Miliardová elektrizace trati na východě Slovenska je hotová, trvala přes tři roky
Modernizovaná trať Haniska pri Košiciach - Moldava nad Bodvou. Foto: ŽSR

Většinu nákladů zaplatila Evropská unie.
Většinu nákladů zaplatila Evropská unie.
Vétšinu zapltila EU. Tá zlá Únia. Až z ní Slováci vystoupí a stanou se gubernií Ruska, to se bude jinak budovat.☝️
Vtedy začne sranda. Časť prosperujúcich firiem odíde do Česka, výrobne áut sa presunú na Balkán, príjmy rozpočtu brutálne klesnú a namiesto vlakov a busov sa začnú používať povozy so somármi. Tých máme dosť…..
Česká Lidová Republika bude hned v závěsu za Slovenskem.
Co bude s koheznou politikou po 2027 netusi zatial nikto, ale je celkom mozne, ze CR ani SR uz cistymi prijemcami nebudu. Ta neustala argumentacia, ze najvacsim prinosom EU su eurofondy, sa moze poriadne vypomstit…
No a s nejakym hodnotenim Slovenska by som mozno pockal po volbach. Aby to nebol Babis, Okamura a Konecna…
Souhlas, tomuhle tónu taky nerozumím. I v Česku jsou masy frustrovaných kreténů schopné udělat totéž, co na Slovensku.
A Bureš by byl horší než minule – je už úplně senilní, navíc ví, že je to naposledy, takže bez zábran ve stylu Filcka.
Přesně tak. Vystoupit na Slovensku z EU i NATO, dále přijmout ruštinu jako druhý úřední jazyk, ideálně i slovenštinu přepsat do azbuky, vstoupit do BRICS. To bude ráj.
Ekologické benefity? Kéž by byly v té záplavě kamionů měřitelné…
Malo to byť zdvojkoľajnené a aspoň na 140km/h…..
V porovnání s českým nesmyslem jako prostou elektrizací…
Můžeš se odstěhovat, nikdo ti nebrání. Je to jako elektrizace Brno-Zastávka u Brna z minulých let. Kde dokonce došlo ke zdvoukolejnění, narozdíl od Slovenska. Zbytek té trati do Zvolena je neelektrifikovaný, dostanou se akorát do Košic.. Nikdo tě tady nechce. Nikdo.
Která nastala kde?
Další článek s nepřesnými informacemi – dráty byly nataženy až do Moldavy nad Bodvou mesta, nikoliv pouze do ŽST Moldava nad Bodvou, jak uvádíte.
A v posledním odstavci máte Hanisku „při“ Košiciach. Ale to je detail.
Aha, takže redakce své chyby opraví, ani nepoděkuje, tento komentář nesmaže a já pak dostávám minusy za pravdu, která byla v mezičase opravena? Za dobrotu…
mínusy máte, protože to je pro mnoho lidí asi zbytečná informace
Optimistický titulek z regionálnách novin:
„Železnice hlásia hotovo. Vlaky medzi Haniskou a Moldavou budú jazdiť až 100 km/h, sľubovali aj menej hluku a prašnosti“
může vyvolat dojem, že před rekonstrukcí tam byla traťová rychlost, jako na Bechyňce.
https://www.kosicak.sk/clanky/5178/zeleznice-hlasia-hotovo-vlaky-medzi-haniskou-a-moldavou-budu-jazdit-az-100-kmh-slubovali-aj-menej-hluku-a-prasnosti
Pokud dobře počítám, tak to vychází jednokolejka se stanicemi na cca 80M kč na kilometr ve standardu, ve kterém se v ČR staví taky. Třeba obyčejná dvoukelejka bez jediné stanice Beroun – Karlštejn je za kilometr 320M Kč. Takže se v ČR staví minimálně 2x dráž, spíš možná 3x dráž než na Slovensku.
Ještě bych se podíval, jaký je terén (přístupnost pro techniku) podél Berounky a u Košic. A jestli u Košic neměli nickolejný provoz.
A kolik museli na tom Slovensku sanovat skal? Pokud vím tak silniční most tam taky nestavěli, náspy se tam taky nezpevňovaly tak jako u Berounky…
Beroun je u Prahy, tam funguje velkoměstská inflace 😀
Škoda, že elektrizace neproběhla už před 20 lety, kdy se u nás dělala Opava nebo o něco později Lichkov. EU by to zaplatila, jen na ŽSR fondům EU nikdo nevěnoval pozornost.
