Miliardy do tramvajových tratí v Brně. Začne stavba na Kamechy, po letech opraví koleje do Modřic
Tramvajová smyčka Modřice. Foto: Harold / Wikimedia Commons
V seznamu investic je i výměna informačních panelů na desítkách zastávek.
Ty bezbariérové zastávky na modřické trati to bude jenom Bohunická, nebo i ty další, kam se jinak než po schodech dostat nedá?
Ad prodloužení tramvaje na Kamechy: „aktuálně probhá hodnocení nabídek“ – jak to? Jediným kritériem byla cena, uzávěrka soutěže byla už před několika týdny. To několik týdnů porovnávají nabízené ceny???
(jediné, co mne napadá, je zjišťování, zda stavební firma splňuje všechny kvalifikační podmínky, ale.. to trvá dlouhé týdny..? vyhlásit vítěze totiž chtějí až v lednu, afaik)
Kontrola, jestli je v té nabídce všechno, co v ní má být, to mi přijde jako základ.
To chápu, ale co na té kontrole trvá dlouhé týdny, a další týdny to ještě trvat bude?
Ještě letos v květnu DPMB plánoval, že se začne stavět už letos na podzim (https://zdopravy.cz/obri-tramvajova-zakazka-v-brne-zacala-soutez-na-prodlouzeni-trati-na-sidliste-kamechy-206483/). Dokonce kvůli tomu MMB zrušil stánky s pečivem a zeleninou na konečné, už snad v březnu (nesmyslně brzo, od té doby se nic neděje, stáhnky mohly dál fungovat bez omezení).
Někdy v půlce listopadu(?) skončilo výběrko a já jako laik se ptám, co na té kontrole nejlevnější nabídky tak dlouho trvá? Je nějaký deadline? Kdy konečně bude uzavřena smlouva? Existuje nějaký termín vyhlášený zadavatelem, který je dodržen?
Tohle je pro umělou inteligence triviální otázka. Dokáže zpracovat stovky stran dokumentu, najít soulad se zadáním plus napíše kde přesně se to nachází. Člověk to může rychle zkontrolovat a netrápit se byrokracií dlouhé týdny.
Umí si umělá inteligence říct o procenta ze zakázky?
Státní/krajský/městský úředník snad ano?
Proč se vlastně po těch lidech chce stavební vzdělání, když by tam mohl sedět operátor AI s praxí u MacDonalda?
Mohl se někdo odvolat nebo vznést námitky, případně mohl zadavatel vyzvat vítěze k doplnění podkladů (zcela běžně například originály předložených dokladů), může klidně ještě ověřovat reference… Možností je víc. Je-li to někde veřejně dostupné, či dostupné alespoň přes elektronický nástroj zadavatele (a nebude to dostupné jen účastníkům), rád se na to podívám.
A kdy dojde na odstranění ilegálních staveb blokujících opravu trati ze Stránské skály do Líšně?
A když už k tomu dojde, tak doufám že předělají kříženi se silnicí na mimoúrovňové
Obávám se, že až sem pozveme na pracovní návštěvu starostu Novotného z Řeporyj.
Už asi posté: i nově připravovaný územní plán Brna počítá s tím, že v širokém okolí původní líšeňské trati poroste maximálně zelí, nikoliv byty. Takže připravovat stavbu za skoro miliardu před změnou územního plánu (tj., nejdříve tak v roce 2028) je krystalickou ukázkou šotonesmyslu. Nebo jinak, ilegální stavby se klidně mohou odstranit, ale na výstavbu (nikoliv opravu) trati do Líšně to nebude mít sebemenší vliv.
