Dopravci Infrastruktura Železnice

Miliardová injekce Českým drahám se zadrhla. Ve hře je až 20 miliard za pozemky

Železniční stanice Liberec. Koleje patří SŽDC, pozemky pod nimi Českým drahám. Foto: Jan Sůra
Železniční stanice Liberec. Koleje patří SŽDC, pozemky pod nimi Českým drahám. Foto: Jan Sůra

České dráhy mají téměř jistotu, že jejich rozvahu zásadně vylepší další nečekaný příjem ze státního rozpočtu. Chystaný prodej pozemků z majetku Českých drah na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) je dalším z pozůstatků nedotaženého rozdělení české železnice v roce 2002.  

Transakce s převodem pozemků se ale zadrhla. Důvodem jsou takzvané indikativní odhady dvou znalců o ceně. Ty se zásadně liší. 

Zatímco České dráhy ocenily pozemky na 20 miliard korun, SŽDC na šest miliard korun. Na rozdíl v ocenění upozornil jako první deník E15. 

V tuto chvíli jednání o převodu s ministerstvem dopravy neprobíhají. Oběma organizacím jsme uložili, aby posoudili „konkurenční“ posudek, v ideálním případě nalezli shodu nebo přišli s analýzou a odůvodněním rozporů.  Až toto bude hotové, budeme transakci řešit,“ sdělil náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček, který je v řídícím výboru Českých drah i správní radě SŽDC. Každá z organizací totiž cenu posuzovala jinou metodou ocenění.

Jde hlavně o pozemky pod kolejemi, ale také řadu parcel v jejich sousedství. V řadě případů například o pozemky v Praze.  Jejich převod na SŽDC je logický, neboť jde o pozemky, které souvisejí s provozem dráhy. „Jedná se o pozemky v železničních stanicích a v jejich blízkosti. Konkrétně jde o zhruba tisícovku lokalit a na většině z nich jsme již došli se SŽDC ke vzájemné shodě,“ řekl letos v květnu současný generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec.

Podle vyjádření SŽDC z konce listopadu dochází ještě k ukončování rozhraničovacích prací. „Rozhraničovací práce jsou časově a organizačně nejnáročnější činností. Předchází jim shoda obou stran na převáděném majetku, následně jeho specifikace v terénu, u dělených pozemků vymezení nové vlastnické hranice pro zpracování geometrického plánu a následně jeho zpracování a potvrzení katastrálním úřadem. Časově jsme mimo jiné závislí na rozhodování stavebních úřadů o souhlasu s dělením pozemků.
Ukončení tohoto procesu očekáváme do konce druhého čtvrtletí 2019,
“ řekla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová. V prosinci zahajuje SŽDC specifikaci majetku pro právní úkony, která bude podkladem pro znalecké posudky a kupní smlouvy.

České dráhy potvrdily, že ke shodě nedošlo. „Posudky se liší v řádu miliard korun,“ potvrdil člen představenstva ČD Radek Dvořák. Dál nechtěly ČD situaci komentovat. 

Nepovedené rozdělení železnice přineslo ČD už v roce 2008 dvanáct miliard korun za převod takzvané mrtvé dopravní cesty.  V účetnictví SŽDC byl pak  majetek koupený za 12 miliard oceněn částkou 3,2 miliardy korun. Později SŽDC ještě za 400 milionů korun koupila „živou“ dopravní cestu, tedy pracovníky z řízení provozu. Naposledy ČD získaly tři miliardy korun za převod nádraží. 

 

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel

Kdypak se rozdělovala naše železnice ? Kdy se to dělilo na více firem a organizací ? A kdo hlavně rozhodoval, jak se to rozdělí ? Byli to „nádražáci“, nebo politici, kteří nepoznají lokomotivu od vagonu. A pletou si průvodčího s výpravčím …… Ti mají na svědomí dnešní možné čachry s přesunem budov a pozemků —-

Karel

Kdypak se rozdělovala naše železnice ? Kdy se to dělilo na více firem a organizací ? A kdo hlavně rozhodoval, jak se to rozdělí ? Byli to „nádražáci“, nebo politici, kteří nepoznají lokomotivu od vagonu. A pletou si průvodčího s výpravčím …… Ti mají na svědomí dnešní možné čachry s přesunem budov a pozemků —-

Asdf

No můžeme být rádi, že se při tom slavném dělení aspoň předaly pod SŽDC koleje a nevytvořila se jen prázdná schránka, které by pak ČD prodávaly všechno včetně kolejí i zaměstnanců 😉

AAA

Tak určitě… a ČD co sídlí ve stejném baráku jako MD proti tomutu rozdělení hlasitě protestovaly, že….

