Milan Jiroš: Autobusy Ikarus mě uchvátily už v mateřské škole, díky točně

Ikarus 280. Pramen: Archiv Milana JirošeIkarus 280. Pramen: Archiv Milana Jiroše

Milan Jiroš vystudoval Dopravní fakultu ČVUT a pracuje jako konstruktér nástaveb na nákladní automobily. To je jeho hlavní zaměstnání. Jeho

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kuzza_96

Jsem rád že jeho Ikarusy mám doslova za rohem a můžu se na ně podívat. 😄
Sice mě mrzí že už jsou vidět jenom 2 Ikarusy a to 280 a 256 ale stále je to nádhera. 😄

Filemon44

Sběrateli fandím,to všechna čest..ovšem když si vzpomenu na 70. a 80.léta a cestu modrým kloubákem třeba z Prahy do Litoměřic,jímá mě spíše hrůza:))))

tomas

Pane Jiroši, fandím Vám. Na YouTube jsem narazil na podobného blázna, je to rus žijící v USA, který si koupil starý kloubový Ikarus 286 exportovaný do USA. Po nevím kolika letech stání v nějaké zahradě jej nastartoval a odvezl si jej a teď ho dává dohromady, video z nastartování a převozu zde: https://youtu.be/Y_E19hdp80E. Nějakou dobu se rozložené Ikarusy exportovaly do USA, kde probíhala finální montáž a následně tam jezdily.

Alexandr Mikulka

Milan Jiroš, v šotokomunitě známý pod přezdívkou „Slušňák“, je špičkový znalec Ikarusů, špičkový řidič autobusu (jeho couvání s klobásou mezi dva vozy s rezervou 15 čísel na každou stranu je prostě koncert, já tak nezacouvám s osobákem) a zejména skutečně podle jeho přezdívky extrémně férový a slušný člověk, až mě překvapuje jeho schopnost přežít v dnešní době.

dopravák

„extrémně férový a slušný člověk, až mě překvapuje jeho schopnost přežít v dnešní době“
Naprostý souhlas – jen bych ještě doplnil, že také velmi skromný. A možná právě to mu pomáhá ke zmíněnému přežití v dnešní době.

Michal dopravák

Na začátku devadesátých let se v objektu garáží Dopravniho podniku hl.m. Prahy na adrese Plzeňská 137 Praha 5
nacházel krátký Ikarus ktery byl vybaven pouze jednou a jednou řadou sedadel která byla spíše charakteru křesla a byl osazenstvem
označován jako pojízdné školící středisko. Bližší informace by mohl mít některý z mistrů odborného výcviku z těch dob,Fousek,Dvořák,Šefl…. ?

AAA

Karlovarská MHD kupovala ještě v půlce 90. let 10 nízkopodlažních Ikarusů. Ale Tábor byl asi ještě pozdější.

Honza D.

Sem si říkal, co je to za autobusového šílence vedle silnice na východ od Prahy. 🙂
Držím palce.

dopravák

No, a on je to „Slušňák“ (jehož přezdívka platí do slova i do písmene).

Honza D.

Ten „šílenec“ byl samozřejmě myšlen v dobrém slova smyslu. 😉

dopravák

Jistě – a jak „Slušňáka“ znám, tak i on by vám toho „šílence“ určitě (a se svým skromným úsměvem) odsouhlasil, a vůbec by to přirovnání nepovažoval za něco dehonestujícího.
Kéž by takových „slušňáků“ a „šílenců“ bylo co nejvíc, aby bylo na světě hezky!

Pavel

Iba pre zaujímavosť, je pravda že v meste mal ten kĺbový Ikarus spotrebu okolo 40 litrov nafty?

Robert

Dnešní moderní autobusy po městě žerou i vic.

Trdlo

Je to tak, na linkách s malými úseky mezi zastávkami má 12m SOR klidně kolem 35l/100km, 18m kloubák pak kolem 45l/100km. A můžeš jezdit s lehkou nohou na plynu, ale o moc to nesundáš…

Alf

40 je spíše málo, po městě to muselo žrát víc.

Dushan

Mě zaujal typ Ikarus 55, v Česku asi nikdy nejezdil… https://youtu.be/Gvx4xp74Zos?t=5

Kubrt

Jezdil.

Tom

Jezdil v ČSAD.

pamětník

V Československu jich mnoho nebylo, mnohem víc je pamatuji z východního Německa (DDR), kde byly dost časté i v linkové dopravě.

Martin V.

Podobným autobusem tmavě zelené barvy nás vozili v NDR v polovině 80. let na pole (studentská brigáda). Nejspíš neměl tlumiče v optimálním stavu, protože na betonové dálnici u Postupimi, která pamatovala Třetí říši, chytlo pérování při určité rychlosti takovou rezonanci s frekvencí betonových desek, že jsme nadskakovali na sedadlech až ke stropu. Nic podobného už jsem později nezažil.

Trdlo

Podobně jako staré Avie na D1 kolem Jihlavy. Bylo potřeba trochu ubrat, frekvence rezonance se posunula jinam, auťák se zklidnil a zase se mohlo přidat. Když se to rozkmitalo, postup zopakovat… 🙂

Robert

Po dvaceti letech, kdy se přestali generálkovat Ikarusy v Čechách…

Chjo…

Jinak ale pěkný rozhovor, díky za něj.

Roman

Poslední Ikarusy se opravdu generálkovaly v česku okolo roku 1999 například v Karlových Varech kde se pak dále prodávaly na východ. Byla tam na to přímo firma. Plus samozřejmě mnoho generálek probíhalo i u dopravců v průběhu provozních let. Proto nechápu s čím máte problém?

S. Kaisler

S pravopisem 🙂

Robert

🙂