regio-vlak

Miliardová soutěž Plzeň – Domažlice detailně. Do Nýřan pojede dvakrát více vlaků než dosud

Motorová jednotka RegioShark v zastávce Domažlice město. Foto: České dráhyMotorová jednotka RegioShark v zastávce Domažlice město. Foto: České dráhy

Kraj požaduje nízkopodlažní jednotky s kapacitou 100 míst.

Odebírat
Upozornit na
guest
79 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Robert

Pokud vím, tak se tato trať má v dohledné době elektrifikovat. To je docela risk pořizovat DMU vozidla s ETCS když je zde pak už neuplatnim…..

Hoermalmeister

Není to náhodou málo času na nějaký rozumný repas? Ještě když to má mít ETCS

diem72

Hned první věta:
„Plzeňský kraj plánuje od prosince 2026 výrazně navýší kapacitu a počty… “

Navrhuji buď: „Plzeňský kraj od prosince 2026 výrazně navýší kapacitu a počty… “

nebo: „Plzeňský kraj plánuje od prosince 2026 výrazně navýšit kapacitu a počty … “ 🤗

Šestka

Hm to má cenu, když se to tam má od podzimu 25 rozkopat. A pochybuju že se do do 12/26 stihne celý zrekonstruovat.

Kubrt

Rozkopaný to tam bude x let. Navrhujete na provoz rezignovat a čekat dlouhá léta, až bude rekonstrukce hotová? Kdyby SŽ jasně řekla, že příští tři roky bude úplná výluka a po ní bude vše hotové, ok, v takovém případě by kraj na tři roky vysoutěžil NAD. Ale nic takového SŽ v plánu nemá.

Pat

A NAD bude jako jezdit sama od sebe, nebo jak si to představujete?

Michal M

Nevím z čeho vycházejí tvoje pochyby… trať za komunistů patřila pod Západní dráhu a byla velmi slušně vedená (viz autoblok). Nepředpokládám nějaké masakry se spodkem (=mohlo by to jít strojem), je tam 9 mostů k opravě (a asi ne totální), větší stavbou budou ty dva podchody. Patkování a erekce sloupů je rutina.
Do Nové hospody (úrovňové napojení) by tahle stavba šahat neměla… Jsem zvědavý na harmonogram a délku výluk.

Karl vB.

Upřesnění:
Trať patřila pod Jihozápadní dráhu
https://www.bazos.cz/img/1/271/195283271.jpg

micat1

Pouze druhá třída, to se mi nejeví jako krok správným směrem. To bych čekal možná někde na nějaké lokálce, ale pokud zde mají jezdit trojčleny a očekává se velká poptávka cestujících, tak by tu dle mého názoru 1. třída měla být.

Michal M

Je tam požadovaný tichý oddíl.
V motoráku se stejně nic moc prvotřídního nevykouzlí…

Avlaky

tichý oddíl od normalní 2. třidy rozlišuje jen jedna nalepka na dveřích

kakos

V tomto je hrozná nejednotnost objednatelů. Některé kraje 1. třídu chtějí, jiné zase ne (a pak se zpravidla z oddílu 1. třídy stane tichý oddíl). Ono je to asi taky tím, že krajské tarify si až na výjimku s 1. třídou neumí poradit.

Michal M

No tak já jedu ve vlaku, kde IDSK objednal první třídu v podobě vozu AB. Jestli je tam wifi netuším, ale takovou první třídu si asi můžou strčit za klobouk i za těch pár desetikorun, co to stojí navrch… Nevím, co čekáš od první třídy v motoráku – sedačky s jiným potahem?
Nebo jestli je smyslem první třídy „příplatek za to, že si sednu“…?

micat1

Tak pochopitelně, 1. třídou třeba v Hradečanu bych asi taky nejel, když jsou to často horší vozy než které má 2. třída. Ale jinak od toho čekám, že si sednu, třeba i sám na samostatnou sedačku nebo i dvojsedačku, že budu mít místo na nohy a sedačka bude obecně pohodlnější. V Elefantu (elektrický „motorák“) je navíc fajn třeba i velký stolek oproti tomu mini stolečku u 4sedaček. Většinou je také v 1. třídě i méně hluku. Což by mělo být i v tichém oddíle, ale ten není zpoplatněn, takže bude pravděpodobně plně obsazen. Absence 1. třídy mně osobně nějak zásadně… Číst vice »

tarten

Auto je socka, na nějaký bazarový ležák má každý.

