Miliardová injekce Českým drahám se zadrhla. Ve hře je až 20 miliard za pozemky

Železniční stanice Liberec. Koleje patří SŽDC, pozemky pod nimi Českým drahám. Foto: Jan SůraŽelezniční stanice Liberec. Koleje patří SŽDC, pozemky pod nimi Českým drahám. Foto: Jan Sůra

České dráhy mají téměř jistotu, že jejich rozvahu zásadně vylepší další nečekaný příjem ze státního rozpočtu. Chystaný prodej pozemků z

České dráhy mají téměř jistotu, že jejich rozvahu zásadně vylepší další nečekaný příjem ze státního rozpočtu. Chystaný prodej pozemků z majetku Českých drah na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) je dalším z pozůstatků nedotaženého rozdělení české železnice v roce 2002.  

Transakce s převodem pozemků se ale zadrhla. Důvodem jsou takzvané indikativní odhady dvou znalců o ceně. Ty se zásadně liší. 

Zatímco České dráhy ocenily pozemky na 20 miliard korun, SŽDC na šest miliard korun. Na rozdíl v ocenění upozornil jako první deník E15. 

V tuto chvíli jednání o převodu s ministerstvem dopravy neprobíhají. Oběma organizacím jsme uložili, aby posoudili „konkurenční“ posudek, v ideálním případě nalezli shodu nebo přišli s analýzou a odůvodněním rozporů.  Až toto bude hotové, budeme transakci řešit,“ sdělil náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček, který je v řídícím výboru Českých drah i správní radě SŽDC. Každá z organizací totiž cenu posuzovala jinou metodou ocenění.

Jde hlavně o pozemky pod kolejemi, ale také řadu parcel v jejich sousedství. V řadě případů například o pozemky v Praze.  Jejich převod na SŽDC je logický, neboť jde o pozemky, které souvisejí s provozem dráhy. „Jedná se o pozemky v železničních stanicích a v jejich blízkosti. Konkrétně jde o zhruba tisícovku lokalit a na většině z nich jsme již došli se SŽDC ke vzájemné shodě,“ řekl letos v květnu současný generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec.

Podle vyjádření SŽDC z konce listopadu dochází ještě k ukončování rozhraničovacích prací. „Rozhraničovací práce jsou časově a organizačně nejnáročnější činností. Předchází jim shoda obou stran na převáděném majetku, následně jeho specifikace v terénu, u dělených pozemků vymezení nové vlastnické hranice pro zpracování geometrického plánu a následně jeho zpracování a potvrzení katastrálním úřadem. Časově jsme mimo jiné závislí na rozhodování stavebních úřadů o souhlasu s dělením pozemků.
Ukončení tohoto procesu očekáváme do konce druhého čtvrtletí 2019,
“ řekla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová. V prosinci zahajuje SŽDC specifikaci majetku pro právní úkony, která bude podkladem pro znalecké posudky a kupní smlouvy.

České dráhy potvrdily, že ke shodě nedošlo. „Posudky se liší v řádu miliard korun,“ potvrdil člen představenstva ČD Radek Dvořák. Dál nechtěly ČD situaci komentovat. 

Nepovedené rozdělení železnice přineslo ČD už v roce 2008 dvanáct miliard korun za převod takzvané mrtvé dopravní cesty.  V účetnictví SŽDC byl pak  majetek koupený za 12 miliard oceněn částkou 3,2 miliardy korun. Později SŽDC ještě za 400 milionů korun koupila „živou“ dopravní cestu, tedy pracovníky z řízení provozu. Naposledy ČD získaly tři miliardy korun za převod nádraží. 

 

Tagy České dráhy převod pozemků Správa železniční dopravní cesty
22 komentářů