Miliardový převod části ČD – Telematika se zadrhl, České dráhy chtějí Správě železnic prodat menší podíl
Zaměstnanec ČD-Telematika. Foto: ČDT
Dopravce vysvětluje změnu plánů i tím, že už vlastní 100 procent akcií své dceřiné firmy.
Kritická infrastruktura by měla patřit státu. Čili nechceš prodat („vrátit státu“), tak vyvlastnit.
A teď ČD Telematica….další miliardová skrytá dotace pro neschopné ČD. Telematica, jako poskytovatel veškerého spojení na drahách měl hned při převodu patřit SŽDC, tedy sprácvci infrastruktury (rozuměj vše, co je nutné pro provozování drážní dopravy). Rozhodně né jednomu z dopravců. Těm patřily vozidla a jejich personál. Toť vše. Ale banánistán, je banánistán…
Síťová infrastrukturní odvětví od rozvodů VVN až po telekomunikace se především nikdy neměla stát předmětem privatizace. Byla chyba, že se na ně začalo pohlížet jako na možný zdroj zisku – nebo ještě hůře na jejich prodej jako na jednorázový příjem do státní kasy. Je chyba, že podléhají obchodnímu právu, které jejich vlastníky nenutí, aby je s ohledem na nějaký veřejný zájem provozovali, takže když pro ně bude výhodnější vypnout je, nikdo – a už vůbec ne zákony – jim nezabrání udělat to.
Že se Č(S)D (tehdy ještě unitární) dovedou snadno zbavovat „zlatých vajec“, to prokázaly už v 90. letech minulého století, když prodaly lanovky, které tehdy byly jedinou skutečně dobře výdělečnou součástí firmy. Tak teď snad už tak hloupé jejich současné vedení nebude
A ty lanovky tehdy nepotřebovaly (potažmo průběžně nepotřebují) nemalé náklady na údržbu, a zejména tzv. investice na jejich celkovou obnovu?
Tak jako ta poslední lanovka v majteku ČD v Liberci na Ještěd, která žel před roky spadla a v ní přítomný její průvodčí zahynul, protože neměla ani automatickou záchrannou brzdu, ale pouze záchrannou brzdu na zatáhnutí tím průvodčím, ale aktivujte ji , když je pod stropem, ale náhlý rychlý rozjezd kabiny utržené od tažného lana Vás jistě povalil na zem, a možná jste se při tom i uhodil tak, že jste v bezvědomí!
Jste vedle jak ta jedle – ty lanovky byly tehdy ziskové i při pokrytí nákladů na jejich údržbu – to ostatně dokazuje i jejich další úspěšná existence u „neČD“ provozovatelů. Na rozdíl od lanovek byly veškeré ostatní aktivity ČD i tehdy prodělečné.
Srovnávat situaci před cca 30 roky se stavem v době tragické nehody ještědské lanovky je dost zavádějící.
Jenže v celém objemu byly ty příjmy z lanovky nula nula nic. ČD Cargo je v plusu a s tržbou o několik řádu větší.
Přesně TMR zainvestovala a je na lavonkách v zisku.
Pokud to ČD chtěj vlastnit, tak ať zisky z ČD-Telematiky posílají vlastníkovi – státu. Daňový poplatník by měl vědět, jak to bylo s tím cca 30 % podílem – kdo si na něm přilepšil.
Zisky ať dávají do zisku a do investic drah.
Dopravce nemá co vlastnit infrastrukturní telekomunikační firmu, která má monopol na dráze v celém státě. Navíc ČD telematiku ČD nekoupila, ale dostaly zlé nastaveným dělením majetku mezi ČD a SŽDC. ČD-T má být od počátku součástí SŽDC. Principiálně.
A CD neměly mít v roce dělení unitarni zeleznice pouhých 10 let po ukončení provozu rybáku a stejně či méně ukončení Baikem. Stejne tak neměly být už dávno v provozu rady 820, 830 a 850.
Kdyby byl Kellner ještě naživu, byla by velmi pravděpodobně Telematika soušástí CETINU.
Na to měl času dost, kdyby býval chtěl, není to záležitost posledního roku.
Pokud si to vybavuji správně, Kelner se pokusil získat podíl v Telematice, ale poté, co se o prodej začala zajmat média od záměru ustoupil. Nicméně podíl, která v Telematice držel ČD získaly až několik měsíců po jeho smrti.
Právě… CETIN by měl být státní, stejně jako ČD-telematika. Infrastruktura by měla být v rukou státu. Ti, co provozují služby, ať jsou soukromí, ale infrastruktura ne.
Cetin už v té době zaspal dobu a plno jiných převzali trh optiky. Stát není dobrý vlastník. Stejně jak dopadla Sazka 🙁 taky neuměla za včasu dělat online sázky a trh obsadil Tipsport a Fortuna.
SŽ infrastrukturu samozřejmě vlastní. ČDT má historickým vývojem část kapacity ŽVPS od Tiscali.