Matěj H.

Tak zrovna v Hradečanu je 1. třída (Pesa) často nezbytností, protože na rozdíl od dvojky má stolky, resp. stolky použitelné pro práci na počítači (a zároveň nehrozí, že vás u toho budou rušit tři další lidi)

xyz

To se tedy moc nákladních vlaků mezi Plzní a Nýřany ve špičce neprocpe (dokud nebude nová trať Plzeň – Chotěšov, pak už by to nevadilo).

P. S. Tento rozsah tím pádem mohl být poptáván už i dřív.

Martin

Nemohl, tady se už uvažuje s novým stavem staré tratě 180.

Martin

(2. stavba začne ještě letos a skončí cca se začátkem plnění +- rok)

J.K.

Co ta 2. stavba nově umožní proti dnešku, skoro nic , ne? Každopádně snad to bude dobře fungovat, no, je to v kolizi s investicí i s budoucím JŘ expresů – ale tam se výběrko zrušilo, tak kdo ví co s nima bude, no…

Petr Šimral

Bezkolizní jízdu do Heřmanovy Huti a běžné zpracování nákladních vlaků v žst. Nýřany a to i o délce 740 metrů.

J.K.

Jasně, ale jestli je kontext diskuze o obsahu článku, tak v poptávaném JŘ nic do Heřmanky není a nákladní doprava také není poptávána.

tarten

Za kontext vezměte raději všechny články o téhle trati za poslední dobu.

M.M

Těch nákladů směr Německo jezdi minimálně

Petr Šimral

Což by se po souvislé elektrizaci mělo změnit.

Petr Herbrik

S přesunem nákladní dopravy ze silnic na železnici se v rámci EU, krom pár politických výkřiků do tmy, nepočítá, takže jaké nákladní vlaky byste tu chtěl? Němci už tento směr víceméně odpískali a i naše vláda schválila mezi Domažlicema a Německem variantu, kam se nákladní doprava nevejde, takže tato trať už je v podstatě pro mezinárodní nákladní dopravu odpravená a místní nákladka do Domažlic (1 pár vlaků denně) se sem bohatě vejde.

Frantík P.

Jo to by vysvětlovalo tu degradaci nádraží po zásahu a „optimalizaci“ pod prackama SŽ. Aby náhodou budoucí zelené generace nemohly náhodou tu vlakovou nákladní dopravu znovu využít. Tomu se říká myslet na budoucnost.

El Barto

A že se ty, Dominik H., vydáváš za jakéhosi Frantíka P. a současně pár dalších lidí, to demagogie a lhaní není?

tarten

S tím přesunem se počítá, ovšem nedaří se. To je znatelně jiná poloha.

V rámci EU se sice nenavyšuje, ale u nás je to ještě mnohem horší. Což znamená na druhou stranu, že i přiblížení se momentálnímu evropskému modu vivendi by pro nás bylo značné zvýšení. Co to brzdí je mj. právě naše mizerná kapacita infrastruktury.

Německo nic neodpískalo, ale není to pro ně priorita. Drobný (příliš drobný) pokrok v mezích zákona se naopak chystá i v ospalém východním Bavorsku. Pravda, množení nákladních kolejí se v Německu odehrává zatím jinde.

