„Milionový“ parkovací dům hlásí další zpoždění. Tramvaje ho předstihnou skoro o tři roky

Stavba parkovacího domu na Dědině, stav v září 2025. Foto: Praha 6Stavba parkovacího domu na Dědině, stav v září 2025. Foto: Praha 6

Parkovací dům na pražské Dědině má sloužit i jako P+R. Stavba se však neuvěřitelně komplikuje.

Odebírat
Upozornit na
guest
45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

Podobné stavby mají být levné a rychlé na stavbu a levné a jednoduché na provoz a trvanlivé a design až teprve pak má přijít na řadu..

Abc

Ať mi nikdo neříká že pokud by tam byly nekomerční prostory že by si ten parkovací dům na sebe nevydělal. Docela by mě zajímalo o kolik by to bylo dražší pokud by to místo 3 pater mělo 5.

PetrH

No s nekomerčními prostory asi těžko 🙂 Asi myslíte komerční prostory. Ale kdyby to byl obchoďák, bude chtít parkovací místa primárně pro nakupující, protože i tam je zvykem dnes jezdit autem. Ne pro někoho, kdo si tam odstaví auto napořád. Těch 290 lidí by je nevytrhlo.

Rom

On asi myslel 2 patra bytů třeba. A buď je prodat a nebo pronajimat.Tím by cena parkoviště klesla.

Abc

Tak to by měla být samozremost že když se staví byty či komerční prostory tak by mělo vzniknout dostatek nových parkovacích míst.

Abc

Omlouvám se za překlep. Měl jsem samozřejmě na mysli komerční prostory. Samozřejmě s patřičně dimenzovanými parkovacími prostory.

holy.james067

Když něco staví město, trvá to sice dvakrát dlouho, zato je to třikrát dražší.

Jeffer

No hlavne na takomto mieste nemá P+R veľký zmysel. Si tak predstavujem ako z parkovacieho domu prestúpi vodič na električku, tou sa 10 minút povezie na Veleslavín, tam si prestúpi na metro… Jedine ak má cieľ niekde nižšie na Evropské (alebo na letisku) a na metro prestupovať nepotrebuje.

Frantisek X

Ještě může dojít o kus dál na vlak, pokud zrovna nějaký pojede. Ono, kdyby byli místo Veleslavína vytvořili přestupní uzel za přejezdem v Ruzyni, a když už tedy prodlužovali A, vzali to s pořádnou obsluhou Červeného Vrchu a Petřin, místo Veleslavína udělali přestup na vlak právě v Ruzyni (druhým vestibulem k tramvaji na Dědině) a mohli variantně k vlaku pokračovat na letiště, přičemž nemocnici v Motole by obsloužila tramvaj Petřiny – Vypich – Motol (která by se tak u nemocnice vešla krásně mimo vozovku), ten parkovací dům by mohl sloužit i jako P+R (příjezd od Dlouhé míle, ale třeba i… Číst vice »

M1M2

Nechť to laskavě Praha nenazývá P+R ale parkovací dům pro domácí. Nevím, co by rozmazlení pražáci říkali tomu, kdyby celý zbytek republiky stavěl P+R jen pro „své“. Praha je stále více přímo učebnicový příklad absolutní neschopnosti, která je do očí bijící. Stran dojezdu do Prahy všechny nutí k využívání VHD, nic proti, ale to by musela za něco stát. Ano odkáží člověka na takový shit, jako je linka 384 SID/PID. To jest 41 km za 75 minut, když top vůbec jede, zpravidla ještě více, busy nestíhají obraty. Nebo aby byl výčet úplný, tak ještě R16, kdy ani Bůh neví, kam… Číst vice »

p.ondrash

Rozmazlení pražáci…? Chudinko vesnická :))

Andrej

To, že to těm busům PID/SID často tolik trvá, není náhodou způsobeno právě tím, že jsou silnice doslova zaplněné osobníma autama?

Dachs

384? Ta často uvízne v kamionovém pekle, resp. v kongescích okolo, které vyvolává situace na dálnici. Od R16 se také nedá očekávat spolehlivost odpovídající standardům PID. Častý výlukový režim k tomu. Důvody známe. Vnímání nespolehlivosti, nutnost být dennodenně ve střehu nebo napětí, jestli „to přijede“ s max. 15minutovou sekyrou, abych stihl být někde včas (a nepojedu ráno kvůli tomu o hodinu dřív), žene lidi do aut. Je to začarovaný kruh a nejen pro tuto oblast. Že nikdo za mnoho měsíců neudělal nic s nestíháním obratů na Zličíně, už je skoro i divné. Jinak k věci: P+R patří někam k OC… Číst vice »

Frantisek X

Praha? Neschopný je tady stát, který místo pořádných kolejových tras vede od severozápadu (a částečně i jihozápadu) do města akorát další dálnice. Přitom u kolejových tras, pokud by byly zkapacitněny a přiměřeně zrychleny, mohou být P+R průběžně, ne formou ‚mega‘ baráků na okrajích města, kam se pak mají nasunout všichni najednou. A tyto trasy by pak v Praze nemusely být funkčně „nahrazovány“ metrem, které má mít ve městě primárně úplně jiné funkce.

mic

Pokud ten parkhaus bude pro místní, neměl by se nazývat P+R, nýbrž P+S (park and sleep). No nic, to jen aby řeč nestála:o)))

Rom

V Praze je to samej vesničan a celá Morava a Slovensko a teď i Ukrajina.To jsou rozmazlenci a pomlouvači, ale do Prahy se cpou.

