je to sarkasmus.
Odkazující na to, že se obrovské sumy z veřejných rozpočtů vydávají na podporu většího pohodlí pro individuální automobilismus.
Vzhledem na to, že individuální automobilsmus ve městech způsobuje celou řadu negativních externalit, i tržní ekonomické poučky říkají, že se mají vytvářet takové pobídky, které by množství externalit snižovalo. Nebo alespoň nedělat nic. Ale rozhodně ne je z veřejných rozpočtů podporovat.
Nema nekdo kontakt na lidi z NCOZ? Tohle uz je totalni vysmech. Nejdriv to vysoutezi trikrat draz, nez je realna cena a ted jeste krome zpozdeni (urcite bez sankci) budou nejspis nejake viceprace na navyseni uz tak premrsteneho rozpoctu. Subterra zatim neuspela s Metrem D, tak se to musi nahnat jinde…🙇♂️
Krystalický příklad jak to nedělat. Praha postaví místním tramvaj ke zlepšení obslužnosti VHD a oni si ještě vyvřískají parkovací dům za čtvrt miliardy. Praha měla zvednout cenu parkování ze 14 haléřů na hodinu aspoň na 10 Kč na hodinu a hned by tam bylo kolem těch paneláků parkujících aut méně.
Bohužel mentalita v ČR je taková, že si lidi myslí, že místo na parkování mimo jejich vlastní pozemek je jejich právo a podle toho to tu taky vypadá… ulice zaskládaný autama, nedá se ani projít a když se někde má udělat něco na úkor parkování na veřejném prostranství, tak všichni křičí jako by je chtěli zabít…
Mistni tu po tramvaji ani moc netouzili. Ale stejne jako na Barrandove se tramvajova trat dotahla k developerskym projektum Finepu. Kdo z vas to ma, ze vam mesto na prani postavi tramvaj az k vasemu projektu. Takze priste at jdou kompenzace za zrusena mista za Finepem, ten to bez problemu zvladne postavit za tretinu nakladu.
Ta trať byla v plánech dávno před Finepem. Rozuměj ještě před rokem 1989.
Plany ZAKOSu tu mame taky dlouho a presto se nerealizuji. Planu na tramvajove trate mame taky spousty, ale realizuji se jen vybrane. Urcite to bude vzdy jen nahoda.
Realizují se ty, kde je místo, dá se tam stavět a není tam odpor městské části, jako třeba u tramvaje do Bohnic.
Co to je „kompenzace za zrušená místa“? Jako že na parkovací místo na ulici u paneláku je nějaký právní nárok? Jste příčetný?
Kdyz nekdo stavi neco noveho v uz zastavene oblasti, tak se kompenzuje vsechno mozne, co je kvuli novemu projektu zruseno. Je snad nejaky pravni narok na nahradu zruseneho chodniku? Presto se stavi nove jako kompenzace. Ma nekdo osobni narok na nahradu pokaceneho stromu? Presto se to kompenzuje novou vysadbou… Proste se to tak deje a ze vam to vadi jen u parkovacich mist je nastesti jen vas problem.
Vám evidentně některé souvislosti vůbec nedocházejí. Všichni jsme chodci, chodník je pro každého. O náhradě pokácených stromů snad ani nemusíme mluvit – životní prostředí. Ale jaký je obecný zájem na parkovišti pro nějakou jednu soukromou popelnici? A proč jen pro jednu? A proč jen pro auto? Nemělo by se mi město taky postarat o plac na kolotoč, labutě, střelnici a maringotku?