Petr Herbrik

To je jen otázka výkladu. Samozřejmě že (krom Kupky) si nikdo netroufne říct, že nákladní doprava na železnici je sci-fi, ale bohužel při tomto přístupu EU má Kupka pravdu a ta nákladní doprava skutečně sci-fi je. Vývoj této pro nákladní dopravu zásadní tratě jasně odráží přístup EU k nákladní dopravě jako takové a to, že to pro Němce není priorita je jasným důkazem toho, že tu trať odepsali, protože kdyby ne, měla by tahle trať být prvořadou prioritou. „S tím přesunem se počítá, ovšem nedaří se.“ Jak nedaří se? EU má obrovské možnosti, jak tu nákladní dopravu na koleje dostat… Číst vice »

Petr Herbrik

A co se týče té mizerné kapacity tratí, to je jen proto, že je železnice špatně organizovaná a SŽ zajímá jen to, jak tu kapacitu co nejvíc snížovat (na objednávku politiků zejména ODS). Pro SŽ je hlavní prioritou snižování personální zátěže ať to stojí co to stojí. Schválně dokáže někdo vypočítat, kolik peněz už ta dálkofikace tratí stála? Kolik desetiletí nebo možná i století by se za ty peníze uživil všechen ten personál, který na našich tratích zajišťoval vysokou kapacitu a spolehlivost železnice? Udělala SŽ(DC) za dobu své existence alespoň jedno rozhodnutí, které by zvýšilo kapacitu a spolehlivost českých železnic?… Číst vice »

Michal M

Kraj uvádí, kolik jednotek bude potřeba v Příloze 1: „na celý projekt bude k dispozici 12 jednotek“.
Nejsou požadovány jednotky nové, naopak se tam mluví o repasi a co všechno je třeba minimálně vyměnit.
Těch 100 míst k sezení je tam řečeno tak zvláštně a jako samostatný požadavek jsem to neviděl – I tak je asi RS1 s 50 (+20) místy mimo hru…

Beny

Bohužel Agilis umí RS1 i se 101 místy. Ale snad to tady neprojde.

xyz

Jo, sedačky 3+2 + k tomu všemu sklopná sedadla i na vnější stěně WC-buňky…

Michal M

Pánbůh chraň…

Rahul

Jestli jsou v soutěži poptávány na 10 let jen dieselové jednotky, to budou řadu let na trati, která má být už v dosti blízké budoucnosti elektrifikována, jezdit diesely pod dráty, které pak třeba v úseku Plzeň-Nýřany nebudou vůbec využívány, chápu to dobře..? S touhle soutěží se mělo pár let počkat a do alespoň částečné elektrifikace části trati u Plzně to řešit nějak operativně…

Martin

Není jak, aby to nebylo diskriminační pro dopravce, se obávám. Současné ČD 844 z P3 jsou už zasmluvněny od 12/2026 na Plzeňsko (též ČD). A přímé zadání už nelze, aby se to nějak vyřešilo a obměnilo přes BEMU dohodou s ČD….

Michal M

Nebo co kdyby se do Nýřan jezdilo klasou s laminátkou a tam by se přesedlo na žraloka? Aby žádný šotoušek neměl ujímání z provozu dieselu pod dráty…

Kubrt

U minulého článku na toto téma někdo vypočítával, že doběhnutí tohoto kontraktu se akorát sejde s reálným zahájením elektrického provozu do Domažlic.

Michal M

Ano… tohle vyjede za necelé dva roky, za tři roky bude v lepším případě elektrika v Nýřanech – tj. hotová první stavba. O osudu dalších nelze říct vůbec nic…

tarten

Buďte přesnější. Tohle MÁ vyjet za necelé dva roky, po odvolání to budou možná tři, a pak se uvidí, jestli dopravce bude „na značkách“ s vyhovujícími vlaky hned od začátku nebo ne…

Miloslav

To je ještě v pohodě, Karlovarský kraj objednal nové motoráky, které jsou určeny jen pro trať pod dráty a nikomu z úředníků a politiků kraje to divné nepřijde…..

Movia

Je v zakázce zmíněno, jak se bude pokračovat po elektrifikaci? Budou se honit DMU pod dráty nebo POVED nevěří, že se rekonstrukce do deseti let stihne?

Martin

Není jak to rozumně řešit, když SŽ není schopná garantovat termíny a +- 2-3 roky brutálně změní kalkulaci třeba nájmů, aby to nebylo diskriminační pro dopravce, se obávám. Současné ČD 844 z P3 jsou už zasmluvněny od 12/2026 na Plzeňsko (též ČD). A přímé zadání už nelze, aby se to nějak vyřešilo a obměnilo přes BEMU dohodou s ČD….

