Miliardy do proměny letiště v Katovicích. U sousedů míří k 10 milionům pasažérů ročně
Budoucí podoba katovického letiště. Foto: Letiště Katowice
Většinu nákladů má pokrýt evropská dotace.
Většinu nákladů má pokrýt evropská dotace.
Vidíte někdo na obrázcích 4 a 5 – budoucí podoba letiště – ten nový velký odbavovací terminál? Nebo nový hangár a cargo terminál, které jsou na plánku (7) poblíž věže?
Já ne.
Otázka na znalé věci: proč je teda ostravské letiště tak neúspěšné? Poptávkou se z velké části kryjí, hodně lidí z přihraniční by radši jezdilo do Ostravy než Katowic, tím spíš lidé z Hranic nebo z Přerova. Co dělá MSK špatně, že nemá skoro žádné pravidelné pasažérské linky?
Určitě to není tím, že Katowice jsou už teď větší – není to hub a nikdo tam nepřesedá, drtvivá většina tam začíná i končí, takže jim je jedno, jestli tam startují i jiné linky.
Silnější poptávka a větší spádová oblast, generovaná mnohem větší mobilitou Poláků a jejich počty, kteří pracují v zahraničí…ti pravidelně cestují domů nebo za nimi cestují rodiny… A asi jde i to turisticky atraktivnější oblast pro návštěvníky ze západní Evropy.
Katowice a okolí je navíc dost zalidněná aglomerace, která generuje nepoměrně větší business vrstvu, než Ostrava.
Katovická konurbace má 2,1-2,3 mil. obyvatel, tedy stejně jako Pražská metropolitní oblast. Ostravská má 0,95 mil. To je jeden z důležitých rozdílů. A také je ta katovická dál od Vídně. 🙂
Nesmíme zapomenout na problémy, které mělo Ostravské letiště v době, kdy se rozhodovalo o jeho osudu a Katowice „ještě neexistovaly“
1. Politická garnitura odmítala nízkonákladové společnosti. Chtěli být světoví
2. Tehdejšímu vedení letiště Praha bylo proti srsti, že by mohlo vzniknout nějaké další rozumné letiště v ČR
Ahá, zase pokus hodit to na vládu a na Pražáky…🤦🏻♂️ Takhle se, můj milý, nikam v životě neposunete.
Myslím, že politickou garniturou se zde spíše myslí vedení Moravskoslezského kraje než vláda.
Samozřejmě že bylo myšleno vední MSK, ale to sebestřednému těžko vysvětlíte…
Mám dům v Ostravě, byt v Praze – 35% roku strávím v Ostravě, 25% v Praze, zbytek jinde po světě, ale málokde se setkávám s tak povýšeneckým a ublíženeckým postojem jako u „rodilých“ Pražáků…
Měli bychom si položit otázku, zda má i nadále smysl investovat do rozvoje letiště v Mošnově, či raději neinvestovat do nějakého shuttle několikrát denně z Ostravy na letiště do Katowic a zpět.
To je výzva pro Gepard Express, jen by mohl jezdit z Olomouce přes Přerov a nebo ze Zlina.
Z Přerova je to s jedním přestupem a cokoliv dál na jih, vč. Zlína to má blíž na Schwechat.
Na druhou stranu je dost pitomé povinně platit emise CO2 z přípojného vozíku, zatímco se tentýž stát stará, aby se více létalo. To už není Hlava XXII, to už je přelet nad … (cuckoo = člověk co má o kolečko víc, hrabe mu) …šaškecem.
A to nejspíš busem… jednak poptávka nebude stačit na vlak, jednak by promotání se skrz Gliwice a Chalupki zabralo tak 2x více času.
Tak to je celkem jasné, je tam téměř udělaná dálnice, zatímco trať se divně motá a courá, i když plány na zlepšení jsou.
Otázka co je investovat do rozvoje. Protože jedine co hoří je runway, pax nejsou jediny provoz. Nedokažu si představit jak busem vozím 737 z Katowic do JobAiru, případně cargo. 🙂
Jinak ted Shuttle asi poptávkou vznikne nesám a nejsem si jisty zda nějaké CK už nemaji.
