Miliardové investice do silnic v Plzni. ŘSD slíbilo urychlení přípravy, prioritou je východní obchvat

Východní obchvat Plzně v podobě silnice I/20. Foto: ŘSDVýchodní obchvat Plzně v podobě silnice I/20. Foto: ŘSD

Pro část silnice I/27 bude chtít město architektonickou soutěž.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodlo s vedením Plzně na urychlení přípravy některých důležitých silničních staveb v krajském městě a jeho těsné blízkosti. Město slíbilo ŘSD maximální pomoc při výkupech pozemků.

O jednání informovalo město v tiskové zprávě. Prioritou má být východní obchvat města v podobě silnice I/20 a příprava tří úseků nově plánované trasy I/27. Podle dohody běží projekt přestavby okružní křižovatky „U Makra“.

Velmi vítáme, že z velkých staveb je pro ŘSD hlavní prioritou realizace takzvaného východního obchvatu silnice I/20. My si od této stavby slibujeme, že odvede severojižní tranzit z centra města. Výstavba naváže na nultou etapu, která je již hotová a která vede kolem Velkého boleveckého rybníka. Naším cílem je přispět co nejrychleji k realizaci této investice, proto maximálně pomůžeme zejména s výkupy,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Aleš Tolar.

Stavba východního obchvatu je rozdělena do dvou úseků: Jasmínová – Jateční se zahájením v roce 2030 a Jateční – Na Roudné v roce 2028.

Silnice I/20 v Plzni, úsek Jateční - Jasmínová. Foto: ŘSDI/20 v Plzni, úsek Jateční - Na Roudné. Foto: ŘSD

Komplikace v koordinaci se Správou železnic

Podle šéfa plzeňské správy ŘSD Miroslava Blabola je pro první etapu východního obchvatu nutná koordinace se Správou železnic a jejím projektem modernizace železničního uzlu Plzeň. To však zpožďuje projekční práce a schvalovací procesy. „Výhled pro získání společného stavebního povolení na tuto I. etapu se posouvá na rok 2025, předpokládáme, že na jeho první polovinu. Termín pro získání územního rozhodnutí pro II. etapu odhadujeme na druhou polovinu roku 2024,“ uvedl Miroslav Blabol.

ŘSD potvrdilo pokračování příprav tří úseků nově plánované trasy I/27, která povede v úsecích silnic Sukova – Borská, Borská – Přemyslova a Přemyslova – Karlovarská. „Nejdále je projekt v úseku Sukova – Borská, kde se očekává vydání stavebního povolení v průběhu roku 2025. Projekčních prací v úseku Korandova – Kotkova se ujme město, které již připravuje zobousměrnění komunikace podél Husova náměstí,“ uvedl technický náměstek Pavel Bosák. Na úsek Přemyslova – Karlovarská zadalo ŘSD zpracování dopravně technické studie.

Město bude v další fázi projektování požadovat architektonickou soutěž. „Půjde o výraznou stavbu v exponované lokalitě, což nepochybně ovlivní krajinný ráz. Budoucí stavba má podle mého názoru potenciál stát se pozitivně vnímanou architektonickou dominantou města. Vítězný návrh bude muset rovněž zohlednit i ekonomickou proveditelnost řešení,“ přiblížil Pavel Bosák. Cílem nově plánované trasy I/27 je převedení tranzitní dopravy z Karlovarské a Klatovské ulice a celkové zklidnění Klatovské, významné silniční tepny v centru města.

Turbookružní křižovatka

Příští rok má začít také přestavba okružní křižovatky „U Makra“. Ta se rozšíří na třípruhovou světelně řízenou „turbookružní křižovatku“ s částečně oddělenými jízdními pruhy. „V tomto doháníme časovou ztrátu po dokončení západního okruhu. Ten denně využívá až 17 000 vozidel, což velmi ulevuje centru města, ale způsobuje komplikace právě na této okružní křižovatce. Proto děláme potřebné kroky, aby v roce 2024 mohly začít práce na rozšíření křižovatky překládkami inženýrských sítí a v roce následujícím se pak uskutečnila samotná přestavba tohoto nejzatíženějšího dopravního uzlu v našem městě,“ doplnil náměstek Aleš Tolar.

Tagy I/20 I/27 Plzeň Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
13 komentářů