Noscortas

Téměř milion občanů republiky je ohrožen ztrátou bydlení, ale ne, tohle řešit nepotřebujeme, radši postavíme další příbytek pro auta.

Dachs

Bez slibu, že tam nebude náhradou za snížený počet parkovacích možností (kvůli tramvajové trati) parkovací dům (primárně pro místní), by tam doteď místo té tramvaje jezdila 218 asi v kloubech, nebo 225 s nutností vložených spojů (a nebyl položen ani metr kolejí).
Proč je z toho prodražená a výrazně zpožděná stavba, je otázka na město a měla by být položena hodně ostře.

Frantisek X

Ano, takto to bylo slíbeno. Je ale celkem škoda, že část těch lidí nezačne uvažovat o životě bez auta, což by mělo být ve městě velikosti a zázemí Prahy celkem přirozené. Ovšem, je to navázáno i na státní politiku, která motivuje spíše k opaku – pokud se člověk nepohybuje jen po městě.

zemko

Mi prijde mnohem lepsi cesta stavet PD pro mistni, za poplatek samozrejme, nez P+R, ktere stejne nema valny efekt. Na Jiznim Meste se ted chysta zastavba hluchych uzemi (okoli Opatova, okoli Haju i Roztyl) a parkovaci kapacita je na stiru, pritom tu jsou „soukroma parkoviste“, casto na mestskych pozemcich, kde by klidne mohl stat PD, pripadne i s byty nad tim, prostor pro vyskove budovy tu je, zapadne to taky a mohlo by to navysit soucasnou parkovaci kapacitu nasobne. pro jistotu dodavam, ze si sam platim parkovaci misto v garazi cca 1km od bytu, lidi se musi naucit, ze parkovani… Číst vice »

Jan Tichavský

No právě, nejdřív se musí narovnat tržní prostředí, tedy všechna městaká parkovací místa mají být nabízena za cenu odpovídající místní poptávce. Pak mají šanci konkurovat soukromá parkoviště a obojí bude přiměřeně zaplněno, tedy zbyde kapacita pro toho kdo potřebuje a zaplatí si.

zemko

ale ta soukroma parkoviste jsou plne, ale pokud je na mestskem pozemku, dava mi vetsi smysl to zaplnit mestkym PD se smisenym ucelem (rekneme, ze kolem nas jsou 12 patrove domy, tak 4 patra parkovani, 8 pater bydleni)

PetrH

takhle přece vypadá normální dům dneska, tam těžko budou parkovat lidé z okolních domů.

zemko

tak to bych rad videl nejaky priklad v CR

David

A neměli by domácnosti na dědině, co nemají auto, také dostat milion?

Pavel Dvořák

A uz si tyhle domacnosti zaplatily tramvajovou trat a nove tramvaje? 😉

M1M2

To myslíte doufám jako legraci.

Andrej

Řekl bych, že je to sarkasmus.

Odkazující na to, že se obrovské sumy z veřejných rozpočtů vydávají na podporu většího pohodlí pro individuální automobilismus.

Vzhledem na to, že individuální automobilsmus ve městech způsobuje celou řadu negativních externalit, i tržní ekonomické poučky říkají, že se mají vytvářet takové pobídky, které by množství externalit snižovalo. Nebo alespoň nedělat nic. Ale rozhodně ne je z veřejných rozpočtů podporovat.

Pavel Dvořák

Nema nekdo kontakt na lidi z NCOZ? Tohle uz je totalni vysmech. Nejdriv to vysoutezi trikrat draz, nez je realna cena a ted jeste krome zpozdeni (urcite bez sankci) budou nejspis nejake viceprace na navyseni uz tak premrsteneho rozpoctu. Subterra zatim neuspela s Metrem D, tak se to musi nahnat jinde…🙇‍♂️

Dálnice

Krystalický příklad jak to nedělat. Praha postaví místním tramvaj ke zlepšení obslužnosti VHD a oni si ještě vyvřískají parkovací dům za čtvrt miliardy. Praha měla zvednout cenu parkování ze 14 haléřů na hodinu aspoň na 10 Kč na hodinu a hned by tam bylo kolem těch paneláků parkujících aut méně.

