Miliardy do tramvajových tratí v Brně. Začne stavba na Kamechy, po letech opraví koleje do Modřic

Tramvajová smyčka Modřice. Foto: Harold / Wikimedia CommonsTramvajová smyčka Modřice. Foto: Harold / Wikimedia Commons

V seznamu investic je i výměna informačních panelů na desítkách zastávek.

Odebírat
Upozornit na
guest
89 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
rogo01

Ty bezbariérové zastávky na modřické trati to bude jenom Bohunická, nebo i ty další, kam se jinak než po schodech dostat nedá?

mgr.pavel

Ad prodloužení tramvaje na Kamechy: „aktuálně probhá hodnocení nabídek“ – jak to? Jediným kritériem byla cena, uzávěrka soutěže byla už před několika týdny. To několik týdnů porovnávají nabízené ceny???

(jediné, co mne napadá, je zjišťování, zda stavební firma splňuje všechny kvalifikační podmínky, ale.. to trvá dlouhé týdny..? vyhlásit vítěze totiž chtějí až v lednu, afaik)

Jiří Kocurek

Kontrola, jestli je v té nabídce všechno, co v ní má být, to mi přijde jako základ.

mgr.pavel

To chápu, ale co na té kontrole trvá dlouhé týdny, a další týdny to ještě trvat bude?

Ještě letos v květnu DPMB plánoval, že se začne stavět už letos na podzim (https://zdopravy.cz/obri-tramvajova-zakazka-v-brne-zacala-soutez-na-prodlouzeni-trati-na-sidliste-kamechy-206483/). Dokonce kvůli tomu MMB zrušil stánky s pečivem a zeleninou na konečné, už snad v březnu (nesmyslně brzo, od té doby se nic neděje, stáhnky mohly dál fungovat bez omezení).

Někdy v půlce listopadu(?) skončilo výběrko a já jako laik se ptám, co na té kontrole nejlevnější nabídky tak dlouho trvá? Je nějaký deadline? Kdy konečně bude uzavřena smlouva? Existuje nějaký termín vyhlášený zadavatelem, který je dodržen?

Jan Tichavský

Tohle je pro umělou inteligence triviální otázka. Dokáže zpracovat stovky stran dokumentu, najít soulad se zadáním plus napíše kde přesně se to nachází. Člověk to může rychle zkontrolovat a netrápit se byrokracií dlouhé týdny.

Nose Peak

Umí si umělá inteligence říct o procenta ze zakázky?

Jiří Kocurek

Státní/krajský/městský úředník snad ano?

Jiří Kocurek

Proč se vlastně po těch lidech chce stavební vzdělání, když by tam mohl sedět operátor AI s praxí u MacDonalda?

Igor Mauricio

Mohl se někdo odvolat nebo vznést námitky, případně mohl zadavatel vyzvat vítěze k doplnění podkladů (zcela běžně například originály předložených dokladů), může klidně ještě ověřovat reference… Možností je víc. Je-li to někde veřejně dostupné, či dostupné alespoň přes elektronický nástroj zadavatele (a nebude to dostupné jen účastníkům), rád se na to podívám.

Gunduľ neubiješ

A kdy dojde na odstranění ilegálních staveb blokujících opravu trati ze Stránské skály do Líšně?

Taros

A když už k tomu dojde, tak doufám že předělají kříženi se silnicí na mimoúrovňové

mgr.pavel

Obávám se, že až sem pozveme na pracovní návštěvu starostu Novotného z Řeporyj.

MCZ

Už asi posté: i nově připravovaný územní plán Brna počítá s tím, že v širokém okolí původní líšeňské trati poroste maximálně zelí, nikoliv byty. Takže připravovat stavbu za skoro miliardu před změnou územního plánu (tj., nejdříve tak v roce 2028) je krystalickou ukázkou šotonesmyslu. Nebo jinak, ilegální stavby se klidně mohou odstranit, ale na výstavbu (nikoliv opravu) trati do Líšně to nebude mít sebemenší vliv.