Kamui

Když už všude požadují ve vlacích WiFi, tak by také měli požadovat implementaci protokolu IPv6 a ne pouze IPv4. Poslední dobou jsem to sledoval a v žádném dopravním prostředku jsem IPv6 konektivitu neměl. V roce 2025 ostuda.

PeterM

Reálný důvod?

Mrakomor

Důvodem může být třeba to, že elektronické služby státu pojedou od 6.6.2032 už pouze po ipv6. Což bude 4 roky před vypršením kontraktu. Např. Doklady v mobilu vám nepojedou.

Air Traveller

🙂 a vy tomu terminu verite? 🙂

Bespi

Nesmysl. Vetsina lidi nema moznost pouzivat IPv6.
Interni sit CD/SZ si o IPv6 take muze nechat jen zdat.

tarten

Dnes. Do 2032 většina lidí vymění telefon 2x.

Air Traveller

no vidite, tak treba v roce 2030 dopravce i v tom vlaku zprovozni ipv6.

definujte problem?

Michal M

K čemu je to dobrý pro poštu na notebooku a surfování z mobilu?

Kamui

Pro přístup ke službám, které už přes IPv4 kvůli nedostatku adres nebudou dostupné. Nebo třeba proto, abyste se připojil k sobě domů bez nutnosti platit vašemu poskytovateli výpalné za veřejnou IPv4 adresu.

Ne vážně, tohle je něco co má být samozřejmost a vůbec se o tom nemá diskutovat.

PeterM

To máte pravdu, ale mluví z vás “it geek”. 95% wifi uživatelů ve vlaku IPv6 vůbec nezajímá (80% ani neví co je). Ale všichni z nich se vztekají proč je wifi ve vlaku nespolehlivá, pomalá a vypadává, a na to by se měl provozovatel drážní dopravy zaměřit. Normální člověk pokud chce spolehlivé internetové připojení (třeba i s IPv6) si udělá hotspot :-).

Kamui

Ti uživatelé to vědět nepotřebují. Ti se chtějí připojit ke službám ke kterým potřebují. IPv6 nemá být něco extra, ne v roce 2025. IPv6-only služeb je málo, protože mnoho uživatelů stále nemá IPv6 konektivitu. Míč je teď na straně poskytovatelů připojení. Jinak se z toho marasmu NATů a vyčerpaných IPv4 rozsahů nikdy nevyhrabeme.

PeterM

Necpěte to lidem, trh si sám řekne kdy bude ipv6 ve vlaku nezbytná :-). Dokonce bych řekl, že dříve někoho napadne, že WiFi ve vlaku je hloupost protože každý má dnes data a její spolehlivost je až na výjimky tragická 🙂

Kamui

Neřekne. Trh není všespásný, a zrovna tohle je specifická záležitost. Stejně, jako by trh sám bez vnějšího zásahu nevyřešil USB-C na všech zařízeních.

Ares

Zrovna USB C má výhody, kdo by dnes kupoval telefon bez USB C? Takže tohle trh vyřešil. Apple je dost specifický, ten do toho nepočítám.

Air Traveller

ackoli vynuceny prechod na usb-c kvituju, tak tenhle druh regulace nemusim.

trh k tomu usb-c smeroval i bez eu.

a u ipv 6 to bude stejne – trh organicky k tomu ipv 6 dojde. neni potreba ho nejak dramaticky vynucovat.

Kamui

Ne, nevyřeší to trh. Poskytovatelé obsahu by velmi ocenili kdyby všichni měli IPv6 konektivitu, ale teď to stojí na koncových ISP, a těm je to jedno, protože jim to nic hmatatelného teď v tuto chvíli nepřinese. S tím USB-C je to stejné – kdyby to nebylo nařízeno, tak výrobci věcí jako bezdrátová sluchátka budou dál používat microUSB, které je levnější a oproti USB-C v dané aplikaci nemá žádné nevýhody.

Os5600

To jste to přesně otočil, mizerné pokrytí ČR internetem, kdy třeba půlku trasy Praha – Brno mobilní internet nejde, ale WiFI jo. Jasně říká, že WiFI je ve vlacích nutnost.