Jirka Kriz

Bohužel mentalita v ČR je taková, že si lidi myslí, že místo na parkování mimo jejich vlastní pozemek je jejich právo a podle toho to tu taky vypadá… ulice zaskládaný autama, nedá se ani projít a když se někde má udělat něco na úkor parkování na veřejném prostranství, tak všichni křičí jako by je chtěli zabít…

Pavel Dvořák

Mistni tu po tramvaji ani moc netouzili. Ale stejne jako na Barrandove se tramvajova trat dotahla k developerskym projektum Finepu. Kdo z vas to ma, ze vam mesto na prani postavi tramvaj az k vasemu projektu. Takze priste at jdou kompenzace za zrusena mista za Finepem, ten to bez problemu zvladne postavit za tretinu nakladu.

Zbyněk

Ta trať byla v plánech dávno před Finepem. Rozuměj ještě před rokem 1989.

Pavel Dvořák

Plany ZAKOSu tu mame taky dlouho a presto se nerealizuji. Planu na tramvajove trate mame taky spousty, ale realizuji se jen vybrane. Urcite to bude vzdy jen nahoda.

PetrH

Realizují se ty, kde je místo, dá se tam stavět a není tam odpor městské části, jako třeba u tramvaje do Bohnic.

Dálnice

Co to je „kompenzace za zrušená místa“? Jako že na parkovací místo na ulici u paneláku je nějaký právní nárok? Jste příčetný?

Pavel Dvořák

Kdyz nekdo stavi neco noveho v uz zastavene oblasti, tak se kompenzuje vsechno mozne, co je kvuli novemu projektu zruseno. Je snad nejaky pravni narok na nahradu zruseneho chodniku? Presto se stavi nove jako kompenzace. Ma nekdo osobni narok na nahradu pokaceneho stromu? Presto se to kompenzuje novou vysadbou… Proste se to tak deje a ze vam to vadi jen u parkovacich mist je nastesti jen vas problem.

Dálnice

Vám evidentně některé souvislosti vůbec nedocházejí. Všichni jsme chodci, chodník je pro každého. O náhradě pokácených stromů snad ani nemusíme mluvit – životní prostředí. Ale jaký je obecný zájem na parkovišti pro nějakou jednu soukromou popelnici? A proč jen pro jednu? A proč jen pro auto? Nemělo by se mi město taky postarat o plac na kolotoč, labutě, střelnici a maringotku?

Pavel Dvořák

Jasne kazdy obcan prosel po vsech chodnicich. Vsichni nejsou chodci a vsichni nechodi po vsech chodnicich. Takze si zkusim vasi logiku: Jaky je obecny zajem treba na tom, aby Franta Dalnice mohl chodit na pivo po stavajicim chodniku, kdyz to muze vzit z druhe strany? Kdyz bydlim na druhe strane mesta, tak me chodnik treba na Dedine taky nezajima. Je to jejich soukromy zajem. Kdyz budu bezdetny duchodce, tak nemam zajem na tom, aby mesto zrizovalo detske hriste pro par rvoucich parchantu a zabiralo tak nejaky plac. Takze asi tak s tou vasi logikou. Mozna by bylo vhodne si vytahnout… Číst vice »

Dálnice

Existuje něco jako celospolečenská shoda na na státem a městem financované infrastruktuře. Elektrická rozvodná sítˇ, silniční stavby, VHD atp. V ČR zatím existuje poptávka po politicích, kteří vám slíbí a realizují městem financovaná odkladiště pro soukromá osobni auta. Populismus był v této zemi vždycky hit a Praha v tom není jiná. Přibývá ovšem lidí, kteří auto ve městě nemají a nepotřebují i lidí, kteří se o sebe dokážou postarat sami a parkování si zajišťují na své nakłady na svém pozemku a budou víc a víc napadat tohle rozhazování veřejných prostředků. A jednoho dne se proste proberete a zjistíte, že zaparkovat… Číst vice »

Pavel Dvořák

Ja to rozhazovani taky napadam, tohle je umele predazena stavba. A parkovani v Praze mam vyresene na svem pozemku, kde mam parkovaci stani a garaz 😉 Naklady by i dnes byly nizsi, nez za kolik to ted stavi magistrat.

Populisticti jsou ted nejvic politici, kteri se snazi nejvic bojovat proti vlastnictvi aut. Umele navysuji naklady u IAD a u VHD zase nechavaji penize tect bez jakekoliv kontroly a jeste to oznacuji jako dobry umysl.

Jeffer

Električková trať nerieši cestu napr. na Moravu.

Jan Tichavský

Nepřímo řeší, 26 dojedu až na hlavák a pak vlakem na tu Moravu.

Jan Tichavský

Kryté stání pro místní v hodnotě milion korun, to je možné jen v našem autolandu. Jak se bez něj obyvatelé obešli poslední 3 roky?

Pavel Dvořák

To nema s autolandem nic spolecneho. Tohle je spis dusledek politicke vseschopnosti a urednicke neschopnosti. Drive to byl Bemland, dnes je to Hribistan. Mozna na tech povidackach o jeho vile bude i neco pravdy.