Yoss

*nově schválený ÚP s účinností od února příštího roku

MCZ

Pravda, ÚP byl schválen dnes dopoledne:-)

sv E.T. la

ten úsek je snad technická památka – 1. tramvajová elektrická dráha v Brně. Tetky z Líšně s ní jezdily na Zelňák se zbožím. Jsem pro restaurování úseku i pro normální šalinový provoz. Ekologické Brno bude mít všude šalinovou dopravu. Jen pod Akátkama bude moto tunel, co skončí před spalovnou. Vize na propojení šalindráhy ze Staré Osady do Juliánova se posouvá do další pětiletky. 🙂

Ojin

Elektrické tramvaje jsou v Brně od 1900, líšeňská dráha vznikla 1905 jako místní dráha s parním provozem, uvažovalo se o prodloužení do Jedovnic, na elektrickou tramvaj byla přestavěna 1944. Tetky chodily hodně pěšky, bosky, v Židenicích na Balbínově ulici si umyly nohy a dál na Zelný rynek pokračovaly v botech, jak popisoval tam tehdy bydlící Bohumil Hrabal.

Luděk

Ono je to jen o nové výstavně?
Takže ti co bydlí třeba v bytovkách co byli postaveny na přelomu století (odhad) u ulice Holzova naproti depozitáři TMB si zlepšení dopravní obslužnosti nezaslouží.

MCZ

Sorry jako, ale stavba za miliardu pro (když hodně tak) dva tisíce obyvatel v okolí Holzovy?

Ojin

Na prodlouženou linku 10 by mohla (a měla) navazovat 58 ke hřbitovu, čímž by se trochu odlehčilo osmičce.

MCZ

Tak dle dopravního modelu zpracovaného pro SUMP je plánované využití líšeňské trati v roce 2030 v jednom směru 1.200 cestujících v pracovní den. Jestli to stojí za miliardu investic a značené navýšení provozních nákladů a jestli není pro tyto peníze v Brně lepší využití, nechám na uvážení každého šotouše. Pro jistotu doplním, že zvažované P+R a IDS terminál u Holzovy, které využití tramvajové tratě ve směru dál do Brna zlepší, také vyžaduje změnu územního plánu, stejně jako případná výstavba bytů u Holzovy.

MCZ

Tak sypu popel na hlavu, v aktuální verzi územního plánu už ten terminál je (tedy alespoň myslím). V předchozím příspěvku tedy změňte 1.200 na 2.550. Ostatní ale platí:-)

SYN

I tak, rozhodně není příliš brzy začít proces odstranění nelegálnícfh staveb, nikdo asi nečeká že to bude bezproblémové a rychlé…

PvvS

A to, že k tomu je navázaný IDS terminál nevadí ?

MCZ

Viz výše, mně přijde 2.550 lidí denně jedním směrem na novou tramvajovou trať za miliardu (+ náklady na to P+R a terminál) hodně málo.
Abych to ale shrnul – město (+ developeři) by teď svoji energii mělo soustředit na změnu územního plánu a pokud se ukáže jako smysluplná, tak začít připravovat stavbu. Nejen tratě, ale i celého území. Prostě něco podobného, jako u Nákladového nádraží Žižkov.
Postavit teď trať do pustiny s tím, že tam možná v budoucnu něco vyroste (a platit strašlivé provozní náklady), si nikdo soudný na triko vzít nemůže.

Luděk

Takže chceme docílit opakování scénáře Kamechy aby stavba trati byla opodstatněná musí tam ty nové baráky stát desítky let?
Už jenom kvůli depozitáři by se ta trať měla zrekonstruovat protože je postavené na hlavu přetahovat vozy na kamionu.

MCZ

Ještě jednou, trať i byty řešit, projektovat a zprovoznit (alespoň přibližně) současně. A byty nikdo neznačně projektovat dříve, než po změně územního plánu a vykoupení pozemků. To nebude dříve než za pět let a tehdy má smysl začít detailně projektovat i tu trať.
A ještě jednou, nová trať přijde na miliardu. Převoz vozu na návěsu kolik? Deset tisíc?

Zlámalík

Asi hned poté, co se najde kolaudační rozhodnutí k té trati, co tam dnes je. Pokud vím, skončilo to na tom, že není papír ani na ty koleje.

Jiří Kocurek

Stále existuje možnost to připravovat jako novostavbu.

_mm

Ta Kounicova by si zasloužila i zastávku, aspoň trolejbusovou, někde u zemského muzea. Ten blok (Kounicova, Hrnčířská, Šumavská, Veveří) má k nejbližším zastávkám dost daleko.