Jako to, že se nezvýšila rychlost ani na těch na Slovensku běžných 120 km/h, mi přijde jako hodně promarněná šance. A další věc je, osobní vlaky tam jezdí v relaci Košice – Moldava nad Bodvou mesto. Chápu to správně, že nezadrátovali ten kousek z hlavního nádraží do města, takže to bude znamenat pro cestující buď přestup, anebo to, že zkrátka blíž centru nedojedou?
Ten kousek na město je také elektrifikovaný.
Chápeš to špatně.
Chyba autora článku.
Správne: „Součástí instalace trakčního vedení na 21,5 kilometrech mezi stanicemi Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou mesto byla i kompletní modernizace trati.“
Pozri video Ministerstva dopravy SR:
https://www.youtube.com/watch?v=mLjyDdl4JAM .
Pozri stránky ŽSR. https://www.zsr.sk/pre-media/vyjadrenie-media/2025/februar/elektrifikacia-trate-haniska-pri-kosiciach-moldava-nad-bodvou-je-dokoncena.html
ŽSR to má blbě, ale tohle video ukazuje, že dráty vedou až na mesto 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=NbovBDiZmpg
Ano, najskor je hlavna stanica potom mesto, kde je prestup na autobusy. Vzhladom na to, aki cestujuci vyuzivaju tuto linku sa vsak neda ocakavat velky presun cestujucich do vlakov, obzvlast, ked by to chcelo potiahnut vlaky aspon az do Turne. Lenze to by neobsluzili ten paskvil mesto.
Táto elektrifikácia by sa kľudne mohla oficiálne volať aj „Prachy v hajzlu“ ….
A co to brát jako jednu s etapizací jižního tahu. když už se chystá i Zvolen – Fiľakovo.
Dovedl bych si představit, že by dopravce pořídil BEMU, že by mohli jezdit do Medzeva.
To by sa rovno elektrifikovalo až do Medzeva, kde by ešte pred elektrifikaciou museli jazdiť osobaky.
A vystačilo by napájení do Medzeva?
S BEMU není potřeba do Medzeva TV.
presne tak a mohli by BEMU ísť aj do Turne
Ano, i tam.
Když už píšete o Turne n.B., jak to vlastně vypadá s tratí do Maďarska? Do té továrny na hranicích to byla vlečka, nebo byla obsluha jen z Maďarské strany?
Chcel son tým povedať, že do Medzeva sa jazdiť nebude, lebo sa už teraz nejazdí.
A teraz musí být na vždy? S BEMU odpadá přestuúp, takže si to může samostpáva zkusit vyjednat. Vím, že se musí na ministerstvo, ale třeba to za pokus stojí.
Prostá elektrizace s benefity
Souhlas, je to spíše jedna velká ostuda. Už jen to, že tento cca 20 km dlouhý úsek trati elektrizovali skoro čtyři roky, a to ještě se na tom dost šetřilo. Na některých místech se ani do svršku nehráblo, zůstali zde i nesvařené úseky, personální úspora zaměstnaců je též minimální. A argumentovat ekologií, kdy dvě bagety nahradí pantery nestojí ani za komentář.
Súhlas, toto nebola riadna modernizácia spodku a zvršku. Keby išlo o ňu, tak by museli byť niekoľkomesačné výluky s úplným uzavretím trati kvôli jednokoľajným úsekom, kde by boli koľajnice demontované a spodok vybagrovaný. Tu išlo len o nutné a drobné úpravy realizované počas viac menej denných výluk. Vtedy by samozrejme išla rýchlosť hore a aj peronizácia staníc a všetko čo k tomu patrí… Skrátka nesprávne napísaná správa. Išlo len o elektrizaci. Nešiel som dávnejšie tadiaľ, ale netýkala sa tá komplexnejšia rekonštrukcia viac toho dvojkoľajného úseku ?
Takový kousek asi mít vliv na provoz zatím moc nebude.
Na osobní vlaky (aktuálně s intervalem 2 hodiny) by měly být nasazeny pantery. V nákladní dopravě by elektrifikaci mohl využívat vlak Kapušany pri Prešově – Stožok, který teď přepřahá z elektrické trakce v Hanisce, takže by se přepřah mohl posunout do Moldavy. S ostatními náklady je to otázka, jaký bude či nebude dávat dopravcům smysl případný přepřah v Moldavě.
Cargo má v Haniske depo, takže je otázka, či sa im oplatí navážať naprázdno rušne do Moldavy
Jasně, mohlo by se to týkat lokomotiv z Plešivce, které zrovna nepotřebují naftu a mají se hned s čím vracet zpátky – což asi moc často nenastane 🙂 Taky si myslím, že nákladní doprava z této akce nic moc nevyužije.
