Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Miliardové tendry na 4. koridoru znovu brzdí námitky, Eurovia podruhé neuspěla

Koridor Praha - Tábor, foto: SŽDC
Koridor Praha - Tábor, foto: SŽDC

Největší železniční tendry současnosti na dostavbu 4. koridoru v Praze mezi Hostivaří a Vršovicemi a na pomezí jižních a středních Čech od Votic k Sudoměřicím se znovu zadrhly. Obě komise před svátky vynesly své verdikty a vyhlásily vítěze, neúspěšní uchazeči ovšem koncem roku přispěchali s námitkami. Na dotaz deníku Zdopravy.cz to potvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

V tragikomedii se mění především vlekoucí se tendr na dostavbu koridoru v Praze, kde komise už podruhé vyhlásila vítězem sdružení firem Metrostav, Swietelsky a SMP, které nabídlo cenu 3,487 miliardy korun. I druhý verdikt komise ovšem znovu napadla společnost Eurovia (3,68 miliardy). Ta už jednou pohnala případ před antimonopolní úřad, který jej vrátil k opětovnému posouzení správě železnic. „Námitky společnosti Eurovia jsme dnes zamítli,“ uvedl Illiaš. Není zatím jasné, zda se i podruhé Eurovia obrátí na ÚOHS. „Mohu potvrdit, že jsme obdrželi rozhodnutí o naší námitce k výsledkům tendru na stavbu železničního koridoru v pražské Hostivaři. V současné době zaslaný dokument analyzujeme, diskutujeme s našimi právníky a zvažujeme naše další kroky v této věci,“ uvedla mluvčí firmy Iveta Štočková. Zajímavostí je, že vítězná SMP je sestrou Eurovie v koncernu Vinci.

U druhé obří soutěže na stavbu Sudoměřice – Votice vyhlásila komise vítězem firmu OHL ŽS, jejíž nabídka (4,378 miliardy Kč) je nejnižší. I tady ale další uchazeč, společnost Strabag, podal námitky. S těmi se chce SŽDC vypořádat do konce týdne.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Otmar
Host
Otmar

To je super. Aspoň mi o pár let déle bude stavět ve Strašnicích vlak. Ještě to tak o 5 let prodlužte. Díky.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Mnohem více užitečná než Strašnice bude zastávka Zahradní město. Lépe dostupná většímu počtu potencionálních cestujících. Pravděpodobně v ní budou stavět i rychlíky a expresy. A přinese to taky narovnání a zrychlení trati.

Pavel
Host

Asi je to v Česku nastavené tak, že kdo má peníze, tak se ve vzteku může soudit donekonečna, když neuspěl, to je pak pak problém.
Je nerozumné vybírat nejlevnější firmy, kvalita odvedené práce je pak mizerná a následné opravy a rekonstrukce jsou pak nekonečné.
Vemte si např. příklad ze Švýcarska, tam to rozhodně dělají jinak. Je pravda, že tam 40 let neřádili komunisti a železnice je tam preferovaná na rozdíl od dopravy silniční, která nadělá víc škody než užitku.

Vláďa
Host
Vláďa

Doufam,ze sždc jim nakope zadky… 🙂

Vláďa
Host
Vláďa

To je opravdu tragikomedie. Vsichni neuspesni sice maji narok na odvolani,ale pokud neuspeji,pak by nasledne take meli platit penale za zdrzovani a obstrukce. Takhle si porazeni a ekologove mohou terorizovat obcany, jak chteji. Uf. 🙁 🙁

a8n
Host
a8n

Oni taky v takovém případě platí, propadnutím kauce 1 % z nabídkové ceny, maximálně 10 milionů Kč.

Vláďa
Host
Vláďa

a8n: takze deti zeme anebo eurovia bude platit?? A na ucet koho?

liberal shark
Host
liberal shark

Příště bych dal do kvalifikačních požadavků i počet neoprávněných odvolání, které uchazeč v minulosti podal :-).

sladlu
Host
sladlu

Uz zase??? 😀
Nadruhou stranu budme radi za
demokracii.

Demokracie. Kazdej mame pravo rict svuj nazor. To je dobre

U liniovych staveb dle novych navrhu se tento prostor svobodneho protestu oklesti ci zakaze uplne. Napr. v jinych zemi EU stavi dalnice na pozemcich jenz nepatri jeste statu a probiha teprva rizeni o koupi. To je extrem

Zdrzeni o par mesicu ne tolik netrapi jako nekvalita. Bojim se nestastneho pristupy k vyhodnoceni trendu….Nejlevnejsi neznamena nejkvalitnejsi… reference z minulych zakazek mi nestaci. Kdo mi zaruci ze z mych dani nebudu za 1-5-10let platit opravy zpackanych dalnic a zeleznic?

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Pravdu díte.
Z jednou svobod demokracie, je svoboda projevu, názoru a přesvědčení. Někteří by však tyto všechny svobody při prosazování svých zájmů nejraději zakázali a že tu těch, co nadávají na lumpy z opačné strany politického spektra je a přitom se chovají, příp.by se chovali úplně stejně, je nespočetně.

Tomáš
Host
Tomáš

Tohle protahování donekonečna je prostě šílený. Už před 20 lety bylo pozdě tenhle proces urychlit. Ať je jedno období, kdy můžou ke stavbě podávat námitky všichni a ať se klidně obrací na ÚOHS, zapojí se do toho veřejnost, no a samozřejmě Děti Země, bez těch by to nešlo, no a jakmile to projde touhle fází „bombardování“, tak je rozhodnuto a konec, staví se….

a8n
Host
a8n

A to kdy? Na konci, když už byly do přípravy investovány klidně stovky milionů, nebo na začátku, kdy můžeme těžko soutěžit zhotovitele (tedy v některých případech můžeme, žlutým FIDICem, ale v tom případě si všechna rizika vyplývající z projektové přípravy dodavatel zakalkuluje do výsledné ceny)?

Ondrej
Host
Ondrej

To by mne zajímalo, to se takhle dá výběrové řízení nekonečně dlouho protahovat? Tj Eurovia se může několikrát kvůli té samé stavbě obrátit na ÚOHS? Určitě je dobře, že instituce ÚOHS existuje, ale protahovat takto roky důležité stavby.
Možná je to trochu i chyba SŽDC, ale stejně….

Radek
Host
Radek

UHOS nemá žádnou lhůtu na rozhodnutí. A právníci velkých firem jistě vědí, jak to odvolání napsat…
Takže asi novelizovat zákon.

Martin V
Host
Martin V

No jo, ale když se donekonečna odvolávají Děti Země, tak s tím sice nesouhlasím, ale aspoň chápu, proč to dělají (jsou přesvědčeni o své pravdě, že stavby všechno zničí). Ale zrovna stavební firmy (silniční, a železniční) si stěžují, že stát málo investuje, že nemají ve stavebnictví využité kapacity apod. No, ale místo aby se začalo stavět, když už stát chce, tak se n-tý v pořadí, kde n>1 donekonečna odvolávají. Kdyby se neodvolávali, tak se vítěz nasytí tímhle soustem a oni můžou vyhrát v dalším tendru, protože stavět se bude celkově víc a neprodělá na tom nikdo.

a8n
Host
a8n

Pokud ÚOHS každé z námitek vyhoví, tak ano. Ano.

ÚOHS lhůtu má. Jen může řízení z různých důvodů přerušovat (např. při čekání na posudek), takže reálně tam omezení moc není. A nenapadá mě, jak by se dalo něco takového omezit a zároveň se ve výsledku dobrat práva.

Partneři