Miliardová elektrizace trati na východě Slovenska je hotová, trvala přes tři roky

Většinu nákladů zaplatila Evropská unie.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) dnešním dnem oficiálně dokončily elektrizaci další trati. Součástí instalace trakčního vedení na 21,5 kilometrech mezi stanicemi Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou mesto byla i kompletní modernizace trati.
Zakázku za 66,8 milionů eur (1,67 miliardy korun) provedlo sdružení Eltra z české skupiny EP Industries a TSS Grade. Cena oproti vysoutěženému kontraktu stoupla o 13 %. Většinu nákladů zaplatí evropská dotace. Stavba trvala přes tři roky, začala v červenci 2021.
„Projekt přináší zlepšení dopravní infrastruktury a ekologické benefity pro Košický kraj,“ uvedl správce infrastruktury v tiskové zprávě. Od elektrizace a zkrácení jízdních dob očekává stát nárůst počtu cestujících.
Kromě elektrizace došlo ke kompletní modernizaci železničního spodku a svršku nebo zabezpečovacího zařízení. Došlo k přepnutí na dálkové řízení. Modernizací prošly také některé stanice a zastávky. Podle ŽSR prodloužily stavbu například nálezy nevybuchlé munice v oblasti okolo trati.
Elektrizace proběhla na stejnosměrné napájení 3 kV, trať je ale připravena pro budoucí přepnutí na střídavé napájení. I nadále budou vlaky jezdit maximálně stokilometrovou rychlostí, díky nasazení elektrických jednotek by však měly dosáhnout lepší dynamiky jízdy a zkrátit tak jízdní doby.
Dosud byla trať elektrizovaná z Košic jen do stanice Haniska pri Košiciach. Trať je přitom součástí hlavního jižního železničního koridoru Košice – Zvolen – Bratislava, který je v síti TEN-T. ŽSR počítá ve svých plánech s další elektrizací ve směru na Banskobystrický kraj (Moldava nad Bodvou – Fiľakovo a Fiľakovo – Zvolen).