*vznikne sám…
Ten shuttle by spíš mohl/měl být autobus… Je tam dálnice a lepší je mít spoj co 20-30 minut než co za 1-2h vlak pro 300 lidí. Doba, kdy cesta musela být na celý den je už dávno pryč.
Nejsem ekonom, ale podle mě „investice do nějakého shuttle několikrát denně“ ve skutečnosti není investice, ale jen pouhý výdaj. Není v tom žádná přidaná hodnota, kterou by investice měla obnášet.
Ne, ta otázka je naprosto hloupá. Nedává totiž moc smysl „investovat“ penize do shuttlu a dávat vydělat letišti v jiné zemi… Ať investují KTW do toho, aby vozili lidi z Ostravy na své letiště, pokud jim to stojí za to. Opravdu nechápu, proč bychom z našich daní měli generovat business pro jejich letiště….
Katowice si na rozdíl od Mošnova generují byznys samy tím, že umějí podnikat v oboru letecké dopravy.
My můžeme řešit tak maximálně otázku, jestli tam Ostraváci budou muset jezdit osobními auty, nebo zda budou mít k dispozici o něco ekologičtější autobus.
Bohužel je to tak a po pravdě Praha je až čtvrtá volba po Vídeň, Katowice, Krakow
Mno naše daně. To je bohužel ta věc, která patří státu a ne nám, občanům.
Ale blbost. Z těhle našich daní se například staví naše dálnice a železnice. Vy tam máte vstup zakázán?
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-ostravske-letiste-loni-zdvojnasobilo-zisk-40458289
Kde je problém?
Těší mne rozvoj tohoto letiště, ale nerozumím tomu, proč by mělo být rozšíření terminálu dotováno z EU.
Pokud by někde měly směřovat dotace, tak buď do smysluplných ekologických projektů, nebo do inovací. Ale zbytek úplně křiví celý Evropský trh.
Při představě, že toto mohlo být v Ostravě si říkám, kdepak asi soudruzi z MSK udělali chybu?
Kde asi….
Katowická aglomerace má úplně jiný potenciál než ostravská aglomerace.
To jo, ale i tak je hodně diametralní nepoměr.
A neomezoval bych to jen na aglomerace, ale zonu dopravní obslužnosti (tj. kde ja další konkurenční letiště).
Řekněte každému třetímu Ostravákovi, aby se vystěhoval za prací do Anglie nebo USA a začne se lítat o106.
Protože když mají potřebu jen v létě svlažit tělo někde u vody, nikdy to nebude jako v Polsku.
Nebo si snad někdo myslí, že na Ruzyni ty počty dělají hlavně Pražáci?
A co jsem tak asi napsál.
A kam mají v zimě leteť, když nic neleti.
A proč nelitaji za práci Lotem?
Já se třeba snažím s LOTem za prací lítat. No, časy na otočku (jeden den tam, druhý den zprátky, nebo zpět v ten samý den) vůbec rozumně nevycházejí. Takže jsem minulý rok trefil letový řád asi tak 3x…(z mých celkových 54 letů).
Ono to je fakt složité pak něco naplánovat. Pokud se změní časy, věřím, že bude úspěch vyšší, ne jak to vidíme teď.
To na otočku moc nejde. Si řikám jestli tohle není kamen urazu. kdy to točila 2,3 denně, jestli těch lidi nebude diametralně více.
Já spíše naražel že aglomerace Katowic má 4,5 více obyvatel, ale tiště má bázi několik letadel a Ova jen 2x rotaci do Londyna.
Co znamená „mohlo být v Ostravě“?
Letiště v Ostravě není žádné, Mošnov je 20 kilometrů od Ostravy na samém okraji aglomerace, v místě kde nikdy nebude dobré dopravní spojení, protože k tomu není důvod.
Katovické letiště je přímo u města, v geometrickém středu katovické aglomerace.
Spíše trošku opáčně.
