Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nemá zatím v ruce pravomocné stavební povolení pro stavbu více než osmikilometrového obchvatu Nové Paky na silnici I/16.
V červenci vydané rozhodnutí napadl podle mluvčí ŘSD Niny Ledvinové odvoláním Josef Mikulka, který proti stavbě dlouhodobě bojuje. V minulosti požadoval například nové provedení hodnocení vlivu stavby na životní prostředí.
ŘSD ale přesto doufá, že brzy bude mít v ruce pravomocné stavební povolení. „Samotné zahájení stavby se blíží. Je snaha zahájit výběrové řízení na zhotovitele do konce tohoto roku,“ dodala Ledvinová. ŘSD už vypsala soutěž na geotechnický a hydrologický monitoring během samotné stavby.
Třicetileté čekání
Silnice I/16 je důležitou spojnicí pro cesty do Krkonoš, Nová Paka je jedním z nejvíce zatížených měst tranzitní dopravou v zemi, které stále nemá obchvat. Denně tu projede 16 tisíc aut. O obchvatu se ve městě mluví třicet let, územní rozhodnutí získalo ŘSD už před třinácti lety.
Příprava stavby se táhne především kvůli výkupům pozemků i požadavkům jejich majitelů. ŘSD o stavební povolení zažádalo v červenci 2018, řízení ale bylo ještě přerušeno letos na začátku roku. Už loni na konci roku získalo ŘSD stavební povolení na některé přeložky polních cest či stavbu protihlukových stěn, tentokrát získalo povolení pro hlavní trasu. Podle Mátla chce ŘSD vypsat soutěž na podzim. Podmínkou ale je, že se nikdo neodvolá a rozhodnutí nabude právní moci.
Celkem 8,4 kilometru dlouhý obchvat má podle rozpočtu vyjít na 1,14 miliardy korun. Trasa začíná u Kumburského Újezdu a končí u Vidochova, součástí je i téměř půl kilometru dlouhá estakáda. Na obchvat by pak měl navázat ještě další obchvat kolem obce Horka u Staré Paky.

Silnice I/16 je hojně využívána kamiony, ty způsobují v Nové Pace často problémy nejen emisemi a hlukem. Na silnici je podjezd železniční tratě, kam nesmí vozidla vyšší než 4,2 metru. Pravidelně se zde ale objevují řidiči, kteří zákaz nerespektují, několikrát tak došlo k poškození mostu.
Mně přijde, že skoro nikdo nemá o obchvat N. Paky snad ani zájem (diskutujících „z dopravy“ minimum, na „českých dálnicích“ taky skoro nikdy nikdo, téměř nulový zájem z vedení kraje, ….). Přitom opak by měl být dávno pravdou, na tohle se čeká víc, jak 30 let a je potřeba jako sůl.
Naopak. Většina místních si jej přeje, ale díky průtahům nevěří že někdy bude. A ti co se v pátky a neděle štosují celou Pákou jej také uvítají.
Napojení Nové Paky obyčejnou stykovou křižovatkou ve Štikově, to bude problémové místo, tam by byla vhodnější mimoúrovňová…
Zase ta OK na konci celého obchvatu. Ach jo. To si ho nemůžou odpustit.
Podle smeroveho vedeni obchvatu mi prijde, ze treba vuci obci Vrchovina je obchvat extremne setrny. A i tak proti nemu ten pan broji…
Podle směrového vedení možná. V reálu je Vrchovina v mělkém údolí pramenícího potoka. Takže je vesnice ze tří stran obklopena frekventovanou silnicí, která povede při pohledu z obce po horizontu. Takže místo výhledu do kopečků s poli uvidíte na sever, východ a jih jen náspy a zářezy silnice. Podobně jižní část obchvatu mezi Kumburským Újezdem a Štikovem je pěkná prasárna přes zahrady podkrkonošských roubených chalup a usedlostí. Ve Štikově taky skrz vesnici. Koukněte na letecké snímky a turistickou mapu na mapy.cz, kde jsou vrstevnice.
To je zajímavý, cokoliv nad 4,2 m výšky je nadrozměr a musí to jet na nějakou výjimku, minimálně se taková přeprava musí někam nahlašovat. Nebo se mýlím?
To sice ano, ale ten most dostává „na frak“ většinou díky přepravě bagru na plošině či nedozavřené korby náklaďáku.