Smysl by dával tak maximálně nasazení duálního stroje, jinak zůstane vše při starém. A jestli myslíte, že trakční elektřina je nějak extra finančně výhodná oproti naftě, tak vás ubezpečuji, že není.
Do Fiľakova střídavě, do Moldavy stejnosměr, tak kde se to sejde ?
no tak skoro se to nesejde 🙂
Tak může to byt do té doby taky Moldava střídavá 😁
teoreticky áno, ale vlaky po Hanisku nákladné potrebuju JS, takže to nemá asi veľky význam to prepínať na pár km do Moldavy. SS bude od Zvolena po Fiľakovo, aj to nevieme kedy začne a potom asi dosť veľa rokov medzi Fiľakovom a Moldvaou sa nič nebude diať. Južný ťah sa mal elektrifikovať už v 80-tych rokoch. Máme 2025 a stále to nie je a tak skoro nebude…
V 80. letech to smysl mělo, nejen skrz tranzit východ-západ, který odlehčoval severní tah, ale též byly hojně využívány všechny přechody do Maďarska. Řada místních podniků též produkovala velké množství zátěže. Dnes toho však zde jezdí zlomek, mezi Jesenským a Moldavou nejezdí vůbec Os, bo ani s ohledem na vzdálenost stanic a zastávek od obcí by to nikdo nevyužíval.
Skôr budú jazdiť elektrické vlaky na Marse ako cez Plešivec.
V Žilině.
Výsledný efekt bude žiadny. Náklad.vlaky tam pod elektrikou nepôjdu – Max do V.Idi ak vôbec, a osobné vlaky do Moldavy tiež to nevyzerá reálne. Frekvencia česť. je tam slabá – vystačia tam bagety.
zišli by sa dvojvoové pantery, resp. BEMU, ktoré sa ale idú obstarávať a potom by nebolo odveci niektoré Os poslať aj do Turne. To by ale vynechali Terminál Moldava…
A bude tam jezdit víc vlaků? Bez toho tam ty cestující nepřibudou.
Asi se s tím moc nepočítá, když to zčásti zůstalo jako jednokolejka.
Typujem: od 1. zmeny GVD (o pár týždňov, niekedy v marci 2025).
Elektrické vlaky môžu jazdiť na dlhších trasách, napr. Moldava – Prešov / Sabinov / Poprad / Čierna n.T. … (kam by diesle nepustili).
To môže zvýšiť atraktivitu.
No, právě že to vypadá na míň vlaků, když tam zůstaly průjezdné jen dvě koleje s nástupními hranami 🙂
Za 70 mil. EUR myslím výborná value for money aniž bych znal detailněji provozní koncept…
Kritizuješ nákup, ale nevieš, čo všetko sa nakúpilo.😠👎🤕
snad chválíš. co kritizuje?
A jak je na tom elektrizace trati do Humenné?
Humenné už je skoro zadrátované, další kilometry tratě budou mít Slováci za sebou. Na Slovensku se při tom zoufale nízkém budgetu na investice aspoň snaží něco postavit smysluplného na rozdíl od DSŽ, která ty obrovské částky utápí ve dvojích opravách a dvojích investicích na jednom úseku a podobné bejkule.
Škoda jen, že Slováci nebyli odvážnější a nezadrátovali to už ve střídavině – už tu konverzi trakce mohli vzít směrem k Popradu a Žilině.
To by asi cargo nemalo čím voziť
120 km/h po reko sú vskutku zmysluplne utratené peniaze, to teda
Vyššia rýchlosť by tam nemala zmysel. Možno výhybne (ak stúpne dopyt).
Isteže by mala zmysel.
To by REx nemohol stáť každých 10-15 km. Možno od Čeloviec na 160 km/h, ale 2. koľaj by sa hodila.
Nad 120 km/h autoblok nad 140 km/h ETCS + mimourovnove krizenia
KBZ sa modernizuje s prípravou na 25 kV. Kvôli nákladom nemá zmysel robiť najprv drôty a až o dosť neskôr trať. Urobí sa to naraz. Navyše by sa príliš rýchlo stali zbytočnými rušne bez 25 kV, ktoré už nie sú plánované na dualizáciu, resp. aj osadenie ETCS.
Humenné vypadá dobře.
https://www.youtube.com/watch?v=qMusKLOhA4o
Tak to vypadá hodně dobře!
Jen 4 nástupní hrany? Z toho 2 kusé koleje? 🙂
Velmi dobře.