Milán s Lublaní má poprvé od roku 2000 spojit přímý vlak

Jednotka ETR 700 z Benátek do Verony. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka ETR 700 z Benátek do Verony. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Podél Jadranu začne nově jezdit také přímý vlak z chorvatské Rijeky na okraj Terstu.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
xyz

Při pohledu na slovinskou železniční „síť“ mě tím víc napadají otázky k tomu, jak to teda je s těmi závazky od/vůči EU ohledně výstavby rychlých tratí (kde údajně právě toto váže naši zemi k výstavbě VRT)?

Ve Slovinsku aby rychlou trať pohledal. No a o projektech nějakých rychlých tratí (a to ještě jen zčásti; Maribor tam nadále je připojen jen pomalu + jednokolejně) jsem našel toto: https://www.railtarget.eu/passenger/high-speed-rail-network-in-slovenia-389.html ale i tam s údajem, že to neprošlo studií proveditelnosti, takže to není aktuálně plánováno k realizaci.

Slovinsko tedy směrem k EU není ničím takovým zavázáno?

Alibaba

Protože originál mé poznámky zmizel a i vaše reakce na něj, pokusím se reagovat ve stejném duch a pokračovat. Zjednodušeně: VRT jim ekonomicky nevyšlo, mají malé toky cestujících. VRT přes Vysočinu (ČR) je projektování na rovince proti projektování trati ve Slovinsku. S úsekem Praha – Beroun se to dá srovnat, určitě si ale všimnete, že do toho musela SŽ u nás započítat a umožnit provozovat i nákladní dopravu, vlastně takhle budou i tunely pod Krušnýma horama a Středohořím. Troufám si tvrdit, že ve Slovinsku by už trať nad 160 km/h (ne na 200) vyžadovala úplně nové trasování jako případná VRT.… Číst vice »

xyz

Jeden z komentářů, který jsem pod to psal byl mj. že stejně tak se plánuje i VRT Praha – Wroclaw, kde už zdaleka neplatí to co píšete.

Plus že Slovinsko je v EU, stejně jako všichni jeho sousedé.

O. K. do Mariboru tedy vyřešeno, teď tedy ještě vyřešit úsek Maribor – Lublaň a pár dalších.

Mmch. už jen z hlediska všech těch „bílých knih“ je logické, aby od koperského přístavu byla full dvoukolejka všemi relevantními tranzitními směry – tedy IMHO jak do Lublaně, tak i odtud směr Graz i směr Villach.

Alibaba

Pro úsek Hradec Králové – hranice ČR nevyšla ekonomika, čemuž se nelze divit, protože na to nacpali jen 2 páry vlaků za hodinu, taky co by tam vůbec jezdilo, jedna linka do Trauče a jedna do Polska. Takže se úsek dostal někam na konec priorit. Podle mě to s počtem vlaků bude na úseku Maribor – Lublaň podobné, viz, když se podívám do současného slovinského JŘ. A pokud bude mít EU zájem na VRT v těchto úsecích, bude muset polevit v ekonomickém hodnocení a bude se to stavět „jen“ jako spojovací trať. Nejlepší paradox na požadavek dvojkolejky do Villachu je… Číst vice »

xyz

Je nesmysl se koukat do současného JŘ co do četnosti Lublaň – Maribor. Při plánování údajných 6 párů VRT-vlaků za hodinu mezi Prahou a Brnem taky je liché argumentovat tím, že dnes mezi Prahou a Brnem jezdí max. 2 páry expresních spojů za hodinu. P. S. Ještě bych vypíchl „objížděcí“ argument – že zejména po dostavbě Koralmbahn, bude Slovinsko tím víc objížděno tranzitem od východního Rakouska do Itálie (srov. s obdobnou argumentací o objíždění přes Bavorsko na tratě z Vídně do Berlína). Tunel se sice zjednokolejnil, ale zvýšila se v něm rychlost na 110 km/h (z 50 km/h). Nicméně mezi… Číst vice »

Alibaba

Podle mě to nesmysl není. 6 párů na VRT Praha Brno vychází ze současné reality, kdy se na VRT přesunou dálkové relace do Vídně, Budapešti, Ostravy (Polsko a Slovensko) a Zlína, k tomu ještě vlaky do Brna přes Třebíč. A co chcete přesunout ve Slovinsku? Současný jakýs hodinový takt směsi ICS, EC, IC a rychlíků? Přičemž rychlíky asi nepřesunete, protože obsluhují místa na současné trati. S tunelem to byl jen rýpanec, ale na Slovinské straně jsou po rekonstrukci tratě z Lublani do Jesenice dva mosty pro dvoukolejnou trať (a ty bych tipoval, že je železnice neinvestovala)., takže ani tady je… Číst vice »

oja

Ze souprava nevyuzije svoji maximalni rychlost je to nejmensi – to je totiz bezne. Viz treba railjety Praha – Graz, ceska pendolina, ICE zajizdejici do Rakouska a Svycarska – a i ty ETR 1000 toho mezi Benatkami a Bolonou myslim moc rychleji nez 200 km/h neujedou. No a do Terstu nejake zajizdeji uz dnes. Takze pujde jen o prodlouzeni dvou spoju jeste trochu dal. Otazka je hlavne, jestli je dost souprav, aby i s tou delsi trasou byla pokryte obehy.

Petr Jetelina

Podle jízdního řádu by měl vlak jezdit od 01.04.2024, ale samozřejmě se jedná jen o pracovní datum.

M19

Podle jízdního řádu má jezdit od 25. 4. do 30. 9. Ráno do Rijeky, k večeru zpět.

Petr Jetelina

Myslel jsem tu Fréču, ne vlak z Rijeky.

Petr Šimral

Co tak najednou? Slovinci by mohli vyprávět u souprav s vhodnou kapacitou…
https://www.k-report.net/clanky/slovinske-pendolinni-embryo/

Jan

Slovinské pendolino jezdilo jednu dobu do Benátek (pokud si dobře vzpomínám jako EC Casanova). Problém byl ale italský zabezpečovač SCMT, který to jaksi nemá. Jistou dobu na to v Itálii byla výjimka, ale pak už to nešlo. A na jeden pár vlaků za den se to nevyplatilo přidělat a schválit.

Petr

No rychlovlak na trati z Terstu do Lublaně bude určitě zlatej důl. Doufám, že budou ty jednotky jezdit zdvojený, aby to pobralo všechny zájemce.

Zlámalík

To bude taková rychlodráha jako přes Dejvice na letiště?

Jenda

Já mám s Trenitalií tak dobré zkušenosti, že bych se nezlobil, kdyby něco převzali i tady 😀

Jarda

Však si tu „Trenitalii“ můžete vyzkoušet na našem území už nyní na vlacích z Prahy do Mnichova. A myslím, že by vás nějaké nadšení z této společnosti rychle přešlo.

Low cost

Nahodou třeba rekonstrukce horního nádraží v Karlových Varech se jim vysloveně povedla👌

oja

Ja moc ne. Ale to ctyrhodinove zpozdeni nebyla vina jejich, nybrz silnicni dopravy…

Marcel Štancl

Je to pod jedním systémm 3 kV tak by to neměl být velký problém.

Twix

Nejspíš nikoliv, u Milana je kus VRTky pod 25 kV, ale to je to nejmenší, všechny myslitelné italské dálkové jednotky to zvládají. U mezinárodních linek do Itálie představují mnohem větší problém různá lokální nařízení, ať už technická nebo úřední, která se mohou změnit kdykoliv a ovlivnit dálkovou linku ze dne na den.

Zlámalík

Že to říkáte zrovna vy…