*nově schválený ÚP s účinností od února příštího roku
Pravda, ÚP byl schválen dnes dopoledne:-)
ten úsek je snad technická památka – 1. tramvajová elektrická dráha v Brně. Tetky z Líšně s ní jezdily na Zelňák se zbožím. Jsem pro restaurování úseku i pro normální šalinový provoz. Ekologické Brno bude mít všude šalinovou dopravu. Jen pod Akátkama bude moto tunel, co skončí před spalovnou. Vize na propojení šalindráhy ze Staré Osady do Juliánova se posouvá do další pětiletky. 🙂
Elektrické tramvaje jsou v Brně od 1900, líšeňská dráha vznikla 1905 jako místní dráha s parním provozem, uvažovalo se o prodloužení do Jedovnic, na elektrickou tramvaj byla přestavěna 1944. Tetky chodily hodně pěšky, bosky, v Židenicích na Balbínově ulici si umyly nohy a dál na Zelný rynek pokračovaly v botech, jak popisoval tam tehdy bydlící Bohumil Hrabal.
Ono je to jen o nové výstavně?
Takže ti co bydlí třeba v bytovkách co byli postaveny na přelomu století (odhad) u ulice Holzova naproti depozitáři TMB si zlepšení dopravní obslužnosti nezaslouží.
Sorry jako, ale stavba za miliardu pro (když hodně tak) dva tisíce obyvatel v okolí Holzovy?
Na prodlouženou linku 10 by mohla (a měla) navazovat 58 ke hřbitovu, čímž by se trochu odlehčilo osmičce.
Tak dle dopravního modelu zpracovaného pro SUMP je plánované využití líšeňské trati v roce 2030 v jednom směru 1.200 cestujících v pracovní den. Jestli to stojí za miliardu investic a značené navýšení provozních nákladů a jestli není pro tyto peníze v Brně lepší využití, nechám na uvážení každého šotouše. Pro jistotu doplním, že zvažované P+R a IDS terminál u Holzovy, které využití tramvajové tratě ve směru dál do Brna zlepší, také vyžaduje změnu územního plánu, stejně jako případná výstavba bytů u Holzovy.
Tak sypu popel na hlavu, v aktuální verzi územního plánu už ten terminál je (tedy alespoň myslím). V předchozím příspěvku tedy změňte 1.200 na 2.550. Ostatní ale platí:-)
I tak, rozhodně není příliš brzy začít proces odstranění nelegálnícfh staveb, nikdo asi nečeká že to bude bezproblémové a rychlé…
A to, že k tomu je navázaný IDS terminál nevadí ?
Viz výše, mně přijde 2.550 lidí denně jedním směrem na novou tramvajovou trať za miliardu (+ náklady na to P+R a terminál) hodně málo.
Abych to ale shrnul – město (+ developeři) by teď svoji energii mělo soustředit na změnu územního plánu a pokud se ukáže jako smysluplná, tak začít připravovat stavbu. Nejen tratě, ale i celého území. Prostě něco podobného, jako u Nákladového nádraží Žižkov.
Postavit teď trať do pustiny s tím, že tam možná v budoucnu něco vyroste (a platit strašlivé provozní náklady), si nikdo soudný na triko vzít nemůže.
Takže chceme docílit opakování scénáře Kamechy aby stavba trati byla opodstatněná musí tam ty nové baráky stát desítky let?
Už jenom kvůli depozitáři by se ta trať měla zrekonstruovat protože je postavené na hlavu přetahovat vozy na kamionu.
Ještě jednou, trať i byty řešit, projektovat a zprovoznit (alespoň přibližně) současně. A byty nikdo neznačně projektovat dříve, než po změně územního plánu a vykoupení pozemků. To nebude dříve než za pět let a tehdy má smysl začít detailně projektovat i tu trať.
A ještě jednou, nová trať přijde na miliardu. Převoz vozu na návěsu kolik? Deset tisíc?
Asi hned poté, co se najde kolaudační rozhodnutí k té trati, co tam dnes je. Pokud vím, skončilo to na tom, že není papír ani na ty koleje.
Stále existuje možnost to připravovat jako novostavbu.