Co SŽ nemá, jsou technici kteří se umí starat o jejich infrastrukturu. Proto historicky síť servisuje ČDT. A v rámci původního plánu bylo odkoupit i tyto techniky.
Po změně ale ČDT prodá jen malou čast lidi, techniky si nechá a bude dál tlačit SŽ aby si nechali síť servisovat od nich.
Ten historický vývoj se nepřihodil jen tak sám od sebe ani působením nějakých přírodních zákonů…
Z hlediska řádného hospodaření v tomto postupu nelze ČD nic vytknout: Jen blázen by prodal byznys, jenž má téměř zaručený odbyt. Dokonce je možné, že ČD, jakožto auditovaná skupina s obchodovanými dluhopisy ani nemůže tento podíl bez problémů prodat.
A státní zaměstnanec má zpívat jenom státní hymnu;) ((c) Tajemství Hradu v Karpatech)
ČD nejsou státní zaměstnanci.
To je jedno. Obě firmy jsou státní a zisk je „státu“. At to jde to souprav 🙂
Co se píše v zápisníku Capo di Faltýnek?
Minimálně 300 milionů zisk….
Jé ČD Telematika, na tom zbohatlo tolik subjektů a lidí…..
Ono je hezké vůbec sledovat tychle čachry už z minulosti od roku 1999, kdy fungovala nezavisle na sebe Správa železničních telekomunikací (budování optické sítě) a CIT (Centrum informačních technologii), po té DATIS a po té právě ČD-Telematika (odnož ČD-IS)… To už je na úplný román 😀
Já nevím, ale zbavovat se plně vlastněné datové/telekomunikační infrastruktury rozvedené po celé republice? Pro každou soukromou firmu zlatý důl. Jestli je ČD řízena trochu komerčně, tak se tohoto majetku držet zuby nehty. U jiných subjektů než státu by bylo takové vyvádění majetku z dceřiné firmy do mateřské nazváno tunelování.
To jo, jen nechápu proč dopravce musí vlastnit část infranstruktůry, kterou ke své činnosti téměř nepotřebuje.
Je to výdělečná činnost jako kterákoliv jiná.
ČD ale nejsou firma jako jakákoli jiná, i když se tak snaží tvářit. Je to firma vlastněná státem a zřízená na základě speciálního zákona (zákon o Českých Drahách).
… ale vztahují se na ní obecná pravidla o obchodních/akciových společnostech + z (částečně Vámi uvedeného) důvodu , že je vlastněná státem, tak i třeba zákon o právu na informace!
VHD tu není proto, aby byla výdělečná.
A jakou část infrastruktury dle Vás vlastní ČD-telematika vlastněná tím dopravcem ČD?
Dle mě žádnou!
Je to snad firma, která pouze nabízí služby vývoje, instalace a správy/údržby příslušného druhu infrastruktury, ale i zařízení ve vlacích, které s ním musí být kompatibilní – tzv. komunikovat!
Při tom to zařízení reálně vlastní ten, v/na jehož majetku/zařízení (tratích – SŽ či vlacích – zejména ČD a ČDC) je instalováno!
A proč by SŽ měla vlastnit „infrastruktůru“ kterou ke své činnosti ale vůbec nepotřebuje?
Telemetika nemá datovou síť jen kolem kolejí a SŽ tvoří jen část zákazníků, využívajících sítě a datacentra CDT
Prodej dceřiné společnosti není tunelem.
Nevýhodný prodej dceřiné společnosti tunelem je.
Tunel na daňové poplatníky je už to, že to místo SZ dostalo tak nějak ČD . Nemá mít nic než vlaky a pokud to nezvládá tak ten spolek čarodějů rozpustit
Takže dle Vás ČD nemá mít ani areály svých vlastních dep, které potřebuje alespoň na základní údržbu o vozidla, která potřebuje k výkonu své hlavní činnosti? Jinak ČD-Telematica mimo jiné instaluje a spravuje/udržuje ETCS, a to nemá jen tzv. traťovou část, ale i tzv. vlakovou – vždy je součástí daného zařízení (tratě ři vlaku), a vlastněná nikoliv ČD-Telematikou, ale majitelem toho zařízení jehož je součástí (tratě- SŽ a vlaky – ČD a ČDC). Jaký je problém, že dceřiná společnost jedné 100% vlastněné firmy (ČD) POUZE NABÍZÍ A POSKYTUJE SLUŽBY NEJEN SVÉ MATEŘSKÉ FIRMĚ, ALE I JEJÍM DALŠÍM DCEŘINÝM SPOLEČNOSTEM (ČDC,… Číst vice »
ČDT aktuálně těží z toho, že jejich bývalý management je ve vedení samotných ČD. Plus objevili kouzlo úpravy zákona o veřejných zakázkách, kdy bude možné mezi státem stoprocentně vlastněnými subjekty rozhazovat zakázky jen na základě nabídky.