Lukáš

A může mi někdo vysvětlit, proč se s převodem nádraží a kolejí nepřevedly i pozemky. Co se bude převádět potom, depa pro SŽDC?

Dan

Každý rozumný stát podporuje železniční dopravu. Jinak je to ale jen přesouvání státních peněz z jednoho šuplíku do druhého. Hrozné je, kolik lidí se tím zabývá.

Patrik

Je bohužel velká škoda, že místo, aby se za tyto peníze stavěl např. tunel do Berouna, peníze se dosypou jednomu dopravci, který je následně prošustruje.

Zdeněk

Prošustruje? Jezdíte vlakem? Opravdu jste si ničeho nevšiml?

petr.r

jezdíme, kdyby kraje nenakupovaly s peněz eu, tak nemáme an sharka. My šetříme a třeba do vídně tady jezdí i levnější dopravce.

Honza

Kraje z peněz EU zatím žádné vlaky nenakupovaly, ani v předešlém období ani zatím teď ne. Vždy ČD koupili v rámci dotace a min. v předešlém období (přes ROP) byla podmínka provozovat vlaky v daném kraji, respektive Regionu soudržnosti tzv. NUTS 2 (Jihozápad, Jihovýchod apod.).

Pibik

sdělil náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček, který je v řídícím výboru Českých drah i správní radě SŽDC. V článku chybí, z čeho to SŽDC zaplatí. Předpokládám, že si na to SŽDC vydělaly… Jinak je to další ze série drbání daňového poplatníka.

Pibik

Pak to bude další díl seriálu subvence státních dotací jinak ztrátovému subjektu. Je skoro až z podivem, že soukromníci i přes takto pokřivený trh jsou schopni konkurovat. Očividně daňového poplatníka nepálí, že jeho peníze opakovaně tečou na sanování ztrát černé díry jednoho státního molochu. Nelze se pak divit, že v liberalizaci se příliš nepokročilo, pak nechápu stát co chce, konkurenceschopnější dopravu, nebo jednoho státem dotovaného dopravce – krok vpřed a vzad a stále dokola. Za mě je to celé hra na liberalizaci, pak se nedivme, že peníze chybí na infrastruktuře, když se vyhazují obrovské prostředky z oken, navíc ČD jezdí… Číst vice »

Asdf

To víte, stát je v tomhle mezi dvěma mlýnskými koly. Na jedné straně modrá armáda se svými odbory, na druhé straně tlak na liberalizaci a pochopitelně možnost ušetřit.

Jirka

Ještě tak vymyslet jak prodat Cargo.To by byly ČD zase chvíli v plusu.

jan

Pokud to nebude adekvátní cena, pak zbývá jediné – nepřevádět. Není možné vyvádět jen tak majetek, když si firma půjčila na modernizace dluhopisy.

aldik

To někdo musel před léty zpackat účelově to rozdělení ČD, jinak to nevidím. A platit za něco co je jinak neužitelné mi přijde hloupost, myslím ty pozemky pod kolejemi.

/Jinak palec nahoru za hlasování u komentářů i reakce na mail.

aldik

To určitě někdo zpackal účelově to rozdělení ČD před lety, jinak to nevidím. A přijde mi hloupost platit za něco, co je jinak nevyužitelné (pozemky pod kolejemi).

jan

To je jednoduché. Tak to nepřevádějme.. Věřitelé budou mít více majetku…

Petr

Hlavně je důležité, aby ČD neprodalo SŽDC vše, co by se jim prodat mělo. Aby se pak za pár let zase zjistilo, že je třeba něco za pár miliard zase prodat a mohlo se ČD dosypat. Tento scénář byl již úspěšně několikrát použit a bylo by tedy škoda jej opouštět.

noerf

Něříkalo se nedávno, že to ČD budou převádět na SŽDC zdarma. Asi je třeba sanovat ztráty z trati Praha – Ostrava a nesmyslný počet THP pracovníků.

Miminko

„…koupila „živou“ dopravní cestu, tedy pracovníky z řízení provozu.“ haha