Ta Kounicova by si zasloužila i zastávku, aspoň trolejbusovou, někde u zemského muzea. Ten blok (Kounicova, Hrnčířská, Šumavská, Veveří) má k nejbližším zastávkám dost daleko.
souhlas, taky mě to napadlo
Nejspíš se s tím pořád počítá: https://gis.brno.cz/mapa/kvp-uzavirky/?c=-598994.9%3A-1159146.2&z=8&lb=zm-brno-seda-all&ly=ad%2Chkvp-sch-vyz-l%2Chkvp-sch-pr-vyz-l%2Chkvp-sch-pr-ost-l%2Cul&lyo=&i=-598940.92%3A-1159123.72
Ideálně přesunout zastávku Nerudova před Univerzitu obrany. Město plánuje udělat novou zastávku před MZK, takové nahuštění zastávek by ale zhoršilo jízdní doby už tak v pracovní dny šíleně zpožděné dvanáctky. K poliklinice by se spojení nezhoršilo, z druhé strany je zastávka Rybkova. Cpát nové zastávky na přetížené linky není řešení, když lze udělat drobná optimalizace.
Nová zastávka bude pouze pro autobusy a trolejbusy, takže na tramvajovou dopravu nebude mít vliv.
No ale ten nápad přesunout tramvajovou zastávku Nerudova (která je až zbytečně blízko Konečného náměstí a k návštěvě polikliniky Zahradníkova se skoro nevyužívá) směrem od města, a přidat tam zastávku trolejbusu a autobusu, to by vyřešilo oboje, ne?
a co takhle dopravní proud z kolejí VUT na FAST VUT? aha?
A zkoušel jste si změřit ten rozdíl vzdálenosti k brance FAST? Nehledě na ušetřený čas při jízdě přes světelnou křižovatku.
Jakože kdyby nebyla zastávka na Nerudově ale na Kounicově tak by to bylo o 100 metrů dál?? (Zahradníkovou nahoru)
Dostupnost polikliniky to zhorší a výrazně. Bezbariérovej vchod je zdola, od Nerudovy. A těch schodů v hlavním vchodu je fakt dost. Takže zastávku Nerudova nechat tam, kde je, a upravit na bezbariérovou. A to tak, že opravdu, a ne jak Nemocnice Bohunice…
Ideální by ovšem bylo přiznat, že tohle se Kumpoštovi dvakrát nepovedlo, tu barabiznu zbořit, a na jejím místě postavit polikliniku z 21. století. Eventuálně z toho nadělat kancly a polikliniku postavit jinde…
Není pravda, bezbariérový vchod je ze Zahradníkovy! „Spodní“ vchod na „špici“ budovy (ten s ozdobnými sloupy) bezbariérový není ani náhodou. Nejlepší je vystoupit na zastávce Rybkova a jít dolů Zahradníkovou.
Plně souhlasím, Nerudova je vysloveně „za rohem“ od dvou dalších zastávek…
I trolejbusový úsek Sušilova – Šelepova je hodně dlouhý (ve srovnání s jinými). Kombinovaná zastávka trbus/šalina kdyby to šlo… a proč by nešlo, místa je tam (šířka ulice) habakuk…
Ono zpozdeni na 12 je prevazne dano fungujici preferenci MHD.
DPMB je nejlepsi v cele CR! kvalita spolehlivost stav vozidel navazujici spoje apod..
Sarkasmus?
No, minimálně je nejlepší v celým Brně…
A teď si představte, že by to tady organizovali z Prahy. Nenajdou ani Magistrát, protože by museli připustit jeho existenci.
To mi připomnělo, jak měl kamarád na zadním okně Žigulíku obrovský nápis „Vůz roku 1975“ a pod tím o hodně menším fontem „(v zemích RVHP)“.
V rámci vesnic Brno určitě vede, co se týče měst, je na tom nejlépe Praha.
*citoslovce kašle* T3M DVC
DVC je jen hrstka vozů z několika set a pomalu se přesouvají na linku 23, nové tramvaje 52T od příštího roku to asi dokonají. Já bych zas mohl kašlat směrem T6A5.
A ehm ehm, 1080, která taky už před pár lety měla jít pryč
To si možná myslí v Praze, ale Brno mi opravdu přijde lepší, už jen kvůli nočním rozjezdům.