Gregyros

souhlas, taky mě to napadlo

:-)

Ideálně přesunout zastávku Nerudova před Univerzitu obrany. Město plánuje udělat novou zastávku před MZK, takové nahuštění zastávek by ale zhoršilo jízdní doby už tak v pracovní dny šíleně zpožděné dvanáctky. K poliklinice by se spojení nezhoršilo, z druhé strany je zastávka Rybkova. Cpát nové zastávky na přetížené linky není řešení, když lze udělat drobná optimalizace.

Ondra K.

Nová zastávka bude pouze pro autobusy a trolejbusy, takže na tramvajovou dopravu nebude mít vliv.

mgr.pavel

No ale ten nápad přesunout tramvajovou zastávku Nerudova (která je až zbytečně blízko Konečného náměstí a k návštěvě polikliniky Zahradníkova se skoro nevyužívá) směrem od města, a přidat tam zastávku trolejbusu a autobusu, to by vyřešilo oboje, ne?

Gregyros

a co takhle dopravní proud z kolejí VUT na FAST VUT? aha?

ukulele

A zkoušel jste si změřit ten rozdíl vzdálenosti k brance FAST? Nehledě na ušetřený čas při jízdě přes světelnou křižovatku.

SYN

Jakože kdyby nebyla zastávka na Nerudově ale na Kounicově tak by to bylo o 100 metrů dál?? (Zahradníkovou nahoru)

Nose Peak

Dostupnost polikliniky to zhorší a výrazně. Bezbariérovej vchod je zdola, od Nerudovy. A těch schodů v hlavním vchodu je fakt dost. Takže zastávku Nerudova nechat tam, kde je, a upravit na bezbariérovou. A to tak, že opravdu, a ne jak Nemocnice Bohunice…

Nose Peak

Ideální by ovšem bylo přiznat, že tohle se Kumpoštovi dvakrát nepovedlo, tu barabiznu zbořit, a na jejím místě postavit polikliniku z 21. století. Eventuálně z toho nadělat kancly a polikliniku postavit jinde…

SYN

Není pravda, bezbariérový vchod je ze Zahradníkovy! „Spodní“ vchod na „špici“ budovy (ten s ozdobnými sloupy) bezbariérový není ani náhodou. Nejlepší je vystoupit na zastávce Rybkova a jít dolů Zahradníkovou.

SYN

Plně souhlasím, Nerudova je vysloveně „za rohem“ od dvou dalších zastávek…
I trolejbusový úsek Sušilova – Šelepova je hodně dlouhý (ve srovnání s jinými). Kombinovaná zastávka trbus/šalina kdyby to šlo… a proč by nešlo, místa je tam (šířka ulice) habakuk…

Martin

Ono zpozdeni na 12 je prevazne dano fungujici preferenci MHD.

Rudolf

DPMB je nejlepsi v cele CR! kvalita spolehlivost stav vozidel navazujici spoje apod..

MichaelP

Sarkasmus?

Nose Peak

No, minimálně je nejlepší v celým Brně…

Jiří Kocurek

A teď si představte, že by to tady organizovali z Prahy. Nenajdou ani Magistrát, protože by museli připustit jeho existenci.

OndraS

To mi připomnělo, jak měl kamarád na zadním okně Žigulíku obrovský nápis „Vůz roku 1975“ a pod tím o hodně menším fontem „(v zemích RVHP)“.

MP22

V rámci vesnic Brno určitě vede, co se týče měst, je na tom nejlépe Praha.

Gregyros

*citoslovce kašle* T3M DVC

Jan Tichavský

DVC je jen hrstka vozů z několika set a pomalu se přesouvají na linku 23, nové tramvaje 52T od příštího roku to asi dokonají. Já bych zas mohl kašlat směrem T6A5.

n0t_RP

A ehm ehm, 1080, která taky už před pár lety měla jít pryč

Epix

To si možná myslí v Praze, ale Brno mi opravdu přijde lepší, už jen kvůli nočním rozjezdům.