PeterM

Jako, že tam kde nemá operátor signál na mobilu tak ho bude mít na WiFi :-)? Leda tak pořídit Starlink :-). Problém bývá spíš opačný, wifi v podstatě nejede, za to na mobilu bych mohl koukal na fullHD :-).

Pat

Hlavně je fakt blbost dělat na čemkoli, byť jen trochu soukromém na veřejné wifi ve vlaku.

Air Traveller

proc by to mela byt blbost?

napovim – VPN .

watslaw

Ono úplně stačí obyčejné SSL (pokud vám jde jen o ochranu dat a přežijete, že případný šmírák ví, se kterými servery komunikujete), a to už se dnes taky používá téměř všude. A pokud po někom opravdu půjde CIA i Mossad, tak si ho bude úplně stejně snadno (spíše i snadněji) šmírovat i u toho mobilního operátora.

Michal M

Mhm, to nám říkali už v roce 2000, že je to IPv6, protože docházejí adresy… Od roku 2013 mám pevnou IP adresu a nic extra za ní neplatím… 🙂

Kamui

U rodičů je také pevná adresa, někdy z té doby. Já sám už za veřejnou musím připlácet stovku měsíčně (jinak bych měl privátní). A kdyby rodiče měnili smlouvu, museli by si za ni dnes už připlácet také.

honza_kl

Poblém slepice a vejce. IPv6 se v praxi moc nepoužívá, jelikož podstatná část infrastruktury, na ni prostě není připravená. A není na to připravená, protože postaru to pořád funguje, zatímco ponovu…hůře.. Naštěstí máme neveřejné IP adresy a VPN (virtuální privátní sítě)…

Air Traveller

proc ostuda? uzivatel (a to nejen bezny, ale ani advanced) absenci ipv6 nijak nepociti…

stale je to jen takova nice to have vec.

ostuda to bude, az absence ipv6 bude uzivTelw omezovat

Kamui

Jenže vy na to koukáte ze špatné strany. V roce 2025 by měla být samozřejmost podporovat aktuální (a nikoli zastaralý na dožití). IPv6-only služby budou přibývat.

Air Traveller

koukam se na to ciste z prakticke strany 🙂 v soucasnosti stale zbytecne, ipv6 only sluzeb je za pet prstu.

Kamui

Problém slepice/vejce. IPv6-only služeb je málo, protože stále existuje mnoho míst, kde IPv6 konektivita není dostupná, a spousta zabedněnců kteří tvrdí že běžný uživatel IPv6 k ničemu nepotřebuje. Teď je míč na straně poskytovatelů připojení – poskytovatelé služeb IPv6 konektivitu v datacentrech dávno mají.

Bespi

Ok. Zajisti vypsani dotace pro drahu v rozsahu nekolika miliard, mozna i desitek, a pak je sance ze se to bude resit. V opacnem pripade zapomen, bambilion jinych problemu k reseni. Je do toho treba zapocitat vymeny HW, SW, upravy interniho SW, spoustu prace kolem, protoze IPv6 stale takove nedoresene.

Andrej Veliký

Tvl tady je tolik zpátečníků zamrzlých v čase že to není možný. Sorry jako.

Air Traveller

to nema nic spolecneho se zpatectnictvim. to je o pragmatismu a prakticnosti.

tarten

Problém je, že je to často totéž. Pokrok v očích mnoha lidí vypadá nepraktický, nepohodlný a předražený. A dokonce to tak často na začátku (při probíhající změně) i je.

Air Traveller

za tech bambilion let, co to bude jezdit, vymeni wifi AP a skatuli, co agreguje signal z mobilnich operatoru v tom vlaku jednou, dvakrat.

takze nekdy v tom roce 2028, 2029 plus minus random konstanta tam prijde i router, co da ipv6.

ted tam na silu tlacit ipv6 je zbytecnost. vyuzije to nula nula lidi.

hor411

Ve vlaku by se spíš měli zaměřit na to, aby to fungovalo v pořádku, nebo aspoň aby operátoři měli pokryté tratě signálem 5G i mimo stanice/sídla (a signál prošel bez problému i do vozu).

norbic

Ve vlaku by hlavne melo fungovat WC, to oceni uplne vsichni