Jasne kazdy obcan prosel po vsech chodnicich. Vsichni nejsou chodci a vsichni nechodi po vsech chodnicich. Takze si zkusim vasi logiku: Jaky je obecny zajem treba na tom, aby Franta Dalnice mohl chodit na pivo po stavajicim chodniku, kdyz to muze vzit z druhe strany? Kdyz bydlim na druhe strane mesta, tak me chodnik treba na Dedine taky nezajima. Je to jejich soukromy zajem. Kdyz budu bezdetny duchodce, tak nemam zajem na tom, aby mesto zrizovalo detske hriste pro par rvoucich parchantu a zabiralo tak nejaky plac. Takze asi tak s tou vasi logikou. Mozna by bylo vhodne si vytahnout… Číst vice »
Existuje něco jako celospolečenská shoda na na státem a městem financované infrastruktuře. Elektrická rozvodná sítˇ, silniční stavby, VHD atp. V ČR zatím existuje poptávka po politicích, kteří vám slíbí a realizují městem financovaná odkladiště pro soukromá osobni auta. Populismus był v této zemi vždycky hit a Praha v tom není jiná. Přibývá ovšem lidí, kteří auto ve městě nemají a nepotřebují i lidí, kteří se o sebe dokážou postarat sami a parkování si zajišťují na své nakłady na svém pozemku a budou víc a víc napadat tohle rozhazování veřejných prostředků. A jednoho dne se proste proberete a zjistíte, že zaparkovat… Číst vice »
Ja to rozhazovani taky napadam, tohle je umele predazena stavba. A parkovani v Praze mam vyresene na svem pozemku, kde mam parkovaci stani a garaz 😉 Naklady by i dnes byly nizsi, nez za kolik to ted stavi magistrat.
Populisticti jsou ted nejvic politici, kteri se snazi nejvic bojovat proti vlastnictvi aut. Umele navysuji naklady u IAD a u VHD zase nechavaji penize tect bez jakekoliv kontroly a jeste to oznacuji jako dobry umysl.
Parkovací stání venku a parkovací dům je docela rozdíl.
Parkování venku i dnes staví městská část (třeba Modřany) za cenu asi milion korun za 10 míst. Stačí kvůli tomu pokácet strom a odstranit zeleň.
Nic takového jako „Existuje něco jako celospolečenská shoda na na státem a městem financované infrastruktuře“ neexistuje.
Buď si to jen myslíte, nebo Vás o existenci něčeho, co není přesvědčili nějací „pokrokáři“ (ať zelení, červení nebo ti s pirátskou vlajkou).
A k této větě: „Přibývá ovšem lidí, kteří auto ve městě nemají a nepotřebují “ – možná přibývají, ale těch druhých přibývá rychleji – stačí se podívat na statistiky.
Aktuálně jste menšina, která je více slyšet než ta mlčící většina.
Až nám Uršula definitivně zakáže auta + tak 20 let po zákazu se ten poměr otočí.
zase lidé s auty tloustnou, takže dlouhou životnost bych u nich nepředpokládal.
Tloustnou, souhlasím, ale i tak se prodlužuje průměrný věk dožití (neříkám v jaké stavu – zdravý / nemocný), takže léky a něco jako zdravotní péče to stíhá více než kompenzovat
mimochodem, i když těch s auty přibývá, nedostatek peněz to jaksi nevyřeší (překvapivě to zhruba pětikilo daně na jednu nádrž není až tak závratná částka, jak si mnozí myslí a ani nejde do rozpočtu města).
Tzn. reálně vám nikdo parkovací domy z veřejných peněz nepostaví. Ale budou vám to vždycky slibovat. Asi jako výše uvedený příklad z Modřan. Tam v rámci plnění předvolebních slibů udělají 10 míst venku, zlikvidují zeleň a napíší, že zkoumají možnosti výstavby parkovacích domů, které by hrozně rádi chtěli na území P12 vystavět a ulevit tak sídlištím.
Proč by vůbec měla být nějaká kompenzace za zrušená parkovací místa na městských pozemcích?
Električková trať nerieši cestu napr. na Moravu.
Nepřímo řeší, 26 dojedu až na hlavák a pak vlakem na tu Moravu.
To je skvelá voľba. Takže idem pol hodiny 26, potom 3,5 hodiny EC, potom 25 minút Os, potom 25 minút bus, potom 30 minút pešo a už zhruba za šesť hodín (sú tam aj čakania na prestupoch) som na mieste, ak mi teda neušiel žiaden prípoj, pretože potom to môže byť za 8, za 10…
Alebo teda 04:45 od dverí k dverám (aktuálny odhad mapy.com, ale „bez provozu“ za 03:58) autom. A už tak od dvoch ľudí v aute sa to vyplatí aj finančne.
Kryté stání pro místní v hodnotě milion korun, to je možné jen v našem autolandu. Jak se bez něj obyvatelé obešli poslední 3 roky?
To nema s autolandem nic spolecneho. Tohle je spis dusledek politicke vseschopnosti a urednicke neschopnosti. Drive to byl Bemland, dnes je to Hribistan. Mozna na tech povidackach o jeho vile bude i neco pravdy.