Dfg

A snadné platbě kartou

Milan

Snadnou platbu kartou v MHD v ČR rozhodně první nezavedlo Brno/DPMB, ale Ostrava/DPO! Takže za opicemi má být někdo nejlepší? 🙂 🙂 🙂

SYN

Tam šlo spíš o to že Praha ani dodnes ne… Ostrava má zase své „problémky“…

MP22

Je to bezkonkurenčně nejlepší MHD na vesnici celosvětově!

mgr.pavel

Dík za potvrzení, že zde v Brně máme lepší MHD než v Praze! 😛

Michal Bartoníček

Nesmíte tu vaši vesnici srovnávat s velkoměstem. 😀

SYN

On ji někdo srovnává s Londýnem??

libcha

Na nočních rozjezdech mi akorát vadí, jak brzy večer začínají. To není od půlnoci, ale v červnu kolikrát ještě za světla.

mgr.pavel

A co je na tom ěpatně, prosím? Malá frekvence spojů, jejich přeplněnost, nebo že noční spoje nezajíždí na tolik míst jako denní linky?

WHN

Celý rok (vyjma dvou specialit, Štědrého dne a Silvestru) je první rozjezd ve 23 hodin. Opravdu je 23 hodin tak brzo? A opravdu je v červnu je ve 23 hodin světlo?

Jan Tichavský

Jediné světlo pro noční rozjezdy v červnu je v 5 ráno.

WHN

Před nepracovním dnem je poslední rozjezd dokonce v 7 hodin ráno (po celý rok). 🙂

SYN

Když má někdo nakoupíno, zřejmě mu svítí oči takže je v jedenáct světlo 🙂

Jan Tichavský

V Praze jsou noční rozjezdy na Lazarské

Michal Bartoníček

Tady není řeč o Brnu v Jablonci nad Jizerou. 🙂

SYN

Kdepak, v té kategorii jak ji pojímáte (s počtem účastníků 1) je Praha na posledním místě!

Pavel Skládaný

A těch plochých kol a zvukových i masážních efektů, to snad nemají nikde na světě. Takovými LF Vario z tohoto důvodu raději vůbec nejezdím, neb je to utrpení.

Nose Peak

Vynález kola do Krna ještě nedorazil. Zatím to zkoušíme s mnohoúhelníkem…

Pavel Skládaný

A to máme na radnici pověšené památeční kolo, jen k němu přivést exkurzi personálu z DPMB.

sv E.T. la

památečnímu kolu chybí koleje. Kdo ví, jestli až do Lednice?

SYN

Prošlo by kontrolou geometrie nebo by muselo na soustruh??

Petronius

Neví někdo proč je to problém zrovna u Varia?

Nose Peak

Protože má stejně mizerné podvozky jako K2, ale váží o 10 tun víc…

SYN

Jakože prostřední běžný? Ale to nemá…

Pavel Skládaný

Gute Frage, možná jde snáz do smyku.

Zdendik

Je to konstrukcí podvozků a podle mne i ovládáním brzd, že to při brždění dostává smyk. A odpružení je katastrofální.

SYN

Super, aspoň zbyde místo!

Richard

Souhlas. DPMB by měl mít v okresech Brno-Město a Brno-venkov

Lubas

To už dávno neplatí. Jízdní řády orientační, věčná zpoždění, stav vozů proměnlivý (šetření na údržbě a servisu, zvyšování nájezdu před první prohlídkou,/opravou) DPMB je taková Potěmkinova vesnice. Vozovny v žalostném stavu…viz. Komín,ale i Medlánky jsou opravdu „dílo“.

Vladimír

Ze by se ONRB byl nachytracit v Ostrave a pochopil, ze ma dost penez na moderni MHD a to jak na rekonstruknci, tak na nove projekty?

smasska

Ostrava má tolik peněz na MHD, až se tam neustále snižuje rozsah a nabídka míst…

Vladimír

Tak se jedte podivat co tam za 6 let vybudovaly. Jezdi se na pruznych prazcich, takze tramvaje jsou tiche, vsude se dava zelen na kolejiste a jezdi se 80kmh a takty paternich linek jsou 5min. Ma nejmodernější vozovy park v Evrope T3 uz tam neexistuje a to ani jako zaloha!!!

Michal mačal

Jo?Podle oficiálních stránek jich má stále 82, neříkám že je Brno svatý určitě ne, ale nešiřte dezinformace.

Milan

Nepleťte T3 s jejími odvozeninami, které mnohdy neumí vracet elektřinu vzniklou při brzdění do troleje – ty odvozeniny mají různé doplňující označení.

Dfg

Pobavil jste mě 😀 T3 běžně jezdí, varia jsou podle vás moderní 😀

Jiří Kocurek

A šalinu do Bohunic, tu jim poradili kde?