Miliardový obchvat Dačic zdolal první metu, životní prostředí zásadně neovlivní
Obchvat Dačic a jeho vedení se řeší dlouhá léta.
Letitá příprava severního obchvatu města Dačice v Jihočeském kraji se posunula o krok kupředu. Krajský úřad rozhodl, že stavba nebude mít významný vliv na životní prostředí, a nemusí tak do procesu podrobného zkoumání (tzv. velká EIA). Konkrétně jde o přeložku silnice II/151 ve východo-západním směru.
Příprava více než šestikilometrové stavby s odhadovanou cenou 923 milionů korun se vleče dlouhá léta. „Požadavek na vybudování obchvatu města Dačice byl řešen již na začátku 90. let 20. století. Ani do dnešní doby však nebyla tato problematika vyřešena, a to přesto, že v centrální části města Dačice projede denně více než 9 300 vozidel za 24 hodin, z toho více než 10 % tvoří těžká nákladní vozidla,“ stojí v dokumentaci EIA.
Její autoři mimo jiné upozorňují i na skutečnost, že v severní a východní části města jsou situovány průmyslové zóny, které jsou významným zdrojem a cílem těžké dopravy. Dlouhodobě je přitom neúnosné, aby tato proudila přes centrum. „V současné době je centrum Dačic (Palackého náměstí) již na limitu dopravní kapacity,“ dodávají.
Na trase obchvatu je navrženo deset mostních objektů, z nichž největší bude estakáda přes údolí Moravské Dyje, která rovněž překoná železniční trať 227 Kostelec u Jihlavy – Slavonice. Na trase se počítá i s velkou okružní křižovatkou o průměru 70 metrů se silnicemi II/406 a III/40623.
Stavět by se mělo dle informací na dopravních stránkách kraje v letech 2028–2029. Stavební povolení by mělo být vydáno v roce 2026.
Obchvat Dačic a jeho vedení se řeší dlouhá léta. Studie z roku 2012 počítala s trasou přes areál firmy Centropen, což výrobce psacích potřeb odmítal. Připojilo se k němu i město. Následovalo hledání nové trasy, kraj záměr koncem roku 2022 z procesu EIA stáhl.
Přesné vedení trasy je v zaneseno v tomto dokumentu.