Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Miliardová oprava podorlické tratě. Vlaky zrychlí, cestující čekají výluky

Výpravní budova nádraží v Náchodě prošla v roce 2017 velkou modernizací. Foto: ministerstvo dopravy
Výpravní budova nádraží v Náchodě prošla v roce 2017 velkou modernizací. Foto: ministerstvo dopravy

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) začala hledat firmu, která zmodernizuje trať Týniště nad Orlicí – Broumov. Cestování po trati by se mělo po dokončení zrychlit až o šestnáct minut. Očekávaná hodnota zakázky činí 1,078 miliardy korun, což je předpoklad projektanta. Vzhledem ke zkušenostem z posledních větších zakázek se dá ale očekávat, že se cena v soutěži výrazně sníží.

Na 78 kilometrů dlouhé trati chtějí železničáři revitalizovat jen vybrané úseky o celkové délce 28,6 km. Součástí akce jsou úpravy kabelizace a zařízení přejezdů mezi Hronovem a Policí nad Metují a Teplicemi nad Metují a Meziměstím.

Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše by se  po roce 2020 měla jízdní doba na trati po zavedení nového provozního konceptu zkrátit až o 16 minut. Podmínkou je ale nasazení jiných vozidel, než na trase jezdí dosud. „Do roku 2020 se zkrácení cestovní doby nepředpokládá, mírné úspory v jízdních dobách budou využity ke zvýšení stability provozu na trati,“ dodal Illiaš.

Kompletní rekonstrukce včetně výstavby nástupišť se dočkají i některá nádraží. Nové perony vzniknou v Novém Městě nad Metují, Václavicích a Hronově, v Bohuslavicích nad Metují je navržena částečná rekonstrukce kolejiště.

Nové nástupiště čeká cestující rovněž v zastávkách Pohoří, Bohuslavice nad Metují zast., Černčice a Náchod-Běloves. Ve Velkém Poříčí dojde k prodloužení nástupiště. Součástí akce je i výměna zabezpečovacího zařízení. U hlavních výhybek dojde k instalaci elektrického ohřevu.

SŽDC počítá s tím, že stavby začnou ještě do konce října, vše ale  závisí na průběhu soutěže. Například velkou zakázku na modernizaci koridoru mezi hlavním nádraží v Praze a Hostivaří tendruje správa železnic kvůli sporům soutěžících už přes rok.

Revitalizace podorlické tratě se neobejde bez výluk. Ta největší čeká cestující příští rok od září do prosince v úseku Opočno pod Orlickými horami – Náchod, a pak na jaře 2019 od března do května mezi Náchodem a Hronovem.

Pojmem revitalizace SŽDC zpravidla označuje větší opravu tratí, v nedávné minulosti takto například dala do pořádku trať 030 mezi Libercem a Starou Pakou.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Bc. Jiří Kučera
Host
Bc. Jiří Kučera

V rámci revitalizace trati 026 by se vyplatilo při budování nových nástupišť na zastávkách přemístit jednu vybudovanou a nevyužitou a to v Bohdašíně blíže do vesnice k přejezdu se silnicí. Stávající zastávka je daleko za vesnicí.

Jarda
Host
Jarda

Naprostý souhlas. Současná poloha nadrazi je nepoužitelná.

M
Host
M

Nevím, kde se vzalo 130 km/h, v zakázce https://zakazky.szdc.cz/contract_display_1308.html je psáno 100 km/h.
Pro 130 km/h by musel být vlakový zabezpečovač a s tím se asi nepočítá.

Radek Papež
Host
Radek Papež

Nemůže to být nedorozumění? Tedy V = 130 km/h (rychlost) je něco jiného než V130 (rychlostní profil, jinak též I = 130 mm = nedostatek převýšení).

pavel klicpera
Host
pavel klicpera

Revitalizace? Zmrzačení stanic, zrušení manipulačních a kusých kolejí, aby se ve stanici již nikdy nedal vyložit ani naložit vůz. Revitalizace? Přeměna železniční tratě na tramvajovou trať po které se v taktu točí pár motoráků sem a tam. Revitalizace? Bourání nádraží, stavby obřích přistávacích runwayí opatřených kilmetry a kilometry zábradlí. Miliardy na bezbariérová nádraží, na které se není možné pro bariéry všude okolo, vozíkem dostat. Revitalizace? Ochromení a znemožnění železnici konkurovat silnici – ve všech ohledech…
Tleskám Maloskalákům, kteří se rozhodli betonové monstrum ve své obci – NEPOVOLIT….
A smích na závěr – 15 minut ušetřeného času? To jsou tedy důvody …

Radek Papež
Host
Radek Papež

15 minut jedna cesta, denně tedy 30 minut
Pokud člověk dojíždí denně, máme to 10 hodin měsíčně, 120 hodin za rok… a to už je skoro měsíční pracovní norma.

K.S.
Host
K.S.

Vývoj? Změna požadavků? Od poslední „velké revize“ železnice přece jenom uplynulo tak, no dobrých 60 let a železnice se tomu přirozeně přizpůsobí. Pokud před desítkami let měla nákladní doprava s nakládkou smysl v každé stanici, zastávce či dokonce se dělaly nákladiště v polích, tak dnes to smysl nemá, máme mnohem pohodlnější způsoby jak zboží přepravovat, bohužel. Jestli bylo před X desítkami let nejlepším způsobem jak dopravit zboží, třeba do Prahy, dovést jej na nádraží, tam je přeložit a počkat, tak dneska to neplatí. Časová efektivita je nic moc, dny když může být zboží přepraveno v řádu hodin. Zájem není a… Číst vice »

Michal
Host
Michal

Že to tak plamenně komentujete – aktuálně tam prosím kdo vozí co? Případně kdo by potenciálně mohl?

Jan
Host
Jan

Navíc je otázka co je revitalizace kolejí. Pokud jen oprava 50 let starých, tak se třeba jako na 2/3 Opavě Krnov rychlost nezvýší. Resp v opraveném úseku zvýší o 5 km/h. Ze 75 na 80. Nikdo s razítkem se asi nenajde, kdo by podepsal vyšší.

Jaro
Host
Jaro

A co tunel do Nachoda, bude?

Radek Papež
Host
Radek Papež

To je úplně jiný projekt. Snad bude.

Michal
Host
Michal

Asi by byl užitečnější než rekonstrukce tohoto poněkud plonkového úseku…

Jan
Host
Jan

Za miliardu na 78 km to z bídou trochu polepí. Pro EU udělají 130km/h na 2 km. Zbytek utratí na perónech a podchodech jak zbývá zvykem. Hlavně dají beztak dálkové řízení a tím pozavírají nádraží. Výsledek..

Radek Papež
Host
Radek Papež

Jan Sůra: DOZ tam (= v projektu) právě je.
„Účelem stavby je (…) vytvoření dálkového ovládání zabezpečovacích, sdělovacích a energetických zařízení z jednoho místa.“

Jan
Host
Jan

To Jan Sůra:
Mě prostě uniká jedna podstata, proč když OPD 2 evidentně neví co s penězma, tak já prostě nepochopím, proč se to nedělá pořádně. Jestli není normální po 50 letech již vyměnit koleje za nové..

Partneři



CSCARGO