A snadné platbě kartou
Snadnou platbu kartou v MHD v ČR rozhodně první nezavedlo Brno/DPMB, ale Ostrava/DPO! Takže za opicemi má být někdo nejlepší? 🙂 🙂 🙂
Tam šlo spíš o to že Praha ani dodnes ne… Ostrava má zase své „problémky“…
Je to bezkonkurenčně nejlepší MHD na vesnici celosvětově!
Dík za potvrzení, že zde v Brně máme lepší MHD než v Praze! 😛
Nesmíte tu vaši vesnici srovnávat s velkoměstem. 😀
On ji někdo srovnává s Londýnem??
Na nočních rozjezdech mi akorát vadí, jak brzy večer začínají. To není od půlnoci, ale v červnu kolikrát ještě za světla.
A co je na tom ěpatně, prosím? Malá frekvence spojů, jejich přeplněnost, nebo že noční spoje nezajíždí na tolik míst jako denní linky?
Celý rok (vyjma dvou specialit, Štědrého dne a Silvestru) je první rozjezd ve 23 hodin. Opravdu je 23 hodin tak brzo? A opravdu je v červnu je ve 23 hodin světlo?
Jediné světlo pro noční rozjezdy v červnu je v 5 ráno.
Před nepracovním dnem je poslední rozjezd dokonce v 7 hodin ráno (po celý rok). 🙂
Když má někdo nakoupíno, zřejmě mu svítí oči takže je v jedenáct světlo 🙂
V Praze jsou noční rozjezdy na Lazarské
Tady není řeč o Brnu v Jablonci nad Jizerou. 🙂
Kdepak, v té kategorii jak ji pojímáte (s počtem účastníků 1) je Praha na posledním místě!
A těch plochých kol a zvukových i masážních efektů, to snad nemají nikde na světě. Takovými LF Vario z tohoto důvodu raději vůbec nejezdím, neb je to utrpení.
Vynález kola do Krna ještě nedorazil. Zatím to zkoušíme s mnohoúhelníkem…
A to máme na radnici pověšené památeční kolo, jen k němu přivést exkurzi personálu z DPMB.
památečnímu kolu chybí koleje. Kdo ví, jestli až do Lednice?
Prošlo by kontrolou geometrie nebo by muselo na soustruh??
Neví někdo proč je to problém zrovna u Varia?
Protože má stejně mizerné podvozky jako K2, ale váží o 10 tun víc…
Jakože prostřední běžný? Ale to nemá…
Gute Frage, možná jde snáz do smyku.
Je to konstrukcí podvozků a podle mne i ovládáním brzd, že to při brždění dostává smyk. A odpružení je katastrofální.
Super, aspoň zbyde místo!
Souhlas. DPMB by měl mít v okresech Brno-Město a Brno-venkov
To už dávno neplatí. Jízdní řády orientační, věčná zpoždění, stav vozů proměnlivý (šetření na údržbě a servisu, zvyšování nájezdu před první prohlídkou,/opravou) DPMB je taková Potěmkinova vesnice. Vozovny v žalostném stavu…viz. Komín,ale i Medlánky jsou opravdu „dílo“.
Ze by se ONRB byl nachytracit v Ostrave a pochopil, ze ma dost penez na moderni MHD a to jak na rekonstruknci, tak na nove projekty?
Ostrava má tolik peněz na MHD, až se tam neustále snižuje rozsah a nabídka míst…
Tak se jedte podivat co tam za 6 let vybudovaly. Jezdi se na pruznych prazcich, takze tramvaje jsou tiche, vsude se dava zelen na kolejiste a jezdi se 80kmh a takty paternich linek jsou 5min. Ma nejmodernější vozovy park v Evrope T3 uz tam neexistuje a to ani jako zaloha!!!
Jo?Podle oficiálních stránek jich má stále 82, neříkám že je Brno svatý určitě ne, ale nešiřte dezinformace.
Nepleťte T3 s jejími odvozeninami, které mnohdy neumí vracet elektřinu vzniklou při brzdění do troleje – ty odvozeniny mají různé doplňující označení.
Pobavil jste mě 😀 T3 běžně jezdí, varia jsou podle vás moderní 😀
A šalinu do Bohunic, tu jim poradili kde?