Okraj Ostravy – Hala je vzdušně 7km, po cestě 9km.
Jezdí tam vlak, bus co 15 min.
Katowice okraj – letiště 18km vzdušně.
atd….
Jo, dívám se na špatné letiště xD
Katowické letiště je přibližně stejně daleko od centra jako Ostravské letiště.
Od centra Krakova?
Není dobré spojení? Nádraží v letišti, dálnice kousek, dostupnost z centra Ostravy do 30 minut. Katowice mají letiště z města minimálně stejně daleko (nikdy jsem to neměřil. Hlavní problém Mošnova x Katowice je chování krajské reprezentace v 90. letech, kdy Mošnovu prostě ujel vlak.
Z centra Ostravy na letiště Mošnov do 30 minut? Jen pokud jezdíte jak hovado.
Spíše zaleží kam do centra a kdy. Víkend přes Frýdeckou (Slezska ranice i na Prokešovi) bez problému.
Záleží v jakou dobu, ale mimo špičku normální jízdou i 25 minut.
https://mapy.cz/zakladni?planovani-trasy&rc=9pbmLxVkc49qA9ixWboT&rs=base&rs=base&ri=1703726&ri=1893618&mrp=%7B%22c%22%3A111%7D&xc=%5B%5D&rwp=1%3B9pg5AxVn06m77xVuEejBKhvoiFIh1b5ICioSISk4Fg8ekH05DtiZO5I0kMxh7HxWZK5&rut=1&x=18.2057250&y=49.7723039&z=11
Ostravsko má méně obyvatel a větší podíl domasedů.
Že málo… dělali děti a tak MSK nemá 4,5 mil. obyvatel.
Vliv soudruhu z MSK na to, kdo jim bude litat na letiste, je limitne nulovy.
Nemelo by si toto letiste zaplatit samo? Moc nerozumim tomu, proc by melo byt placeno z EU penez, pri tech poctech pasazeru by snad letiste melo byt schopne si ufinancovat. Nevidim to jiz projekt nejake zakladni infrastruktury.
Protože dotační titul si vypisuje a schvaluje každá země sama, my máme linku na tousťák a rozhledny a oni budou mít letiště. EU schvaluje celkovou částku a pak kontroluje zda bylo čerpání v souladu s EU předpisy a postupy, ev. vypisuje přímu účelový fond , ale konkrétní projekt opět schvaluje členský stát. Na co dotace jde je věcí členského státu….
Samozřejmě to není úplně pravda. Dělí se to na odvětví a případně se musí žádat o výjimku přesunout to jinam. Takže rozhledna a letiště jsou úplně v jiné kategorii a viz u Gdaňsku těch rozhleden v ptačích rezervacích za přispění EU je požehnaně 🙂.
EU přesně stanovuje na co se peníze mohou použít. Opravdu z peněz na infrastrukturu nemůžete financovat linku na tousťák nebo platy učitelek.
Čtete co píšu? Přímo účelový fond…
Zatímco všude na světě napojují letiště na vlaky nebo dokonce na vysokorychlostní vlaky. U nás postavíme maximálně terminál vlak + autobus.
Mno v Ostravě ten vlak na letiště jezdí. V Praze se právě staví v Bubnech.
A všude jinde ty terminály bus+vlak museli také postavit, nevyrosly samy ze země.
Jen škoda, že v Ostravě jezdí na letiště jenom ten vlak a autobusy. Letadel tam moc nelétá a těžko někdy bude ( když nepočítám cargo a charterové lety v sezóně.)
Jenom vlak a ty autobusy?
Co by ještě mělo?
Metro? Tramvaj?
Četnost vlaků se zvýší.
Busů rovněž…
No pomůže li to.
Můžeme jen spekulovat…
Tak tramvaj byla v plánu.
Teď se hodně propaguje sdílená kola. To by mohlo přilákat tisíce nových letuchtivých. Když ty vlaky a busy nestačí.
: – )
A v Praze se bude splavňovat Litovický potok ze Šárky až k letišti….