Miliarda do chodníků a přechodů. Stát rozdělil peníze na bezpečnost 206 projektům

Nový chodník a přechod v obci Velké Přílepy. Foto: SFDINový chodník a přechod v obci Velké Přílepy. Foto: SFDI

Dotace dosahuje až 85 % nákladů. Na desítky projektů se nedostalo.

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hala D.

To se bude autíčkářům parkovat.

Jakub P

Hm, do dálnic a silnic tečou miliardy v množným čísle nezřídka i na jednotlivý dílčí projekty, ale na bezpečnost pro lidi jdoucí pěšky se ta druhá nenajde, i když jsou připravený kvalitní projekty.

To je pro ČR bohužel dost vypovídající…

mgr.pavel

Devil’s advocate: dálnice jsou celostátní záležitost, proto by měly být placeny ze státního rozpočtu (SFDI beru jako organizační jednotku státu). Chodníky nebo i třeba cyklostezky jsou záležitost dané obce či max kraje (pro cyklostezky mezi obcemi), a jen obce či max kraj by je měly financovat.

Protože ale máme hloupé RUD a centralizaci peněz (drtivá většina veřejných peněz se rozděluje centrálně, obce a kraje mají malou samostatnost), i o osudu krátkého chodníku kdesi v Horní Dolní rozhoduje souboj žádostí o dotace a finálně nějaký úředník v Praze.

Stanick

Bohužel menší obce nemají jinou možnost než žádat na SFDI. Nemohou si dovolit na jeden chodník dát velkou část obecního rozpočtu. Naše obec žádala na poslední dvě výzvy SFDI a bez úspěchu…

frank

Mohl by se udělat “ zákon“ ( na to jsme v Česku specialisté), že každá generální oprava silnice v obcích kde je jen silnice a nic okolo , nebo každá výstavba nové silnice by měla v ceně obsahovat nutnost dobudování veřejného prostoru do „lidské formy “ tedy souběžných chodníků, cyklostezek případně přechodů . Pokud by se tak neučinilo, tak by se taková silnice automaticky zařadila do “ sdílené zony“ a byla by na ní maximálka 20 km v hodině. Třeba u nás skrz městskou část prochází 4,2 kilometrová silnice první třídy na které je provoz v řádech 20-22 tisíc aut… Číst vice »

HAL9000

Mno, a co třeba pozenky, které jsou pro tu infrastrukturu nutné? Ne vždy jsou vůbec ve vlastnictví obce…
Příklad, který mne katapultoval do jiné galaxie – kupte si v obci pozemek… Koupil jsem. Po roce – z vašeho pozemku ukrojte 2 metry a nechte si tam udělat obecní chodník… Šel jsem do pryč.
Bylo to před 2000 – ale nedělám si iluze, že je to dnes jiné. To není jen o petrolheadech (a navíc, na vesnici, kdo jím není…?)

frank

chápu soukromé vlastnictví , ale třeba takové přechody přímo přes komunikaci v ceně opravy mi přijdou více než férové . Nemluvě o tom, že i v naší obci mají někteří lidé pozemky až k silnici a ty chodníky na nich celkem berou, respektivě berou je jako menší zlo než chodit po krajnici silnice po které za 24 hodin projede 20 000 aut ….

Jmeno

Pro každou silnici se počítá využitelnost a předpokládá vyuzivatelnost. A to samé by se mělo dělat pro ten „veřejný“ prostor. Pokud ten přechod využije jeden člověk za den,popř.po cyklostezce pojede jeden cyklista za den tak je to opravdu zbytečný.

frank

může být někde na samotě u lesa, u nás v rovinaté městské části ,rozpůlené silnicí první třídy, kde žije 10 000 obyvatel a je zde 2500 čísel popisných a kterou projede za den 20 000 aut jsme o takových argumentech už také slyšeli při každé novém cykloopatření nebo přechodu, že je to zbytečný…

mgr.pavel

„velkou část obecního rozpočtu.“ – to je důsledek mnou popisovaného „protože máme hloupé RUD a centralizaci peněz“. Stát svými zákony rozhodl, že (malé) obce dostanou jen peníze nutné na provoz, ale už ne na investice – a zároveň neumožní obcím mít moc vlastních příjmů. Důsledkem je, že malé obce nemají šanci si ani na investici naspořit, a musí sepisovat dotace, o kterých rozhoduje úředník, co na daném místě nikdy nebyl. Kdyby stát peníze na takovéto dotace (nejen ze SFDI, z řady resortů) rozdělil přes RUD přímo, obce by mohly za pár let našetřit na jednu takovou investici i samy. A… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Není obec jako obec, záleží na tom, jestli obec bere příjmy se sdílených daní z ek, aktivit, nebo je vlastníkem (vetších) pozemků. Podívejte se na např. na obec roku v JčK: Úsilné, tam skutečně žádné dotace nepotřebují, ovšem v katastru obce leží dálnice, a minimálně jedna fotovoltaická elektrárna.

Ale nejhůře jsou na tom jsou velmi malé obce, kde nemohou naakumulovat prostředky skoro na nic.

PetrH

Jak to tomu Úsilnému pomáhá? Já jsem v rychlosti prošel jejich rozpočty 2020, 2021, 2023 a 2024 a žádné výjimečné příjmy tam nevidím. Jenom v tom posledním je 9 mega za prodej pozemků, jenže to je jednorázový příjem. Pronájem pozemků je 0,5 milionu za rok. A za loňský rok tam příjmy z dotací měli, 6,5 milionu celkem.

frank

Přesně, zajímavé je, že některým lidem u nás přijde naprosto normální, že i blízké obce, nebo jejich části, včetně městských částí “ spojuje“ často jen silnice . Navíc silnice obvykle bez krajnic s hlubokým příkopem. Jakmile se podle takové silnice mezi obcemi s mezerou 500-1 000 metrů, udělá chodník či cyklostezka, tak se ozývají ostentativně zděšené hlasy, které argumentují plýtváním když tam přeci občas jede autobus. Ti více sofistikovaní pak hovoří o tom, že přece existuje cesta či polňačka “ přes nedaleký les“ kde není ten smrad z aut a kudy je to “ pouhé 2-3 km“ , sice o… Číst vice »

Zbynek

A to jeste nevite, ze z minule varky na zvyseni bezpecnosti od SFDI se na jedinem miste zrusily bez nahrady tri prechody.

Presny nazev akce je: VÝBOR SFDI SCHVÁLIL PŘÍSPĚVKY NA AKCE ZAMĚŘENÉ NA OPATŘENÍ KE ZVÝŠENÍ BEZPEČNOSTI NEBO PLYNULOSTI DOPRAVY NEBO OPATŘENÍ KE ZPŘÍSTUPŇOVÁNÍ DOPRAVY OSOBÁM S OMEZENOU SCHOPNOSTÍ POHYBU NEBO ORIENTACE PRO ROK 2022

frank

peklo na zemi, to je správa českého veřejného prostoru…

Martas

Super, až na ten Přerov. Ten milion mohli dát někam jinam.